Gå til innhold

Sykkel til bruk

k1kk1

Anbefalte innlegg

Jeg er noe interessert i sykkel, men kan ikke særlig mye om det. For en stund siden kjøpte jeg en el-sykkel til å bruke som transportmiddel og det gikk helt fint! Men så skulle de selge og vi måtte flytte, den endelige leiligheten kom litt utenfor Oslo. Med den tunge rammen blir det derfor litt for tungt å reise rundt til vanlig. Jeg jobber ikke fullt og skal begynne på skole til høsten. Har lest litt rundt på nettet, men finner ikke heeeelt det jeg er på jakt etter.

Jeg ønsker å ha muligheten til å sykle til skolen som ligger i sentrum av Oslo fra Vestli/Stovner området. Det er jo et stykke. Så det tåler ikke min el-sykkel i hvert fall, og med et tomt batteri er rammen altfor tung til at jeg klarer å få den med meg, Så jeg lurer på hva for en sykkeltype jeg bør velge for et slikt bruk, noe som har kurver og diverse og mulighet til å sitte litt mer oppreist da jeg ikke er vant med å sitte framoverlent. Da blir det jo helst turer på asfalt, men så drømmer jeg om at når sommeren kommer så skal jeg jo være ute så mye mer så vil jo den skal tåle at jeg drar noe langt med den. Så en praktisk og lett sykkel med mulighet for kurv foran og helst bagasjebrett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at du har en el-sykkel med "tung ramme"?

Jeg har Bil-tema's billigste el-sykkel, med laveste volt. (kr 5999,-, 24V) og tar utgangspunkt i egen erfaring her (er Groruddøl):

Hvis du skal fra Stovner til sentrum av Oslo, skal det gå bra med ett fulladet batteri om dagen. Det du gjør er å tenke over batteribruken, og ikke bruke den når du ikke trenger den. Stovner ligger høyt oppe, og veien derfra til Oslo sentrum er for en stor del nedadgående eller rettfremgående. Da trenger du ikke batterikraft til tråkking, kun til baklys. Dermed har du spart mye batterikapasitet til hjemturen, som for det meste er oppover. Men også på hjemturen kan du spare batteriet, for noen steder er veien rett fram eller svakt oppover. Så med en litt strategisk framgangsmåte, vil du fint klare å komme deg til og fra Oslo sentrum på ett fulladet batteri pr dag.

Endret av gangnedsol i elg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hybridsykkel kan nok passe, ellers er en CX (cyclocross) et veldig bra alternativ. Har en CX selv, den kan brukes i alt fra lett terreng til asfalt. Det er en sykkel som er en mellomting mellom hybridsykkel og landeveissykkel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...