Gå til innhold

Hvordan holder dere huset rent? Mvh en fra livets harde skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i et miljø med narkomane og alkoholikere. Jeg har hatt nok å stri med, de siste årene har jeg gått i terapi for å prøve å komme over det. Det er først nå som jeg har fått egne barn at jeg merker hvor annerledes jeg har det i forhold til andre. Andres hus når vi drar på kaffebesøk er plettfritt, så nå har jeg begynt å skamme meg for at huset mitt ikke er sånn. Jeg har noen kroniske sykdommer, så at det ikke er helt plettfritt skal jeg vel kunne akseptere, men hvordan gjør dere det egentlig? Føler meg som en elendig mor, vil gjøre noe med det før det er for sent,og barna legger merke til det selv.

Jeg har mange spørsmål egentlig. 

-Hvor ofte støvsuger/vasker dere hvert rom?
-Hvor ofte skifter dere sengetøy?
-Hvor ofte vasker dere vegger og tak og lister og alt sånt "ekstra" ?
-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask)
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet.
-Hvor ofte vasker dere dusj/badekar?

Takk for seriøse og ærlige svar.(Skrytesvar med overdrivelser eller trøstesvar med underdrivelser hjelper ikke)  Jeg skulle gjerne spurt noen rundt meg om alt dette,men fakta er at jeg har ingen, og jeg skammer meg skikkelig over å ikke VITE sånt som alle andre vet. Det er rett og slett flaut, og jeg burde visst dette, liksom. 

(Jeg vet ikke om det er greit, så får moderator slette denne biten om det ikke er greit, men jeg lurer og på, hvor ofte dusjer man egentlig, sånt som vaske seg om kvelden og morningen er noe jeg først nå har oppdaget at folk visstnok gjør ? , og det var ikke sånn hos oss, så jeg har virkelig ingen peiling her. Takk for svar)

Anonymkode: 21381...4bc

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hund, så støvsuger 2 dager i uka, en gang nøye og en gang der det er hår og sandhauge (seriøst, han drar inn hauger med sand fordi det detter av når pelsen tørker). Vasker gulv...annenhver uke, kanskje? 

Skifter på senga altfor sjelden, 1 gang i måneden omtrent, noen ganger sjeldnere. Dusj og badekar har vi ikke vaska siden vi flytta inn i oktober. Klesvasken får vi ikke unna, tar et par store vasker i helga, og så blir det gjerne hengende en stund siden vi har vaskerom og på en måte ikke merker at det er masse klær der. Det kan fint være kleshauger der en stund uten at jeg bryr meg så veldig.

Med hund så ser man om det ikke er rent, hehe! Det må ikke være skinnende reint, det skal jo være et hjem. 

Jeg dusjer hver morgen, men det er fordi jeg trener først. Vasker håret annenhver dag. Vasker bare ansiktet og fjerner sminke og pusser tenner om kvelden.

Anonymkode: dbd3f...f55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Hvor ofte støvsuger/vasker dere hvert rom? Nå er jeg selv kronisk syk, så det blir ikke så ofte som jeg selv ønsker, men støvsuger 1 gang i uka. Ideelt sett skulle jeg ha vasket hele leiligheten 1 gang i måneden grundig, men stedet som fort blir skitne som bad og kjøkken gjerne 1 gang i uka.
-Hvor ofte skifter dere sengetøy? Annenhver uke.
-Hvor ofte vasker dere vegger og tak og lister og alt sånt "ekstra" ? Ikke så ofte. Hadde jeg vært frisk hadde jeg nok vasket dem når det er behov, eller kanskje 2-3 ganger i året. Vet ikke hva du legger i "sånt ekstra".
-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask) Tar det når jeg orker. Setter ofte på maskin med klær og oppvaskmaskin.
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå Det er bare noe man ser? Hvis du er usikker kan du ha jevnlige rutiner slik at du i det misnte vet at du har vasket.
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet. Det går i ett. Utsetter ikke vask.
-Hvor ofte vasker dere dusj/badekar? På morgenen, men det hender ofte at jeg dusjer på kvelden også.

Jeg lurer egentlig på hvordan det er hos deg, er det så bekymringsverdig at barnevernet burde blitt innblandet? Kan du fortelle hvordan dere har det?

