Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny angående dette med eggløsningstest:p dette er kanskje litt dumt spørsmål, men prøver uansett.

Når jeg får positiv test, betyr dette at jeg har eggløsning da, og vi må ha sex så fort som mulig? Eller har vi litt tid?:p eller har eggløsningen allerede skjedd?

Også, hvis eggløsningen ikke har skjedd ennå, hvor mange dager før selve eggløsningen er tesen positiv?:) 

på forhånd, takk for svar :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eggløsningen skjer vanligvis 0-24 timer etter man har fått positiv test. Det kan også skje så sent som 72 timer etterpå. Så man har tid til å prøve etter man har fått positiv test. Det kan jo også vært lurt å ha sex i dagene før man forventer å ha eggløsning. Dette er jo enklest å finne frem til hvis man har stabil syklus. Lykke til! 😊

Endret av malla1989
AnonymBruker
Skrevet

En regner at en har ca 48 timers "fruktbart vindu" hver mnd. Det er fra første positive eggløsningstest og 48 timer frem. Selve eggløsningen er 12-36 timer etter første positive test.

Anonymkode: f0fbb...b8c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En regner at en har ca 48 timers "fruktbart vindu" hver mnd. Det er fra første positive eggløsningstest og 48 timer frem. Selve eggløsningen er 12-36 timer etter første positive test.

Det er vel ikke helt riktig. Siden sæden kan leve så lenge som 5 dager (selv om det mest normale er 2-3 dager), er det fruktbare vinduet hele perioden fra 5 dager før el, til dagen etter el (siden egget kan leve i opp til et døgn etter el). 

TS må nesten lese på testene sine. 

De testene jeg bruker skal være positive når det er 24-48 timer til eggløsning. Så det fruktbare vinduet begynner alt før testene viser noe som helst. 

Anonymkode: d551f...1a4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt riktig. Siden sæden kan leve så lenge som 5 dager (selv om det mest normale er 2-3 dager), er det fruktbare vinduet hele perioden fra 5 dager før el, til dagen etter el (siden egget kan leve i opp til et døgn etter el). 

TS må nesten lese på testene sine. 

De testene jeg bruker skal være positive når det er 24-48 timer til eggløsning. Så det fruktbare vinduet begynner alt før testene viser noe som helst. 

Anonymkode: d551f...1a4

Det er ikke så lang tid en regnes som max fertil. Det er bare et par døgn per mnd. Sæd kan leve så lenge som du sier om det er gode vilkår i kroppen for at den overlever, men det meste av spermen dør jo relativt kjapt og det tar også minimum 6 timer for spermen å svømme opp livmorhalsen. Ønsker en å ha høyest mulig sjanse for å bli gravid, er det lurest å finne de par døgnene som gir høyest sjanse. Noe jeg regner med ts vil, siden hun bruker eggløsningstester og da er det smartest å ha sex når de er blitt positive, altså litt i forkant av eggløsning (men ikke mye) så spermen er klar til å befrukte egget når det løsner. Når egget løsner dør det i løpet av 12-24 timer, så å ha sex ved selve eggløsningen begynner å bli sent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...