Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nesten hver dag skriver og ytrer noen av dem seg med bitterhet og hat ovenfor folk i storbyene. http://www.dagbladet.no/kultur/bydyret-og-dets-firkantede-boks/67415326 -

Dem hater Oslo, dem hater Oslo, dem hater Oslo og enda mer Oslo og vi er til og med noen dyr. Late er vi og ingen av oss mosjonerer. Jeg har vært en del på bygdene jeg og de gangene jeg har vært der så har jeg sett at dem aldri beveger seg (de mosjonerer aldri). Dem kjører bil til alt. De er late de. Det som står skrevet i denne artikkelen stemmer ikke. Har denne personen vært èn gang Oslo da? Det sier jo veldig mye om hva vedkommende har gjort og hvordan vedkommende har levd i Oslo. 
Det blir jo som om at personen skriver om seg selv. Tenk hvis noen skulle skrevet sånn til bygde-folk? Det skulle ha tatt seg ut og kalt dem bygdedyr og bygdetroll. 

De hagene de har er lettstelte. Alle hadde klart å stelle de hagene de har. Jeg kan egentlig starte en helt ny diskusjon om folk på bygda - noe ala den lenken jeg la ved her, så kan man se hva slags svar man får.
De kan ikke mene at de tar det personlig hvis noe i en storby bygges om eller at noe forandres i en storby? Det har jo ikke de på bygda noe med egentlig.

At dem trener? Nei - det er løgn løgn og atter løgn (det er den største løgnen jeg har fått med meg om dem). Dem spiser bare boller, boller og enda mere hveteboller og hatet går rundt inni dem hele tiden. 

Anonymkode: 846d4...a27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor hører det hjemme at personen har fått respekt for pensjonister som bor i enebolig på landet? Det hører jo ikke hjemme noe sted. Hadde personen skrevet om ordentlige bønder som virkelig driver gardsbruk så skulle jeg tatt en prat med deg ja, men å slå en gressplen utenfor et husbank hus og ei frittgående høne, nei spar meg.

AnonymBruker
Skrevet

Og det finnes mange steder i Oslo der man må gå lenger enn noen meter for å komme til butikk eller kiosk. Noen steder så må man faktisk gå opptil 1 km. Til sammen 2 km. Kanskje mer, så ingenting stemmer i "artikkelen". Hvor har påstandene sine i fra? Det hadde vært interessant for meg å vite. 

Som sagt: det er mye jeg kunne skrevet om dem og, men nå holder jeg meg for god til det (foreløpig).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare: alt folk gidder å bry seg med! 

Anonymkode: c6738...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glem "bygd vs. by" for et øyeblikk, eller "Oslo vs. resten av landet", og se heller for deg følgende scenario:

Vi har to landsbyer, landsby A og landsby B.

I landsby A produseres det masse verdier, olje og gass, mat, o.s.v. Folkene som bor der har en masse reell arbeidserfaring, samt en masse realkompetanse hva gjelder produktivitet, effektiv fremgangsmåte, faglig kompetanse o.s.v. 

I landsby B produseres det ingenting av verdi, men alle de administrative jobbene ligger der. I landsby B flyttes det med andre ord stort sett bare på papirer, og fattes vedtak av diverse komiteer med lavere realkompetanse og reell arbeidserfaring enn hos innbygerne i landsby A, noe som gjørt at innbyggerne i landsby B ikke kan være så produktive og effektive som de skulle ønske. På daglig basis opplever innbyggerne i landsby A at innbyggerne i landsby B spiser opp halvparten av deres dagsverk via hyppig vedtaks- og rapporteringsplikt.

Så allerede her har innbyggerne i landsby A en vond skulder til innbyggerne i landsby B, og det med god grunn. Men det stopper ikke der:

Alt overskudd som tjenes inn av landsby A forbrukes av landsby B. I landsby B har man masse kulturtilbud, ypperlig kollektivtraffikk og topp skoler. I landsby A går det kanskje en buss per dag, og that's it. Av kulturtilbud har man til nød en kino som holder åpent på lørdager. 

Men det stopper ikke der heller. I landsby A plages man av rovdyr som går til angrep på både mennesker og husdyr. Men landsby A får ikke gjøre noe med dette problemet, for innbyggerne i landsby B syns at rovdyrene "er så søte" (de har sett dem på TV). 

Ville ikke du som innbygger i lansby A væørt bare litt irritert på innbyggerne i landsby B i et slikt scenario? Vel, dette er realitetene for alle som bor utenfor Oslo.

Anonymkode: 2b093...e42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det finnes mange steder i Oslo der man må gå lenger enn noen meter for å komme til butikk eller kiosk. Noen steder så må man faktisk gå opptil 1 km. Til sammen 2 km. Kanskje mer, så ingenting stemmer i "artikkelen". Hvor har påstandene sine i fra? Det hadde vært interessant for meg å vite. 

