Gå til innhold

OK å bruke handicaptoalett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde en liten situasjon i dag, hvor jeg ble litt usikker på om jeg er den "eneste" som tenker som jeg gjør.

Kort fortalt skulle jeg ut og fly. Reiste alene, og hadde en del dyre ting i bagen min. Ble noen timer på flyplassen, så jeg måtte på do etter hvert. Gikk da inn på handicaptoalettet, hvor jeg hadde plass til å sette fra meg bagen min mens jeg gikk på do. Brukte 3-4 minutter.

Da jeg kom ut stod det en eldre kvinne der som ble kjempesur når jeg kom ut, og kjeftet for at jeg okkuperte handicaptoalettet fordi jeg "tydeligvis ikke hadde noen rett til det". Hun gikk med en krykke. Jeg svarte henne rolig og saklig, og forklarte situasjonen, uten at hun viste noe mer forståelse. Tonen hennes var såpass ufin at jeg bare ristet på hodet og gikk til slutt.

Synes dere dette var ufint av meg? Jeg har alltid tenkt at et handicaptoalett er tilrettelagt for, men ikke utelukkende reservert for, folk med fysiske plager. Og var som sagt kjapp inn og ut, og hadde så klart brukt det vanlige toalettet om ikke jeg måtte passe bagasjen min. Og som et lite apropos, tenker jeg uansett at folk kan ha plager man ikke ser, så å kjefte på folk som kommer ut derfra bare fordi de ikke har krykker/rullestol blir feil. 

Anonymkode: 7bd8b...b53

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et handikaptoalett er ikke reservert for noen. Det er tilpasset de som har behov for det. Jeg hadde bare gått om jeg var deg uten å bry meg om den dama. Jeg har til tider behov for å bruke handikaptoalett, men kjefter da ikke på folk som kommer ut om de ikke sitter i rullestol akkurat. 

Har lest en historie om ei som hadde stomi pose (er det sånn man sier det?), å da kunne man ikke se at hun hadde behov for litt mer plass og privatliv. 

Ei anna hadde behov for privatlivet på en handikapdo fordi hun måtte sette insulin.

en slik do er ikke reservert for en eneste person! Å jeg er ikke redd for å fortelle dette til de som måtte finne på å bli sure fordi de må vente i to min. 

Anonymkode: cb70d...80e

• Liker 10
Gjest Anthrax
Skrevet

Handicap-doene er kun tilpasset, ikke reservert. Både de i rullestol og de med mageplager (eks IBS eller har stomi) kan benytte seg her uten å ha dårlig samvittighet. Går selv på handicapdoer om jeg ikke ser noen som kan trenge det i nærheten.

Gjest Frk. Violeta
Skrevet

1. Hvordan kunne hun ha visst at du ikke hadde et handicap? Det er ikke alle handicap som er synlige i form av en krykke eller en rullestol. Hva med diabetes feks? Er ikke alltid like populært eller komfortabelt å sette en sprøyte i full offentlighet heller, folk dømmer i hytt og dynevær uten å vite. Ikke det at dette gjaldt deg, men det spiller ingen rolle, for det kunne ikke den damen vite. 

2. Hvorfor skal ikke handicappede kunne vente i do-kø som ALLE andre? Hvis de ønsker å bli behandlet som likeverdige medlemmer av samfunnet i størst mulig grad så får de ta downsidene med det også. Jeg går alltid på handicap-toalettet hvis det er kø på de vanlige doene og jeg ser det er ledig på handicappen. Og hadde noen sagt noe på det skulle de jammen fått høre det! 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde en liten situasjon i dag, hvor jeg ble litt usikker på om jeg er den "eneste" som tenker som jeg gjør.

Kort fortalt skulle jeg ut og fly. Reiste alene, og hadde en del dyre ting i bagen min. Ble noen timer på flyplassen, så jeg måtte på do etter hvert. Gikk da inn på handicaptoalettet, hvor jeg hadde plass til å sette fra meg bagen min mens jeg gikk på do. Brukte 3-4 minutter.

Da jeg kom ut stod det en eldre kvinne der som ble kjempesur når jeg kom ut, og kjeftet for at jeg okkuperte handicaptoalettet fordi jeg "tydeligvis ikke hadde noen rett til det". Hun gikk med en krykke. Jeg svarte henne rolig og saklig, og forklarte situasjonen, uten at hun viste noe mer forståelse. Tonen hennes var såpass ufin at jeg bare ristet på hodet og gikk til slutt.

Synes dere dette var ufint av meg? Jeg har alltid tenkt at et handicaptoalett er tilrettelagt for, men ikke utelukkende reservert for, folk med fysiske plager. Og var som sagt kjapp inn og ut, og hadde så klart brukt det vanlige toalettet om ikke jeg måtte passe bagasjen min. Og som et lite apropos, tenker jeg uansett at folk kan ha plager man ikke ser, så å kjefte på folk som kommer ut derfra bare fordi de ikke har krykker/rullestol blir feil. 

Anonymkode: 7bd8b...b53

Ikke ufint av deg, utrolig ufint av dama som sto å ventet. Du trenger ikke komme deg noe fortere på do, selv om du bruker en krykke, eller sitter i rullestol - så man kan fint stå i kø som alle andre. Handikaptoalettet er tilpasset, ikke reservert... 

Et annet vesentlig poeng her, er at du mer enn gjerne kunne ha hatt et handikap som ikke for henne var synlig!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var ikke ufint av deg. Bruker selv handicap doer dersom de er helt ledige. Har til dags dato aldri skapt noen kø. Damen du møtte på var urimelig, det er ikke alle handicap som synes utenpå kroppen.

Anonymkode: 66003...a8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker handikaptoalett for jeg har klaustrofobi. Er på en måte et handikap det også. Kan være mange årsaker til at folk bruker det,klaustrofobi ,alene med masse bagasje osv,må være helt greit det. Og alle må stå i kø av og til,med og uten handikap.

Anonymkode: 65990...ea4

• Liker 4
Gjest Winza
Skrevet

Ikke moralskt men det er ingen regel om det, bruker det selv om tilgjengelig da jeg foretrekker å være alene på badet. Om noen skulle stå å vente ut for jeg bare ta det derfra, eventuelt fake

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige doavlukker er for trange når en skal ha med seg litt bagasje. Jeg har brukt handicap-do før og kommer til å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 57412...00c

• Liker 3
Skrevet

Mener det var Norges handikapforbund som gikk ut og sa at handikaptoalettene var for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...