Gå til innhold

Norge er verdens lykkeligste land! Er du enig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norge er verdens lykkeligste land.

Norge scorer høyest når det gjelder disse faktorer som regnes som viktige for folks lykke: omsorg, frihet, sjenerøsitet, ærlighet, helse, inntekt, og godt styresett.

Er du enig i at Norge burde være verdens lykkeligste land? Eller mener du at kåringen er feil? 

Anonymkode: 656fa...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke med dagens regjering

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fartet i UK, Dk, Afrikas vest kyst, Brasil, og ellers sykt mange land. Norge er bra, Det som er sykt irriterende og ødeleggende for en befolknkng er korrupte stats ledere og stats annsatte. Det er mye bra i land som har ærlige ledere.

Anonymkode: 1f001...d24

Skrevet

Nei. Ikke for min egen del og sikkert ikke for veldig mange andre heller. Den såkalte norske velferdsstat er en vits.

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg tror de fleste nordmenn ikke er klar over hvor mye bedre de faktisk har det enn de fleste mennesker.

Det er alt for mange i Norge som lider av I-Lands problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke enig, har alt for lav trygd. Er dyrt og ha netflix, viaplay, hbo nordic og tv2 sumo. Nå jo ha noe og se på når man er hjemme hele dagen :)

Anonymkode: f5530...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er enig. Og tror de fleste nordmenn virkelig ikke er klar over hvor utrolig heldige vi er. Er ikke mange som setter seg inn, i hvordan man har det i andre land. Og spesielt for oss som er kvinner. Jeg er så glad for at jeg lever i dette landet, som kvinne, mor og kronisk syk.

Anonymkode: b94f0...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig, har alt for lav trygd. Er dyrt og ha netflix, viaplay, hbo nordic og tv2 sumo. Nå jo ha noe og se på når man er hjemme hele dagen :)

Anonymkode: f5530...0fd

Anbefaler deg å kutte ut overnevnte tjenester og kun holde deg til én om gangen. Ellers er det flere hundre timer med underholdning på nrk.no :) 

Anonymkode: 03b48...c86

AnonymBruker
Skrevet

Norge er kanskje ikke perfekt eller det ideelle samfunn. Men når det er sagt så har vi det mye bedre på mange områder enn mange andre. Gjennomsnittsnordmannen kan ta den utdanningen han vil, får penger om han blir syk, får penger ved graviditet, går til lege billig, trenger ikke frykte for eget liv på daglig basis osv osv. Det er noe helt annet når du ser naboen blir halshugget eller kvinner blir slått til blods for bagateller. Det er ikke moro verken for den det skjer med eller de som må se på

Anonymkode: aab82...8dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes vi skal være forsiktige med å si at "vi nordmenn har det så bra". For så vidt også det samme om å være mann/kvinne/hvit etc. Mange har det helt forjævlig selv om de på mange måter har trukket vinnerloddet. Det kan tolkes som en bagatellisering og føre til en følelse av utenforskap. Den fremveksten av "hvitt hat", anti-feminisme og anti-sosialisme som vi ser i dag kommer nok ofte av dette.

Men er ikke uenig i kåringen. Norge er utrolig velfungerende. Synes bare det er viktig å påpeke at dette handler om Norge som helhet, ikke individuelle nordmenn.

Anonymkode: 1955b...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært vanskelig å måle lykke i et land på den måten, så jeg tar forsåvidt rekkefølgen i toppen med en klype salt. Det blir litt hipp som happ, og vi ser jo at rekkefølgen blant de lykkeligste varierer fra år til år uten noen klar årsak. Men vi topper levekårsundersøkelser og har alt i alt et fredelig og velfungerende samfunn, så det er klart det er naturlig at vi er i toppen her også. Den jevne nordmann bader ikke i velstand og overflod, og for en turist som bare er innom her er det kanskje ikke lett å se det sosiale sikkerhetsnettet vi som bor her får kjenne på over tid. Men den jevne nordmann har en trygg og stabil hverdag, og de fleste arbeidstakere en fin balanse mellom jobb og fritid.

Så er det definitivt noen helt på bunnen her til lands som ikke har det greit, og jeg vet ærlig talt ikke om hjemløse her til lands har det bedre enn i Spania eller USA. Men jeg tør påstå at de 20-30 % nederste på rangstigen i Norge, foruten de som virkelig har falt fullstendig utenfor og ikke engang har ressurser til å påberope seg de rettighetene og innhente den hjelpen de har krav på, har det bedre enn i de aller fleste andre land. Bunnene er stort sett ganske høye her til lands. Du har nok av triste enkeltskjebner og folk som ikke er fornøyde likevel, og det skal man ta på alvor, men Norge som sådan er selvfølgelig et godt sted å leve.

Anonymkode: cc90c...594

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...