AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 http://www.tv2.no/nyheter/9006628/ Tror dere på denne studien ? Anonymkode: 00231...5da
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 Ja, den bekrefter hva jeg alltid har trodd Anonymkode: 731fa...6f4 8
Runnershigh Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 (endret) Er ikke akkurat sjokkerende resultater nei. Samtidig som jeg undrer med over følgende påstand: "Jo eldre mødrene er når de føder barnet, jo bedre trivsel har barnet, sier utviklingspsykolog og professor på Psykologisk Institutt ved universitetet, Dion Sommer, til Dansk Radio" Altså sier han "jo eldre jo bedre", noe jeg absolutt ikke er enig i. Jeg tror ikke at barnet nødvendigvis trives bedre av å fødes når mor er 40år sammenlignet med 30 år f.eks.. Jeg tenker mors oppdragerrolle vil utgjør større forskjelle ved å sammenligne tidelig 20-åra og sene 20-åra. Endret 20. mars 2017 av Runnershigh Skrivefeil 6
Olaug Olsen Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 Dette blir jo ren spekulasjon og synsing. Man kan ikke si noe sikkert om resultatene før man eventuelt har en livsløpsstudie på disse barna. Som individ som skal ta beslutninger om eget moderskap, kan man ikke basere seg på slike "studier". Det kan hende disse resultatene kun kommer på grunn av spuriøse sammenhenger. Håpløs forskningsformidling spør du meg! 5
mjauritz Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 (endret) Jeg tror ikke at barn generelt har det bedre fordi mødrene er eldre, men jeg tror at flere barn har det bedre fordi de har eldre mødre. Jeg tror at det finnes flere gode mødre som er eldre enn det gjør yngre mødre, men det betyr ikke at et barn automatisk får det bedre med en eldre mor. Jeg mener at det kommer ann på personen. Jeg tror at flere som får barn tidlig prioriterer feil, og kanskje ikke er ferdig med å gjøre sin egen greie før de får barn. Jeg er på alle måter enig i at man burde vente med barn til man er klar, men det tror jeg er nesten like mye for sin egen skyld. Det er ikke til stikke under en stol at de som får barn unge har lettere for å hoppe av utdannelsen sin / ta lav utdannelse. Mange sliter med å komme seg inn på boligmarkedet, og en urovekkende stor del splitter seg fra partneren sin. Men så er det de som virkelig står på, som oppfører seg som en mor, tar ansvar, tar utdannelse, sparer penger, og jobber med forholdet sitt. De som opplever å lese sånne artikler å føle at uansett hvor godt de gjør det, så er det aldri godt nok fordi de rett og slett ikke var gamle nok når de ble gravide til å kvalifisere som god mor. Jeg må ta meg selv som et eksempel. Jeg fikk barn når jeg var 21 år gammel. Jeg var ung, og i mange sine øyne alt for ung. Og det er greit at folk tenker det, men jeg vil aldri at barnet mitt skal måtte lese at jeg ikke var "bra nok" fordi jeg var ung. Jeg og barnefar er fremdeles kjærester, jeg er under utdannelse og til høsten begynner jeg på bacheloren min (har annen utdannelse i tillegg), og barnefar har en fantastisk jobb. Vi har kun hatt barnevakt når vi virkelig har trengt det (sykehusinnleggelse, eksamen, etc) og ikke for å røve på fylla. Barnet vårt har aldri hørt oss krangle, og vi jobber med forholdet vårt hver dag fordi vi elsker hverandre og ønsker at dette skal fungere i det lange løp. Dessuten må jeg hver dag jobbe mot disse fordommene mot meg fordi jeg er ung. Gjør jeg noe galt eller ikke får til noe (som for eksempel amming) så blir det automatisk koblet mot at jeg er ung og ikke gidder. Nå har jeg en fordel fordi jeg har utdannelse (og skal videreutdanne meg) innenfor et felt som har mye med sosialkunnskap å gjøre. Jeg kan mye om barneoppdragelse, og det er klart at det spiller til min fordel. Men som sagt, jeg tror at flere barn har det bedre fordi de har eldre mødre, men ikke at barn automatisk får det bedre med en eldre mor. I mine øyne er det rett og slett bare for mange unge som blir foreldre og ikke legger i nok innsats i utdannelse, økonomi, parforhold og kunnskap om barneoppdragelse. Endret 20. mars 2017 av mjauritz 12
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Ja, det var jo ikke akkurat sjokkerende. Anonymkode: 9a492...613 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: http://www.tv2.no/nyheter/9006628/ Tror dere på denne studien ? Anonymkode: 00231...5da Absolutt. Den er gjennomført med svært mange deltagere over tid og funnene besto uavhengig av om mødrene hadde høyere utdannelse eller ei. Det er at mødrene er eldre gjør at de tillater mer av initiativ og svingninger hos barnet. Sannsynligvis er eldre mødre mer tilbøyelige til å sette klare grenser, Og at de slakker når det er behov for det. Har ofte sett at de skolesterke barns som tar høyere utdannelse nettopp ble født av "godt voksne" mødre. Anonymkode: b5f4e...088 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 28 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Dette blir jo ren spekulasjon og synsing. Man kan ikke si noe sikkert om resultatene før man eventuelt har en livsløpsstudie på disse barna. Som individ som skal ta beslutninger om eget moderskap, kan man ikke basere seg på slike "studier". Det kan hende disse resultatene kun kommer på grunn av spuriøse sammenhenger. Håpløs forskningsformidling spør du meg! Grunnlaget for studien var en undersøkelse av hele 1,5 millioner svensker født mellom 1960 og 1991. Hele rapporten er her: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1728-4457.2016.00105.x/full Anonymkode: 16751...344 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 42 minutter siden, Runnershigh skrev: Er ikke akkurat sjokkerende resultater nei. Samtidig som jeg undrer med over følgende påstand: "Jo eldre mødrene er når de føder barnet, jo bedre trivsel har barnet, sier utviklingspsykolog og professor på Psykologisk Institutt ved universitetet, Dion Sommer, til Dansk Radio" Altså sier han "jo eldre jo bedre", noe jeg absolutt ikke er enig i. Jeg tror ikke at barnet nødvendigvis trives bedre av å fødes når mor er 40år sammenlignet med 30 år f.eks.. Jeg tenker mors oppdragerrolle vil utgjør større forskjelle ved å sammenligne tidelig 20-åra og sene 20-åra. Jeg er helt enig med forskeren. Jeg tror at et barn født av en mor som er 40 år får det generelt mye bedre (enn om moren var i 20-årene). Det er hevet over enhver tvil at barn av eldre mødre i større grad tar høyere utdannelse. Anonymkode: b5f4e...088 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 Nei, jeg tror ikke på det. Jeg vet mange eldre mødre er gode mødre men, vet også eldre mødre kan vær dårlige mødre. Samme med unge mødre. Mange eldre mødre er ofte mer ressurssterke enn unge mødre men det også kan være omvendt. Anonymkode: e0de4...f8a 5
Olaug Olsen Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnlaget for studien var en undersøkelse av hele 1,5 millioner svensker født mellom 1960 og 1991. Hele rapporten er her: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1728-4457.2016.00105.x/full Anonymkode: 16751...344 Takk for dette. ja, man skal være forsiktig med å trekke disse slutningene ned til eget individnivå. Det blir lite konstruktivt å bruke denne undersøkelsen til å fordømme yngre mødre. Eiheller virker det kurant å si noe om barnas helse på lang sikt, utfra disse resultatene .Her står det svat på hvitt: "Children born to older mothers are at greater risk of Alzheimer's disease (Rocca et al. 1991), hypertension (Brion et al. 2008), diabetes (Gale 2010), cancer (Hemminki and Kyyrönen 1999), and mortality (Kemkes-Grottenthaler 2004), and those born to the oldest mothers also have lower self-rated health and are more likely to be obese (Myrskylä and Fenelon 2012)." Hjelper lite å ha god mor, og høy utdannelse, når man ender opp med slike problemer. Man kan derfor trygt hevde at påstanden "barn av eldre mødre har det aller best" bør modifiseres sterkt. Den lille artikkelen på tv2 nett evner ikke å formidle kompleksiteten i studien, men den forenkler og populariserer funnene inntil det meningsløse. 4
Olaug Olsen Skrevet 20. mars 2017 #12 Skrevet 20. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med forskeren. Jeg tror at et barn født av en mor som er 40 år får det generelt mye bedre (enn om moren var i 20-årene). Det er hevet over enhver tvil at barn av eldre mødre i større grad tar høyere utdannelse. Anonymkode: b5f4e...088 Ja det er klart, hvis barnet først overlever den vanskelige fødselen, så får nok han/hun etpar gode år sammen med mor, før (den gode) moren sykner hen og dør av alderdom. 3
Runnershigh Skrevet 20. mars 2017 #13 Skrevet 20. mars 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med forskeren. Jeg tror at et barn født av en mor som er 40 år får det generelt mye bedre (enn om moren var i 20-årene). Det er hevet over enhver tvil at barn av eldre mødre i større grad tar høyere utdannelse. Anonymkode: b5f4e...088 Jeg tror ikke du forstod poenget mitt? Mener du at barn født av mødre på 40 år generelt har det bedre enn barn født av mødre som er 30-35 år? Jeg er enige i at det kan være et stort sprik fra 20 årene, men jeg tro forskjellene utjevner seg inn i. 30 årene, og at det kommer til i punkt hvor jo eldre ikke er jo bedre. Heller tvert i mot. I et generelt perspektiv naturligvis, da det alltid vil være unntak. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #14 Skrevet 20. mars 2017 Energinivået er jo betydelig høyere hos yngre mødre enn hos eldre mødre også da Anonymkode: e0de4...f8a 7
makkapakka Skrevet 20. mars 2017 #15 Skrevet 20. mars 2017 Jeg tror hvis du får barn i høy alder er dette barnet mer planlagt og virkelig gjennomtenkt og ønsket enn å ploppe ut noen barn tidlig i 20 åra. Det har ikke noe med å være bedre kvalifisert mor men kanskje mer enn mor som har levd ut ungdommen og ønsker å bruke mer tid på bare barna. Barna merker dette. En mor som jager etter alt mulig ved siden av å ha barn får urolige barn. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #16 Skrevet 20. mars 2017 Jeg har heller tro på at barn av foreldre med høy utdannelse jevnt over klarer seg bedre og har det bedre enn barn av foreldre med lav utdannelse, men så veldig gammel trenger man ikke være for å ha høy utdannelse. Det er klart at er du tyve har du ikke særlig med utdannelse, men er du 25 kan du fint være høyt utdannet. Studier viser at barn fra familier der foreldrene har høy utdannelse jevnt over klarer seg bedre, og en del av disse er selvfølgelig også en del eldre når de får barn. Anonymkode: 68994...de2 2
Perle Skrevet 20. mars 2017 #17 Skrevet 20. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tror ikke på det. Jeg vet mange eldre mødre er gode mødre men, vet også eldre mødre kan vær dårlige mødre. Samme med unge mødre. Mange eldre mødre er ofte mer ressurssterke enn unge mødre men det også kan være omvendt. Anonymkode: e0de4...f8a Og jeg vet om liten gutt som vokste opp i jungelen i India bare iført røde underbukser, men gikk bra fordi det var en stor bjørn der som lærte han å knekke kokosnøtter i pannen. SELVFØLGELIG finnes det bra, mindre bra og elendige mødre i alle aldre. dette er jo derimot langvarig og bred studie, som viser en tendens. Og resultatet er ikke sjokkerende. At eldre mødre oppforstrer lykkeligere og tryggere barn enn yngre generelt sett. Erfaring, utdanning, tolmodighet, overbærenhet og økonomi er liksom litt essensielt mtp på oppfostring av barn. At eldre mødre også tenderer å få barn som oftere tar høyere udannelse enn barn av unge mødr er heller ikke særlig oppsiktsvekkende. en mix av arv/iq, sosiologiske forventninger og egne foreldre som rollemodeller. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #18 Skrevet 20. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Energinivået er jo betydelig høyere hos yngre mødre enn hos eldre mødre også da Anonymkode: e0de4...f8a Nei, det er ikke sikkert. Hvis yngre mødre har lavere utdannelse, så har de nok også dårligere kostholds- og treningsvaner enn eldre mødre. Anonymkode: 4f180...ece 8
ViljaH Skrevet 20. mars 2017 #19 Skrevet 20. mars 2017 Man har mer livserfaring som eldre mor. Forstår mer av hva som er normal og ok adferd. Skjønner når det bør strammes inn og skap settes på plass. Jeg er iallefall helt overbevist om at jeg er en bedre mor nå enn om jeg hadde fått barn når jeg var 21. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #20 Skrevet 20. mars 2017 1 time siden, Runnershigh skrev: Er ikke akkurat sjokkerende resultater nei. Samtidig som jeg undrer med over følgende påstand: "Jo eldre mødrene er når de føder barnet, jo bedre trivsel har barnet, sier utviklingspsykolog og professor på Psykologisk Institutt ved universitetet, Dion Sommer, til Dansk Radio" Altså sier han "jo eldre jo bedre", noe jeg absolutt ikke er enig i. Jeg tror ikke at barnet nødvendigvis trives bedre av å fødes når mor er 40år sammenlignet med 30 år f.eks.. Jeg tenker mors oppdragerrolle vil utgjør større forskjelle ved å sammenligne tidelig 20-åra og sene 20-åra. Da kan du vel komme med en link til en studie som bekrefter ditt syn, eller er dette noe du bare føler for? Skulle likt å se deg forsvare en doktoravhandling som er basert på hva du føler... Anonymkode: e18ff...4bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå