Gå til innhold

Melkeindustrien - fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nettopp denne, og jeg vet ikke om det bare er jeg som er lettpåvirkelig eller ei. Er denne bransjen virkelig så kynisk og brutal? Er dette mer et "sånn er det bare i andre land" fenomen? Eller er norske melkebønder like brutale? Jeg tror rett og slett jeg er skremt fra melkeprodukter for godt. Kjøtt har jeg allerede blitt skremt vekk fra. Hva er det neste? 

Anonymkode: 32838...523

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fakta

Anonymkode: 85217...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De gjør kyrne gravide, så vi kan få en kjøtt industri også, ikke bare melk. Kyr produserer melk, så lenge de blir melket.

Så det tok bare 15 sekunder å avvise den videoen.

Anonymkode: d9e89...154

Skrevet

Bla bla, propagandapiss. Amerikansk tulling som babler i vei.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ligger absolutt noe i det. F.eks. så slo det gjennom et lovverk som gjorde det ulovlig for offentlige personer å kritisere melke- og kjøttindustrien i USA for et par år siden. 

Hvor vidt all kritikk er fakta kan diskuteres, men å bastant avvise at industrien er kynisk bare pga man drikker melk og spiser kjøtt er idioti. 

Anonymkode: 4c07f...236

• Liker 2
Skrevet

Big Milk!

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

For å ta det første først: Ekstrem matvareproduksjon utfører de så vidt jeg vet kun i USA. I det meget deregulerte fyrtårnet for økonomisk frihet er videoen en rimelig korrekt beskrivelse av mange ordinære forhold. Stadig flere blir syke av melkeprodukter i USA, og erklærer seg laktoseintolerante. Er det laktosen? Eller er det den nærmest forbryterske melkemafiaen som stapper dyrene, og melken, full av unaturlig innhold?

I Europa er vi vant til strengere regler og mer romantiske bønder. Bønder som har et formål med gårsdriften som går utover å delta i industribaserte produksjonsmiljøer. 

Du kan fint finne sunn, naturlig melk. Jeg snakket med en bonde i helgen faktisk, som sverger til det personen kalte lavintensitetsjordbruk. Masse, masse beitemark, få dyr. Dyrevelferd, biodynamikk og sunn mat var stikkordene. 

Melken var himmelsk. Osten var smaksrik og som fløyel. Jeg har ikke noe imot gårsdrift der dyrene er "lykkelige" i nyttefunksjonen sin. Jeg skal koke ned et miljøargument til en setning. Vi trenger dyr for å ivareta et trygt, sundt jordsmonn. 

Men vi trenger ikke matindustri der industrimaskinens tanhjul er levende vesener. 

Endret av Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger absolutt noe i det. F.eks. så slo det gjennom et lovverk som gjorde det ulovlig for offentlige personer å kritisere melke- og kjøttindustrien i USA for et par år siden.

Jasså? Hvor finner man dette lovverket?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Jasså? Hvor finner man dette lovverket?

Er vel bare å google det? Du kan ta rettssaken til Oprah Winfrey som et eksempel og gå ut ifra det. 

Skrevet

Vel, mye av dette foregår ikke i norske fjøs. Dyr kollapser ikke av utarming og alderdom og blir slept levende ut etter beina. Har jobbet som avløser i mangt et fjøs og bønder tar vare på dyra sine. Som en kuriositet så har de fleste norske kyr navn, hvem gidder vel det om man ikke bryr seg?  Kalver blir satt i binger ja, og det er nok stressende for kua de første dagene. Men det man må huske på er at storfe er "trykkere", dvs at kalven ligger stille hele dagen og blir oppsøkt av mora morgen og kveld for mat til å begynne med. Litt som rådyr. Så det er ikke sååå traumatisk å bli satt i en binge med halm og varme. Melk full av grums blir heller ikke solgt, det tas prøver av hver henting på gården og er celletallet for høyt så blir det ikke menneskemat. Samme gjelder om de finner spor av antibiotika eller om melken inneholder blod. Men sentralisering og store bruk er en bekymring, det er helt klart. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Honnikorn skrev:

Vel, mye av dette foregår ikke i norske fjøs. Dyr kollapser ikke av utarming og alderdom og blir slept levende ut etter beina. Har jobbet som avløser i mangt et fjøs og bønder tar vare på dyra sine. Som en kuriositet så har de fleste norske kyr navn, hvem gidder vel det om man ikke bryr seg?  Kalver blir satt i binger ja, og det er nok stressende for kua de første dagene. Men det man må huske på er at storfe er "trykkere", dvs at kalven ligger stille hele dagen og blir oppsøkt av mora morgen og kveld for mat til å begynne med. Litt som rådyr. Så det er ikke sååå traumatisk å bli satt i en binge med halm og varme. Melk full av grums blir heller ikke solgt, det tas prøver av hver henting på gården og er celletallet for høyt så blir det ikke menneskemat. Samme gjelder om de finner spor av antibiotika eller om melken inneholder blod. Men sentralisering og store bruk er en bekymring, det er helt klart. 

