Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye kynnere på dagtid som ikke er vonde bare ubehagelige. Men om kvelden/natten så går det over til vonde mens smerter som setter seg i mage og rygg pluss jeg blir litt kvalm. 

Er jo stup trøtt å prøver å få sove med disse smertene. Di kommer i rykk og napp før di roer seg sånn i 3/4 tia på morgen kvisten. Føler meg som en zombie på dagtid så prøver å få igjen tapt søvn da.

Er dette grunn nok for å ringe føden å evnt komme for en sjekk? Di stopper ikke fødsel om det er i gang etter uke 34. Vil liksom ikke ringe di ned. Vet maserier er vanlig men usikker om di påvirker noe inni der.

noen med erfaring som vil dele?

Anonymkode: 209eb...f9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er usikker, kan du alltid ringe føden, eventuelt jordmor du går til i svangerskapet :-) Dette er så individuelt fra person til person, så andres erfaringer trenger ikke ha noe å si for deg og ditt svangerskap. Feks har noen slike maserier i ukesvis, mens for andre er det tegn på at fødsel er svært nær. 

Anonymkode: 7dbb0...465

Skrevet

Jeg skal ikke skremme deg.. men jeg fikk masrier i slutten av uke 35. Siden det var min første visste jeg ikke helt hva greia var, så jeg ringte føden. 

Jeg hadde ikke noe opphold omtrent og de varte døgnet rundt. Kom inn til sjekk.. for å gjøre en lang historie kort, så kom minsten til i uke 36+3.

Er du i tvil skal du ringe. De er der for at vi skal kunne "ringe dem ned". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring i vei om du er usikker :) jeg hadde maserier i en måned før fødsel.

Anonymkode: 2acd2...e19

• Liker 1
Skrevet

så lenge det bare er maserier så er det jo ingenting å gjøre. Bare å slappe av når du kan så ringer du heller føden om du merker endring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for god tilbakemelding :) ikke alltid like lett å være første gangs. Mye rare ting man opplever. Kjenner jeg samme smertene i kveld/natt så ringer jeg inn værtfall. Baby burde holde seg inne litt til uansett, men føler det er lite å gjøre for å stoppe smerten på kvelden for den er der om jeg ligger i ro eller ikke.

håper det er modning at kroppen gjør seg klar :) at det ikke er fødsel helt enda

Anonymkode: 209eb...f9e

Skrevet

De la meg inn da jeg ringte, mest fordi jeg ikke hadde sovet på flere netter. Så jeg fikk en smertestillende og akupunktur. Da klarte jeg å slappe av litt i alle fall.. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kraftige menssmerter da jeg hadde kynnere, helt normalt. (Fra uke 20 tror jeg, dvs de hadde samme smerte som vanlige rier frem til 4-5 cm). 

Skjønner ikke hvorfor man skal ringe føden pga kynnere, men det er jo alltid bedre å ringe en gang for mye enn en for lite. 

Anonymkode: 2fad0...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde kynnere i uke 32, men det var rier. Bedre å ringe en gang for mye! Og alt er jo nytt for oss førstegangs:) 

Anonymkode: 4d05e...21a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kraftige menssmerter da jeg hadde kynnere, helt normalt. (Fra uke 20 tror jeg, dvs de hadde samme smerte som vanlige rier frem til 4-5 cm). 

Skjønner ikke hvorfor man skal ringe føden pga kynnere, men det er jo alltid bedre å ringe en gang for mye enn en for lite. 

Vanligvis er jo ikke kynnere smertefulle. Det du beskriver som kraftige menssmerter ved kynnere kan like gjerne være rier hos andre, i verste fall premature rier for noen. Jeg hadde mye kynnere i svangerskapet og disse lignet aldri på rier i det hele tatt. Viser bare hvor forskjellige vi kvinner er i svangerskap og at man derfor ikke bør ta utgangspunkt i andres erfaringer, men kontakte føden for vurdering. 

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ring føden. De vet hva som er best for deg :) Som de sa til meg; ring heller en gang for mye. Det er tross alt de som har ansvaret for deg nå :) 

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

– Maseriene, eller modningsriene som vi gjerne kaller dem, åpner ikke mormunnen, men modner og kan være med å gi et godt utgangspunkt til det som kommer senere. Disse kan oppleves veldig forskjellig, og de fleste mestrer dem helt fint.

Ragna forteller at mange merker at noe er i gang, men at disse riene sjelden er særlig vonde, og gjerne kjennes som litt murring. Mange blir også forventningsfulle og synes det er spennende at noe skjer.

Noen synes sammentrekningene er krevende allerede på dette tidspunktet. Av og til får gravide også regelmessige maserier som varer i rundt 30 sekunder og som kan komme ganske regelmessig døgnet rundt.

– Hvis disse riene er så plagsomme at det går utover søvn og du ikke klarer å leve som normalt, bør du ta kontakt med fødeavdelingen. Det er ikke lurt å vente i flere døgn hjemme med slike rier – da sliter du deg bare ut før fødselen. Vi kan hjelpe til enten ved å gi noe å sove på, eller ved å dytte kroppen litt i retning av fødsel.

Besøket på fødeavdelingen er ment for å hjelpe den gravide å håndtere maseriene, og Ragna forteller at du ikke kan forvente at det skal være noe særlig åpning på dette tidspunktet. Uten åpning er du heller ikke i aktiv fødsel, så sjansen er stor for at du blir sendt hjem igjen til fødselen kommer skikkelig i gang.

http://www.babyverden.no/Fodsel/Fodselens-faser/--Riene-blir-ikke-verre-og-verre-men-bedre-og-bedre/

Anonymkode: 059d4...3b9

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vonde kynnere kan være rier. Jeg hadde mye rier fra tidlig i svangerskapet.  Derfor heller ringe enn gang for mye enn for lite. 

Anonymkode: ce9f0...d87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis er jo ikke kynnere smertefulle. Det du beskriver som kraftige menssmerter ved kynnere kan like gjerne være rier hos andre, i verste fall premature rier for noen. Jeg hadde mye kynnere i svangerskapet og disse lignet aldri på rier i det hele tatt. Viser bare hvor forskjellige vi kvinner er i svangerskap og at man derfor ikke bør ta utgangspunkt i andres erfaringer, men kontakte føden for vurdering. 

TS er jo i uke 35. Og det slutter igjen hver natt, så det er ikke slik at hun sliter seg ut på noe vis. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vonde kynnere kan være rier. Jeg hadde mye rier fra tidlig i svangerskapet.  Derfor heller ringe enn gang for mye enn for lite. 

Anonymkode: ce9f0...d87

Men hvorfor er rier farlige når man er i uke 35? Og TS sine slutter hver natt. 

AnonymBruker
Skrevet

OT, men hva betyr egentlig "maserier"? Og hvordan uttaler dere det? Mase-rier? :fnise:

Anonymkode: 1dbc9...4fe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OT, men hva betyr egentlig "maserier"? Og hvordan uttaler dere det? Mase-rier? :fnise:

Sammentrekninger av livmoren som ikke er stimulerende for fødsel men som kan være ubehagelig i større eller mindre grad. Og derav MASE-rier. Fordi de er masete. På engelsk: braxton hicks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Silfen skrev:

Sammentrekninger av livmoren som ikke er stimulerende for fødsel men som kan være ubehagelig i større eller mindre grad. Og derav MASE-rier. Fordi de er masete. På engelsk: braxton hicks.

Haha ok, takk for info :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...