Gå til innhold

Sprudlende mennesker er ikke så empatiske.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

People with extremely sunny attitudes find it difficult to empathize with people who are recounting a negative experience, according to a study recently published at PLOS ONE. Ironically, positive people also reported being better at empathizing than did people who labelled themselves as slightly less than bubbly. 

http://bigthink.com/ideafeed/extremely-positive-people-overestimate-their-ability-to-empathize?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#link_time=1489939738

Selv om jeg liker sprudlende mennesker så har jeg alltid vært litt mistenksom.

Endret av Hermine Grang
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For et makkverk. 

Alt for generaliserende, folk er forskjellige uavhengig av hvor sprudlende de er.

Anonymkode: 4ae95...104

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så rart egentlig siden empati er evnen til å sette seg inn i andre personers følelser. Om man er ekstremt positiv er det vanskelig å vite hvordan negativitet føles. Tror det er sjeldent mennesker er ekstremt positive.

Anonymkode: 3d50e...6e5

• Liker 7
Skrevet

Alltid sagt det, disse sprudlerne, noe i veien med de hele gjengen.

• Liker 12
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Jeg er sprudlende og hadde nærmest hemmende empati som yngre. Nå klarer jeg mer å sette opp litt vegg, men bare nok til at jeg balanserer innenfor normalen. Har et sprudlende barn også, som alltid tar vare på de som faller utenfor eller ser ut som de trenger noen. Han kan også være i overkant empatisk, som jeg selv var. En gang fikk han ikke sove fordi han tenkte på en hjemløs person vi så på gata uken før.

Så dessverre, helt feil!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som forventa

Anonymkode: 87864...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være en spøk.

Anonymkode: 2231e...19e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette overrasker meg egentlig ikke, å komme med "Bare tenk positivt, så ordner det seg!" i alle situasjoner er ikke spesielt empatisk. Men dette gjelder sikkert ikke for alle som regnes som "sprudlende".

Anonymkode: d45e6...faa

• Liker 11
Gjest antbug
Skrevet

En del veldig sprudlende mennesker virker å mangle dybde, og det merkes på måten de viser empati med andre. Det blir ganske overfladisk med store fakter og mange floskler, og så kjapt over til noe annet og lystigere. Det gjelder selvsagt ikke alle, men jeg har sett det mange nok ganger til at jeg tror det kan være noe i det.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Tror det kan være noe i det jeg, i hvertfall etter min erfaring. Men det fines selvfølgelig unntak som med alt annet.

Skrevet
17 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Tror det kan være noe i det jeg, i hvertfall etter min erfaring. Men det fines selvfølgelig unntak som med alt annet.

Det tror jeg også.

• Liker 1
Gjest impressa
Skrevet
49 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Dummeste jeg har hørt. Jeg er sprudlende og hadde nærmest hemmende empati som yngre. Nå klarer jeg mer å sette opp litt vegg, men bare nok til at jeg balanserer innenfor normalen. Har et sprudlende barn også, som alltid tar vare på de som faller utenfor eller ser ut som de trenger noen. Han kan også være i overkant empatisk, som jeg selv var. En gang fikk han ikke sove fordi han tenkte på en hjemløs person vi så på gata uken før.

Så dessverre, helt feil!

At du og barnet (to personer) ikke bekrefter funnene i en studie (120 personer) betyr ikke at funnene er "helt feil"! :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Der så vi hvor fort folk la seg lure av en studie og vi har også sett av erfaring at studier kan ta feil.

Det er nemlig slik at de som er sprudlende er de som har hatt vonde erfaringer og de som derfor kan forstå det bedre og være empatiske. De setter på den sprudlende fasaden nettopp for å skjule det av hensyn til venner og familie for å beskytte de. De vil ikke at andre skal ha det vondt på deres vegne.

Det er et utsagn som sier:De som ler mest på dagtid er de som gråter mest om natta. 

Anonymkode: 61741...86b

• Liker 3
Gjest canacas
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der så vi hvor fort folk la seg lure av en studie og vi har også sett av erfaring at studier kan ta feil.

Det er nemlig slik at de som er sprudlende er de som har hatt vonde erfaringer og de som derfor kan forstå det bedre og være empatiske. De setter på den sprudlende fasaden nettopp for å skjule det av hensyn til venner og familie for å beskytte de. De vil ikke at andre skal ha det vondt på deres vegne.

Det er et utsagn som sier:De som ler mest på dagtid er de som gråter mest om natta. 

Ikek hørt det utsagnet før. Å være sprudlende er ikke det samme som å le mye heller. Jeg ler mye, det er nesten det beste jeg vet. Det går sjelden en dag uten at jeg har ledd meg halvt forderva minst èn gang. Jeg kan også komme på morsomme ting og le spontant av det når jeg er på butikken, sitter i bilen (eller er på do). Latter er livet. Jeg har en smittende latter også, den er kanskje litt høy og derfor legges merke til. Men sprudlende? Nei, det er ikke et ord som beskriver meg egentlig. Ikke gråter jeg særlig ofte heller, egentlig litt lite (det er digg å gråte litt i blant). 

Endret av canacas
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, canacas skrev:

Ikek hørt det utsagnet før. Å være sprudlende er ikke det samme som å le mye heller. Jeg ler mye, det er nesten det beste jeg vet. Det går sjelden en dag uten at jeg har ledd meg halvt forderva minst èn gang. Jeg kan også komme på morsomme ting og le spontant av det når jeg er på butikken, sitter i bilen (eller er på do). Latter er livet. Jeg har en smittende latter også, den er kanskje litt høy og derfor legges merke til. Men sprudlende? Nei, det er ikke et ord som beskriver meg egentlig. Ikke gråter jeg særlig ofte heller, egentlig litt lite (det er digg å gråte litt i blant). 

Nå skrev jeg om sprudlende. Så skriver jeg et utsagn og det er det du henger deg opp i? Og så skriver du et langt innlegg om deg selv. Skjønner ikke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, canacas skrev:

Poenget med utsagnet var: Å sette på en sprudlende glad fasade og gråte om natta. Jeg kan ikke akkurat endre på et utsagt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å dekke over problemer er ikke det samme som å være sprudlende...? For å snakke av egen erfaring, jeg har opplevd temmelig vonde ting som jeg ikke har delt med venner og familie for å ikke uroe dem. I de periodene hadde jeg ikke akkurat overskudd til å sprudle. Mange har problemer som de ikke lar andre få vite om, men det er ikke gitt at de derfor blir sprudlende.

• Liker 5
Gjest canacas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med utsagnet var: Å sette på en sprudlende glad fasade og gråte om natta. Jeg kan ikke akkurat endre på et utsagt. 

Som sagt, aldri hørt utsagnet før. Ba deg ikke om å endre det heller. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å dekke over problemer er ikke det samme som å være sprudlende...? For å snakke av egen erfaring, jeg har opplevd temmelig vonde ting som jeg ikke har delt med venner og familie for å ikke uroe dem. I de periodene hadde jeg ikke akkurat overskudd til å sprudle. Mange har problemer som de ikke lar andre få vite om, men det er ikke gitt at de derfor blir sprudlende.

Nettopp. 

Gjest canacas
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg om sprudlende. Så skriver jeg et utsagn og det er det du henger deg opp i? Og så skriver du et langt innlegg om deg selv. Skjønner ikke. 

Langt var å ta i. Jeg svarte på utsagnet ditt. Er det ikke lov må du skrive det i innleggene dine, hva man kan og ikke kan svare på. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke like. Derfor kan man ikke tro på en studie heller. Du hadde ikke overskudd men andre sliter seg helt ut og setter på den fasaden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...