Gjest Harmony Skrevet 15. desember 2004 #1 Del Skrevet 15. desember 2004 Jenta mi fyller 3 år i mars. Siden i sommer har vi pratet om dogåing, og hun skjønner hva som skal skje hvor. Hun tisser på do når jeg spør om hun vil, og kan av og til si ifra om at "Mamma, nå tisser jeg!". Men det virker ikke som om hun er helt moden for bleieslutt ennå, så jeg fortsetter bare sånn som nå, og regner med at det går av seg selv til slutt. Hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 15. desember 2004 #2 Del Skrevet 15. desember 2004 Vår eldste sluttet å tisse i bleia da han var 3,5 år, men fortsatte å be om bleie når han måtte bæsje til uka før han ble 4 år!! Gutter er jo treigere, og det kan man trygt si at vår var... Det sies jo at barn selv må finne ut at de er klare for å slutte med bleia. Blir de presset kan ting fort vekk ta enda lenger tid... :-? Om alt er i orden rent fysisk synes jeg bare du skal fortsette som du har gjort og ta tiden til hjelp!! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joette Skrevet 16. desember 2004 #3 Del Skrevet 16. desember 2004 Her i huset har vi ikke drevet aktiv pottetrening med noen av ungene. Vi har bare fortalt dem at når de kjenner at de må tisse eller bæsje, så må de si i fra slik at vi kan hjelpe dem på do. På den måte gjorde vi de oppmerksomme på hvordan det fungerer, men vi lot dem altså lære seg selv til å kjenne signalene. Din datter sier noen ganger at nå "tisser jeg mamma", da er hun kommet langt på vei og er bevist på hva som skjer, men det er jo først i det hun kjenner selv på forhånd at hun må tisse, at hun kan slutte med bleier. Kanskje har hun allerede disse fysiske egenskapene på plass, at hun kjenner at hun må tisse, men tenker ikke over det før hun tisser. Først da blir hun bevisst på dette. Og her mener jeg at man kommer til noe som er meget sentralt når det gjelder bleieslutt, og det er psykisk modenhet. En ting er at barnet har fysisk kontroll, men om de ikke er psykisk modne nok til å forstå hva kroppens signaler mener, ja så er de heller ikke klare for å slutte med bleier riktig enda. En dag vil hun plutselig koble disse signalene, med tanken om å gå på do, og da kommer hun til å si at "mamma jeg må tisse" istedenfor "mamma nå tisser jeg", da er hun klar til å slutte med bleier. Jeg syns dere gjør helt rett i å ta dette med ro, og la barnet finne ut av dette selv. Jeg er nemlig helt bestemt på at ethvert barn vil ønske å slutte med bleier, og det gjør de i det øyeblikket de selv føler at nå kan jeg kontrollere dette, og da er det ikke lenger skummelt å gå uten bleie på stumpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. desember 2004 #4 Del Skrevet 16. desember 2004 Snuppa her i huset virket som hun skjønte at hun tisset osv - omtrent som din. Dette var vel i mai/juni, hun fylte da 3 i oktober samme år. Vi tok av bleia vi, tenkte at det gikk an å prøve (hun syntes selvsagt det var ok selv, hvis ikke hadde vi ikke gjort det). Tror hun hadde ett uhell den første uka, siden ingen. Det gikk et par måneder, så var hun tørr om natta også. Sier ikke at dette fungerer på alle, men har du prøvd å la henne gå uten bleie? Sånn en ettermiddag dere bare er hjemme, f.eks.? Når det er sagt, så kommer hun nok før eller siden til å si at hun ikke skal ha på bleier mer, selvfølgelig! Bare lurte på om du har prøvd å la henne gå uten - for det fungerte veldig bra her, selvom snuppa ikke "kom på det" på egenhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 16. desember 2004 #5 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg har kjøpt dosete og potte til barna, deretter oppfordret de med jevne mellomrom til å bruke de. Min datter ble tørr over natten da hun var litt over 2. Gutten min trengte litt lenger tid og var ikke tørr før han var 3 1/2. For meg har det vært et poeng å ikke mase. Men ikke alle slutter selv om de er fysisk klare til det, noen trenger mer motivasjon. Du kan jo for eksempel kjøpe noen fine truser til jenta di og forklare henne at de skal hun få begynne å bruke når hun blir tørr (her hos oss var iallefall spidermann-truser en sterk motivasjonsfaktor ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #6 Del Skrevet 16. desember 2004 Man kan helt sikker få de tørre et par måneder før om man bare tar av de bleien, og sier at nå er det slutt, om de er fysisk modne da. Men, jeg forstår ikke helt hvorfor det er så viktig, riktignok sparer man utgifter til noen bleieposer, men jeg syns det er viktigere at barnet får finne ut av dette selv. Det er deres kropp, deres sinn og de utvikles og lærer ting selv, jeg tror det er bra for egentuviklingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 16. desember 2004 #7 Del Skrevet 16. desember 2004 Husker fra psykologien langt tilbake at det er kjempeviktig å ikke presse barn til å slutte med bleier hvis de ikke er 100% fysisk modne for det. Da får de en forventning som de ikke er i stand til å oppfylle, og det kan skape usikkerhet og skade noe i utviklingen deres. Så det er sikkert viktig å prøve seg fram og snakke med barnet om det og vise dem at det ikke er farlig om det skjer uhell mens man prøver og sånn. Tipset med et lite lokkeagn var ikke så dumt, men igjen - de må være klare det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 16. desember 2004 #8 Del Skrevet 16. desember 2004 ...det sies forresten at barn som bruker tøybleier blir raskere tørre enn andre barn. Det er fordi bleien ikke suger opp fuktigheten så effektivt som moderne papirbleier gjør, så barnet blir mer klar over at det tisser og blir vått, pluss at det gjør dem motivert til å slippe å være våt i buksen. Moderne papirbleier er jo nesten FOR effektive... