AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 Jeg jobber på en privat klinikk innen helse. Klinikkeier har over lengre tid vært ute av stand til å jobbe pga utbrenthet, mental ubalanse med tilhørende helseproblemer. Jeg og de andre behandlerne er selvstendig næringsdrivende men leier oss inn på klinikk (og betaler en prosentandel av honoraret vårt i leie). De siste årene er det i grunn vi andre behandlerne som har driftet klinikken pga eiers fravær, til tross for at vi ikke har ansvaret for dette. I samme periode har klinikkens omsetning økt dramatisk, da vi faktisk har teft for klinikkdrift ( i motsetning til nåværende eier). Eier har for en tid tilbake forespurt oss om å kjøpe oss inn i driften, men dette har nå falt i fisk ( av ulike årsaker- bl a eiers ustabilitet og urealistiske kjøpssum, økonomisk rot i bedriften etc). Problemet er (blant annet)- eier er nå tilbake etter langvarig sykemelding og skal inn og "styre" igjen- men er på ingen måte frisk. Klinikken kjøres nok, kort fortalt, på dunken om kort tid hvis eier får holde på. Vi andre behandlerne er lei av dette og har nå sett hvilket potensial en slik klinikk har i vårt distrikt - vi kan drive på egenhånd uten en "sabotør" på laget. Vi snakker om å starte opp en konkurrerende klinikk på samme sted - og dette vil bety slutten for nåværende klinikk da vi faktisk utgjør denne.. øvrige ansatte vil nok følge oss.. dette er fortsatt kun i hodet oss behandlerne og nåværende eier vet ingenting - dette fordi vedkommende er totalt irrasjonell, paranoid osv og vi ikke vet hva h*n kan finne på hvis det kommer ut (før ny klinikk er klar).. jeg ønsker noens tanker omkring dette.. på mange måter føles dette ganske råttent da det vil bety slutten for vedkommendes livsverk. På andre siden blir vi andre behandlerne ikke rettferdig behandlet, eier prøver å grafse til seg mest mulig penger (nærmer seg pensjonsalder)- en inntjening vi i all hovedsak står for. Vi er unge, dette er vår fremtid- og vi kan ta en klinikk til nye høyder hvis vi får styre--- og det er det vi vurderer sterkt nå. Et samarbeid med nåværende eier er uaktuelt, både pga mental ubalanse, samt mye økonomisk rot og uregelmessigheter i nåværende regnskap. Noen som ønsker å komme med noen tanker ang dette? Anonymkode: e2604...2f4
occultatum Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 Kjør på! Ser ikke helt problemet når dere ikke er fornøyde der dere er nå, og ønsker å forme deres egen arbeidshverdag i større grad. Dere skylder ikke sjefen deres bunnløs lojalitet fram til hun/han blir pensjonist uansett hvor bra/dårlig dere føler dere blir behandlet. Viktigst er at dere trekker dere ut og avslutter samarbeidet på en profesjonell måte. Det er ikke rart at dere vil styre båten i like stor grad fremover som dere har gjort de siste årene. Funker ikke et samarbeid, så er det helt greit å gå videre og det vil de fleste sikkert forstå. Hva som skjer og blir med nåværende klinikk kan kun tiden vise, men så skal ikke frykten for at hun/han må legge ned være god nok grunn til at dere skal gå på jobb hver dag og ikke få det dere har krav på, ikke har det bra, osv. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 Det er nettopp nåværende eiers psykiske helse som er min bekymring. Kundemassen vil nok følge oss, det samme med de fast ansatte. Eier har ikke snev av rasjonell tankegang for tiden og vil nok absolutt ikke ha forståelse av dette. Eier har, pga lang fartstid i bransjen, godt omdømme her på stedet-- til tross for at vedkommende er helt faglig utdatert.. vi vurderer å åpne klinikk i nabolaget så dette vil nok legges merke til-- ser ikke helt hvordan dette skal kunne forløpe seg uten å skape stor splid (til tross for åpen kommunikasjon).. på toppen av det hele har nåværende eier mye rot i regnskapet, og endel av dette er nok straffbart.. Anonymkode: e2604...2f4
strawberry Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 Kjør på! Synes ikke dere skal finne dere i dette, når dere kan velge noe annet. Tror dere kommer til å angre om dere ikke kommer dere ut. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 Gi han et ultimatum der dere skambyr dere å beholde han innad i organisasjonen der han bidrar til dere. Anonymkode: 09418...444 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Bare sørg for å lese gjennom kontraktene dere har med klinikkeier, for der kan det fort være en konkurranseklausul. Anonymkode: 7c368...dc0 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 Ingen kontrakter per nå, så derfor ingen konkuranseklausul.. ikke aktuelt å beholde personen i bedriften- ender nok opp med uføretrygd (lege/psykolog ønsker dette allerede nå) og en skikkelig smell for vedkommende.. derav betenkeligheten.. men helt enig med dere over her- må nesten bare gjøre det, kommer til å angre hvis vi ikke foretar oss noe.. Anonymkode: e2604...2f4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 Hvor mye økonomisk rot er det? Det ville jeg skaffet oversikt over før jeg vurderte overtakelse. Tenker at dere må få inn noen med økonomisk peiling for å vurdere det. Kanskje greiest å forlate skuta/la klinikken gå konkurs, og så starter dere opp uten gammel eier på laget. Anonymkode: b027d...616
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 Såpass mye at vi ikke har tenkt å overta bedriften men heller la den gå konkurs og starte opp på nytt firma--- uten at vi har fullt innsyn. Eier behandler den som sitt enkeltmannsforetak til tross for at det har blitt et AS nå-- mye privat forbruk som skrives av på firma fremdeles.. har byttet regnskapsfirma til et mer useriøst et-- er nok en grunn til det.. i forhandlinger om oppkjøp (for en tid tilbake) var ikke 2015 regnskapet klart ennå (?!) så kunne ikke gi oss innblikk--- dette er ikke mer enn et halvt år siden.. klart det er ugler i mosen her, og vedkommende lurer ikke oss-- selv om h*n tror h*n er lur.. Anonymkode: e2604...2f4
Gjest Overrasket Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 Ingen kontraktsfestet klausul? Da har du nærmest en plikt overfor deg selv og dine anstendige kolleger om å sette planen deres ut i livet.
Frk.K Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 6 minutter siden, Overrasket skrev: Ingen kontraktsfestet klausul? Da har du nærmest en plikt overfor deg selv og dine anstendige kolleger om å sette planen deres ut i livet. Enig! Gå mens dere har sjansen! 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #12 Skrevet 20. mars 2017 8 minutter siden, Overrasket skrev: Ingen kontraktsfestet klausul? Da har du nærmest en plikt overfor deg selv og dine anstendige kolleger om å sette planen deres ut i livet. Hadde kontrakt men etter overgang til AS har dette latt vente på seg---- er ikke bekymret, klinikken går ikke rundt uten oss-- ser faktisk på det som en liten fordel akkurat nå, da vi kan gå når vi vil.. men enig, ikke ideelt. De ansatte fikk akkurat kontrakter, etter 1,5 år uten.. Anonymkode: e2604...2f4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #13 Skrevet 22. mars 2017 På 20.3.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev: Hadde kontrakt men etter overgang til AS har dette latt vente på seg---- er ikke bekymret, klinikken går ikke rundt uten oss-- ser faktisk på det som en liten fordel akkurat nå, da vi kan gå når vi vil.. men enig, ikke ideelt. De ansatte fikk akkurat kontrakter, etter 1,5 år uten.. Anonymkode: e2604...2f4 Dette høres meget useriøst ut- kom dere ut og start opp eget! Dere har ikke ansvar for sjefens skrantne mentale helse. Anonymkode: e2604...2f4
Viernes Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 (endret) På 20.3.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev: Hadde kontrakt men etter overgang til AS har dette latt vente på seg---- er ikke bekymret, klinikken går ikke rundt uten oss-- ser faktisk på det som en liten fordel akkurat nå, da vi kan gå når vi vil.. men enig, ikke ideelt. De ansatte fikk akkurat kontrakter, etter 1,5 år uten.. Anonymkode: e2604...2f4 Dere kan ikke å når dere vil selv om dere ikke har kontrakt. Hentet fra arbeidstilsynet sine sider Se forøvrig arbeidsmiljøloven § 15-3 om oppsigelsesfrister (Lovdata). Endret 22. mars 2017 av Viernes
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #15 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, Viernes skrev: Dere kan ikke å når dere vil selv om dere ikke har kontrakt. Hentet fra arbeidstilsynet sine sider Se forøvrig arbeidsmiljøloven § 15-3 om oppsigelsesfrister (Lovdata). Dette gjelder vel bare arbeidstakere- og ikke når man er selvstendig næringsdrivende som leier ut tjenestene sine?! Anonymkode: e2604...2f4
Viernes Skrevet 22. mars 2017 #16 Skrevet 22. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder vel bare arbeidstakere- og ikke når man er selvstendig næringsdrivende som leier ut tjenestene sine?! Anonymkode: e2604...2f4 Du, det punktet overså jeg - så da vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #17 Skrevet 22. mars 2017 32 minutter siden, Viernes skrev: Du, det punktet overså jeg - så da vet jeg ikke. Når man er selvstendig næringsdrivende så gjelder normalt ikke AML når man er innleid, med mindre skatteetaten har bestemt at det i realiteten er et ansettelsesforhold: http://www.malmadvokatfirma.no/tjenester/arbeidsrett/ansatt-oppdragstaker-eller-selvstendig-naeringsdrivende/ Dvs. det finnes en adgang til at myndighetene kan vurdere innleid konsulent som en ansatt arbeidstaker, men så vidt meg bekjent skal det en del til for å falle under dette regelverket. Så dersom man som de fleste konsulenter er selvstendige også i skatteetatens og øvrige offentlige myndigheters øyemed, så kan man avslutte oppdraget i grunnen når som helst så lenge det ikke foreligger kontrakt. En fallgruve her kan i noen tilfeller dog være at "etablert praksis" og kommunikasjon rundt oppdraget (dvs. skape forventninger hos oppdragsgiver) kan danne en formell forpliktelse dersom ikke annet er avtalt i kontrakt. F. eks.: Du forfekter at du skal gjøre oppgave X for sum Y i en periode fremover, så vil det potensielt være nok i juridisk forstand til å innebære en forpliktelse selv om dere ikke har skrevet kontrakt eller annen avtale på forhånd, eller som følge av at dere ikke har fornyet en utgått kontrakt (men bare fortsatt oppdraget av "gammel vane"). TS og andre behandlere bør derfor være ryddig der h*n formelt og skriftlig kansellerer nåværende oppdrag, der man fastsetter en endelig, siste dato for oppdraget. Vi har faktisk vært oppe i samme problemstilling på jobben vår, der vi lenge har hatt en del tjenester ovenfor kunder, der det ikke var skrevet ny kontrakt på at vi fortsatt skulle tilby disse tjenestene. Og vår interne jurist var klar på at vi for all del enten burde fornye kontrakt med kunde der vedkommende og vi ønsket dette, eller skriftlig avslutte tjenester som ikke lenger er relevante. Anonymkode: e66df...804
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #18 Skrevet 22. mars 2017 TS, når det gjelder hvordan dere bør avslutte, så henviser jeg generelt til det siste innlegget mitt (sjekk anonymkoden) når det gjelder det juridiske rundt dette. Men sjekk dette videre med advokat, mitt innlegg er skrevet med utgangspunkt som lekmann i tråd med det vår jurist fortalte oss for flere år siden, så det er lurt å følge opp dette med jurist med ekspertise i kontraktsrett. For det er nemlig slett ikke sikkert at dere kan gå på dagen uten å gi en skriftlig oppsigelse på oppdraget først, med bakgrunn i det innlegget jeg viser tilbake til. Vedrørende etikken så kan jeg på en måte forstå deg - det er lett å stå utenfor å si "kjørpå", men desto verre å implisitt såre et menneske man har jobbet med lenge, selv om vedkommende ikke har gjort noen god jobb og potensielt er syk selv. Likevel er det i noen tilfeller nødvendig, både for deres del, eierens egen del og med tanke på pasientsikkerhet. Alt har en slutt, og om det er slik at eieren progressivt er i ferd med å bli så mentalt ustabil/syk at h*n hverken fungerer som behandler eller kan administrere en bedrift, så vil dagen der man ikke har annet valg enn å legge ned klinikken uansett komme før eller siden. Og med potensielt snusk og uregelmessigheter i regnskap og skatteutgang, kan den dagen komme raskere enn man tror. Selv om eieren ikke innser det selv, vil det være bedre å avslutte før heller enn siden, slik at det økonomiske etterslepet rundt forpliktelser man ikke har betalt ikke blir uhåndterbart. Går det for lang tid og summene blir store nok, kan eieren i verste fall risikere fengsel for skatteunndragelse. Dere som innleide behandlere ønsker heller ikke å bli trukket med ned i det dragsuget, for man vil potensielt komme i søkelyset selv om eieren blir tatt. Selv om dere ikke har gjort noe galt selv, så er det ubehagelig nok å bli etterforsket og på et lite sted vil det kunne skape sladder og rykter. Det er vel også en pasientrisiko involvert når behandler er mentalt ustabil, jeg regner med dere er leger eller tannleger? Avhengig av hva slags helsetjenester dere utfører, så har dere vel dessuten varslingsplikt til relevante helsemyndigheter når dere avdekker kritikkverdige forhold som kan gå på pasientsikkerheten løs? Du skriver jo at eierens egen lege/psykolog anbefaler uføretrygd, så dere kan jo undersøke muligheten for varsling og evt. tvungen avvikling sammen med denne legen/psykologen i tråd med gjeldende lovverk/regelverk for deres helsetjenester, samt få dennes hjelp til å gjøre prosessen så skånsom som mulig. Parallelt med dette så ville jeg gått sammen med de andre konsulentene du stoler mest på og opprettet et AS i det skjulte. Ikke for å slutte oppdraget med en gang (gi formell oppsigelse av oppdrag først som jeg skrev innledningsvis, der strategien kan være å gå mot styrt avvikling der dere f. eks. legger opp til at konsulentene gradvis trapper ned virksomheten ved å fastsette ulike oppsigelsesdatoer fremover i tid). Deretter oppskaleres den nye klinikken litt etter litt, etterhvert som konsulentene blir ferdig med sitt oppdrag i den gamle virksomheten. Anonymkode: e66df...804
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå