AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 Har slitt mye i livet. Økonomisk, sosialt og med helsa. Har nå blitt ung ufør. Hva kan jeg forvente av framtiden min økonomisk? Vil jeg få råd til å kjøpe bolig? Ha råd til å få barn? Ferie? Står på bar bakke og kommer ikke til å arve noe som helst i framtiden eller få hjelp. Hvordan ville dere tenkt jeg burde legge opp budsjett for å kunne leve på best mulig måte? Anonymkode: 9f0e8...d42
Million Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 I alle kommuner finnes det en type lån som gis av Husbanken, forvaltet av kommunene. Husbanken gir lån til folk som er varig vanskeligstilte, personer uten håp om å få lån i annen, vanlig bank. Du faller inn i denne kategorien, kan jeg tenke meg. Du kan lese mer her, men du søker altså til den kommunen du har tenkt å bo i. https://www.husbanken.no/startlaan/ Du spør hva du kan forvente av fremtiden økonomisk. Vel, der kan jeg ikke lyve. Det vil sannsynligvis bli hardt. Ingen håp om bedre inntekt eller "lønnspålegg", ingen feriepenger, ingen overtidsbetaling, ingenting av dette som vanlige lønnsmottagere får. Men du får i det minste "ung ufør"-tillegget til pensjonen din, det er da enda noe, og verdifulle kroner å ta med seg i hverdagen. Er du riktig flink til å spare, og kanskje får kjøpt deg et lite og rimelig sted å bo (ikke midt i byen), så kan det hende du vil klare å spare deg til en liten ferietur nå og da. Kanskje ikke hver eneste sommer, men kanskje annenhver eller noe sånt. Man finner masse bra og billigere turer på steder som Restplass.no for eksempel. Du spør om hjelp til å legge opp budsjett, men det er vanskelig å gi noen hjelp på det, når du ikke har oppgitt en krone i inntekt. Ikke oppgir du noen faste utgifter du har pr i dag heller, og du vet jo enda ikke om du får boliglån, så den største posten i ethvert budsjett (boligposten) har du heller ikke noe tall på enda. Vet du ikke hva du vil få utbetalt ennå? Jeg stusser litt over at du sier at du "ikke vil arve noe som helst" i fremtiden. Hvorfor sier du det? Alle har foreldre. I Norge er loven sånn at man ikke kan frata barn arven deres. Sitat: "Hvis foreldrene ikke skriver testament, arver barna eller eventuelt barnebarna eller oldebarna alt. Det hender imidlertid at foreldre ønsker at noen andre skal arve dem, eller at et av barna skal arve mer enn de andre. For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn maksimum 1 million kroner til hvert barn fra hver av foreldrene. (Arveloven §29). " Så når foreldrene dine en vakker dag går bort, vil det utløse arv til deg, uansett hva de måtte ha sagt til deg tidligere. Loven er slik. Hvis foreldrene dine er i live nå da? Har de muligens allerede gått bort, er det det du mener?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 1 minutt siden, Million skrev: Så når foreldrene dine en vakker dag går bort, vil det utløse arv til deg, uansett hva de måtte ha sagt til deg tidligere. Loven er slik. Hvis foreldrene dine er i live nå da? Har de muligens allerede gått bort, er det det du mener? Tror du virkelig at alle har foreldre med midler? Har du ikke fått med deg at fattigdom og uføre går i arv? Anonymkode: 68638...b66 2
Million Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig at alle har foreldre med midler? Har du ikke fått med deg at fattigdom og uføre går i arv? Anonymkode: 68638...b66 Det har du rett i. Jeg tenkte ikke over den siden av saken. Hvis foreldrene er uføretrygdede og bor i leid bolig, og ikke har noen sparepenger, så....da blir det ingen arv, nei. Endret 20. mars 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 17 minutter siden, Million skrev: I alle kommuner finnes det en type lån som gis av Husbanken, forvaltet av kommunene. Husbanken gir lån til folk som er varig vanskeligstilte, personer uten håp om å få lån i annen, vanlig bank. Du faller inn i denne kategorien, kan jeg tenke meg. Du kan lese mer her, men du søker altså til den kommunen du har tenkt å bo i. https://www.husbanken.no/startlaan/ Du spør hva du kan forvente av fremtiden økonomisk. Vel, der kan jeg ikke lyve. Det vil sannsynligvis bli hardt. Ingen håp om bedre inntekt eller "lønnspålegg", ingen feriepenger, ingen overtidsbetaling, ingenting av dette som vanlige lønnsmottagere får. Men du får i det minste "ung ufør"-tillegget til pensjonen din, det er da enda noe, og verdifulle kroner å ta med seg i hverdagen. Er du riktig flink til å spare, og kanskje får kjøpt deg et lite og rimelig sted å bo (ikke midt i byen), så kan det hende du vil klare å spare deg til en liten ferietur nå og da. Kanskje ikke hver eneste sommer, men kanskje annenhver eller noe sånt. Man finner masse bra og billigere turer på steder som Restplass.no for eksempel. Du spør om hjelp til å legge opp budsjett, men det er vanskelig å gi noen hjelp på det, når du ikke har oppgitt en krone i inntekt. Ikke oppgir du noen faste utgifter du har pr i dag heller, og du vet jo enda ikke om du får boliglån, så den største posten i ethvert budsjett (boligposten) har du heller ikke noe tall på enda. Vet du ikke hva du vil få utbetalt ennå? Jeg stusser litt over at du sier at du "ikke vil arve noe som helst" i fremtiden. Hvorfor sier du det? Alle har foreldre. I Norge er loven sånn at man ikke kan frata barn arven deres. Sitat: "Hvis foreldrene ikke skriver testament, arver barna eller eventuelt barnebarna eller oldebarna alt. Det hender imidlertid at foreldre ønsker at noen andre skal arve dem, eller at et av barna skal arve mer enn de andre. For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn maksimum 1 million kroner til hvert barn fra hver av foreldrene. (Arveloven §29). " Så når foreldrene dine en vakker dag går bort, vil det utløse arv til deg, uansett hva de måtte ha sagt til deg tidligere. Loven er slik. Hvis foreldrene dine er i live nå da? Har de muligens allerede gått bort, er det det du mener? Alle har faktisk ikke foreldre bare fordi dem bor i Norge. Og for de fleste som har foreldre så er det jommen meg ikke mye en vakker dag når dem går bort, uansett om det er gode eller dårlige foreldre. Anonymkode: 58345...e86 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 Nå er ikke unguføre noe for seg selv, det er ett tilegg man kan få. Så spørsmålet er: Har du unguføretilegg på AAP? eller Unguføretilegg på uføre? Er det unguføre på AAP så er man ikke sikkret for resten av livet. Altså inntekten er ikke noe du kan belage deg på å få resten av livet. Noen som gjør at lån er utrolig vanskelig å få i banken. Er du uføre MED tilegget så stiller jo det seg litt bedre i forhold til banken. Men uføre satsene er jo utrolig lave og ikke no å juble over. Sånn 240 K i året ca. Noe som KAN gi lån på 1.1-1.2 mil max. Anonymkode: 0d3eb...e45
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 Det hele koker ned i hvor god du er til å styre din egen økonomi. Om du er ung ufør så vet du hvertfall hvilken inntekt du kommer til å ha. Du må planlegge og spare. Anonymkode: 3e7f7...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå