Gå til innhold

Konfirmasjonsgjest - være med i kirken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er bedt i konfirmasjon til min manns niese. De bor langt unna, så vi skal bo hos svigers for anledningen. 

I invitasjonen står det vi er invitert til middag/kaker/kaffe kl 15. Nederst på invitasjonen står tidspunkt og sted for selve kirkeseremonien i parantes. 

Forventes da at vi skal være med i kirken også..? Og må man da pynte seg med bunad og full pakke i kirken? Når det er timesvis fra det er ferdig i kirken til selve festen ser jeg mørkt på å måtte henge rundt i bunad i mellomtiden...

Jeg bor i en større by, hvor det omtrent i alle kirker er slik at det kun er lov å ha med seg foreldr/søsken i kirken, for det er så fullt. Så jeg er ikke vant med at onkler og tanter skal taues med for å se på. 

Anonymkode: 2f5c3...376

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har vært med på begge deler, tror det kommer litt an på hvor stor kirken er. Det er nok vanlig at gjestene kommer i festklær/bunad i kirken om ikke annet er skrevet på innbydelsen. Til min egen konfirmasjon var det kun foreldre, søsken, besteforeldre og faddere som fikk plass i kirken. I mine egne barns og niesers konfirmasjon stilte alle opp. 

Skrevet

Du må nesten spørre de som inviterte eller andre gjester, hva de tenker. Vi kan jo bare gjette enten riktig eller feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør de dere skal bo hos? 

Anonymkode: a011f...7ec

Skrevet

Hos oss er det vanlig at kun nærmeste familie er i kirken. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten spørre. Jeg hadde antatt at det betydde kirken var frivillig

Anonymkode: ffeef...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Men ville dere blitt fornærmet om onkler/tanter ikke kom i kirken? I og med at det står i parantes er jeg usikker på om det menes som at det er valgfritt. Jeg har bare møtt broren én gang, så det er ikke naturlig at jeg tar kontakt og spør, og mannen er mer sånn at "jaaada, vi må jo være med" (lett for ham å si som har en behagelig dress å ha på seg og ikke et ullhelvete med en million knapper/knytinger/søljer og gigantisk stakk med glatt silke inni som det er et slit å gå på do i...). Jada, i-landsproblem.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør de dere skal bo hos? 

Anonymkode: a011f...7ec

Vi skal bo hos konfirmantens besteforeldre, så de skal nok være med. Jeg tror de er like clueless som oss andre om det er meningen man skal være med eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville dere blitt fornærmet om onkler/tanter ikke kom i kirken? I og med at det står i parantes er jeg usikker på om det menes som at det er valgfritt. Jeg har bare møtt broren én gang, så det er ikke naturlig at jeg tar kontakt og spør, og mannen er mer sånn at "jaaada, vi må jo være med" (lett for ham å si som har en behagelig dress å ha på seg og ikke et ullhelvete med en million knapper/knytinger/søljer og gigantisk stakk med glatt silke inni som det er et slit å gå på do i...). Jada, i-landsproblem.. 

I vår familie hadde tanter og onkler vært med om de hadde anledning. Men for mange er det langt å kjøre at da er det ikke sikkert de er der så tidlig

Anonymkode: ffeef...b5e

Skrevet

Hos oss er det vanlig at både fettere, kusiner, onkler og tanter er med. Og vi er spredd utover hele landet:)

Ta en pause hos svigers innimellom. Og bruk en fin kjole istedet for bunad i kirken?  (eller dropp bunad helt:)) 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er naturlig at dere er med i kirken, så sant det ikke er restriksjoner på hvor mange gjester hver enkelt konfrmant kan ha. En konfirmasjon er en stor og høytidelig anledning, og jeg regner med at mannen din har veldig lyst til å dele denne opplevelsen med niesen sin. Det er jo bare bryllup som er mer høytidelig. 

I konfirmasjon stiller man pyntet i kirka. Er bunaden din så varm og trang, så skift til vanlige klær mellom konfirmasjon og middag.

Endret av Hulderen
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Calleia skrev:

Hos oss er det vanlig at kun nærmeste familie er i kirken. 

I min slekt er det helt motsatt. Da er det en selvfølge at alle invitere blir med i kirken. Men så kommer jeg fra bibelbeltet da, vi setter ikke klokkeslettet for når programmet i kirken starter i en parantes!!! 

Anonymkode: 8b9dd...70e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hulderen skrev:

Det er naturlig at dere er med i kirken, så sant det ikke er restriksjoner på hvor mange gjester hver enkelt konfrmant kan ha. En konfirmasjon er en stor og høytidelig anledning, og jeg regner med at mannen din har veldig lyst til å dele denne opplevelsen med niesen sin. Det er jo bare bryllup som er mer høytidelig. 

I konfirmasjon stiller man pyntet i kirka. Er bunaden din så varm og trang, så skift til vanlige klær mellom konfirmasjon og middag.

Nåja, sånn ser ikke vi på en konfirmasjon, verken i min slekt eller mannens. En konfirmasjon er for at konfirmanten skal få gaver og gjestene skal få kakegilde, ikke noe mer høytidelig enn en vanlig rund dag e.l.  Mannen har ikke lyst til å bli med i kirken i det hele tatt han heller, han er bare redd for å fornærme sin svigerinne om han ikke kommer ;) 

Jeg har vært i rundt 15 konfirmasjoner, og kun vært med i kirken den gangen det var min søster som konfirmerte seg. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, sånn ser ikke vi på en konfirmasjon, verken i min slekt eller mannens. En konfirmasjon er for at konfirmanten skal få gaver og gjestene skal få kakegilde, ikke noe mer høytidelig enn en vanlig rund dag e.l.  Mannen har ikke lyst til å bli med i kirken i det hele tatt han heller, han er bare redd for å fornærme sin svigerinne om han ikke kommer ;) 

Jeg har vært i rundt 15 konfirmasjoner, og kun vært med i kirken den gangen det var min søster som konfirmerte seg. 

Her motsier du deg selv. Hvis din manns slekt har det synet på konfirmasjonen som du hevder, hvorfor er da din mann redd for at svigerinnen skal bli fornærmet?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hulderen skrev:

Her motsier du deg selv. Hvis din manns slekt har det synet på konfirmasjonen som du hevder, hvorfor er da din mann redd for at svigerinnen skal bli fornærmet?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at i min og mannens slekt. Dette er mannens bror sin søster, og hva HUN synes om saken er det ingen av oss som helt vet, siden vi har veldig lite kontakt med dem og knapt kjenner henne - og derfor vet vi ikke om hun kommer til å bli snurt eller ikke. Men blant mannens andre søsken og foreldre er det slik at en konfirmasjon er nå bare et vanlig familieselskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en haug nieser og nevøer har det blitt en del konfirmasjoner, og det er bare en gang vi ikke har vært i kirka (hver konfirmant fikk bare ha med foreldre, søsken, besteforeldre og faddere). Ellers har det vært et bestemt antall reserverte plasser for hver familie, og andre kan sette seg der det er ledig plass. Da min kusine ble konfirmert fikk hver konfirmant et visst antall "billetter" til kirka. De som da fikk flere billetter enn de hadde gjester leverte tilbake de billettene som var til overs, og de ble da fordelt til de som hadde for få. Jeg tolker ts sin invitasjon som at det ikke er plassbegrensning i kirka, så det er bare å møte opp.

Angående bunad er det vanlig å ha den på i kirka og skifte til kjole før middagen, eventuelt skifte mellom middag og kaffe/kaker. Jeg tenker som regel at har jeg først fått f**nskapet på meg, så tar jeg den ikke av før festen er slutt...

Anonymkode: f342d...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en haug nieser og nevøer har det blitt en del konfirmasjoner, og det er bare en gang vi ikke har vært i kirka (hver konfirmant fikk bare ha med foreldre, søsken, besteforeldre og faddere). Ellers har det vært et bestemt antall reserverte plasser for hver familie, og andre kan sette seg der det er ledig plass. Da min kusine ble konfirmert fikk hver konfirmant et visst antall "billetter" til kirka. De som da fikk flere billetter enn de hadde gjester leverte tilbake de billettene som var til overs, og de ble da fordelt til de som hadde for få. Jeg tolker ts sin invitasjon som at det ikke er plassbegrensning i kirka, så det er bare å møte opp.

Angående bunad er det vanlig å ha den på i kirka og skifte til kjole før middagen, eventuelt skifte mellom middag og kaffe/kaker. Jeg tenker som regel at har jeg først fått f**nskapet på meg, så tar jeg den ikke av før festen er slutt...

Anonymkode: f342d...a69

Hos oss er det en selvfølge at man går i bunad til festen. Hvorfor skal man akifte AV seg bunaden for selve festen..? Det har jeg faktisk aldri hørt om at noen gjør :P Haha, jeg er også sånn, det er et helsike å få av seg/på seg bunaden, så om jeg må gå i kirken med bunad sitter jeg heller og furter med den på meg i timene til festen enn å herje med tusen knapper og knyttetau og hemper og søljer og mansjettknapper og fandens oldemor :P 

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å ta bunaden på og av to ganger på samme dag. ;) Jeg begynte med det på 17. mai da vi flyttet til et sted der det er barnetog klokken 9, program på skolen klokken 16 og ingenting imellom.

Anonymkode: ab495...7bd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å ta bunaden på og av to ganger på samme dag. ;) Jeg begynte med det på 17. mai da vi flyttet til et sted der det er barnetog klokken 9, program på skolen klokken 16 og ingenting imellom.

Anonymkode: ab495...7bd

Det kommer vel an på hvilken bunad man har. Min mor har en bunad helt uten hemper og knapper og styr, den er lett å ta av og på. Jeg har et hempe/knytte/stikke-helvete og trenger hjelp for å få det til uten å stikke meg selv til blods på søljene og hive skitet veggimellom i drittsinne :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg FATTER bare ikke hvorfor du oppretter en tråd når du ikke er interessert i høre folks meninger. Du spør om det forventes at dere skal møte i kirken og i så tilfelle pynte dere. Du får flere svar at dette er vanlig og en selvfølge i deres familie, men du kommer jo bare med motargumenter på hvorfor du ikke gidder å gjøre dette, og får det til å høres heeeelt håpløst ut å sende en sms til konfirmantens foreldre for å sjekke hva som forventes. Så siden vi ikke er tankelesere, du ikke gidder å spørre vertene, og du lukker ørene/øynene når vi sier hva vi ville gjort og hva som er vanlig hos oss, får du jo bare stå over kirken og komme til festen da. Jeg forstår bare ikke hvorfor du gidder å lage en tråd når du driter i hva vi sier.

Hos oss er det forøvrig helt normalt å komme både i kirken og til festen, også som tante/onkel, søskenbarn og til og med tremenninger. Og ja, jeg går i bunad hele dagen. Og ja, det er varmt, tungt og det klør. Men jeg klarer da å ta meg sammen en dag, og føler meg også veldig fin.

Anonymkode: 4e952...0cd

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...