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #9 Del Skrevet 18. desember 2004 mange fine tips her, men vil ikke si at papirbleier er for effektive. de blir fort våte de også.... og sønnen min på snart to år synes det er ekkelt med våte bleier eller når han har bæsja, da vil han at jeg skal skifte fort! " bæsja" sier han da og kommer til meg...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 30. desember 2004 #10 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg viderebringer bare et tips jeg har hørt virket for noen venner: Heng en pose med små pakker inne på do. Pakkene skal bare inneholde små/billige ting. Hver gang barnet går på do, får det en pakke. Dette vil nok føre til at barnet heller går for ofte på do enn for sjelden, men da er ihvertfall gå-på-do-tenkingen i gang.. Lykke til! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglene Skrevet 31. desember 2004 #11 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg viderebringer bare et tips jeg har hørt virket for noen venner: Heng en pose med små pakker inne på do. Pakkene skal bare inneholde små/billige ting. Hver gang barnet går på do, får det en pakke. Dette vil nok føre til at barnet heller går for ofte på do enn for sjelden, men da er ihvertfall gå-på-do-tenkingen i gang.. Lykke til! 8) uff nei Det å belønne en så naturlig ting som å gå på do blir feil syns jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #12 Del Skrevet 3. januar 2005 uff nei Det å belønne en så naturlig ting som å gå på do blir feil syns jeg!Helt enig! Fatter ikke at barn skal læres opp til at de skal få belønning for å gjøre noe som er helt naturlig. Man må tåle å vente et par måneder ekstra med å bli kvitt bleiene dersom barnet trenger denne tiden på å bli tørr. Har man først satt barn til verden, får man regne med at det kan bli en 3-4 år med bleieskift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 3. januar 2005 #13 Del Skrevet 3. januar 2005 Vi ga bamsemums når han bæsjet. Det var den lille ekstra tingen min sønn måtte ha for å huske at han skulle bæsje på do. Tissing gikk helt greit av seg selv. Det skal sies at han hadde mast om å slutte med bleie i flere mnd., men vi sa hele tiden at han fikk vente til sommerferien (2,5 år) for da var det lettere. Han fikk bamsemums (1 hvergang) 6-7 ganger, og så var det greit. Har ikke hatt store problemer siden, og heller ikke snakk om å få godteri. Tror det er greit å gi en liten belønning når de husker at de skal bæsje på do! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 3. januar 2005 #14 Del Skrevet 3. januar 2005 Men hva når barnet er snart 3,5 og ikke i det hele tatt er interessert i å gå på do......Hun merker at hun må på do, men vil ikke dit.....vi har IKKE presset henne i det hele tatt, så det er ikke der problemet ligger. Hun begynner jo å bli stor, og jeg har fått den oppfatning at de andre barna i bhg "erter" henne og de andre bleiebarna. Hvorfor vil hun ikke på do? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #15 Del Skrevet 4. januar 2005 Tror det er greit å gi en liten belønning når de husker at de skal bæsje på do! Et hvert barn som virkelig ønsker å slutte med bleier, vet meget godt hvor hun/han skal bæsje. De glemmer det i hvert fall ikke så lenge de har en bleie på stumpen som gjør at de må presse bæsjen ut i bleien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 4. januar 2005 #16 Del Skrevet 4. januar 2005 Men hva når barnet er snart 3' date='5 og ikke i det hele tatt er interessert i å gå på do......Hun merker at hun må på do, men vil ikke dit.....vi har IKKE presset henne i det hele tatt, så det er ikke der problemet ligger. Hun begynner jo å bli stor, og jeg har fått den oppfatning at de andre barna i bhg "erter" henne og de andre bleiebarna. Hvorfor vil hun ikke på do?[/quote'] Antall måneder på kalenderen har desverre ikke alltid betydning når det gjelder bleieslutt. Det blir derfor "feil" å si at et barn er så "stor" at hun/han burde ha sluttet med bleier. Bleieslutt handler om 2 ting, både fysisk og psykisk modenhet. Som foreldre tenker vi som oftest kun på den fysisk delen, og når vi merker at barna har en viss kontroll, ja så mener vi samtidig at de bør slutte med bleier. Men, når hjernen til barnet ikke følger med, så kan ikke de små klandres for at de fortsatt vil beholde bleien. Slik gjelder for oss alle, vi må som regel ha tro på at vi skal klare noe før vi tørr sette ting ut i live. Etter hva jeg forstår, så er din datter langt i fra den eneste i barnehagen som fortsatt går med bleier, selv om hun er i storbarnsavdeling. Det er altså slettes ikke unormalt at et barn på hennes alder fortsatt bruker bleier, hun er ikke unormalt sent ute. Dersom du merker at hun og andre barn blir mobbet for at de er bleiebarn, syns jeg du skal ta dette opp med de ansatte i barnehagen. Det er deres jobb å sørge for at dette ikke skjer. Og siden det er flere barn på hennes alder som bruker bleier fortsatt, så har du ingen grunn til å være flau over dette eller flau over å ta de opp med de ansatte. Eventuelt kan du jo aliere deg med foreldrene til de andre bleiebarna og ta dette opp i fellesskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå