Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet på min nåværende arbeidsplass i 4 år. Selv om jeg er uenig i mye av det som bestemmes på jobben, har ledelsen alltid vært svært imøtekommende ovenfor meg. Dårlig arbeidsmiljø og en enorm arbeidsmengde over mange år, har nå ført meg inn i depresjon og gradert sykemelding. Jeg føler meg på alle måter ferdig med jobben jeg er i nå, og ønsker meg bare bort. Jeg er i gang med å søke ny jobb, men følelsen av illojalitet ovenfor ledelse og kollegaer (som allerede er i gang med å planlegge nye prosjekter hvor jeg skal ha en sentral rolle) gnager så voldsomt. 

Hvordan mener dere det er riktig å gå frem her? ER jeg illojal? Jeg tenker først og fremst å søke permisjon i ett år, og jeg ønsker ikke å si noe til ledelsen om at det er selve arbeidsplassen og miljøet som har drevet meg bort. (Skal sies at jeg flere ganger har tatt opp problemer og utfordringer med arbeidsmiljøet - uten hell). 

Anonymkode: cd8b8...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det likedan. Forsøker å tilrettelegge ting litt slik at jeg ikke etterlater meg et helvete. F.eks. har jeg noen prosjekter jeg har fått flyttet litt fremover slik at jeg sannsynligvis blir ferdige med dem før jeg begynner et annet sted. Jeg har også latt være å "melde meg på" ting langt fremover i tid, og sagt at vi får se det an.

Trivsel er viktig, og karriere er viktig. Selv om jeg setter pris på flere jeg jobber med kan også mangelen på profesjonalitet her gå meg til tider på nervene. Jeg prøver å huske på det hver gang jeg føler meg litt illojal.

Anonymkode: 49e92...169

AnonymBruker
Skrevet

Du bør få hodet over vann før du begynner i en ny jobb. Ingenting som tilsier at du plutselig greier å jobbe 100% fordi du begynner et annet sted. Første året i en ny jobb er en lang læreprosess, og det bær man være opplagt for. Det er ikke illojalt, de vil jo ha 3 mnd på å overføre prosjekter til andre, og siden du er delvis sykemeldt så blir det sikkert lettere for dem. (Vet det er kynisk, men sånn er det). 

Anonymkode: f978d...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, begge to!

Jeg har absolutt tenkt tanken på at jeg bør vente, og er usikker på m jeg har overskuddet som trengs for å starte i en ny jobb. Likevel kommer jeg ikke til å få hodet over vann her jeg er nå. Jeg har også dårlig samvittighet over å være sykemeldt, og har ennå ikke våget å takke ja til legens anbefaling om 100% sykemelding. For å få hodet over vann må jeg bort fra der jeg er i dag, men samtidig vil det ikke være noe hyggelig å starte i ny jobb for så å "mislykkes" der også. En herlig smørje, med andre ord :) 

Tenker også fremover - dersom jeg søker meg bort og av en eller annen grunn skulle ønske meg tilbake i nåværende jobb, er jeg redd de ikke vil stole på meg. Og jeg er også redd det ikke vil se så bra ut på CVen. 

Jeg håper de vil kunne flytte på prosjektene, og jeg er naturligvis ikke uerstattelig. Kunder er (dessverre) informerte om at jeg vil være ansvarlig for kommende prosjekter, noe som fører til at enda flere må "sviktes". Blir jo feil uansett hva man gjør 😮

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du har noen forpliktelser overfor nåværende jobb, når de ikke har fulgt opp eller gjort noe med arbeidsmiljøet.

Søk jobb med god samvittighet og ikke si ett ord til arbeidsgiveren. De kan takke seg selv.

Anonymkode: 58d8c...331

• Liker 1
Skrevet

Kom deg bort, tenk på deg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du skryte så mye av ledelsen hvis arbeidsmiljøet er dårlig? Det er deres ansvar.

Anonymkode: 68089...72f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du skryte så mye av ledelsen hvis arbeidsmiljøet er dårlig? Det er deres ansvar.

Anonymkode: 68089...72f

Vil ikke nødvendigvis skryte av dem. Det er mye som skurrer, men de har vist meg mye tillit og vært flinke til å tilrettelegge for meg rent faglig (blant annet ved å dekke videreutdanning og lignende).

AnonymBruker
Skrevet

Ville lett tatt 100% sykemelding etter legens anbefaling OG søkt etter ny jobb. Jeg var i en tilsvarende situasjon for et år siden, hvor dårlig arbeidsmiljø førte meg ut i 100% sykemelding. Jeg søkte og fikk ny jobb, og tok permisjon fra den jeg ble sykemeldt av. Nå, snart et år senere, har jeg stått 100% i jobb siden jeg startet opp. 

Anonymkode: 4b71e...10f

Skrevet

Jeg har ikke vært i situasjon med dårlig arbeidsmiljø eller sykemelding, men jeg har søkt andre jobber og følt at jeg er utro mot sjefen omtrent.

Man må tenke på seg selv, en bedrift kommer seg videre, du kan ikke dedikere hele arbeidslivet ditt til kun en arbeidsplass fordi det er stress for den kjempesnille og søte ledelsen å ansette noen ny. Det er en del av det å lede en bedrift, folk slutter, nye begynner. Det er sunt med et visst gjennomtrekk. Du er ikke uerstattelig, bedriften går ikke i grøfta uten deg, og du skylder dem ikke livslang lojalitet fordi de har vært en god ledelse (som de jo strengt tatt ikke har vært, når arbeidsmiljøet er så dårlig). Det er vanlig å slutte etter 4 år, nesten på tide vil jeg si, folk i min bransje og min generasjon skifter iallfall jobber hyppig. Det er alltid tungt å slutte i en jobb (med mindre man hater den som pesten), og det føles sjelden som god timing, man er jo konstant midt i et prosjekt eller er del av noen planer. Men du skal som sagt tenke på deg selv her.

Ha god kommunikasjon og tone med ledelsen, så brenner du ingen broer. Døra er fremdeles åpen for meg alle steder jeg har jobbet. Folk, særlig ledere, skjønner at man går videre i karrieren og vil ha nye utfordringer og lære og oppleve nye ting, det er positivt og de vil være de første til å forstå og gratulere, etter noen forsøk på å beholde deg. Du kan også bli mer attraktiv for din gamle arbeidsgiver etter noen år ute, om du har hatt en stilling hvor du har tilegnet der mer kompetanse av en type de trenger. 

Tror også det ser dårligere ut på en CV at du har jobbet samme sted i 20 år, iallfall om du har hatt samme stilling alle årene. Move on. Når ledelsen din er så fin og imøtekommende, så vil du se at de også tar det at du slutter med den største ro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...