Som sagt: det er mye jeg kunne skrevet om dem og, men nå holder jeg meg for god til det (foreløpig).

1 km...fnis...bare skoleveien min på barneskolen var til sammen ca. 5 km, så unnskyld for at jeg kniser litt over den dramatiske kilometeren din.
Men jeg har bodd i Oslo, oppvokst på "landet", og har flyttet til en mindre plass 30 min fra Oslogryta, og jeg må si at det er noe i det med storbymentaliteten. Jeg er langt i fra 100 % enig med forfatteren, men vi har venner innenfor ring 3, som vi ikke har sett på snart 1 år, fordi de ikke orker å dra den laaange veien ut til oss. Vi holdt ut en liten stund med at det kun var vi som besøkte dem, men da vi til slutt insisterte på at de måtte gjengjelde besøket, så fikk vi beskjed om at det skjedde ikke, for det var så langt. Dette har skjedd med flere av våre mest hardbarka Ring 3-venner. Merker det på andre venninner også - når jeg tar turen inn til byen for å møte dem, så må jeg komme til deres bydel, for det er så langt til Oslo S. For et par av dem er det 10 min med trikken... Jeg hører flere kommentere at det samme skjedde dem, da de flyttet fra gryta, så jeg tror nok ikke han tar helt feil i det han skriver.

Anonymkode: 5aaa2...b14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

og hva gjorde du nettopp nå..... med innlegget ditt!

Anonymkode: d1f72...8cd

Gjest antbug
Skrevet

Og så mener noen at det vil bli fred på jord hvis vi bare avskaffer religion...

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er morsomere at folk sier at Oslo er norges styggeste by når de bare har gått i fra Oslo S og rett til Fridays :fnise:

Anonymkode: 57394...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første jeg tenkte var at dette var skrevet av noen med psykiske forstyrrelser. 

Det andre er at noen prøver å ta igjen for "bygdedyr" navnet. Jeg er fra bygda selv og kjenner til bygde dyret, men jeg bor i byen og vet den store ensomheten byen kan ha. "Byspøkelset" Kunne kansje vært et navn for den usyneligheten man føler når man står blant flere mennesker og alikevel er alene.

Anonymkode: 9dbf0...fa3

• Liker 2
Skrevet

Nå er det vel ikke akkurat rart at folk hater Oslo. Det er faktisk nå blitt akseptert å ikke like byen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 km...fnis...bare skoleveien min på barneskolen var til sammen ca. 5 km, så unnskyld for at jeg kniser litt over den dramatiske kilometeren din.
Men jeg har bodd i Oslo, oppvokst på "landet", og har flyttet til en mindre plass 30 min fra Oslogryta, og jeg må si at det er noe i det med storbymentaliteten. Jeg er langt i fra 100 % enig med forfatteren, men vi har venner innenfor ring 3, som vi ikke har sett på snart 1 år, fordi de ikke orker å dra den laaange veien ut til oss. Vi holdt ut en liten stund med at det kun var vi som besøkte dem, men da vi til slutt insisterte på at de måtte gjengjelde besøket, så fikk vi beskjed om at det skjedde ikke, for det var så langt. Dette har skjedd med flere av våre mest hardbarka Ring 3-venner. Merker det på andre venninner også - når jeg tar turen inn til byen for å møte dem, så må jeg komme til deres bydel, for det er så langt til Oslo S. For et par av dem er det 10 min med trikken... Jeg hører flere kommentere at det samme skjedde dem, da de flyttet fra gryta, så jeg tror nok ikke han tar helt feil i det han skriver.

Jeg føyde til at det kan være mer, så så morsomt er det vel ikke?
Jeg syntes at det er veldig langt for en unge å gå alene i vintermørket, til skolen iallefall. Du lå vel akkurat under grensen for å få skolekyss du da? Også kan du merke deg, at jeg skrev at det kunne være mer enn den ene km til butikken. Det er ikke alle steder i Oslo som er kjempe sentrale slik vedkommende tror. Man må ha riktig informasjon før man kommer med påstander. 

Det har ikke noe med latskap å gjøre - jeg tror det har litt med at dere ikke har så mye til felles. Hvis man har det så reiser man gjerne den veien. Det er ikke der problemet ligger.

Men jeg er enig i at folk vil ikke og gidder ikke å dra den "lange" veien utenfor ring 3, men det har ikke med de 30 minuttene å gjøre. Det har med å gjøre at folk virker trangsynte og rett og slett lite hyggelige. 
Jeg påstår ikke at jeg alltid mter hyggelige folk i byene, eller alltid sure folk på bygdene, men det har noe med Oslo-mentaliteten å gjøre. Den kan være litt mer avslappet til tider uten at man er lat for det om. 

Og som sagt: At dem mosjonerer (for et gammeldags ord), det er tull. De kjøper dyrt treningsutstyr, men bruker det ikke. Der gir jeg meg ikke - der har jeg så mange eksempler. Jeg har aldri sett noen bruke bilen så mye som på bygdene eller på småsteder.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, antbug skrev:

Og så mener noen at det vil bli fred på jord hvis vi bare avskaffer religion...

