Gå til innhold

Hvorfor får ikke muslimske innvandrere som har barn informasjon om sannheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vil bare starte dette innlegget med å si at ja, jeg er irritert, men også redd!

Jeg kommer fra en muslimsk familie fra midtøsten. Selvsagt er både vår religion og kultur slik at kvinner ikke skal ha sex før de gifter seg, fordi de må blø første gangen hun har sex, slik at brudgommens familie blir fornøyde. Alt har jo med myten om jomfruhinnen å gjøre selvsagt.

Det som irriterer meg er at disse hjernedøde muslimske innvandrerne med barn ikke får informasjon om hvordan sannheten egentlig er: At jomfruhinnen bare er myte og at man ikke må blø første gang man har sex. 

Min lege har anbefalt spiral til meg slik at jeg slutter å blø (har jernmangel). Min mor sier jeg ikke burde sette i spiral og heller ta tilskudd, nettopp fordi at spiral ødelegger kroppen etc. Sannheten, som hun ikke vil innrømme til meg, er at hun er redd jomfruhinnen min skal bli borte og at jeg ikke skal blø første gang jeg har sex. Hun har til og med sagt at hun vil ringe gynekologen (det er en kvinnelig utenlandsk gynekolog) for å få info om dette med spiral, samt. få en slags dokumentasjon som hun kan gi til min fremtidige svigerfamilie, om det skulle være behov for det. Jeg er så irritert! Hun kan virkelig ingenting om kroppen! Hun visste ikke hva sex var før etter at hun var gift, og begynner å le når jeg prøver å snakke om dette med henne, fordi hun jeg har med informasjon ang. dette enn det hun har. Det eneste hun vet er at ingenting må ha vært i min vagina, ellers vil rykter bli spredd og ingen vil gifte seg med meg. Jeg har prøvd å forklare at jomfruhinnen kan bli borte selv ved ridning (som jeg har drevet mye med hele barndommen) og i tillegg sykling, men hun bare reiser skuldrene til det. Hun sier det ikke hjelper hva jeg sier, svigerfamilie vil bry seg uansett fordi det er en del av religion og kultur.

Jeg er så utrolig irritert, men også redd! Da jeg var 14 (5 år siden) putta jeg pekefingeren (bare pekefingeren) opp i skjeden 3 ganger, fordi jeg var nysgjerrig. Jeg prøvde også en liten tampong engang, fordi jeg var nysgjerrig. Jeg var ung og ville utforske, noe jeg angrer bittert på for noen måneder senere fortalte mamma meg at ingenting må opp i skjeden min, siden den gang har jeg vært sikker på at livet mitt egentlig er over. Tenk om jomfruhinnen min er borte??? Jeg har liksom grått og ønsket at jeg kunne hatt kreft i livmoren eller noe, for da hadde jeg i alle fall hatt en grunn til hvorfor jeg (muligens) ikke har jomfruhinnen min. Tenk det da, å ønske å ha kreft! Da er  man virkelig redd!!! Alt som har med seksualitet er jo virkelig ødelagt for min del.

Irritert er kanskje ikke det rette ordet... Forbanna er kanskje bedre. Jeg vet jeg ikke er norsk og at det ikke er nordmenns ansvar å hjelpe meg og andre jenter som er som meg, men likevel. Jeg skulle ønske at muslimske foreldre (både de med gutter og jenter) kunne fått informasjon om hvordan sannheten egentlig er! Da hadde en haug med jenter sluppet å være så redde!

Anonymkode: d67cd...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, hvis det stemmer at det er slik i muslimske miljøer er det jo virkelig et hysteri om dette temaet. Tror dessverre at personer som din mor ville stengt øynene og ørene sine for sannheten om noen hadde vist henne en bok rett foran øynene hennes der det stod hvordan ting virkelig fungerer. Biblioteket kan være en super plass for de yngre muslimske generasjonene å oppsøke slik informasjon. Den yngre garde pleier å være mer lettpåvirkelig for andre kilder enn hva foreldrene mener. Bibliotekarer skal være objektive og informative på jobb, og samme hvilket tema man spør dem om, så skal de kunne komme med variert informasjon om temaet. Jeg er veldig glad på dine vegne for at du tenker litt selvstendig. Skjønner at det kan være vanskelig å stå i mot en hel flokk når de har bastante meninger og du er i slekt med dem. Ta dem med "på vift til byen" en dag alene, og vis de objektiv litteratur på biblioteket!! De kan lese bøker der uten å låne dem med seg hjem, sånn at foreldrene deres ikke får sett hva de leser. ;) 

Anonymkode: c1f11...d60

AnonymBruker
Skrevet

Det har da vært masse om dette i media de siste årene, så dersom noen fortsatt velger å tro på tullet om jomfruhinne betyr det at de velger å ikke ta inn informasjon de ikke ønsker. 

Anonymkode: cdb26...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg når du stiller dette spørsmålet. Det er virkelig rart og uforklarlig at denne uvitenheten får fortsette.

Vi har i Norge nå mange leger utdannet i Norge med muslimsk bakgrunn. Og selv om det ikke er deres jobb å opplyse, synes jeg de burde innse hvilken påvirkningskraft har på dette temaet.

Hvor er Muhammad Usman Rana? Han debatterer ivrig andre religiøse og kulturelle temaer, hvorfor denne øredøvende stillheten om dette som er så viktig?

Hvis han som selverklært konservativ muslim hadde gått offentlig ut og sagt at jomfruhinne alt det der er en ukultur uten rot i vitenskapen og medisinen, så hadde det fått langt mer gjennomslag enn om en etnisk norsk skulle sagt det samme.

Anonymkode: cb280...d7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en e-post til Mohammad Usman Rana og be han skrive en kronikk om jomfruhinne i en avis eller tidsskrift.

Når han har gjort det, kan muslimske jenter klippe ut artikkelen og vise sine foreldre hver gang jomfruhinne blir et tema.

Anonymkode: cb280...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...