Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år og studerer i Oslo. Trives på studiet og kommer i hvert fall til å bo her i seks år til. Sannsynligvis lengre, siden jeg har alle venner og familie her. 

Her lyst til å kjøpe eget sted. Har 1 mill i egenkapital (med arv og hjelp fra foreldre) og banken har gitt meg mulighet til opp til 1,2 mill i lån. Altså har jeg 2,2 å rutte med. Med dett får jeg noe lite, på 15-22 kvm. Jeg har veldig lyst til dette. Men er det dumt? 

Anonymkode: 937f9...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Små leiligheter i Oslo kommer nok garantert til å øke på sikt. Det eneste risikofylte med å kjøpe så små leiligheter er at man ofte ikke bor i dem så lenge, og markedet, på kort sikt, er vanskeligere å spå enn på lengre sikt. På en annen side, med en mill i ek, har du god mulighet for å betale ned ganske mye etterhvert og kanskje kunne beholde denne som en utleieleilighet etterhvert?

Hvor kunne du tenke deg å bo da?

Anonymkode: c1e01...52e

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år og studerer i Oslo. Trives på studiet og kommer i hvert fall til å bo her i seks år til. Sannsynligvis lengre, siden jeg har alle venner og familie her. 

Her lyst til å kjøpe eget sted. Har 1 mill i egenkapital (med arv og hjelp fra foreldre) og banken har gitt meg mulighet til opp til 1,2 mill i lån. Altså har jeg 2,2 å rutte med. Med dett får jeg noe lite, på 15-22 kvm. Jeg har veldig lyst til dette. Men er det dumt? 

Husk at lånebeløpet banken gir er inkludert fellesgjeld også!

Jeg ville heller bevegd meg litt ut av sentrum, og heller kunne kjøpt noe på 30+ kvm, da er sjansene for at du trives og bor der lengre større.

Anonymkode: 367f4...15a

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at lånebeløpet banken gir er inkludert fellesgjeld også!

Jeg ville heller bevegd meg litt ut av sentrum, og heller kunne kjøpt noe på 30+ kvm, da er sjansene for at du trives og bor der lengre større.

Anonymkode: 367f4...15a

Hvor i Oslo får du realistisk sett 30+ kvm for 2,2? Kanskje du kunne fått denne, men da må du jo ha penger til oppussing...

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92600483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en så liten leilighet i Oslo slik markedet er nå. Tror ikke det er snakk om mange måneder før vi når toppen, og tipper at det vil komme en korreksjon (muligens ganske kraftig) innen 2020. Rentene skal opp, og det bygges en del nytt for tiden.

En korreksjon er i utgangspunktet ikke krise for de fleste, for et tap må man ikke ta før eiendommen realiseres. De fleste vil nok også klare en renteoppgang på 1-2%. Problemet er bare at de fleste ikke ønsker å bo så trangt i mange år - man klarer seg nok fint i studietiden, men etterpå er min erfaring at de fleste vil ha noe større når de får fast jobb. Og skal man begynne å stifte familie er man strengt tatt nødt til å ha noe større.

Anonymkode: 36e3e...1c2

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en så liten leilighet i Oslo slik markedet er nå. Tror ikke det er snakk om mange måneder før vi når toppen, og tipper at det vil komme en korreksjon (muligens ganske kraftig) innen 2020. Rentene skal opp, og det bygges en del nytt for tiden.

En korreksjon er i utgangspunktet ikke krise for de fleste, for et tap må man ikke ta før eiendommen realiseres. De fleste vil nok også klare en renteoppgang på 1-2%. Problemet er bare at de fleste ikke ønsker å bo så trangt i mange år - man klarer seg nok fint i studietiden, men etterpå er min erfaring at de fleste vil ha noe større når de får fast jobb. Og skal man begynne å stifte familie er man strengt tatt nødt til å ha noe større.

Men med 1 mill i ek, vil jo ts stille ganske sterkt. + at han/hun ønsker i utgangspunktet å bli lenge i byen. Med kun 1,2 i lån vil det bed dagens rente si rundt 5 500 i mnd. Når ts så er ferdig studert vil det være god mulighet for å betale ned ganske kjapt. som 22 åring er man også ofte en el mindre kresen på plass. 

Enig i at man ikke så ofte bor trangt i mange år, men alternativet for 5 500 kr i mnd.  (+ felleskost) er jo kollektiv. Tenker ts er i en god posisjon til å fort kunne sitte med en relativt nedbetalt leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ORKER leieboere så kjør på! Det er alltid kniving om små leiligheter i sentrum. Har en selv, og leia dekker lånet selv etter skatt. Problemet er at de er urimelige, vasker dårlig, bråker, følger ikke regler, røyker inne, riper gulvene, spikrer hull i veggene og er generelt stress å ha med å gjøre. 

Skulle jeg valgt igjen nå ville jeg heller kjøpt større leilighet å bo der selv.

Anonymkode: 92044...f88

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ORKER leieboere så kjør på! Det er alltid kniving om små leiligheter i sentrum. Har en selv, og leia dekker lånet selv etter skatt. Problemet er at de er urimelige, vasker dårlig, bråker, følger ikke regler, røyker inne, riper gulvene, spikrer hull i veggene og er generelt stress å ha med å gjøre. 

Skulle jeg valgt igjen nå ville jeg heller kjøpt større leilighet å bo der selv.

Jeg tror tanken er å bo der selv.

Anonymkode: 9f53b...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det er litt risiko. Men om det er det eneste, så tror jeg at jeg går for det. :) Tenkte bare å spørre ekspertene her inne om det var noe spesielt jeg burde tenke på.

Ja, skal bo der selv, og vil ikke ha dele 20 kvm med noen andre akkurat. Så det problemet har jeg heldigvis ikke. Ikke stort, men mitt eget. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...