AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Hvor kjent og kjær var egentlig Wesenlund i Sverige? Leste et sted at han var kjent i alle de nordiske land, da spesielt Sverige og at dette er få komikere forunt. Jeg er kanskje for ung til å huske, men er det noen svenske komikere som har holdt lignende posisjon i Norge? Ble litt nostalgisk etter å se Wesenlund ble kåret til Norges beste komiker gjennom tidene, synes det er artig å se hvilke andre land som har eventuelt har hatt glede av ham. Har heller ikke inntrykk av at komikere krysser landegrensene like ofte som f.eks skuespillere, musikere og forfattere, da snakker jeg om de nordiske landene, men kanskje jeg tar feil? Anonymkode: 68923...48f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 At det var? Ta deg en Marta, så blir du litt i farta. Anonymkode: 68923...48f
Hermine Grang Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 Vet ikke hvor kjent han er nå, men i følge wikipedia: Wesenlund ble i 1975 tildelt den svenske utmerkelsen «TV-Topp 1974» for serien. Begrunnelsen for prisen var følgende: «Med komisk genialitet og sikker fremstillingsevne har skuespilleren gjort Fleksnes' vansker til en strålende TV-fornøyelse» https://no.wikipedia.org/wiki/Fleksnes Wesenlund ble kjent på TV allerede i 1960-årene med serien Og takk for det fra 1969 der han spilte en hel del sketsjer sammen med Harald Heide-Steen jr. (duoen Wesensteen), Gunnar Haugan og Kirsti Sparboe. I denne serien presenterte de klassikere som Supperådet, Hos tannlegen og Doble Fustasjeopphengsforkoplinger. Serien ble en bestselgende plate og ble laget i en like populær svensk versjon. Wesenlund opptrådte også i den svenske underholdningsserien Publikfriarna (1968–1970) og i det svenske lystspillet Skärgårdsflirt i 1972. https://no.wikipedia.org/wiki/Rolv_Wesenlund
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor kjent og kjær var egentlig Wesenlund i Sverige? Leste et sted at han var kjent i alle de nordiske land, da spesielt Sverige og at dette er få komikere forunt. Jeg er kanskje for ung til å huske, men er det noen svenske komikere som har holdt lignende posisjon i Norge? Ble litt nostalgisk etter å se Wesenlund ble kåret til Norges beste komiker gjennom tidene, synes det er artig å se hvilke andre land som har eventuelt har hatt glede av ham. Har heller ikke inntrykk av at komikere krysser landegrensene like ofte som f.eks skuespillere, musikere og forfattere, da snakker jeg om de nordiske landene, men kanskje jeg tar feil? Anonymkode: 68923...48f Det vil jeg absolutt si. Albert og Herbert (Sten-Åke Cederhök og Thomas von Brömssen) var svært populære i Norge. De var riktignok skuespillere, og ikke bare komikere. Men det var vel komikken de var mest kjent for. Anonymkode: 9b0b2...a97
Gjest antbug Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Fleksnes var populær i Sverige også. Kanskje ikke fullt så stor som Albert og Herbert var i Norge, men jeg vil tro en god del svensker som er 40+ nå kjenner til Wesenlund.
JackIost Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor kjent og kjær var egentlig Wesenlund i Sverige? Leste et sted at han var kjent i alle de nordiske land, da spesielt Sverige og at dette er få komikere forunt. Jeg er kanskje for ung til å huske, men er det noen svenske komikere som har holdt lignende posisjon i Norge? Ble litt nostalgisk etter å se Wesenlund ble kåret til Norges beste komiker gjennom tidene, synes det er artig å se hvilke andre land som har eventuelt har hatt glede av ham. Har heller ikke inntrykk av at komikere krysser landegrensene like ofte som f.eks skuespillere, musikere og forfattere, da snakker jeg om de nordiske landene, men kanskje jeg tar feil? Anonymkode: 68923...48f Selv må jeg si at jeg bryr meg helt utrolig lite om hvor kjent Wesenlund, eller andre nordmenn for den saks skyld, er i Sverige eller i andre land, er meg komplett likegyldig Minner meg om den gangen TV2 løpte rundt på gata en plass nede i Spania og spurte tilfeldige spanjoler om de visste hvem Kristian Kjelling var! Og da mener jeg faktisk seriøst, de trodde han var en stjerne som vanlige spanjoler visste hvem var, bare fordi han spilte for et spansk lag på den tiden. Ler meg skakk den dag i dag
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg absolutt si. Albert og Herbert (Sten-Åke Cederhök og Thomas von Brömssen) var svært populære i Norge. De var riktignok skuespillere, og ikke bare komikere. Men det var vel komikken de var mest kjent for. Anonymkode: 9b0b2...a97 Ja, jeg tenkte også på Thomas von Brömssen. Han var veldig kjent i Norge på 70- og 80-tallet. Anonymkode: 33af9...4eb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 4 timer siden, JackIost skrev: Selv må jeg si at jeg bryr meg helt utrolig lite om hvor kjent Wesenlund, eller andre nordmenn for den saks skyld, er i Sverige eller i andre land, er meg komplett likegyldig Minner meg om den gangen TV2 løpte rundt på gata en plass nede i Spania og spurte tilfeldige spanjoler om de visste hvem Kristian Kjelling var! Og da mener jeg faktisk seriøst, de trodde han var en stjerne som vanlige spanjoler visste hvem var, bare fordi han spilte for et spansk lag på den tiden. Ler meg skakk den dag i dag Ok:-) Anonymkode: 68923...48f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå