Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisin har legen din anbefalt når du er gravid?

Anonymkode: e8507...a6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trengte faktisk ikke å bruke medisiner mot allergi da jeg gikk gravid.. opplevde den beste våren ever!

Nedturen kos sist vår da j ikke var gravid... Da måtte jeg bruke medisiner igjen..  tror jeg må vurdere en ny graviditet. . 😉😉 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stilte spørsmål på Tryggmammamedisin og fikk til svar at Cetirizin er et førstevalg av allergimedisin for gravide og ammende. I felleskatalogen og pakningsvedlegget står det derimot at man ikke kan bruke det, så leger som følger Felleskatalogen slavisk vil nok ikke skrive ut resept på det...

Jeg tok min første tablett med Cetirizin i dag, siden det er den jeg alltid har brukt, og jeg er 36 uker på vei ;) Var veldig godt å få bekreftet at det er trygt og at det som står i felleskatalogen er skrevet for produsentenes juridiske ansvar :) 

Anonymkode: 860e5...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Haha. Er veldig nervøs for evt graviditet selv da jeg har hard astma, alt av pollen allergi, flere matallergier og masse medisiner for å puste normalt. 

Anonymkode: e8c01...e15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Aerius, og den er trygg å bruke i følge legen min. :)

Anonymkode: 3be1c...1e4

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Aerius, og den er trygg å bruke i følge legen min. :)

Aeruis skulle ikke brukes da jeg var gravid i 2006. Fant det ut etter to spontanaborter, da det stod i felleskatalogen at de ikke skulle brukes under graviditet, siden de kunne fremkalle fosterdød. 

Min erfaring er å aldri stole på legen, uten å sjekke ut med farmasøyt, dvs de som er spesialister på medisiner. 

Anonymkode: 3eeba...322

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Prøv alternativ behandling? Jeg har aldri i hele mitt liv trodd på akupunktur, men sist vinter/vår (det starter tidlig hos meg) fløy jeg på veggen av desperasjon. Så til akkupunktøren det bar. Bordet i banken og alt det der, jeg har ikke trengt allergimedisiner i 2016 eller 2017. 

(Av naturlig grunner er jo dette svaret helt uten erfaring med graviditet, da ...)

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aeruis skulle ikke brukes da jeg var gravid i 2006. Fant det ut etter to spontanaborter, da det stod i felleskatalogen at de ikke skulle brukes under graviditet, siden de kunne fremkalle fosterdød. 

Min erfaring er å aldri stole på legen, uten å sjekke ut med farmasøyt, dvs de som er spesialister på medisiner. 

Den var ikke anbefalt fordi man ikke visste virkningen av den. Mye har skjedd på 11 år, og nå anses den av begge mine leger som trygg, og den stod oppført som det da legene har sjekket det opp. Håper og tror at det stemmer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gravid i fjor og legen anbefalte at jeg sluttet med Aerius.

Han begrunnet anbefalingen med at han hadde ingen førstehåndskunnskap om hvordan det var å bruke de medisinene jeg gjorde i et svangerskap.

Senere i svangerskapet mente en barnelege jeg pratet med at hun og pleide fraråde Aerius om det kom opp, "vi vet egentlig ikke om det kan brukes eller ikke så da føler jeg det er tryggest å være på den sikre siden", eller noe i den duren.

Jeg sluttet, og merket ikke noe til det. Var så og si allergi-fri hele svangerskapet:)

Anonymkode: bab82...90e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var ikke anbefalt fordi man ikke visste virkningen av den. Mye har skjedd på 11 år, og nå anses den av begge mine leger som trygg, og den stod oppført som det da legene har sjekket det opp. Håper og tror at det stemmer. :)

Ja, det var derfor jeg spesifiserte årstall :) Ser at den fortsatt står som ikke anbefalt. Alltid dobbeltsjekk med farmasøyt! 

AnonymBruker
Skrevet

Det anbefalte er lokalbehandling med nesespray og øyedråper. 

Har du plager i nedre luftveier så er lokalbehandling første alternativ. 

Der er en viss økning i tilfeller av barn født med leppe- ganespalte etter bruk av allergi/astmamedisin. Men det viktigste er at mors luftveier fungerer optimalt. Da luftveiene sørger for oksygen til alle kroppens organer. 

Snakk med legen din allerede nå, pollensesongen er alt i gang. 

Anonymkode: 14081...6a6

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler igjen nettstedet Trygg mammamedisin. Det har kvalitetssikret informasjon om medisiner til gravide og ammende kvinner. Nettstedet brukes av leger, og man kan også ta direkte kontakt enten på telefon eller skriftlig.

Noen vanlige plager har de laget egne sider for. Om allergimedisin til gravide: https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=22

Om nettstedet

Ansvarlig for tjenesten Trygg Mammamedisin er RELIS
– Regionale legemiddelinformasjonssentre. RELIS

RELIS er en offentlig tjeneste etablert for å bidra til riktig medisinbruk gjennom informasjon om medisiner. RELIS har over 10 års erfaring med å gi råd om medisinbruk. Fra 2011 gir vi også råd til publikum, foreløpig til gravide og ammende. Ansatte ved RELIS er farmasøyter og leger tilknyttet universitetssykehusene i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo.

Helse Bergen ved RELIS Vest er driftsansvarlig for tjenesten og innehar konsesjon fra Datatilsynet for driften av tjenesten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Vallergan :)

Anonymkode: 6bee1...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker relis.no for å finne oppdatert informasjon. 

Anonymkode: f710f...ff8

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg pleide å ta kortisonsprøyte, men ble frarådet det. Og andre medisiner. Så nå blir det nok minimalt, kanskje øyedråper og nesespray. Huff, dette kommer til å bli en jævlig vår. :sad:

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det 10 år siden jeg var gravid, men da var det Polaramin som gjaldt. En gammel medisin som er godt utprøvd, men man kan reagere med sløvhet.

Anonymkode: 98398...944

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, snakket med legen min som ga meg Aerius til bruk under graviditet og amming, så den regnes som trygg :)

AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Haha. Er veldig nervøs for evt graviditet selv da jeg har hard astma, alt av pollen allergi, flere matallergier og masse medisiner for å puste normalt. 

Anonymkode: e8c01...e15

Kanskje unngå sex? 

Anonymkode: b4c5e...2b7

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, snakket med legen min som ga meg Aerius til bruk under graviditet og amming, så den regnes som trygg :)

Tør du det? Det står jo i felleskatalogen: "Graviditet, amming og fertilitet

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Det anbefales ikke at du bruker Aerius dersom du er gravid eller ammer."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...