Gå til innhold

Uvanlig kostholdsproblem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg spiser sunt og variert blir jeg oppblåst og går ikke ned i vekt, men når jeg spiser raske karbohydrater blir magen flatere. Dette er jo helt bakvendt. Hva kan det skyldes? (nei, har ikke diabetes)

Anonymkode: ae2e5...be7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At du spiser en dårlig kombinasjon av ingredienser og matvarer, eller magen din er ømfintlig for en av matvarene du spiser

Hvorfor mener du man burde bli oppblåst av raske karbohydrater i seg selv?

Anonymkode: 63ddf...91e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du andre mangelsykdommer? 

Anonymkode: 2eb1c...602

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du spiser en dårlig kombinasjon av ingredienser og matvarer, eller magen din er ømfintlig for en av matvarene du spiser

Hvorfor mener du man burde bli oppblåst av raske karbohydrater i seg selv?

Hva mener du med dårlig kombinasjon? Jeg mener vel ingenting, bare går ut i fra hva jeg leser. Det virker som at kroppen min tåler karbohydrater godt og trives best med lite protein, hvis det gir noen mening. Er ikke ømfintlig for noen matvarer, er allergitestet og har absolutt ingen problemer med tarmsystemet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du andre mangelsykdommer? 

Ikke hva jeg vet, hvilke mangelsykdommer kan det være snakk om? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt normalt at kroppen reagerer når man endrer på kostholdet. Da jeg gikk fra usunn til sunn mat så blåse magen seg opp i flere uker, men etter ca. 1 måned som ble magen helt flat igjen. Dersom jeg nå forsøker meg på store porsjoner av usunn mat så reagerer kroppen på det også. 

Det er helt normalt å være oppblåst :) 

Anonymkode: 80bad...a68

Gjest Anthrax
Skrevet

Hvordan ser en vanlig matdag ut for deg når du blir oppblåst vs. flat mage?

AnonymBruker
Skrevet

Magen blir ikke oppblåst av alle karbohydrater. Rent sukker for eksempel blir man ikke oppblåst av. Men fiber blir man oppblåst av og matvarer med mye FODMAP. 

Anonymkode: 316c7...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Magen blir ikke oppblåst av alle karbohydrater. Rent sukker for eksempel blir man ikke oppblåst av. Men fiber blir man oppblåst av og matvarer med mye FODMAP. 

Veldig interessant! Etter å ha søkt litt ser jeg at jeg spiser veldig mye mat med mye FODMAP. Kanskje det er det som er greia, dette må testes. Takk!

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Anthrax skrev:

Hvordan ser en vanlig matdag ut for deg når du blir oppblåst vs. flat mage?

Knekkebrød og melkeprodukter er noe jeg spiser veldig mye av, som gjør meg oppblåst. Pasta, sjokolade etc gjør meg ikke oppblåst. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knekkebrød og melkeprodukter er noe jeg spiser veldig mye av, som gjør meg oppblåst. Pasta, sjokolade etc gjør meg ikke oppblåst. 

Ts

Hva med grønt? Spiser du noe grønt i løpet av dagen? 

Før levde jeg på pasta og pizza og ble oppblåst av grønt. Nå klarer jeg ikke pasta og pizza mer. Nå består hoveddelen av grønt hos meg. 

Anonymkode: 6d4d9...4db

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med grønt? Spiser du noe grønt i løpet av dagen? 

Før levde jeg på pasta og pizza og ble oppblåst av grønt. Nå klarer jeg ikke pasta og pizza mer. Nå består hoveddelen av grønt hos meg. 

Anonymkode: 6d4d9...4db

Noe grønt blir det, men er nok ikke flinkest i gata akkurat. Men har alltid noe grønt på knekkebrødene, får i meg en frukt/smoothie i løpet av dagen og gjerne noen grønnsaker til middag (litt avhengig av hva middagen er).

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du spiser som er "sunt". Mange kan bli oppblåst av salater, brokkoli, bønner osv.

Anonymkode: 6adf0...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21. mars 2017 den 2.09, AnonymBruker skrev:

Kan man slite med sultfølelse hvis man spiser mat med mye FODMAP? Jeg har nemlig slitt med at jeg føler meg konstant sulten dersom jeg spiser sunt (og nei, det kommer ikke av for lite mat eller fett). Har for det meste spist mat med lav FODMAP i dag, og kjenner en helt annen metthetsfølelse. Kan spise 3 rugknekkebrød og være sulten etter en halvtime, men i dag har jeg spist 2 knekkebrød med havre og frø, og var mett i 4!! timer. Ikke var de spesielt store heller. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man slite med sultfølelse hvis man spiser mat med mye FODMAP? Jeg har nemlig slitt med at jeg føler meg konstant sulten dersom jeg spiser sunt (og nei, det kommer ikke av for lite mat eller fett). Har for det meste spist mat med lav FODMAP i dag, og kjenner en helt annen metthetsfølelse. Kan spise 3 rugknekkebrød og være sulten etter en halvtime, men i dag har jeg spist 2 knekkebrød med havre og frø, og var mett i 4!! timer. Ikke var de spesielt store heller. 

Ts

Jeg tror heller det har med fordelingen av makronæring å gjøre. Lav FODMAP er mye lavkarbo-mat. FODMAP er jo karbohydrater. ;) Karbohydrater metter dårlig. Hvis du har spist knekkebrød med frø, så har de mindre karbohydrater og mer fett i seg, og det metter mye bedre. Av egen erfaring har jeg lært at karbohydrater metter forferdelig dårlig hos meg. I "gamle dager" da jeg spiste norsk husmannskost, så kunne jeg spise en brødfrokost med 500 kcal kl 7, bli stappmett for så å bli skrubbsulten kl 10 og magen rumlet i en time før det var lunsj. Nå spiser jeg LCHF og hvis jeg nå spiser 500 kcal til frokost, blir jeg behagelig mett og så blir jeg ikke sulten igjen før ca kl 13!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2017 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dårlig kombinasjon? Jeg mener vel ingenting, bare går ut i fra hva jeg leser. Det virker som at kroppen min tåler karbohydrater godt og trives best med lite protein, hvis det gir noen mening. Er ikke ømfintlig for noen matvarer, er allergitestet og har absolutt ingen problemer med tarmsystemet. 

Ts

Noen kombinasjoner av mat er vanskeligere å fordøye enn andre. For eks et protein- og fettungt måltid er vanskeligere å fordøye enn et måltid med mest proteiner og karbs, eller bare karbs alene.

Om du merker mer plager når du spiser måltid med mye protein og/ eller fett, så kan det være at det er fordøyelsen din som ikke jobber så effektivt som den burde. Enten at maten ikke blir dyttet av gårde raskt nok, eller ikke brutt ned effektivt nok. Så det blir liggende og du blir oppblåst.

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, March 20, 2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Ikke hva jeg vet, hvilke mangelsykdommer kan det være snakk om? 

Ts

Gå og snakk med legen din. Langt mer fornuftig enn å sitte på nettet. 

Skrevet

Ryddet for reklame.

Edie, mod.

AnonymBruker
Skrevet
På 23. mars 2017 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Jeg tror heller det har med fordelingen av makronæring å gjøre. Lav FODMAP er mye lavkarbo-mat. FODMAP er jo karbohydrater. ;) Karbohydrater metter dårlig. Hvis du har spist knekkebrød med frø, så har de mindre karbohydrater og mer fett i seg, og det metter mye bedre. Av egen erfaring har jeg lært at karbohydrater metter forferdelig dårlig hos meg. I "gamle dager" da jeg spiste norsk husmannskost, så kunne jeg spise en brødfrokost med 500 kcal kl 7, bli stappmett for så å bli skrubbsulten kl 10 og magen rumlet i en time før det var lunsj. Nå spiser jeg LCHF og hvis jeg nå spiser 500 kcal til frokost, blir jeg behagelig mett og så blir jeg ikke sulten igjen før ca kl 13!

Dette stemmer jo ikke helt. Banan f.eks. er lav FODMAP, men høy karbo. 

AnonymBruker
Skrevet

er det mye fiber i maten så blir man gjerne oppblåst

Anonymkode: 02481...dbb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...