Gå til innhold

Endret kosthold- får mindre og mindre energi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for noen mnd siden påvist intoleranse for egg, melkeprodukter og gluten. Har kuttet dette ut fra kostholdet nå og merker stor bedring i fordøyelse. Ikke luft, smerter og slitsomt avføringsmønster. Har også prøvd å gjeninnføre melk/egg men fått tilbake plagene. 

Men, jeg mister mer og mer energi nå. Var sykemeldt i forkant av dette også, pga utmattelse. Men opplevd en bedringskurve i perioden før og rett etter kostomlegging. Har trent yoga, meditasjon osv. Nå orker jeg ingenting lengre... Er energiløs fra jeg står opp til jeg legger meg. Har et variert kosthold med mye frø, grove kornsorter, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, gode fettkilder. Lite sukkee. Tar jodtilskudd, magnesium, kalsium, antioxidant... 

Kan jeg rett og slett ha B12 mangel? Har tatt blodprøver idag for å sjekke, men vil høre om andre har erfaring med kostomlegging og at det kanskje er en naturlig reaksjon at man får en dårlig perioden før det blir bedre igjen. Eller så kan d jo bare være en naturlig svingning ifh til utbrentheten min/stress....

Interessant å høre om andre har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 35ded...46e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem påviste denne intoleransen?

Anonymkode: cce84...12c

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom blodprøver hos lab1 via Balderklinikken.  D er ikke tvil om at jeg har d mye bedre uten melk/egg/gluten, jeg får enda verre plager når jeg spiser melkeprodukter- blir utmattet++ og mye vondt/ubehag og leddsmerter. Så det er ikke dette jeg vil sette spørsmål ved (vet at d finnes skeptikere der ute) 

AnonymBruker
Skrevet

ta multivitamin, kan hende det sitter i hodet på deg og at plagene er psykiske også. Melk og egg er det ingen som trenger uansett (det er godt da, men sånn teknisk sett), det er jo bare morsmelken til noen + tilsatte ting, så du burde ikke ha noen mangler dersom du spiser sunt. Men du kan jo ta blodprøve hos legen og sjekke, er jo bare å bestille time. 

Anonymkode: f0a63...401

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok? Trener du mye? Har du en stressende hverdag?

Anonymkode: 21abe...78a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan kanskje være mangel på vitamin D? 

Jeg var mye sliten og det var vondt å gå ned trappa om morgenen i ledd og muskler. Men, etter å ha begynt med trankapsler og D-vitamindråper så har jeg ikke vondt lengre. Ikke er jeg sliten, og jeg sover endelig godt om natta. Nesten magisk. 

Anonymkode: f2d0f...09f

AnonymBruker
Skrevet

Spiser frokost, lunsj, middag, kvelds. Brød, avocado, juicer, smootie (lager alt selv m grønnsaker og frukt) tilsetter hvetegress og spirulina. Salater til lunsj m olivenolje kylling/laks. Middag er variert... 

Går tur hver dag. Trent litt yoga inntil nylig. Som sagt nå orker jeg så vidt noe lengre... 

Stress ...ja... mye å tenke på til tider. Men d var verst før og rett etter jul. Følte bedring og har fått letter ting etter jul. Så det er rart jeg føler meg verre nå som ting er lettere...derfor jeg mistenker kostholdet....

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og tar 3 kapsler tran hver dag. Nå tar jeg rent d vitamin da jeg har begynt m en omega3 olje som ikke har dvitamin....

AnonymBruker
Skrevet

Rett før kostomlegging var ALLE prøver av alle slag bra. De har i alle år vært bra. Manglet ingenting. Vil si jeg spiser mye mer variert og sunt nå som jeg har kuttet ut melk/egg/gluten.

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du har gått fra vanlig kosthold til lavkarbo. Da er det vanlig å bli slapp og miste energi inntil kroppen tilpasser seg et kosthold med mindre karbohydrater. Ikke alle fungerer på lavkarbo heller. Vil økt på med karbohydrater. Tror du vil merke stor forskjell raskt om du kjører på med det de neste dagene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja mulig det kan være noe i det. Så det er noe å tenke på her!  Men jeg følger igrunn ikke noen streng regime på karbohydrater, annet enn at jeg har kuttet ut de raske- som pasta, ris og poteter de siste ukene (pga at jeg har problemer m blodsukker svigninger). Spiser havregryn, vanlig brød  (ikke lavkarbo brød), og sikkert mye annet som ikke ville vært tillatt under lavkarbo. 

Men mulig kroppen er i en omstilling og muligens har abstinenser på alt jeg har kuttet ut... men d burde jo skjedd umiddelbart og ikke 6 uker etter omlegging. Og d har vart i 4 uker nå og blir bare verre... 

Spent på blodprøvesvar i slutten av uka!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og tar 3 kapsler tran hver dag. Nå tar jeg rent d vitamin da jeg har begynt m en omega3 olje som ikke har dvitamin....

Hvorfor tar du så masse forskjellige vitamintilskudd? Du kan bli syk av det også.

Spiser du nok?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du så masse forskjellige vitamintilskudd? Du kan bli syk av det også.

Spiser du nok?

Jeg tar ikke så mye tilskudd. Tar tran evt D vitamin og omega3. D får man ikke nok via mat. Så d bør de fleste ta, særlig høst og vinter.  Magnesium fordi det hjelper meg mot rastløse bein etc. De andre 2 tingene jeg tar er kun en kur nå ifh til blodprøver jeg tok på Balderklinikken da jeg lå lavt på enkelte ting. Så at jeg tar mye tilskudd er å overdrive. Hvis du leser så har jeg skrevet hva jeg spiser, og jeg vil si at d er nok mat og balansert mat men mulig for lite B12 pga ingen egg og melk. Men drikker havremelk/soyamelk tilsatt b12 da. Samt ulike kjøttsorter ila en uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du laktoseintoleranse da? De med laktoseintoleranse har det fordi de har mindre av laktase (laktase spalter laktose) enn de som ikke har intoleranse. Men nesten ingen i verden har null laktase. Altså vil du kanskje til en viss grad kunne tåle laktose. Om ikke finnes det laktosefrie melkeprodukter. 

Anonymkode: cd10f...9af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke melkeprotein. Så skal teste det å holde meg unna dette en stund for så å reintrodusere det. Så kan ikke innta noe som inneholder kumelk... håper det ikke blir langvarig.... Jeg vet at intoleranse ofte kommer pga stress og evt antibiotikakurer fordi tarmbakterie-floraen må bygges opp på nytt. Så det prøver jeg nå. Spiser mat som bidrar til positiv bakterievekst i magen. Når man har flere dårlig bakterier enn gode i magen får man ofte d som heter lekk tarm, og d fører til intoleranser og utmattelse og div andre symptomer/tilstander. Så d er vel der jeg er idag... men håpet kanskje at noen andre her inne er eller har vært i samme prosess som meg og kanskje hadde litt lik erfaring ang d med dalende energi... :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke så mye tilskudd. Tar tran evt D vitamin og omega3. D får man ikke nok via mat. Så d bør de fleste ta, særlig høst og vinter.  Magnesium fordi det hjelper meg mot rastløse bein etc. De andre 2 tingene jeg tar er kun en kur nå ifh til blodprøver jeg tok på Balderklinikken da jeg lå lavt på enkelte ting. Så at jeg tar mye tilskudd er å overdrive. Hvis du leser så har jeg skrevet hva jeg spiser, og jeg vil si at d er nok mat og balansert mat men mulig for lite B12 pga ingen egg og melk. Men drikker havremelk/soyamelk tilsatt b12 da. Samt ulike kjøttsorter ila en uke. 

Du skriver hva du spiser, men ikke mengder. Om du spiser et måltid hver dag vil du være slapp uansett hva du spiser. Det kan være så enkelt at du ikke får i deg nok energi i forhold til hvor mye du trener

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver hva du spiser, men ikke mengder. Om du spiser et måltid hver dag vil du være slapp uansett hva du spiser. Det kan være så enkelt at du ikke får i deg nok energi i forhold til hvor mye du trener

Ja jeg skjønner hva du mener:-)  Tror ikke d har noe med mengden å gjøre, spiser normalt slik jeg alltid har gjort og skiller meg ikke ut fra de fleste med et normalt forhold til mat. Har normal bmi, slik jeg har hatt i alle år. Spiser når jeg er sulten(og d er jeg konstant pga ustabilt blodsukker/lav energi...). Trener ikke, går bare korte turer da jeg ikke har energi til det for tiden. Tror faktisk at man kan spise mindre og smartere slik at blodsukkeret ikke flyr sånn opp og ned. Da slipper man å føle så opp og ned i energi og humør i tillegg til at mat styrer mindre av hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk for noen mnd siden påvist intoleranse for egg, melkeprodukter og gluten. Har kuttet dette ut fra kostholdet nå og merker stor bedring i fordøyelse. Ikke luft, smerter og slitsomt avføringsmønster. Har også prøvd å gjeninnføre melk/egg men fått tilbake plagene. 