Anonymkode: a9a95...86d

Skrevet

Vi smårydder litt hele tiden. Rett og slett sørger for å hele tiden ha som vane å ta med seg noe til der det skal være. Aldri gå tomhendt fra stua til kjøkkenet, for eksempel. Har også faste plasser til alt, slik at det ikke hoper seg opp med ting på stuebord, kjøkkenbenk eller lignende, fordi man ikke vet hvor man skal gjøre av det. Har en roteskuff på kjøkkenet der alt som ikke har noen egen plass blir stappet nedi....
Hver fredag gjør vi "fredagsrent" før vi setter oss ned og nyter helgen. Da stiller hele familien opp og har sine faste oppgaver. Vi støvsuger hele huset, drar over med gulvfilla, dersom det trengs, vasker do og badet for øvrig.
Klesvask tas jevnlig gjennom hele uken. Vi har tre dunker til klesvask, en for hver type vask. Når en er full så settes det på en klesvask.
Sengetøy skiftes omtrent annenhver uke.

Vet ikke om det var så mye til hjelp, men slik trives i alle fall vi med å ha det.

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp i et miljø med narkomane og alkoholikere. Jeg har hatt nok å stri med, de siste årene har jeg gått i terapi for å prøve å komme over det. Det er først nå som jeg har fått egne barn at jeg merker hvor annerledes jeg har det i forhold til andre. Andres hus når vi drar på kaffebesøk er plettfritt, så nå har jeg begynt å skamme meg for at huset mitt ikke er sånn. Jeg har noen kroniske sykdommer, så at det ikke er helt plettfritt skal jeg vel kunne akseptere, men hvordan gjør dere det egentlig? Føler meg som en elendig mor, vil gjøre noe med det før det er for sent,og barna legger merke til det selv.

-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask)
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet.

Takk for seriøse og ærlige svar.(Skrytesvar med overdrivelser eller trøstesvar med underdrivelser hjelper ikke)  Jeg skulle gjerne spurt noen rundt meg om alt dette,men fakta er at jeg har ingen, og jeg skammer meg skikkelig over å ikke VITE sånt som alle andre vet. Det er rett og slett flaut, og jeg burde visst dette, liksom. 

(Jeg vet ikke om det er greit, så får moderator slette denne biten om det ikke er greit, men jeg lurer og på, hvor ofte dusjer man egentlig, sånt som vaske seg om kvelden og morningen er noe jeg først nå har oppdaget at folk visstnok gjør ? , og det var ikke sånn hos oss, så jeg har virkelig ingen peiling her. Takk for svar)

-Bytter sengetøy 1-2 ganger i måneden, bytter putetrekk 3-4 ganger i måneden.

-Støvsuger eller vasker gulv ca 1 gang i måneden, burde vært mye flinkere. 

- Hver kveld etter tannpuss vasker jeg over vasken og speilet (kluten henger klar ved siden av vasken, tar 1 minutt)

- Badekar vasker jeg en gang i måneden, dusj vasker jeg annenhver uke.

- Toalett vasker jeg en gang i uken

- Oppvaskmaskin settes på alt i fra en til to gang hver dag, samme med klesvask 

- Vasker vegger, tak og lister en gang i halvåret 

Synes ikke du skal skamme deg, du er flink som gjør en endring! :blomst: Det tar tid å etablere vaner. Jeg skal innføre nye vaner når jeg flytter inn i ny leilighet 1 april, vi skrev ned nye regler for rengjøring. Kanskje det kan være til inspirasjon :) Det er det vi skal strekke oss etter i hvertfall, vi får se hvor bra det går :) 

image.jpg

image.jpg

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

- Hvor ofte støvsuger/vasker dere hvert rom? 
En gang i uken. Vi har verken barn eller dyr. Da vi hadde hund måtte vi støvsuge minst 3 ganger i uken.

En gang i uken. Da jeg var singel skiftet jeg hver 14. dag. 

Aldri... Når vi skal flytte må vi vaske vegger og lister og alt det, men aldri ellers. Med mindre jeg ser at det har samlet seg støv på en list, da, eller det har sprutet ting på veggene på kjøkkenet. 

Alt settes på plassen sin etter bruk. Først og fremst må alt HA en fast plass, så man vet hvor man skal rydde ting hen. 

Ser det rent ut for meg, regner jeg det som rent. 

Vasker når det er fullt i korgen. Bretter når det er tørt, og legger på plass. Har man ikke plass, må man enten ha mindre klær, eller skaffe seg flere kommoder/skap. 

En gang i uken. 

Anonymkode: 33bc0...c42

• Liker 2
Skrevet

-Hvor ofte støvsuger/vasker dere hvert rom? <- 2 voksne og 1 baby. Støvsuger ca 3 dager i uka og vasker 1 gang i uka eller annenhver. 
-Hvor ofte skifter dere sengetøy? Hver søndag. 
-Hvor ofte vasker dere vegger og tak og lister og alt sånt "ekstra" ? Fryktelig sjeldent.. :P
-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask) Rydder som regel litt gjennom hele dagen. Er hjemme i permisjon så pleier å rydde etter oss når vi har spist frokost, tar alltid inn det i bruker fra skapene, setter på vaskemaskin med klær 4-5 dager i uka før lunsj slik at det kan henges opp utover dagen. Bretter gjerne klærne fra sist vask mens de er i maskinen=) På kvelden rydder mannen og jeg fort over stuebord og sofa slik at det ser helt okei ut. 
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå. Godt spørsmål... sånn som på kjøkkenbenken ser man at det er rent om det er en klar overflate, at det ikke er ruglete pga smuss eller matrester f.eks. På badet kan man se om det ligger mye hår på vasken eller gulvet, tannkremrester o.l. 
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet. Se svar over:) 
-Hvor ofte vasker dere dusj/badekar? Sjeldent. Kanskje 1 gang i mnd? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi støvsuger litt  hver dag, i yttergangen og på kjøkkenet. Ellers støvsuger vi hele huset en gang i uka. Badene og kjøkkenet vaskes en gang i uka. Tørker raskt over for støv en gang i uka. Gulvene ellers blir vasket ca en gang i måneden. Skikkelig vask av lister osv er sjeldnere, 2-3 ganger i året sikkert.. 

Dusj og badekar vaskes med 1-2 måneders mellomrom. Men skyller alltid over badekar og dusjvegger etter bruk. 

Klessvask tar vi etterhvert som skittentøyskurvene fylles. Vi har en på hvert bad og en på vaskerommet. Bretter og legger på plass etterhvert. 

Sengetøy skiftes med 3-4 ukers mellomrom. 

Barna bader eller dusjer annenhver kveld, og om sommeren når de er mer skitne hver kveld. Selv dusjer jeg hver dag/annenhver dag. 

Anonymkode: 249df...15e

Skrevet

Støvsuger ca 1 gang i uken

Kjøkkenet tas hver dag. 

Vasker gulvene annenhver uke

Vasker vasken og toalettet ca 1 gang i uken, dusjen en del sjeldnere (1 gang i måneden)

Klesvask i helgene, litt i uken. Men der er vi dårlige. Mange ganger ting blir glemt og så må det vaskes på nytt. 

Bytter på sengen 1 gang i uken. 

Små rydder vanligvis 1 gang i uken (små ting som hoper seg opp i hverdagen). Gjør det vanligvis på fredag, lørdag eller søndag. 

Dusjer hver dag på morningen. 

Vasker vel egentlig ikke vegger og lister, men støvsuger listene når når jeg gidder. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vaskehjelp som kommer hver 14. dag. Da rydder vi huset veldig godt på forhånd, slik at vaskehjelpen ikke behøver å bruke dyr tid på å rydde, og for at alle flater er ryddige og klare til vask. I tillegg er dette de måten vi holder det ryddig på, alle i familien vet at annenhver tirsdag ettermiddag og kveld så ryddes det grundig.

Vi har to helt normale inntekter, hvis vi hadde hatt dårligere råd hadde vi kanskje ikke hatt vaskehjelp, og hadde vi hatt bedre råd ville jeg hatt det hver uke :-).

Vaskehjelpen vasker / støvsuger alle gulv, bad, kjøkken og tørker støv på alle flater, og støvsuger sofaer osv.

Den uken vi ikke har vaskehjelp, vasker vi wc, vask, gulvet i gangen og komfyr osv. Støvsuger kjøkkengulv og evt andre gulv ved behov, det kommer an på hvor mye vi har vært hjemme.

Vi sørger for at kjøkkenet er ryddig (og benk/vask er tørket av) hver kveld før vi legger oss. Oppvaskmaskinen tømmes for rene tallerkener mens vi lager middag, slik at vi kan sette inn oppvask rett etter middag.

