Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd hardt å få meg en sommerjobb. Jeg har søkt masse, besøkt butikker og spurt om de trenger hjelp, søkt på stilliner på sykehjem/sykehus osv... Jeg har ikke fått noen av dem ennå. Jeg orker ikke en sommer uten jobb. Jeg hadde ikke sommerjobb for to år siden og holdt på å kjede meg i hjel samtidig som jeg følte meg elending. Folk rundt meg sier at de som ikke har sommerjobb er late. Jeg er forresten 22 år og har ikke deltidsjobb nå når jeg studerer. Vet at det kanskje er grunnen, men har en del arbeidserfaring fra tidligere. Er det greit for en 22 åring å ikke ha sommerjobb? 

Anonymkode: 92563...f13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er latskap både å ikke ha sommer jobb, men også å ikke ha deltidsjobb under studiene. Men hvorfor fikk du ikke sommerjobb der du var i fjor? Skurrer litt at du ikke fikk i år igjen hvis de var fornøyd med deg. 

Anonymkode: ceaf0...474

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er latskap både å ikke ha sommer jobb, men også å ikke ha deltidsjobb under studiene. Men hvorfor fikk du ikke sommerjobb der du var i fjor? Skurrer litt at du ikke fikk i år igjen hvis de var fornøyd med deg. 

Har flyttet og får ikke tak i boplass der jeg arbeidet i fjor så der kan jeg ikke jobbe i år. Skal skaffe meg en deltidsjobb til høsten (skaffe den i sommer) har alltid hatt deltidsjobb (siden jeg var 16), men de siste året så har jeg hatt så mange sykehusopphold at det ikke gikk lengre. Nå er jeg mye bedre så håper jeg får tilbake det samme livet som jeg hadde før. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har formelt sett ikke en sommerjobb selv akkurat denne sommeren, og er 22 år. Har noen kontakter som jeg vet alltids vil ha noe arbeid til meg, som verkstedassistent, gårdsarbeid og annet (svart arbeid, men det er såpass lite men viktigst er at det i det minste får økonomien til å gå rundt da jeg er privatist denne våren og bor hos samboer).

Jeg anser meg selv litt smålat men tenker samtidig at man burde ha en grunn til å ikke ha sommerjobb også. I denne sammenhengen gjelder det at jeg og samboeren for en gang skyld ønsker å feriere sammen i sommer i år da han jobber til vanlig og har ferie i fellesferien, mens jeg har hatt sommerjobber tidligere og måtte jobbe under hele fellesferien. Samtidig skal jeg hjelpe familien min med diverse oppussing og så skal jeg bli med på å male huset til samboeren pluss hagearbeid.

TS: ikke bry deg om hva andre sier, de fleste vet ikke hvor mye du har prøvd å søke. Ikke minst burde folk begynne å lære det å passe sine egne saker. Dersom du har økonomi nok til en sommer uten sommerjobb er du heldig sånn sett, Det virker derimot ikke så heldig ut på CV, samt at mange sommerjobber er inngangsbilletter til deltidsjobb utover året. Kanskje prøv å lage en backup-plan hvor du fyller opp ukene med ting du kunne tenke deg å gjøre, som for eksempel turer i skog og fjell, trening, reising, hva som helst.

Har du sjekket finn.no, nav.no, kommunen sin nettside, osv? Har du kontaktet bemanningsbyråer? Fått noen til å se over CV din og søknader som familie eller karrieresenter på skolen din? Kunne du tenke deg å jobbe frivillig for frivilligsentralen (er positivt å ha på CV), eventuelt sende mail til turistforeningen DNT om jobbing på ei hytte? (lite betalt men kost og losji inkludert) Kan også anbefale deg å legge ut en åpen søknad på facebook og spør familie og venner om å dele den videre, for det handler veldig mye om å være på hugget, men også er kontakter svært viktig i slike sammenheng.

Lykke til videre!

Anonymkode: 782db...ab7

• Liker 2
Skrevet

Er fortsatt tid til å finne seg en jobb, bare å fortsette å lete, ikke gi opp :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har formelt sett ikke en sommerjobb selv akkurat denne sommeren, og er 22 år. Har noen kontakter som jeg vet alltids vil ha noe arbeid til meg, som verkstedassistent, gårdsarbeid og annet (svart arbeid, men det er såpass lite men viktigst er at det i det minste får økonomien til å gå rundt da jeg er privatist denne våren og bor hos samboer).

Jeg anser meg selv litt smålat men tenker samtidig at man burde ha en grunn til å ikke ha sommerjobb også. I denne sammenhengen gjelder det at jeg og samboeren for en gang skyld ønsker å feriere sammen i sommer i år da han jobber til vanlig og har ferie i fellesferien, mens jeg har hatt sommerjobber tidligere og måtte jobbe under hele fellesferien. Samtidig skal jeg hjelpe familien min med diverse oppussing og så skal jeg bli med på å male huset til samboeren pluss hagearbeid.

TS: ikke bry deg om hva andre sier, de fleste vet ikke hvor mye du har prøvd å søke. Ikke minst burde folk begynne å lære det å passe sine egne saker. Dersom du har økonomi nok til en sommer uten sommerjobb er du heldig sånn sett, Det virker derimot ikke så heldig ut på CV, samt at mange sommerjobber er inngangsbilletter til deltidsjobb utover året. Kanskje prøv å lage en backup-plan hvor du fyller opp ukene med ting du kunne tenke deg å gjøre, som for eksempel turer i skog og fjell, trening, reising, hva som helst.

Har du sjekket finn.no, nav.no, kommunen sin nettside, osv? Har du kontaktet bemanningsbyråer? Fått noen til å se over CV din og søknader som familie eller karrieresenter på skolen din? Kunne du tenke deg å jobbe frivillig for frivilligsentralen (er positivt å ha på CV), eventuelt sende mail til turistforeningen DNT om jobbing på ei hytte? (lite betalt men kost og losji inkludert) Kan også anbefale deg å legge ut en åpen søknad på facebook og spør familie og venner om å dele den videre, for det handler veldig mye om å være på hugget, men også er kontakter svært viktig i slike sammenheng.

Lykke til videre!

Anonymkode: 782db...ab7

Takk for tipset om frivillighetsentralen (tror nok jeg jobber der dersom jeg ikke får jobb! Har god nok økonomi til å gå en sommer uten jobb, men skal selvsagt prøve litt mer først. På kommunen sin side er alle fristene gått ut, har søkt på en del der, men vet at en del av de allerede er tilsett. Jeg bor i en liten kommune så har prøvd meg utenfor kommunegrensene også. Tar barnehager i mot ferievikarer(har aldri sett det da, men kunne tenke meg å arbeide der) ?

Skrevet

Hvordan klarer du deg resten av året egentlig? 

Jeg syns ikke man er lat når man prøver å finne seg noe. Men jeg syns det er rart at en 22 år gammel student klarer å leve uten deltidsjobb eller sommerjobb. Sånn rent økonomisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NewInTown skrev:

Jeg syns ikke man er lat når man prøver å finne seg noe. Men jeg syns det er rart at en 22 år gammel student klarer å leve uten deltidsjobb eller sommerjobb. Sånn rent økonomisk.

Jobbet heltid som vikar på en skole i to år før jeg startet å studere. Bodde hjemme og sparte opp en del penger samt så hadde jeg en sommerjobb i fjor der jeg tjente ganske bra, men har ikke muligheten der igjen. Det er første året som student etter vgs + jobb. 

Skrevet

1. Nei, du er ikke lat. Hvis du ikke hadde giddet å prøve hadde det vært en annen sak, men det er jo ikke det som er tilfellet her.

2. Det å få seg sommerjobb er ikke lett; det er mange om beinet, spesielt i studentbyer, som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, så hvis du selv mener at du har gjort en innsats, så har du antakeligvis det selv om du ikke har fått napp :) Har du sjekket din kommunes egne hjemmesider? Det utlyses stort sett sommerjobber innen helsesektoren og renovasjonssektoren i alle fall vet jeg, så du kan jo prøve det!

2. Til de over her: Det går helt fint å leve uten deltidsjobb som student, forutsatt at man får fullt stipend på ca. 7.700kr i måneden. Det er ikke gøy, det krever en del planlegging og det er sjeldent rom for noe ekstra, men det går.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er ganske idiotisk å kalle noen lat fordi de ikke har en deltidsjobb ved siden av studiene. Poenget er jo å studere på fulltid, ikke deltid. Mange studier er også så krevende at å ha en deltidsjobb er nærmest umulig uten å bli helt utbrent. Fortsett å søke jobber, men det er ikke verdens undergang å gå arbeidsledig en sommer. Det blir sikkert litt kjedelig bare

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den annen side er det ingen som takker deg for at du brenner deg ut i lite relevante jobber før man overhodet starter i ordinær fulltidsjobb etter studiene. 

I dagens arbeidsliv må man passe litt på seg selv også, jeg kan garantere deg at man uansett får jobbet nok etter studiene (i min bransje opptil 18 timers arbeidsdager 7 dager i uken på det mest hektiske). Selvsagt bør man ta sikte på å jobbe noe slik at en får en sterkere CV, men om man tar et fem års hardt studie og jobber alle feriene, og samtlige helger og kvelder under studieperioden så skal jeg love deg at man blir sliten. Det har man lite igjen for dersom de fleste av disse jobbene ikke var relevante. Når det gjelder min bransje hvertfall, så kan man ha så god CV man bare vil, og så mange deltidsjobber og ferierjobber man bare ønsker. Er de ikke relevante faller man gjennom uansett. 

Anonymkode: 74511...d96

Skrevet

Som regel får man jobb via kjente - har du et nettverk du kan "bruke"? Du kan sette deg opp på ekstralister i barnehage, eldresenter osv også ikke bare fokusere på type butikk, gå med aviser, kjør post, nattevakter osv.. 

Gjest Fenrir
Skrevet

Søk på Nortura :) De tar hver sommer inn mange folk for sommerjobb, veldig lett å få jobb der.

AnonymBruker
Skrevet

Nei synes ikke det er latskap. Noen vil ha fri, noen vil jobbe. Dersom man ikke MÅ ha penger ser jeg ikke problemet. Hvorfor bry seg om hva andre bruker sommerferien på uansett?

Jeg har 100 % fast jobb, så jeg skal i alle fall ikke jobbe i sommer. Og godt er det! Jeg har lyst å reise jeg.

Anonymkode: e790f...4ec

• Liker 1
Skrevet

Er 30 og har kun hatt sommerjobb to ganger i hele mitt liv. Ikke har jeg jobbet ved siden av studier heller og har klart meg helt greit økonomisk. Jeg verdsetter fri fra jobb og studier høyere enn en jobbing og litt ekstra penger i ferier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på VGS og var rundt 16-17 år, var det en sommer jeg ikke jobbet. Foreldrene mine ga meg dårlig samvittighet fordi jeg ville ha fri den ene sommeren, så jeg følte veldig på press fra dem. De ble veldig skuffet over meg og likte ikke at jeg ville ha fri hele sommeren. Men var så deilig å ha fri sommeren og det var veldig krevende for meg når jeg gikk på skolen pga masse problemer som de ikke forsto. De andre sommerferiene jobbet jeg. 

Anonymkode: 282de...673

AnonymBruker
Skrevet

Drit i sommerjobb. Bruk heller sommeren til å lære deg å programmere, og lag et kult prosjekt eller to. Det er framtidsrettet kunnskap som er tusen ganger mer verdt enn en (sorry) bedriten sommerjobb på random butikker. 

Anonymkode: 98917...b51

AnonymBruker
Skrevet
På 3/20/2017 den 16.52, NewInTown skrev:

Hvorfor er det rart? Når jeg studerte, for 5 år siden, betalte jeg 2500 kr for hybel, alt inkludert. Dette var i en av Norges største studentbyer. Levde ikke som noen konge, men satt fortsatt igjen med 20000 kr av studielån hvert år. Kan skjønne om du blåser vekk 7000 kr på husleie hvert år, men det er ikke alltid tilfellet. 

Anonymkode: 98917...b51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...