Okey? Og hva slags relevans har det til innlegget skrevet? :P 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og hva gjorde du nettopp nå..... med innlegget ditt!

Anonymkode: d1f72...8cd

Hva da? Det blir påpekt at nei, de trener ikke. Det er blank løgn. 

7 minutter siden, Nøste~ skrev:

Nå er det vel ikke akkurat rart at folk hater Oslo. Det er faktisk nå blitt akseptert å ikke like byen.

Du får hate i vei å sitte å være bitter for noe som ingen gidder å gjøre noe med. For dere så er vel hat og bitterhet akseptabelt uten "gyldig" grunn antar jeg. :vetikke: 
Man kan som sagt ikke ta ting som skjer i en storby personlig. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Nøste~ skrev:

Og storbyene og Oslo bryr seg rett og slett ikke. Folk har så nok med seg og sitt.
"Nei nå skal du høre det, nå bekymrer vi oss eller blir sinte for ting som skjer på bygdene." Vi gir egentlig f, med stor F.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg tenkte var at dette var skrevet av noen med psykiske forstyrrelser. 

Det andre er at noen prøver å ta igjen for "bygdedyr" navnet. Jeg er fra bygda selv og kjenner til bygde dyret, men jeg bor i byen og vet den store ensomheten byen kan ha. "Byspøkelset" Kunne kansje vært et navn for den usyneligheten man føler når man står blant flere mennesker og alikevel er alene.

Anonymkode: 9dbf0...fa3

Nei, det virker som om at personen er drit sur. Mens du først er inne på det, er det også en ny trend? Å tro at alle har psykiske forstyrrelser hvis noen har egne meninger? Nei, la fagfolkene stå for psyken i allefall, så får vi andre holde oss til det vi kan.

Jeg ser poenget ditt, men jeg vil heller da det enn å bli påtrykket samvær med noen jeg kanskje ikke har noe til felles med. Og jeg føler faktisk når jeg står på en trikkeholdeplass så føler jeg meg trygg, når jeg går i eller til butikker så kan noen komme med kommentarer som er morsomme (i storbyene altså), og man kan flåse litt uten at noen reagerer på det. Skulle man finne på å gjøre det på nærbutikken på bygda så blir vedkommende den rare, eller den skrudde. Han/hun som bor i huset med de stygge gardinene, osv, osv... :roll: Det er så typisk. Bygda i et nøtteskall. Jeg hadde ikke stygge gardiner, men jammen meg hørte jeg folk som pratet om stygge gardiner og hvor de hengte seg opp i at naboer trengte å klippe plenen. Det er ikke grenser for hvordan de lever andre mennesker liv, i tillegg til sitt eget. Det må være utrolig slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Men nå er jeg veldig anti-bygd (uten at noen har gjort meg noe). Jeg har det bare skikkelig oppi halsen. 
Jeg kunne ha skrevet bøker om noen av de folka og situasjonenen der. Nei forresten jeg kunne jo ikke det - det handler stort sett bare om 2-3 ting som blir gjentatt og gjentatt og gjentatt.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Jeg føyde til at det kan være mer, så så morsomt er det vel ikke?
Jeg syntes at det er veldig langt for en unge å gå alene i vintermørket, til skolen iallefall. Du lå vel akkurat under grensen for å få skolekyss du da? Også kan du merke deg, at jeg skrev at det kunne være mer enn den ene km til butikken. Det er ikke alle steder i Oslo som er kjempe sentrale slik vedkommende tror. Man må ha riktig informasjon før man kommer med påstander. 

Det har ikke noe med latskap å gjøre - jeg tror det har litt med at dere ikke har så mye til felles. Hvis man har det så reiser man gjerne den veien. Det er ikke der problemet ligger.

Men jeg er enig i at folk vil ikke og gidder ikke å dra den "lange" veien utenfor ring 3, men det har ikke med de 30 minuttene å gjøre. Det har med å gjøre at folk virker trangsynte og rett og slett lite hyggelige. 
Jeg påstår ikke at jeg alltid mter hyggelige folk i byene, eller alltid sure folk på bygdene, men det har noe med Oslo-mentaliteten å gjøre. Den kan være litt mer avslappet til tider uten at man er lat for det om. 

Og som sagt: At dem mosjonerer (for et gammeldags ord), det er tull. De kjøper dyrt treningsutstyr, men bruker det ikke. Der gir jeg meg ikke - der har jeg så mange eksempler. Jeg har aldri sett noen bruke bilen så mye som på bygdene eller på småsteder.

Men jeg kan ikke skjønne at du mener at folk i Oslo er så hyggelige, for hvis du er en representant av byfolket, så vil jeg si at dere er en skikkelig aggressiv og dritsur gjeng...

AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke dem hater. Det heter de hater

Anonymkode: 0a6e2...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...