Gå til innhold

Sliter med å ha med to-åringen ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en (veldig) aktiv gutt på snart 2,5 med en meget sterk mening om hva han vil og ikke vil. Han har aldri hatt tid til å leie oss, verden skal utforskes. Dette gjør det mildt sagt vanskelig å ferdes rundt. Jeg ser andre barn på hans alder som leier foreldrene eller holder i vogna på feks kjøpesenter eller andre steder, men hvis vår gutt ikke sitter i vogn er han vekk på en-to-tre. Får han ikke gå der han vil eller plukke på det han vil så legger han seg ned/hyler. Vi gir ikke etter, men etter x antall sånne episoder så må han opp i vogna igjen. 

Samme hvis vi er borte på besøk, på legekontor eller hvor som helst så er han overalt før du får snudd deg. Dette er ekstremt slitsomt! Vi prøver å la han få utforske litt og ikke si nei til alt, men det sier seg selv at han ikke kan løpe rundt og åpne dører på feks legekontor.. 

Noen andre med slike småtasser som har noen gode råd her? 

Hjemme er han roligere, kosete og liker å sitte å pusle, bli lest for osv, utenfor husets fire vegger er ikke dette mye interessant. Han går i barnehage og er like aktiv der 

Anonymkode: 0cd8f...fad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha han i vogna der det er nødvendig,  og ta med leker på legekontor.  

Anonymkode: bafec...0be

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det er strevsomt. Har ingen gode råd annet enn prøv å unngå kjeft, gi masse ros og positiv bekreftelse om han klatrer å være "roligere" noen ganger. 

Snakk med han på forhånd før butikken, prøv å lag avtale om godt samarbeid. 

Mulig å prøve aktivitet, feks lekeplass før butikk, sånn at han er litt sliten og da er mer rolig? Dra i butikk/ ærend en tid på dagen han er veldig rolig? Da vil han føle mestring og få ros. Det tror jeg er eneste veien. 

Vær også stolt over at dere har en så nyskjerrig, vitebegjærlig, utforskende og uredd liten person av en sønn. 

• Liker 1
Skrevet

Dropp x antall episoder. En sjans og så slutt. Når ting ikke er oppe for diskusjon så gir man heller ikke hundre sjanser.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Og tenk at det er et sunnhetstegn, selv om det er slitsomt :) Han kommer til å roe seg ned om ikke så lenge, er ikke så mye mer dere kan gjøre med det nå. Bare stopp han vennlig og bestemt, og ikke forvent at han skal skjønne hva som er lov eller ikke når han er så liten. 

Anonymkode: 4742d...654

Skrevet

Det er vanlig i den alderen, og ja, det er slitsomt. Distraksjon er mitt beste tips. Snakk med ham om det som skjer rundt dere eller ting dere ser slik at du hjelper ham å fokusere på det framfor å springe rundt, ta med en leke eller noe han kan holde på med og om det er enkelte kortere perioder hvor det er spesielt viktig at han er i ro (f.eks. ved legebesøk) kunne jeg fint hatt med litt bestikkelser som en liten boks med rosiner, bokstavkjeks, druer og annet han kan knaske på mens han sitter i vognen. Det går over. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta med distraksjoner når det trengs og dropp kjøpesenter ol. Dra heller alene og send mann og barn på lekeplassen.

Anonymkode: 1e0df...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 15 mnd som er litt lik. Kan være rolig og kosete, og er blid som dagen er lang, men veldig aktiv også. Akkurat nå synes jeg det er litt pes å ha ham med på besøk hos folk som ikke har barn selv, for han tar på alt, klatrer i trapper, åpner ovnen etc. Jeg satser på at det roer seg etterhvert, og i mellomtiden bruker vi det vi har av bestikkelser...Marie-kjeks, rosiner, smoothies etc. 

Anonymkode: 9eff7...831

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Silfen skrev:

Dropp x antall episoder. En sjans og så slutt. Når ting ikke er oppe for diskusjon så gir man heller ikke hundre sjanser.

Var kanskje litt uklar der, mener ikke at han får x antall sjanser, men vi prøver jo å la gutten få bevege seg litt og ha muligheten til å gå selv. Han er ikke der at han forstår "hvis du ikke hører nå så må du sitte i vogna" selv om det er det som blir konsekvensen om vi skal komme oss videre eller må ta hensyn til omgivelsene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leker som distraksjon hjelper dessverre ikke, det er ikke spennende. Feks var det lekehjørne og tegneblokk i dag på legekontoret, men han ville heller frese rundt og undersøke hva som var bak dører og nedover i gangene. Snacks er vel det eneste som kan distrahere i grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Arkana skrev:

Det er vanlig i den alderen, og ja, det er slitsomt. Distraksjon er mitt beste tips. Snakk med ham om det som skjer rundt dere eller ting dere ser slik at du hjelper ham å fokusere på det framfor å springe rundt, ta med en leke eller noe han kan holde på med og om det er enkelte kortere perioder hvor det er spesielt viktig at han er i ro (f.eks. ved legebesøk) kunne jeg fint hatt med litt bestikkelser som en liten boks med rosiner, bokstavkjeks, druer og annet han kan knaske på mens han sitter i vognen. Det går over. :)

Huff ja jeg håper det går over :fnise: Han er veldig sånn hallo verden, her er jeg! overalt hvor vi kommer.. snacks er lurt ja, skulle bare ønske det var lettere å la han få gå litt rundt, det er jo viktig det og. Vi går bare være tålmodige en stund til skjønner jeg 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var kanskje litt uklar der, mener ikke at han får x antall sjanser, men vi prøver jo å la gutten få bevege seg litt og ha muligheten til å gå selv. Han er ikke der at han forstår "hvis du ikke hører nå så må du sitte i vogna" selv om det er det som blir konsekvensen om vi skal komme oss videre eller må ta hensyn til omgivelsene. 

Han skjønner mest sannsynlig mye mer enn dere tror. Jeg har selv en på 2,5 som ofte kan oppføre seg lignende som din (som flere her har påpekt, er dette ganske vanlig for alderen), og jeg har en fireåring som var omtrent akkurat som din da han var to.

For begge våre har det fra rundt toårsalder fungert fint å forklare at "hvis du ikke leier pent i hånda, må du sitte i vogna." Såklart prøver de seg likevel, og de protesterer vilt på å bli puttet i vogna. Men hvis dere bare er konsekvente, og ALLTID setter barnet i vogna så fort det begynner å tulle, vil barnet ganske raskt forstå sammenhengen. Da vil det som oftest være nok å si "hvis du ikke leier mamma nå, må du sitte i vogna", så hører faktisk barnet på deg. Også toåringer!

Anonymkode: 1a544...722

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dropp alle slike situasjoner du ikke må. Dra alene på kjøpesenter etc. 

Når du må så gi litt tid til lek og resten til ærend, da skal han sitte i vogn. Ellers dra steder der det er fritt fram. Dra i skogen, på en lekeplass, park osv. La ungen få litt utløp for utforskertrangen. Sover han på dagtid i vogn kan du gjøre ærend mens han sover. 

Anonymkode: 09ef9...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta med små barn på kjøpesenter osv, det kan du gjøre alene. Ta heller på ungen utedress og la han få utforske ute. Hos legen har du med bøker og snacks.

Anonymkode: fe0db...b1d

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen grunn til at han ikke forstår? En på 2.5 uten problemer forstår det meste som blir sagt. Så om det er noe med barnet må du nesten opplyse om det, da råd blir annerledes selvsagt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å sette deg ned med han en liten stund FØR dere skal gå ut, fortelle om planene deres, forklare i enkle ordlag hva dere nå skal og hva du forventer av han? Så han vet hva som skal skje og hva som forventes?

Legg det opp som en lek, f.eks. "Herme etter pappa og gjør akkurat som pappa gjør, gå der han går osv". Evt "hvis du går fint og leier mamma, skal du få X i belønning når vi kommer hjem". Belønningen må da være et eller annet han syns er stas eller liker spesielt godt. Evt at han samler "poeng" i form av fargede baller i en stor gjennomsiktig glassvase, der han får legge opp i en ball pr gang han er flink, og når vasen er full, får han en ordentlig belønning. Alt avhengig av modenhetsgraden hans og hans forståelse av dette, kan dere også i verste fall innføre "straff" i form av at en opptjent ball fjernes fra vasen om han har vært spesielt umulig en dag.

Han er i en vanskelig alder, der de ikke riktig har begynt å forstå alt ennå.

Anonymkode: 2b673...45a

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skjønner mest sannsynlig mye mer enn dere tror. Jeg har selv en på 2,5 som ofte kan oppføre seg lignende som din (som flere her har påpekt, er dette ganske vanlig for alderen), og jeg har en fireåring som var omtrent akkurat som din da han var to.

For begge våre har det fra rundt toårsalder fungert fint å forklare at "hvis du ikke leier pent i hånda, må du sitte i vogna." Såklart prøver de seg likevel, og de protesterer vilt på å bli puttet i vogna. Men hvis dere bare er konsekvente, og ALLTID setter barnet i vogna så fort det begynner å tulle, vil barnet ganske raskt forstå sammenhengen. Da vil det som oftest være nok å si "hvis du ikke leier mamma nå, må du sitte i vogna", så hører faktisk barnet på deg. Også toåringer!

Enig, selv en hund skjønner dette. Selv om de ikke skjønner ordlyden, skjønner de handlingen, så lenge den er konsekvent. 

Anonymkode: a88af...383

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. Med mindre gutten har diverse diagnoser forstår han dette helt fint! Gi en advarsel, og så rett opp i vogna. Bli sinte, det er ikke et spebarn dere har med dere. Han trenger grenser og konsekvenser, ellers får du bare en helvetes drittunge til slutt.

Anonymkode: 10e88...c1f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja nei, vi har forsøkt dette (over lenger tid og helt konsekvent) med det resultatet at ungen alltid måtte sitte i vogna. Han vil ikke leie, da legger han seg ned okke som, bruker hele tyngden sin. 

Skrevet

Hvorfor må han leie? Regner med dere evner å bruke tid der ungen kan være aktiv og at ikke alt foregår i vogn. F.eks en tur gjennom parken før og etter butikken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...