Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ingen preken hvor dumt dette er og at jeg selv har valgt og anskaffe bil. 

Men nå er jeg i den situasjonen at jeg har flere arbeidsplasser, der det har kun vært få arbeidstimer å få den siste måneden. 

Fristen for betaling av årsavgift er her. Jeg lurer på dette med purregebyr og avskiltning. Purregebyr på 250,- er dette et engangsgebyr? Og risikerer jeg å bli avskiltet på onsdag den 21 mars (f.eks) om jeg blir stoppet?  

Jeg trer inn i fast stilling i midten av april, og vil betale det jeg skylder. Håper bare jeg har bil med skilter fortsatt....

Anonymkode: fb83b...7f9

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Ta kontakt med dem nå og forklar situasjonen, kanskje du kan få utsettelse.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør du ingenting og blir tatt i laserkontroll enten for fart eller for kontroll knyttet til kontroll av om forsikring og veiavgift er betalt , så blir du fotgjenger. Om du blir tatt den 22.03. Så er det det samme som om du blir tatt 18. Mai, for å ta en tilfeldig dato. 

Ringer du derimot og prøver å få til en avtale, så stiller de fleste saker seg i et helt annet lys. Om avtaler er mulig å inngå med en offentlig instans vet jeg ikke. Jeg har aldri hatt behov for å gjøre det. Jeg trekker nemlig et fast beløp hver måned inn på bilkomtoen min, og sparer på den måten opp til nåde veiavgift, forsikring å årlig service på bilen. Dermed unngår jeg overaskelsesregninger når veiavgiften kommer, eller bilen må på service. Det handler om å planlegge og når planen ryker forhandle seg frem til avtaler.

Anonymkode: a240d...6ca

• Liker 3
Skrevet

Om du skal begynne i fast stilling og vet at du får forutsigbar inntekt, kan kredittkort være en nødløsning, eventuelt kontakte banken og be om et lån. Selv om det tilkommer gebyr og renter vil du slippe purregebyr på årsavgiften, og du får betalt årsavgiften i tide.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Ta kontakt med dem nå og forklar situasjonen, kanskje du kan få utsettelse.

Nei, dette er ikke mulig. Jeg har googlet hele kvelden og leser igjen og igjen det ikke er mulighet for utsettelse. Det med gebyr og avskiltning derimot, forstår jeg ikke helt. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du ingenting og blir tatt i laserkontroll enten for fart eller for kontroll knyttet til kontroll av om forsikring og veiavgift er betalt , så blir du fotgjenger. Om du blir tatt den 22.03. Så er det det samme som om du blir tatt 18. Mai, for å ta en tilfeldig dato. 

Ringer du derimot og prøver å få til en avtale, så stiller de fleste saker seg i et helt annet lys. Om avtaler er mulig å inngå med en offentlig instans vet jeg ikke. Jeg har aldri hatt behov for å gjøre det. Jeg trekker nemlig et fast beløp hver måned inn på bilkomtoen min, og sparer på den måten opp til nåde veiavgift, forsikring å årlig service på bilen. Dermed unngår jeg overaskelsesregninger når veiavgiften kommer, eller bilen må på service. Det handler om å planlegge og når planen ryker forhandle seg frem til avtaler.

Anonymkode: a240d...6ca

Her står det at den siste fristen er 4 mai for å betale årsavgift samt gebyr. Og man blir satt på liste over biler som skal avskiltes? Dette er fra 2016. https://www.google.no/amp/s/www.motor.no/artikler/2016/mai/i-morgen-blir-bilen-avskiltet-hvis-arsavgift-mangler/amp

• Liker 1
Skrevet

Hadde du ikke bil i april, mai, juni, juli, august, september, oktober, november og desember i fjor? Hva med januar og februar i år, hadde du ikke bilen da? 

Du får ikke utsettelse på årsavgiften, uansett årsak. 

Det jeg stiller meg undrende til er hvorfor du ikke har satt av penger til denne regninga tidligere? Det er en regning du vet kommer. 

• Liker 5
Skrevet

Du vil få et purregebyr på 250, betaler du ikke neste regning med purrebegyr vil det forsette slik til absolutt siste betalingsfrist i Mai, og da vil statens vegvesen ut på kontroller for å nettopp sjekke; forsikring og årsavgift. Du kan fint kjøre med bilen nå, og betale neste regning, men da kommer jo selvfølgelig dette gebyret. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, dillyduzit skrev:

Du vil få et purregebyr på 250, betaler du ikke neste regning med purrebegyr vil det forsette slik til absolutt siste betalingsfrist i Mai, og da vil statens vegvesen ut på kontroller for å nettopp sjekke; forsikring og årsavgift. Du kan fint kjøre med bilen nå, og betale neste regning, men da kommer jo selvfølgelig dette gebyret. 

