Gå til innhold

Rent hus for late mennesker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lat rett og slett og sliter med å holde det rent og ryddig hjemme. Noen tips og triks som gjør det lettere å holde det greit? Slik det er til vanlig kan jeg ikke få besøk uten å bli flau f.eks. Kjøkken og bad er alltid rent men resten av huset har drit overalt og samler seg hybelkaniner og hundehår..

Anonymkode: f2ed4...774

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få et par- tre barn. Og robotstøvesuger

Anonymkode: b903e...c90

Skrevet

Ha som mål å ordne ett rom for hver dag. Så lar du det bare gå på rundgang. 

• Liker 4
Skrevet

ha færre ting

sette ting tilbake på plass når de er brukt

rydde etterhvert som man jobb/lager mat (embalasjer rett i bosset, ikke legg det fra deg)

5-10 min til støvsuging hver dag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1. Skaff deg vaskehjelp
2. Inviter folk på besøk oftere (så må du holde det rent til de kommer)

Anonymkode: bbdb6...6cd

• Liker 4
Skrevet

Jeg er dritlat og hater vasking, har 170 kvm hus, to barn og hund; 

- Robotstøvsuger, la den gå en runde hver dag. 

- Støvsug vanlig ved behov, kanskje et par ganger i uka. Gjør du det ofte nok tar det kortere tid!

- Rydd hver kveld. Alt skal se strøkent ut før du legger deg, det tar bare 5-10 minutter. 

- Sett ting på plass med engang. Vask gjerne opp mens middagen putrer de siste minuttene o.l. 

- Aldri gå fra et rom til et annet uten å plukke opp noe på veien. Noe som står i feil rom, et skittent glass, rusk på gulvet osv. 

Når alt dette er gjort mange nok ganger blir det en vane og du tenker ikke lengre over at du gjør det. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ha masse skap og kommoder. Ha en fast plass til alt i skapene/kommodeskuffene, og legg alt på plassen sin når du er ferdig med det. 

Fordelen med skap og kommoder er at de er lukkede, så det ikke samler seg støv i dem som du må støvsuge. 

Ha møbler som står nedpå gulvet, så du slipper støvsuge under dem. 

Hver gang du går fra et rom til et annet, rydd med deg noe på veien. For eksempel om du skal fra stuen til badet, så kan du ta med deg noe som enten skal på badet, eller ut i gangen. Da rydder du på veien, uten å måtte bruke ekstra tid på ryddingen. 

Ikke ha masse nips og greier omkring som gjør det vanskelig å tørke støv. Det er mye mindre jobb å tørke støv når du bare kan dra kluten over en flate, enn om du må flytte på masse ting for å få tørket støvet. 

Ikke ha masse tekstiler. De skaper støv. Med andre ord, drit i gardiner og tepper og masse pynteputer og pledd. 

Anonymkode: af84e...91b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rydder sjeldent, men det er fordi alt har et fast sted de bor. Hadde det ikke vært for de jævla hundehårene og leilighet som tiltrekker seg støv så hadde jeg hatt det perfekt:P Bruker engangskluter et par ganger i uken for støvtørking og støvsuger 1 gang i uken. Jeg må ha tepper på gulvene, hvis ikke blir det ekko i leiligheten. Trodde støvhelvete skulle bedre seg med nye vinduer, men nei da:( 

Anonymkode: ddbf4...e02

• Liker 1
Skrevet

Tipsene som har komt så langt er veldig gode.. Om jeg skal finne på flere, kan du kanskje skaffe deg store kurver eller noe lignende, som du kan ha alt mulig oppi? Slik at du kan hive mesteparten nedi der :P 

• Liker 1
Skrevet

Robotstøvsuger er genialt! Har en som går hver dag når vi ikke er hjemme! I tillegg har jeg vaskerobot som jeg tar gulvene med innimellom. Vasker på vanlig måte innimellom. Ungene hjelper også til med husarbeidet. Hater rett og slett å gjøre husarbeid!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Robotstøvsuger. Ikke ha mye ting. Rydd og vask opp etter deg fortløpende. 