Kjøkkenet er også nokså ryddig før vi går på jobb om morgenen.

Vi skifter sengetøy kanskje ca hver 3. uke. Håndklær ved behov, og  alltid når vi har vaskehjelp.

Jeg bærer skittentøy ned i kjelleren hver eller annenhver dag, og setter på vaskemaskin like ofte. Noen dager vasker jeg mange maskiner etterhverandre, andre ganger går det flere dager mellom jeg vasker klær. Rent tøy hoper seg opp på en stol på vaskerommet, man plukker herfra ved behov, men i hvertfall før vaskehjelpen kommer bæres alt opp til gangen utenfor soverommene og alle må legge på plass sitt tøy.

Nok klesskap er viktig (men hva er nok? får man noen gang nok?), og å minst fire ganger i året gå gjennom barnas tøy og gi bort alt som er fravokst, og legge vekk klær som er utenfor sesong (evt legge det høyt i skapet etc). Det er mye bedre å kvitte seg med klær man egentlig ikke ønsker å bruke, slik at man ser de klærne man liker best. Men det kommer jo an på hvor mye klær man har..

Jeg dusjer hver morgen, og vasker håret ca hver tredje dag / annenhver dag. Barna dusjer hver kveld (de er nokså store), tidligere badet de noen kvelder i uken.

Anonymkode: ebcc0...b27

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har 3 barn og en katt. Støvsuger hver morgen. Vasker alt av gulv en gang i uka. Skifter på sengene hver 14 dag og ved behov. Lister, rammer på bilder, vinduskarmer etc også her 14 dag. Toalett og vasken på badet hver kveld og ellers ved behov. Dusj, hver gang noen har vært i dusjen vasker de dusjen etter seg. Kjøleskap hver 14 dag. Klær, fortløpende har derfor aldri klesvask som hoper seg opp. Stryking ved behov, en eller to ganger i uka. Meg selv dusjer ca hver andre dag. Vasker ansiktet og underlivet morgen og kveld, rompa hver gang jeg har bæsja. Kommer ikke på mere nå, men du lærer under veis. Trikset er egentlig å unngå at ting hoper seg opp slik at det føles uoverkommelig. Få noen til å hjelpe deg så får orden på alt, så jobber du etterpå for å holde det slik. Også ja, ungene spyler jeg i dusjen hver kveld. Ordentlig dusj med såpe og shampo 2- 3 ganger pr uke.

Anonymkode: 17877...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Her støvsuger vi 1-2 ganger i uka + gulvvask 1 gang per uke. Prøver også å få tørket støv 1-2 ganger i uka. Vi bor i en liten (45 kvadrat) leilighet, og siden tørkestativ står i stua blir det fort en del støv.. Klesvasken settes på når skittentøyskurven fyller seg opp. Senga skifter vi på 1 gang i uka, da jeg rett og slett elsker å legge meg i rent sengetøy og håndklær byttes to ganger i uka. Bad vaskes vel også en gang i uka, men drar gjerne over vasken på badet hver dag. Dusjen kunne jeg vært flinkere til å vaske ;) 

Når det gjelder rydding generelt så skal alt inn i oppvaskmaskin når man er ferdig med deg, og kjøkkenbenken skal være ryddig før vi legger oss. Prøver også å brette tepper/puffe puter i sofaen på kvelden. Mye hyggeligere å stå opp til en ryddig leilighet, og lettere å holde det ryddig når man smårufsete gjennom dagen. Storrengjøring som vask av vinduer, vegger, lister blir ikke gjort så ofte.. 

Skal sies at vi bare er to voksne som bor sammen, uten dyr og da blir det jo mindre å rydde på. Når det er sagt så kommer jeg fra et veldig ryddig og rent hjem, og har arvet det litt derfra. Min partner derimot har aldri vært vandt med å hjelpe så mye til hjemmefra og standarden derfra har vært litt lavere. Derav mener min samboer at jeg kanskje har litt støv på hjernen. Begge er dog flinke til å "shine" hjemmet skikkelig før vi får besøk og gjester.

Håper dette hjelper litt :)

Anonymkode: 73eb5...75a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er ganske mange grader av rent/skittent som går innenfor "normalt". Jeg er oppvokst i et trygt og stabilt hjem, men har ikke superrutiner på vaskingen for det. Og vi hadde det absolutt ikke perfekt og støvfritt hjemme. De aller fleste panikkrydder vel litt før kaffebesøk, så man kan ikke gå ut fra at de har det sånn hele tiden. 

Stue, bad og gang: støvsuger en gang i uka, vasker sjeldnere - når det ser skittent ut? Koster kjøkkengulvet ca hver dag etter middag.  Støvsuger soverommet bare når det er masse støv under senga. Vasker badet/toalettet en gang i uka.
-Hvor ofte skifter dere sengetøy? En gang i måneden - sikkert for sjelden. 
-Hvor ofte vasker dere vegger og tak og lister og alt sånt "ekstra" ? Har ikke vasket vegger og tak siden vi flyttet inn for tre år siden, har tatt et tak langs lister når det er mye støv der og vi likevel støvsuger/vasker gulvet.
-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask) Rydder inn/ut av oppvaskmaskin på kvelden, etter middag.  Rydder bord og benk på kjøkkenet, koster gulvet. Setter på en klesvask/henger opp klær. Lite annet egentlig? Har ikke barn, da, men to katter. Støvsuger og vasker i helga- jeg tar bad og gang, mannen tar stua. kjøkkenet tar vi begge litt av daglig.
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå. Treningssak. Se om det er "jevn farge" på gulvet, og om det "skinner", eller om det er flekkete/støvete.
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet. Lar de henge på tørkestativet til neste klesvask kommer, da rydder jeg det inn i skapet. 
-Hvor ofte vasker dere dusj/badekar? Når det kommer gjester..

Anonymkode: c8ce5...b4a

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig på hvordan det er hos deg, er det så bekymringsverdig at barnevernet burde blitt innblandet? Kan du fortelle hvordan dere har det?

Anonymkode: a9a95...86d

TS her, nei det er det ikke, langt ifra. Vi har det, synes jeg, helt greit. Jeg syntes hvertfall det før. Av og til tar det en uke-ti dager mellom støvsuginger på grunn av smerter og sånn, men som regel har vi det rent, kanskje litt mer rotete enn andre, leker og bøker litt overalt, på en måte. Klesvask som er rent blir kanskje ikke lagt vekk i skuffer med en eneste gang, det er liksom det, og føler litt at vaskemaskinen aldri slutter å gå. Av og til setter jeg søpla i gangen i stedet for å gå ned i containeren, pga smerter, men det er liksom det. 

Det kan hende at det bare er en usikkerhetsgreie, fordi jeg har veldig stor sosial angst, og er redd for at min bakgrunn skal påvirke barna negativt. (De er fremdeles i spiser-pupp-stadiet, så de skjønner ikke noe særlig enda)

Også har jeg en del gamle ting, og det er gammelt hus, så da ser ting kanskje ikke like fresht og pent ut som hos andre som har råd til å kunne kjøpe pene nye møbler og sånt. Jeg har liksom bruktmøbler 90% av tinga mine, eneste som er unntatt er det til unga,det er nytt. (sikkerhet og sånt, stoler ikke på bruktmøbler til dem der)

Nå har jeg blitt mer sosial, dratt på besøk etter noen barselgrupper og sånt, og da ser jeg jo at folk har det veldig pent og rent og ryddig og sånn..interiørbladperfekt nesten. Så jeg vil gjerne også ha det sånn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fysisk syk i perioder. I de periodene prioriterer jeg det som blir skittent i form av bakterier. Så bad og kjøkken holder jeg alltid rent. Rot og støv prioriterer jeg ikke da, tenker at det skal mye til før det blir så mye støv at det blir skadelig. Og rot er ikke farlig selv om jeg foretrekker å ha det ryddig. 

-Hvor ofte støvsuger/vasker dere hvert rom? Støvsuging en gang i uken + vask badegulv. Vask andre gulv: ca. annenhver uke eller lenger. 
-Hvor ofte skifter dere sengetøy? Annenhver uke. 
-Hvor ofte vasker dere vegger og tak og lister og alt sånt "ekstra" ? Aldri om jeg ikke ser det er skittent. 
-Hva slags rutiner har dere egentlig på rydding? Gjennom hele dagen, på morning eller kveld? (Jeg er som regel helt utslitt på kvelden,så da gjør jeg ingenting per nå, annet enn kanskje å sette på oppvaskmaskin/klesvask) På kvelden som oftest.
-Hvordan SER man at det er rent? Jeg sverger at når jeg syns det er rent, så hadde enhver med hvite hansker sett stygt på meg etterpå Hmm, aldri tenkt over. Men trekk en finger over flater for å se om det er støv? På bad og kjøkken ser man det i hvert fall raskt.
-Hvordan får dere unna all klesvasken? Har egentlig ikke plass til alle klærne når de er brettet. Vasker når kurven er full eller når jeg vil ha på meg noe som ligger til vask. 
-Hvor ofte vasker dere dusj/badekar? En gang i uken.

(Jeg vet ikke om det er greit, så får moderator slette denne biten om det ikke er greit, men jeg lurer og på, hvor ofte dusjer man egentlig, sånt som vaske seg om kvelden og morningen er noe jeg først nå har oppdaget at folk visstnok gjør ? , og det var ikke sånn hos oss, så jeg har virkelig ingen peiling her. Takk for svar) Om jeg ikke har vært i aktivitet og blitt svett: dusj annenhver dag, svetter lite og huden min blir lett irritert og klør. Kun vask under armer + mellom beina. Har jeg vært aktiv dusjer jeg hver dag. Renser alltid huden i ansiktet morgen og kveld.

Anonymkode: aca7b...82e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker om gulvet er rent med hvit tørkerull fuktet med blå jifspray og at det ikke er rusk, hår, sand, smuler osv. 

Anonymkode: 17877...ab1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her, glemte å si; går jo i terapi, og psykiateren kommer hjem til meg med jevne mellomrom, så regner med at hun hadde kommentert det, eller sagt fra til noen om det var ille? Er bare fryktelig redd for å invitere noen til meg, for det ligger alltid en "tenk om det ikke er bra nok her" i bakhodet

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to barn og to voksne. 

Støvsuger 1-4 ggr i uka nede (stue, kjøkken, yttergang etc). Støvsuger oppe annenhver-hver uke (etter behov). Der er det soverom, bad og loftstue (vi oppholder stort sett bare der på nettene). Vasker gulvene en gang i uken nede, og kanskje en gang i måneden oppe. Flekker tas fortløpende.

1-2 ggr i måneden. Prøver å gjøre det annenhver uke, men da får jeg ikke alltid klesvasken til å gå rundt. 

Dèt skjer så sjeldent som overhodet mulig. Ser jeg støv på listene, flekker på vegg/tak så tar jeg det asap, men utenom det så har jeg ikke overskudd eller giddalyst til å vaske sånt. Når det gjelder kjøkkenskap, kjøleskap, stekeovn etc., så tas dette også etter behov, alt fra en gang i måneden til en gang i året. 

Vi rydder as we go. Tar med kaffekoppen om jeg likevel skal ut på kjøkkenet. Tar med den skitne kjøkkenkluten om jeg likevel skal forbi vaskerommet. Er jeg i yttergangen, rydder jeg like så godt skoene i samme slengen. Leker som ligger strødd utover gulvene ryddes gjerne bare før støvsuging eller besøk.

Gulvene skinner, overflate på bord/tv/tvbenk etc er tørket for støv, ting er ryddig plassert/organisert, oppvasken er tatt og badet er ryddet for brukte klær.

Tar en vask annenhver/tredjehver dag, selv om maskina kanskje ikke blir full. 

Annenhver uke, omtrent (oftere på sommeren når ungene bader mye i badekaret etter skitne dager i sanda). Og selvfølgelig ellers etter behov. Do og vask vaskes minst ukentlig (grundig), og vaskes kjapt over med litt såpe omtrent annenhver dag. Blir fort støvete på badet hos oss...

Anonymkode: 3f707...74b

Skrevet

Vi har ikke barn, men hunder.

VI vasker huset 1 gang i uken. Da:

- Tørker vi støv på alle overflater (inkl. toppen av rammer/malerier, dørkarmer o.l)

- Om det er flekker o.l på overflater (f.eks salongbordet) så går vi over med fuktig klut

- Støvsuger alle gulv

- Vasker alle gulv (dette er nødvendig hos oss, pga hundene)

- Vasker badet (dusjkabinett, vask, benk ved vask, speil, toalett)

Kjøkkenet tar jeg flere ganger i uken. Rydder til helt tom benk etter hvert måltid. Når oppvaskmaskin er vasket ferdig så tømmer jeg den med en gang, og alt skittent blir satt rett i maskinen slik at jeg ikke har oppvask på benken. Tørker over benk/vask hver dag med fultig klut. Kjøkkenvifta tar jeg en gang i halvåret eller noe (vet faktisk ikke hvor ofte man burde vaske den). Vasker oppå kjøkkenskapene 1 gang i året (vi har kjøkkenskap som ikke går helt opp til taket og der samler det seg syyyykt mye fett og støv. Tips er å legge bakepapir der som du bare kan kaste).

Tak/lister/vegger/vinduer tar jeg alt for skjeldent. En gang i året eller noe.

Klær vasker jeg ved behov, men selv om vi er to voksne så syntes jeg vaskemaskina går nonstop.

Jeg dusjer hver kveld (har jeg trent dusjer jeg etter jeg har trent i stedet) og renser ansiktet hver kveld.

AnonymBruker
Skrevet

Ang egen hygiene: Jeg dusjer og vasker håret annenhver dag, om morgenen, fast rutine. (Eller hver dag hvis vi har hatt sex, eller det er en grunn til at jeg har blitt svett/skitten, men da vasker jeg ikke håret). Barna har jeg litt dårlig samvittighet for, for de burde blitt vasket nedentil med klut hver kveld, men det gjør vi ikke, og de bader ganske sjeldent fordi de har eksem og ikke bør, så det blir et ukentlig bad ca, og det er egentlig altfor lite. Tannpuss blir det også som oftest kun på kvelden for dem (men det er nøye og uten unntak), (de burde pusse tenner morgen og kveld, og vaskes nedentil hver kveld). De ser velstelte ut da, jeg er veldig nøye på negleklipping og hårgreing, de har langt hår så det gres morgen og kveld, og tuppene klippes jevnlig, negler klipper jeg flere ganger i uken(!). Så det med underlivsvasken er dårlige rutiner. Så kveldsstell med barn inneholder: vaske av fjes og hender, og helst underliv (egen klut som sendes rett til vask). Eller lett dusjing. Eller fullt bad. Pysj, tannpuss, gre hår, dobesøk ferdig.

Jeg selv: Vasker meg i ansiktet. Tannpuss.

Når det gjelder hus, har vi det nok litt som dere, det er ganske rent, men alltid litt rotete syns jeg. Det er lurt å be folk på besøk, og bestrebe seg på å få ALT ryddig til da. Ellers hjelper det masse med ryddig stue, og en blomst eller tente lys på bordet. Jeg vil også gjerne ha det sånt interiørperfekt som jeg ofte syns andre har det :) Men jeg har fått mange tips her: Det med at badet skal være ok og kjøkkenbenken og vasken shinet hver kveld når man legger seg, det er en super rutine: http://www.flylady.net/

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, nei det er det ikke, langt ifra. Vi har det, synes jeg, helt greit. Jeg syntes hvertfall det før. Av og til tar det en uke-ti dager mellom støvsuginger på grunn av smerter og sånn, men som regel har vi det rent, kanskje litt mer rotete enn andre, leker og bøker litt overalt, på en måte. Klesvask som er rent blir kanskje ikke lagt vekk i skuffer med en eneste gang, det er liksom det, og føler litt at vaskemaskinen aldri slutter å gå. Av og til setter jeg søpla i gangen i stedet for å gå ned i containeren, pga smerter, men det er liksom det. 

Det kan hende at det bare er en usikkerhetsgreie, fordi jeg har veldig stor sosial angst, og er redd for at min bakgrunn skal påvirke barna negativt. (De er fremdeles i spiser-pupp-stadiet, så de skjønner ikke noe særlig enda)

Også har jeg en del gamle ting, og det er gammelt hus, så da ser ting kanskje ikke like fresht og pent ut som hos andre som har råd til å kunne kjøpe pene nye møbler og sånt. Jeg har liksom bruktmøbler 90% av tinga mine, eneste som er unntatt er det til unga,det er nytt. (sikkerhet og sånt, stoler ikke på bruktmøbler til dem der)

Nå har jeg blitt mer sosial, dratt på besøk etter noen barselgrupper og sånt, og da ser jeg jo at folk har det veldig pent og rent og ryddig og sånn..interiørbladperfekt nesten. Så jeg vil gjerne også ha det sånn.

Anonymkode: 60e48...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...