AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 All ære til de som har dysleksi, og mange av dem er sikkert dyktige folk. Men ærlig talt, de kan da ikke gå foran bedre kvalifiserte i en jobbsøkerprosess, bare fordi man synes synd på dem? Merker jeg blir provosert over Dysleksi Norge som nærmest forventer at dyslektikere skal få særbehandling. Det er utrolig mange som jobber knallhardt for sine gode karakterer, og da ville det vært mektig urettferdig om noen med vesentlig lavere karakterer skulle gå foran dem fordi de har dysleksi og arbeidsgiver synes synd på dem. Hva tenker dere om den saken? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/truls-espen-26-er-aapen-om-dysleksi-har-soekt-jobb-i-tre-aar-uten-aa-lykkes/a/23954077/?expId=df-86-d26dda68&varId=df-86-ga3d7afe Anonymkode: 3eeeb...272 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: All ære til de som har dysleksi, og mange av dem er sikkert dyktige folk. Men ærlig talt, de kan da ikke gå foran bedre kvalifiserte i en jobbsøkerprosess, bare fordi man synes synd på dem? Merker jeg blir provosert over Dysleksi Norge som nærmest forventer at dyslektikere skal få særbehandling. Det er utrolig mange som jobber knallhardt for sine gode karakterer, og da ville det vært mektig urettferdig om noen med vesentlig lavere karakterer skulle gå foran dem fordi de har dysleksi og arbeidsgiver synes synd på dem. Hva tenker dere om den saken? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/truls-espen-26-er-aapen-om-dysleksi-har-soekt-jobb-i-tre-aar-uten-aa-lykkes/a/23954077/?expId=df-86-d26dda68&varId=df-86-ga3d7afe Anonymkode: 3eeeb...272 Hvor leser du at Dysleksiforbundet mener det? Anonymkode: f1f99...aaa 3
tussi84 Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 De skal såklart ikke komme foran dem med ikke dysleksi,. Men de burde absolutt få lik sjans i arbeidslivet til tross for dårlige karakterer. De får jo dårlige karakterer i en del fag pga noe de rett og slett ikke kan noe for. Så klart man ikke setter en dyslektiker inn i jobber som krever mye skriftlig arbeidet,. Men det er jo så mye de kan gjøre. Det er jo ikke noe i veien med evnene til vedkommende. Men de havner dessverre sjeldent på intervju grunnet stor skrivefeil i søknad og dårlige karakterer. Etter min mening burde arbeidsgivere slutte å være så pirkete på skrivingen av søknaden men heller få med seg hva slags egenskaper personen har. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Min bror har kraftig dysleksi,kunne ikke lese før han var 10 år. Han fikk en datamaskin og mye av ungdommen satt han foran den,brukte all sin tid på skole, skole og skole. I dag er han ingeniør i lederjobb. Det er mulig ( ikke ment som et spark til vedkommende det er snakk om, bare en liten påminnelse om at det går an hvis man jobber nok. ) Kostet min bror all tid i mange år. Anonymkode: b7178...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: All ære til de som har dysleksi, og mange av dem er sikkert dyktige folk. Men ærlig talt, de kan da ikke gå foran bedre kvalifiserte i en jobbsøkerprosess, bare fordi man synes synd på dem? Merker jeg blir provosert over Dysleksi Norge som nærmest forventer at dyslektikere skal få særbehandling. Det er utrolig mange som jobber knallhardt for sine gode karakterer, og da ville det vært mektig urettferdig om noen med vesentlig lavere karakterer skulle gå foran dem fordi de har dysleksi og arbeidsgiver synes synd på dem. Hva tenker dere om den saken? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/truls-espen-26-er-aapen-om-dysleksi-har-soekt-jobb-i-tre-aar-uten-aa-lykkes/a/23954077/?expId=df-86-d26dda68&varId=df-86-ga3d7afe Anonymkode: 3eeeb...272 Hva jeg tenker? Jo, at ts tydelivis ikke vet at Statsminister Erna Solber, Kong Olav og mange andre kjente personer hevder å være diagnostisert med dysleksi. Og at det finnes ulike alvorlighetsgrader av dyskelski, ikke alle vil være kvalifisert til å gjøre alle typer jobber, selv med hjelpemidler, derfor må dette vurderes i hvert enkelt tilfelle. Anonymkode: e8566...da0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 Det er ikke så rart han sliter med å få jobb. Han har hverken fagbrev eller høyere utdanning. Det er faktisk stor konkurranse om jobber som ikke krever formelle kvalifikasjoner. Jeg syns derfor det blir dumt å trekke inn dysleksien. Og hvorfor gikk han for studiekompetanse fremfor fagbrev?? Anonymkode: 114dd...caf 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. mars 2017 #7 Skrevet 21. mars 2017 Å skylde på dysleksien blir for dumt, det er vel heller mangel på fagbrev som gjør at han sliter med å få jobb.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #8 Skrevet 21. mars 2017 13 timer siden, tussi84 skrev: De skal såklart ikke komme foran dem med ikke dysleksi,. Men de burde absolutt få lik sjans i arbeidslivet til tross for dårlige karakterer. De får jo dårlige karakterer i en del fag pga noe de rett og slett ikke kan noe for. Så klart man ikke setter en dyslektiker inn i jobber som krever mye skriftlig arbeidet,. Men det er jo så mye de kan gjøre. Det er jo ikke noe i veien med evnene til vedkommende. Men de havner dessverre sjeldent på intervju grunnet stor skrivefeil i søknad og dårlige karakterer. Etter min mening burde arbeidsgivere slutte å være så pirkete på skrivingen av søknaden men heller få med seg hva slags egenskaper personen har. Et godt tips, spesielt om man har dysleksi: Få noen til å korrekturlese jobbsøknaden og CV før man sender den! Anonymkode: b1ddf...32a 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. mars 2017 #9 Skrevet 21. mars 2017 Altså, jeg kan ikke finne noen steder at forbundet ønsker å kvotere frem dyslektikere. Uansett så er dysleksi noe som gjør at du får dårlige resultater. Men disse dårlige resultatene er en jo relevante videre i livet også. Det er jo ikke sånn at dysleksien forsvinner etter hvert.
herremann Skrevet 21. mars 2017 #10 Skrevet 21. mars 2017 Men kvinner gjør jo dette hele tiden. Lavere fysiske krav til jobber, lavere karaktersnitt til utdannelser, kvoteres inn i yrker pga det er for mange menn der.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #11 Skrevet 21. mars 2017 Velkommen til virkeligheten. Han søker på ufaglærte stillinger. Han har verken fagbrev eller høyere utdanning. Arbeidsmarkedet på disse premissene er hardt. Det har ingenting med dysleksi å gjøre. De færreste arbeidsgivere ser på karakterene fra videregående (med mindre man har gått en yrkesfaglig linje og søker jobber på bakgrunn av fagbrev), så den der kjøper jeg ikke. Uansett er det jo ikke noen stor overraskelse at de som ikke tar utdanning og går etter ufaglærte stillinger i midten av 20-årene ikke er de mest skoleflinke. Det er uansett mange på denne alderen eller eldre som er i ufaglærte stillinger. Det eneste jeg leser av denne artikkelen er en person som setter seg i offerrollen. Så lenge han har noen som leser over det han har skrevet, noe han selv sier i artikkelen, er det ikke én eneste arbeidsgiver som vil tenke i den retning at han har dyskelsi. Dette er å tyne ut vanskene sine til egen fordel og få fripass for noe som helt vanlige personer har utfordringer med. Anonymkode: b1021...a40 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #12 Skrevet 21. mars 2017 8 minutter siden, herremann skrev: Men kvinner gjør jo dette hele tiden. Lavere fysiske krav til jobber, lavere karaktersnitt til utdannelser, kvoteres inn i yrker pga det er for mange menn der. Lol. Det må være slitsomt å være bitter på halve befolkningen. Anonymkode: b1021...a40 1
herremann Skrevet 21. mars 2017 #13 Skrevet 21. mars 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol. Det må være slitsomt å være bitter på halve befolkningen. Anonymkode: b1021...a40 Ikke er jeg bitter og ikke har jeg dysleksi. Men poenger mitt står fortsatt. Enten må alle få særbehandling eller ingen. (Jeg slår et slag for ingen da jeg er 100% for likestilling, noe som gjør meg til en feminist?)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 På 21.3.2017 den 3.32, AnonymBruker skrev: Min bror har kraftig dysleksi,kunne ikke lese før han var 10 år. Han fikk en datamaskin og mye av ungdommen satt han foran den,brukte all sin tid på skole, skole og skole. I dag er han ingeniør i lederjobb. Det er mulig ( ikke ment som et spark til vedkommende det er snakk om, bare en liten påminnelse om at det går an hvis man jobber nok. ) Kostet min bror all tid i mange år. Anonymkode: b7178...d9b Fetteren min var i samme situasjon, nå har han doktorgrad. Anonymkode: f4b2e...379
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå