Gå til innhold

Forstoppelse pga antibiotika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har periodal dermatitt og må derfor gå på antibiotikaen Doxycyklin for å bli kvitt dette. Jeg er en aktiv jente, spiser mye og sunt, drikker mye vann og trener jevnlig. Vanligvis er jeg på do 2 ganger daglig med normal avføring, men etter å ha begynt på antibiotikaen har jeg fått utrolig hard mage. Bæsjen er rett og slett små, harde kuler, og den er også helt grå. Er det noen som har opplevd lignende eller har tips til hva jeg kan gjøre? Er utrolig vondt, i tillegg til at magen min blir veldig oppblåst av dette. Har movicol hjemme, burde jeg bruke dette? Har hørt at det kan gi gass i magen og voksaktig avføring...takk for svar.

Anonymkode: 484eb...cc2

Skrevet

Prøv deg på movicol, dersom det ikke hjelper kan du prøve laktulose eller Laxoberal-dråper. Kjøpes reseptfritt på apotek.

AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret og ta problemet opp med dem. 

Alternativt vil svisker og kiwi inneholde mye fiber som kan få fart på tarmaktiviteten. Men du skal være forsiktig med å få økt tømming, sa antibiotikaen kan få nedsatt virkning. 

Anonymkode: fef0a...fd3

Gjest Anthrax
Skrevet

Man bør ta probiotika sammen med antibiotika, ettersom ab dreper bakteriene i systemet :)

Skrevet

Det er helt vanlig å få trøbbel med magen når en går på antibiotika. Drikk Biola, det hjelper med å få de rette tarmbakteriene tilbake i tarmen. Bare ikke drikk det sammen med antibiotikaen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legekontoret og ta problemet opp med dem. 

Alternativt vil svisker og kiwi inneholde mye fiber som kan få fart på tarmaktiviteten. Men du skal være forsiktig med å få økt tømming, sa antibiotikaen kan få nedsatt virkning. 

(TS her)

du har et poeng der. Har prøvd å spise ekstra mye fiber og drikke mye vann, men uansett hva jeg gjør er avføringen like hard:(

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, emilie123 skrev:

Det er helt vanlig å få trøbbel med magen når en går på antibiotika. Drikk Biola, det hjelper med å få de rette tarmbakteriene tilbake i tarmen. Bare ikke drikk det sammen med antibiotikaen 

Er dessverre ikke veldig glad i Biola, vil yoghurt funke?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Biola, youghurt og andre melkeprodukter skal ikke brukes sammen med den typen antibiotika ts har fått. Grunnen er at disse produktene nedsetter virkningen/nøytraliserer denne typen antibiotika. Dette står i pakningsvedlegget og på felleskatalogen.no. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det, men du kan kjøpe melkesyrebakterier i tablettform på apoteket.  Trodde faktisk at det var vanlig at apoteket informerte om dette automatisk når en henter ut antibiotikaen. Forstoppelse eller diare er jo helt vanlig å få ved bruk av antibiotika.  Beste måten å hjelpe kroppen på er da å tilføre melkesyrebakterier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biola, youghurt og andre melkeprodukter skal ikke brukes sammen med den typen antibiotika ts har fått. Grunnen er at disse produktene nedsetter virkningen/nøytraliserer denne typen antibiotika. Dette står i pakningsvedlegget og på felleskatalogen.no. 

Trodde det med melkeprodukter kun gjaldt ved inntak av antibiotikaen og at det er greit resten av dagen?

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det med melkeprodukter kun gjaldt ved inntak av antibiotikaen og at det er greit resten av dagen?

Selv fikk jeg beskjed på apoteket at jeg kunne/burde drikke Biola 2 timer etter at jeg hadde tatt antibiotika da jeg brukte antibiotika som ikke gikk bra sammen med melkeprodukter.

TS, hør på apoteket, så er du sikker.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, emilie123 skrev:

Selv fikk jeg beskjed på apoteket at jeg kunne/burde drikke Biola 2 timer etter at jeg hadde tatt antibiotika da jeg brukte antibiotika som ikke gikk bra sammen med melkeprodukter.

TS, hør på apoteket, så er du sikker.

Takk for tips. Har kjøpt Biola og skal teste det i kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...