Men, jeg mister mer og mer energi nå. Var sykemeldt i forkant av dette også, pga utmattelse. Men opplevd en bedringskurve i perioden før og rett etter kostomlegging. Har trent yoga, meditasjon osv. Nå orker jeg ingenting lengre... Er energiløs fra jeg står opp til jeg legger meg. Har et variert kosthold med mye frø, grove kornsorter, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, gode fettkilder. Lite sukkee. Tar jodtilskudd, magnesium, kalsium, antioxidant... 

Kan jeg rett og slett ha B12 mangel? Har tatt blodprøver idag for å sjekke, men vil høre om andre har erfaring med kostomlegging og at det kanskje er en naturlig reaksjon at man får en dårlig perioden før det blir bedre igjen. Eller så kan d jo bare være en naturlig svingning ifh til utbrentheten min/stress....

Interessant å høre om andre har lignende erfaringer? 

Du kan like gjerne ha B vitamin/Folat mangel. Det gir både plager fra mage tarm og andre symptomer du lister opp. Jern og Ferritin er det kontrollert? Mye som kan gi de nevnte problemene du tar opp. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom blodprøver hos lab1 via Balderklinikken.  D er ikke tvil om at jeg har d mye bedre uten melk/egg/gluten, jeg får enda verre plager når jeg spiser melkeprodukter- blir utmattet++ og mye vondt/ubehag og leddsmerter. Så det er ikke dette jeg vil sette spørsmål ved (vet at d finnes skeptikere der ute) 

Det ville jeg tatt med en klype salt. Finnes knapt en person som kommer ut fra den klinikken uten å feile noe. 

Utover dette, så kommenterer ikke jeg mer i denne tråden. 

Anonymkode: ab8cc...edc

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tåler ikke melkeprotein. Så skal teste det å holde meg unna dette en stund for så å reintrodusere det. Så kan ikke innta noe som inneholder kumelk... håper det ikke blir langvarig.... Jeg vet at intoleranse ofte kommer pga stress og evt antibiotikakurer fordi tarmbakterie-floraen må bygges opp på nytt. Så det prøver jeg nå. Spiser mat som bidrar til positiv bakterievekst i magen. Når man har flere dårlig bakterier enn gode i magen får man ofte d som heter lekk tarm, og d fører til intoleranser og utmattelse og div andre symptomer/tilstander. Så d er vel der jeg er idag... men håpet kanskje at noen andre her inne er eller har vært i samme prosess som meg og kanskje hadde litt lik erfaring ang d med dalende energi... :)

Hvis du har melkeallergi har du altså ikke melkeintoleranse. Melkeintoleranse betyr at man ikke tåler laktose, melkeallergi betyr at man ikke tåler melkeprotein. At du blander intoleranse og allergi er forvirrende. Nesten alle med melkeallergi kan innta meieriprodukter. Jeg har selv melkeallergi og tåler fint et glass fettfri melk og bruker til og med whey proteinpulver. Blir dårlig om melken er oppvarmet eller om den er feit som f.eks fløte. 

Og så lurer jeg virkelig på fra hvilken kvakksalver du har lært om tarmbakterier og intoleranse fra. Gå til fastlegen din i stedet og les boka "sjarmen med tarmen". 

Anonymkode: cd10f...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastleger kan ingenting om dette. Jeg har intoleranse for kumelk, ikke allergi, og det er mange som opplever dette, og at det kan være et forbigående problem. Alle allergitester hos fastlege er negative. Ifølge legen er jeg frisk og tåler alt. Rart jeg har blitt bedre i fordøyelse uten bl.a melk, og blir veldig dårlig  når jeg prøver det igjen i ulike former. For i følge prøvene lege har tatt er jeg frisk.

Ang tarmbakterier så er dette ny forskning som har kommet i stor fart de siste årene og som blir mer og mer aktuelt og satt i fokus. Og man kan finne mange pasienthistorier på dette med å tilføre magen gode bakterier gjennom ren og riktig mat.

http://forskning.no/helse-bakterier-menneskekroppen/2015/11/tarmbakteriene-avgjor-hva-som-er-den-beste-maten-deg-0

http://forskning.no/bakterier-immunforsvaret-sykdommer/2011/11/forgiftet-innenfra

D er så synd at så mange lukker øynene for ny forskning som kanskje viser noe annet en hva den gamle skolemedisinen ikke henger med på foreløpig . Det er en annen diskusjon. 

Men før var jo røyking sunt/allmenn akseptert, og d tok ganske mange år å endre synet på det hos befolkningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...