Takk for svar. Jeg forstod det også slik som det stod på nett at det først skjer etter man har fått advarsel om avskiltning, og aller siste frist er for regning og purregebyr 4 mai. Dårlig av meg å havne i denne situasjonen, men da er jeg hvertfall trygg på at jeg kan komme meg til og fra jobben til jeg får betalt når lønnen kommer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg forstod det også slik som det stod på nett at det først skjer etter man har fått advarsel om avskiltning, og aller siste frist er for regning og purregebyr 4 mai. Dårlig av meg å havne i denne situasjonen, men da er jeg hvertfall trygg på at jeg kan komme meg til og fra jobben til jeg får betalt når lønnen kommer.

Du blir ikke avskiltet før mai/juni.

Anonymkode: 66b68...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Timsy skrev:

Hadde du ikke bil i april, mai, juni, juli, august, september, oktober, november og desember i fjor? Hva med januar og februar i år, hadde du ikke bilen da? 

Du får ikke utsettelse på årsavgiften, uansett årsak. 

Det jeg stiller meg undrende til er hvorfor du ikke har satt av penger til denne regninga tidligere? Det er en regning du vet kommer. 

Måtte få tak i en bil i slutten av desember grunnet jobb. Da ikke for mye jobb, siden jeg pr i dag ikke har råd til årsavgiften. Heldigvis skal jeg snart begynne i fast stilling (vært en lang vei dit) og vil få en mer forutsigbar inntekt. 

Du stiller seg undrende til meg og hvorfor jeg ikke så dette komme og satt av pengee -og alt jeg undret på var ved dette som er gebyr og avskiltning. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke avskiltet før mai/juni.

Anonymkode: 66b68...902

Da kan jeg altså være trygg på at jeg ikke blir avskiltet på grensen over Sverige, eller ved rutinekontroll eller annet innen mai?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg altså være trygg på at jeg ikke blir avskiltet på grensen over Sverige, eller ved rutinekontroll eller annet innen mai?

Stemmer. Tok å ringte pappa (som jobber i statens vegvesen)  for å dobbeltsjekke, og du vil få advarsel om avskilting dersom du ikke betaler de x antall regningene de sender ut. Du kan med andre ord kjøre som du vil så lenge du betaler når du får råd. Du er nok dessverre ikke den eneste der ute med dette problemet, så kjør trygt. 

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder staten er vel det en av de få gangen jeg faktisk hadde dratt et kredittkort for å få det unna. Staten er den værste kreditoren og påslagene ved for sein betaling er heftig. Og nei, de kan ikke forhandles med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvorfor svarer folk uten å vite? NEI, du blir ikke avskiltet nå. Du får en ny faktura med purregebyr, og før bilen kan bli avskiltet får du også en begjæring om avskilting. Dette skjer vanligvis i juni. Null stress! 

Anonymkode: 82675...85d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Commander skrev:

Når det gjelder staten er vel det en av de få gangen jeg faktisk hadde dratt et kredittkort for å få det unna. Staten er den værste kreditoren og påslagene ved for sein betaling er heftig. Og nei, de kan ikke forhandles med.

Påslaget er 250 kr. Er det heftig? Da har hun to-tre måneder til på seg. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Påslaget er 250 kr. Er det heftig? Da har hun to-tre måneder til på seg. 

Eller betal èn dag for seint og betal 250.  Ved å bruke kredittkort kan man få 30 dager med 10% rente på 3000. Eller omtrent 30 kr.

Nå betaler jeg rundt 13.000 i årsavgifter. Betaler jeg de for seint så blir det litt.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om å låne penger fra en i familien og betal de tilbake når lønna kommer. Alltid bedre enn å skylde staten en krone...

Anonymkode: 4c334...a8e

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Commander skrev:

Eller betal èn dag for seint og betal 250.  Ved å bruke kredittkort kan man få 30 dager med 10% rente på 3000. Eller omtrent 30 kr.

Nå betaler jeg rundt 13.000 i årsavgifter. Betaler jeg de for seint så blir det litt.....

10% av 3000 er 300, og de fleste kredittkort har langt over 10% rente. 

Anonymkode: 44002...ea8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10% av 3000 er 300, og de fleste kredittkort har langt over 10% rente. 

Anonymkode: 44002...ea8

10% rente på 3000 i et år er 300 ja.  Skriver jeg ikke 30 dager??  300/12 er ikke 30 men det er nærme nok til å illustrer et eksempel.

10% er nok noe lavt. Men ved f.eks overtrekk av lønnskonto i skandiabanken er det 18% effektiv. Og selv da vil beløpet bli 20% av det staten skal ha i gebyr. Rundt 50kr og ikke 250.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...