Godt å høre. Den filmen gjorde meg særdeles uvel, og kanskje den overdramatiserer. Men den gjorde inntrykk uansett... 

Anonymkode: 32838...523

Skrevet

De fleste bønder har skjønt at velferden til dyra er viktig for å tjene penger. Dessuten så har storfe i Norge et ganske sterkt vern, de skal ha 8 "ferie" hvor de skal få bevege seg fritt og beite ,og få utøve normal atferd pluss at alle kyr i Norge går tre måneder uten å bli melket (dvs at de ikke blir inseminert mer enn en gang i året ). Jeg har ikke stelt for en enste bonde som ikke har hatt pusseutstyr hengende i fjøset for å stelle dyra, salver til såre spener og sykeboks for syke dyr. Og en ting til, kalver blir ikke slaktet slik som på filmen, de aller fleste kalver får en beitesesong og slaktes når de er myyye større. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Honnikorn skrev:

De fleste bønder har skjønt at velferden til dyra er viktig for å tjene penger. Dessuten så har storfe i Norge et ganske sterkt vern, de skal ha 8 "ferie" hvor de skal få bevege seg fritt og beite ,og få utøve normal atferd pluss at alle kyr i Norge går tre måneder uten å bli melket (dvs at de ikke blir inseminert mer enn en gang i året ). Jeg har ikke stelt for en enste bonde som ikke har hatt pusseutstyr hengende i fjøset for å stelle dyra, salver til såre spener og sykeboks for syke dyr. Og en ting til, kalver blir ikke slaktet slik som på filmen, de aller fleste kalver får en beitesesong og slaktes når de er myyye større. 

Nei det er mange kyr som aldri ser sola lenger. På grunn av disse nye melkerobotene.

Anonymkode: da40f...8fc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De gjør kyrne gravide, så vi kan få en kjøtt industri også, ikke bare melk. Kyr produserer melk, så lenge de blir melket.

Så det tok bare 15 sekunder å avvise den videoen.

Anonymkode: d9e89...154

Nei, de insemineres på nytt ikke så lenge etter kalven er født. Det må gjøres slik for at melkeproduksjonen skal fortsette.

Skrevet
35 minutter siden, Overrasket skrev:

For å ta det første først: Ekstrem matvareproduksjon utfører de så vidt jeg vet kun i USA. I det meget deregulerte fyrtårnet for økonomisk frihet er videoen en rimelig korrekt beskrivelse av mange ordinære forhold. Stadig flere blir syke av melkeprodukter i USA, og erklærer seg laktoseintolerante. Er det laktosen? Eller er det den nærmest forbryterske melkemafiaen som stapper dyrene, og melken, full av unaturlig innhold?

I Europa er vi vant til strengere regler og mer romantiske bonder. Bønder som har et formål med gårsdriften som går utover å delta i industribaserte produksjonsmiljøer. 

Du kan fint finne sunn, naturlig melk. Jeg snakket med en bonde i helgen faktisk, som sverger til det personen kalte lavintensitetsjordbruk. Masse, masse beitemark, få dyr. Dyrevelferd, biodynamikk og sunn mat var stikkordene. 

Melken var himmelsk. Osten var smaksrik og som fløyel. Jeg har ikke noe imot gårsdrift der dyrene er "lykkelige" i nyttefunksjonen sin. Jeg skal koke ned et miljøargument til en setning. Vi trenger dyr for å iverata et trygt, sundt jordsmonn. 

Men vi trenger ikke matindustri der industrimaskinens tanhjul er levende vesener. 

Hva er naturlig melk?

AnonymBruker
Skrevet

Ja veldig mye i den videoen stemmer, også her til lands.

Skrevet
2 minutter siden, Blod skrev:

Nei, de insemineres på nytt ikke så lenge etter kalven er født. Det må gjøres slik for at melkeproduksjonen skal fortsette.

Tre måneder går de som sinkyr. Dvs uten å melkes før de føder og melkes i 9 mnd.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blod skrev:

Melka fortsetter å komme så lenge man melker kua. Alle kyr i Norge får "melkefri". Altså en periode etter at de er ferdige med Melkingen å frem til de føder en ny kalv. Kua går ikke å melker året rundt. 

Anonymkode: fef8b...11f

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er mange kyr som aldri ser sola lenger. På grunn av disse nye melkerobotene.

Melkerobotene bare melker dyra, det har ingenting med Mattilsynest regler for hold av storfe å gjøre. Jeg har melket mange dyr i mange år, så noe har jeg fått med meg. 

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Honnikorn skrev:

Tre måneder går de som sinkyr. Dvs uten å melkes før de føder og melkes i 9 mnd.

Det var jo veldig generøst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...