Jeg syns det ble lettere etter jeg fikk barn. Skjønte jeg måtte ta litt hele tiden så det ikke samlet seg opp. Samlet det seg opp var det så vanskelig å ta det igjen med småbarn. 

Har enkle rutiner som at hver gang jeg lager mat så rydder jeg og vasker etter meg. Mye søl under bord på kjøkkenet pga barn. Setter på robotstøvsugeren på kjøkkenet. 

Vasker klær med en gang det er nok klær til å ha det i vaskemaskinen. Utsetter aldri. 

Vasker badet mens barna og meg selv blir badet/vasket. Skifter på alle senger hver fjortende dag. Da vasker jeg alle overflater på soverommene. Støvsuger alle rom en gang i uka og vasker alle gulv hver fjortende dag. Samtidig som sengeskift skjer. 

Tørker støv og vasker ellers andre overflater når det trengs. Vi har ikke mye så det tar Max 3 minutter. 

Anonymkode: dcf5c...54b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2017 den 23.33, ..... skrev:

Robotstøvsuger er genialt! Har en som går hver dag når vi ikke er hjemme! I tillegg har jeg vaskerobot som jeg tar gulvene med innimellom. Vasker på vanlig måte innimellom. Ungene hjelper også til med husarbeidet. Hater rett og slett å gjøre husarbeid!

Ohh nå ble jeg nysgjerrig hva er vaske robot????? Link please?? DET er noe jeg kunne tenkt meg!

Anonymkode: 0bd2c...eb1

• Liker 1
Skrevet
På 26.3.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Ohh nå ble jeg nysgjerrig hva er vaske robot????? Link please?? DET er noe jeg kunne tenkt meg!

Anonymkode: 0bd2c...eb1

Irobot braava jet. Den vasker gulvene med mopp og vann. Finnes flere typer, men denne ble anbefalt når en har tre/laminatgulv.

Skrevet

Støvsug hunden om den ikke er redd støvsugeren... Vår hund elsket å bli støvsugd. Hun ble helt vill så fort hun så den, og la seg til forran beina vårr. Det ble veldig mye mindre hår overalt 😂😂

Sett selvfølgelig støvsugeren på det svakeste... 

Gjest puttee
Skrevet
På 24.3.2017 den 22.51, Escape skrev:

Tipsene som har komt så langt er veldig gode.. Om jeg skal finne på flere, kan du kanskje skaffe deg store kurver eller noe lignende, som du kan ha alt mulig oppi? Slik at du kan hive mesteparten nedi der :P 

Dette er lurt. Jeg har dette, og legger alt mulig som ikke har sin faste plass oppi der. Så rydder jeg i kurven med gjevne mellomrom (1 gang i mnd ca). Resten av huset ser strøkent ut :)

Skrevet
På 21.3.2017 den 12.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er lat rett og slett og sliter med å holde det rent og ryddig hjemme. Noen tips og triks som gjør det lettere å holde det greit? Slik det er til vanlig kan jeg ikke få besøk uten å bli flau f.eks. Kjøkken og bad er alltid rent men resten av huset har drit overalt og samler seg hybelkaniner og hundehår..

Anonymkode: f2ed4...774

Ha minst mulig krims krams. Alle ting må ha sin faste plass. Da er det ryddig så og si hele tiden, om man er flink til å legge tingen tilbake på sin faste plass etter bruk :)  Ikke ha større leilighet/hus enn du orker å holde rent. Støvsug 10 min hver dag. Det går raskt unna. Ta alltid med deg noe som står på feil plass, til sin riktige plass. Ikke kjøp et ekstra skap for å få plass til tingene dine, da er det på tide med en opprydding! :) 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Minst mulig ræl i huset og robotstøvsuger. 

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål ang rotbotstøvsuger: støvsuger den oppå tepper? Eller stopper den når den treffer teppet? 

Anonymkode: f7300...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Er som deg, lat, ryddet sjeldent, støvsuger sjeldent.

Kjøpte meg en sånn luftrenser (electrolux EAP 150 tror jeg den heter), betydelig mindre støv i leiligheten etter jeg begynte å bruke denne.

Beste kjøpet jeg har gjort på år og dag!

Anonymkode: ae94f...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...