Nanella Skrevet 15. desember 2004 #1 Skrevet 15. desember 2004 Hei! Lurer på hvor mye en baby på en mnd spiser jeg.. Tar jeg helt feil hvis jeg tipper det er nok med ca 100 ml. på et måltid?? Maren gulper så fælt hun og tror det er fordi hun er så glupsk å spiser til det er tomt uansett.. Eier ikke magemål så tenkte jeg kanskje kunne prøve å hjelpe henne med å stoppe??? Eller burde jeg bare la henne spise??? Det er så vanskelig dette her.. Uansett er det greit å vite sånn ca til man skal ta opp måltid på flaske til henne...
Plonk Skrevet 15. desember 2004 #2 Skrevet 15. desember 2004 Min Plonkeliten er 3 1/2 mnd, og får hun mer enn 100 ml på et måltid, kommer overskuddet opp igjen. Når puppen er full om natten vet jeg at den rommer rundt den mengden, og da får hun bare èn pupp før jeg legger henne igjen. Når hun av og til får morsmelk av flaske, pleier 60 ml å være nok til at hun blir mett og fornøyd. Det er sikkert forskjell på barn, men en venn av mannen min som er sykepleier fortalte oss at magesekken til et spebarn er på størrelse med en valnøtt. Skal fordøye rimelig raskt for å ta unna, da!
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #3 Skrevet 15. desember 2004 15% av kroppsvekten pr døgn er en grei tommelfingerregel. Dvs at en baby på 4 kg trenger ca 6 dl melk i døgnet.
lidia Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 Åj, da spiser min baby mye. Hun er en måned akkurat, og spiser ca 100 ml pr måltid. Noen ganger kan det gå ca 4 timer mellom hver gang hun spiser, noen ganger går det bare 2 timer. 100 ml skal hun ha alikevel. Hun får MME og av og til MM på flaske, så da er det ganske lett å se hvor mye hun spiser.
monja Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Min lille spiste ca 100 ml i hvert måltid da. Nå er han 3 mnd og 1 uke og spiser helt opp mot 400 ml i enkelte måltider og sjelden mindre enn 200 ml. Han veier nå 6820 gram og spiser nært 1 liter mme pr døgn + at han får velling på kvelden.
Cilla Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 Jeg fikk høre fra helsesøsteren min at en tommerfingerregel er 1 dl væske per kilo kroppsvekt (per døgn)
hanni Skrevet 16. desember 2004 #7 Skrevet 16. desember 2004 Når ungen min på snart 2 mnd får flaske (mm), spiser han mellom 110-120 ml. Han spiser hver tredje eller hver andre time hele dagen faktisk. Men han er nesten 6 kilo tung også da.. om det har noe å si.
Nanella Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2004 Ok ser at dette nok er veldig individuelt.. Men ser jo ut til at 100 ml. kan være ganske grei mengde da. Skal sies at Maren ikke spiser så ofte i løpet av døgnet.. Hender jeg må vekke henne på dagen hvis hun sover for lenge.. Om natten lar jeg henne sove.
Plonk Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Ikke bekymre deg for at hun får for lite iallfall, hvis veksten ser grei ut. Jeg har kontrollveid Plonkeliten en del (bor rett ved helsestasjonen) fordi jeg syntes hun sov mye og spiste lite, men hun legger på seg fint. Babyer som sover mye forbrenner jo endel mindre enn dem som er mye våken og er aktive. Veldig greit med en baby med stort sovehjerte, iallfall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå