Gjest Harmony Skrevet 15. desember 2004 #1 Skrevet 15. desember 2004 Vi har en engelsk setter som røyter så inn i granskauen. Hele året! Når han rister seg ser man at det står en sky av hår rundt ham. Er det noe som helst man kan gjøre for å begrense det litt? Røyte vil han jo alltid gjøre, men må det være så voldsomt liksom...
Imax Skrevet 15. desember 2004 #2 Skrevet 15. desember 2004 Hvor ofte grer du bikkja? Hvis du grer morgen og evnt. kveld vil vel røytingen bli litt mer "kontrollert", dvs ikke mindre røyting, men du slipper å få det over alt. Ellers så tror jeg vel det er noe du må leve med...?
Litz Skrevet 15. desember 2004 #3 Skrevet 15. desember 2004 Uten at jeg skal si sikkert at det er en løsning, så kan du prøve å bytte fór. Det at hunden røyter mye kan være hundens måte å si fra at den ikke tåler fóret den får. En veldig vanlig reaksjon på fór er at de røyter veldig mye og at pelsen blir matt og tørr. Du får prøve deg fram med forskjellige fór til du finner ett han fungerer på.
Lexi Skrevet 15. desember 2004 #4 Skrevet 15. desember 2004 Er enig i at det kanskje kan hjelpe å skifte fór. Jeg er ingen hundekjenner, men jeg har en liten Perser-pus. Hun har røytet enormt mye i en lang periode. Selv om jeg gredde henne ofte, så var det mye løshår, og dottene føyk rundt i leiligheten selv om jeg nylig hadde støvsuget. Har gitt henne fór spesielt tilpasset Persere. Kjøpte sist ny type fór (samme fabrikat). Det hjalp. Vil si at røytinga nå har normalisert seg. Så når det hjelper for katt, hjelper det sikkert også for hund.
nessi Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Det kan være lurt å få veterinæren til å ta en blodprøve neste gang du er der, for å sjekke om hunden din mangler noen vitaminer eller annet.
Gjest choop-ikke innlogget Skrevet 20. desember 2004 #6 Skrevet 20. desember 2004 Hunderøyting avhenger av årstid også.Gre hunden din et par ganger daglig.Gre først mot hårene,deretter med de.Jeg bruker en børste,noe á la sånn man karer ull med.Funker kjempe bra til min Gordon setter. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 23. desember 2004 #7 Skrevet 23. desember 2004 bytt fôr. EN valig reaksjon på feil mat hos hunden. none hunder tåler fint en type for en annen ikke. Men for all del, styr unda matbutikk for. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #8 Skrevet 30. desember 2004 Nå i disse tider er det mye røyting. Er vel pelsskifte på gang. eg børster hver dag. Utrolig mye som sitter i børsten
Leviin Skrevet 30. desember 2004 #9 Skrevet 30. desember 2004 Jeg ble anbefalt av veterinæren å prøve tilskudd av hvetekimolje. Det får man sikkert kjøpt både på apotek og i dyreforretninger. Jeg kjøpte hos veterinæren. I følge veterinæren blir hunden fortere ferdig med røytingen, og får også blankere pels.
Gjest Madden Skrevet 1. januar 2005 #10 Skrevet 1. januar 2005 Vi fikk hvetekimolje og omega-3 av veterinæren..vi skiftet tilbake til veterinærfor, og børster hunden 2 ganger daglig..ingen av tiltakene ser ut til å hjelpe nevneverdig... Vi må fortsatt støvsuge leiligheten daglig..alle klær er fulle av hundehår..skikkelig guffent!! Hunden har røytet ekstremt i over et halvt år nå!! Det begynner å bli veldig plagsomt! Ser ikke ut til at veterinæren har stort mer å stille opp med heller!
Gjest miau Skrevet 2. januar 2005 #11 Skrevet 2. januar 2005 Jeg lurer litt på hvor ekstremt det er. Jeg har selv en hund med "polar"pels som røytet så fælt at pelsen så ut som korthåret... Fikk tatt blodprøve på hunden for å sjekke hva den var allergisk mot. Det viste seg å være omtrent alt som er. Hunden min går nå på kortison..
Litz Skrevet 2. januar 2005 #12 Skrevet 2. januar 2005 Ja, jeg vil nok anbefale å få tatt blodprøver for å sjekke om hunden er allergisk mot noe. Vet at en del hunder reagerer på lagermidd, det er en type midd som finnes i alt av tørrfór, uansett merke. Eneste måten å unngå reaksjon på er å gå over til ett "naturlig" fór som Norwegian Polar, Vom og Hundemat ol. Hakket værre er det om det er husstøvmidd hunden reagerer på. Men det er ikke så vanlig har jeg skjønt. Vær obs på at ikke alle veterinærer er klar over dette med lagermidd når de tester for allergi, så spør spesifikt om de kan teste hunden for dette også. I tillegg ville jeg tatt kontakt med noen som har homeopatutdannelse innenfor hunder, vet at veldig mange hunder har fått god hjelp av homeopati. Det finnes ett par veterinærer i Oslo-området som også driver med alternativ medisin på dyr. (AlternatiVet på Lysaker/Fornebu bl a)
Maya22 Skrevet 3. januar 2005 #13 Skrevet 3. januar 2005 det er viktig med riktig fòr og regelmessig børsting det kan også hende den mangler vitaminer så da bør du ta den til veterinæren. Kjøp alltid fòr hos veterinæren eller på dyre butikk. Da får de den riktige sammensettingen de skal ha. Fòr kjøpt i vanlig butikk inneholder altfor mye vann og for lite næringsstoffer som også kan forårsake ekstrem røyting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå