Gå til innhold

Brudd med barn involvert uten konflikter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd å vært 100% enig fra dag en etter bruddet? Har vært gjennom to brudd med et barn i hvert av de, og har blitt skyhøye konflikter innimellom. Det tærer sånn på. Ofte er det jo bitterhet fra hverfall en av partene som skaper konflikt? Hvordan greie samarbeide best mulig når det er vanskelig forholde seg til eksen og man er uenig? 

Anonymkode: 8c30d...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts, jeg står også i mitt andre brudd med barn, og selv om det ikke er i nærheten av forrige brudds alvorlige konflikt (vold blant annet), er det nå også konflikt. Den dreier seg om samværets omfang. 

Jeg har ikke erfart konflikt ift selve parforholdet/ bruddet/ evnt utroskap, kun ift samværsomfang. Om dere har konflikt pga parforholdet så råder jeg deg til å søke hjelp på fam vern og få snakket det gjennom slik at ikke du bærer det med deg i samarbeidet med h*n som mor eller far til ditt barn. 

Jeg har valgt å gå med på alle krav, føler jeg ofrer barnet mitt ift hva jeg mener er best for h*n - bare for å unngå mer konflikt. Det er vondt å oppleve dette igjen, men denne gangen er jeg tryggere på at den andre forelderen vil gi god omsorg enn jeg var sist. Samtidig mye vanskeligere nå fordi barnet er mye mindre. Jeg tror at matchen "sensitiv og belest/ bevisst, faglig oppdatert ift barn/ omsorg/samvær" type forelderer en dårlig match med en "mindre sensitiv, mindre kunnskapsrik og veldig rettighetsorientert og egoistisk" type foreldrer - og jeg har innsett at all verdens mekling eller rådgiving eller samtale aldri vil nå frem. Derfor har jeg resignert, og gått med på en avtale jeg mener ikke er god for barnet. Min største frykt er å igjen oppleve høykonflikt, som vil ramme barnet. 

Jeg skulle ønske at h*n så barnets behov fremfor sitt eget, og at h*n forsto at mye vil løse seg når barnet er litt eldre. 

Om du ikke tror din eks nr 2 er veiledningsbar eller kan endre seg, så må du vurdere skadeligheten av konflikt opp i mot evnt skadelighet av det han ønsker seg. Med skade mener jeg både for barnet, og for deg som omsorgsgiver. 

Du kan jo feks inngå tidsbegrensede avtaler, være villig til å møtes på midten eller prøve ut eksens forslag en periode. 

Anonymkode: d3180...82e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts, jeg står også i mitt andre brudd med barn, og selv om det ikke er i nærheten av forrige brudds alvorlige konflikt (vold blant annet), er det nå også konflikt. Den dreier seg om samværets omfang. 

Jeg har ikke erfart konflikt ift selve parforholdet/ bruddet/ evnt utroskap, kun ift samværsomfang. Om dere har konflikt pga parforholdet så råder jeg deg til å søke hjelp på fam vern og få snakket det gjennom slik at ikke du bærer det med deg i samarbeidet med h*n som mor eller far til ditt barn. 

Jeg har valgt å gå med på alle krav, føler jeg ofrer barnet mitt ift hva jeg mener er best for h*n - bare for å unngå mer konflikt. Det er vondt å oppleve dette igjen, men denne gangen er jeg tryggere på at den andre forelderen vil gi god omsorg enn jeg var sist. Samtidig mye vanskeligere nå fordi barnet er mye mindre. Jeg tror at matchen "sensitiv og belest/ bevisst, faglig oppdatert ift barn/ omsorg/samvær" type forelderer en dårlig match med en "mindre sensitiv, mindre kunnskapsrik og veldig rettighetsorientert og egoistisk" type foreldrer - og jeg har innsett at all verdens mekling eller rådgiving eller samtale aldri vil nå frem. Derfor har jeg resignert, og gått med på en avtale jeg mener ikke er god for barnet. Min største frykt er å igjen oppleve høykonflikt, som vil ramme barnet. 

Jeg skulle ønske at h*n så barnets behov fremfor sitt eget, og at h*n forsto at mye vil løse seg når barnet er litt eldre. 

Om du ikke tror din eks nr 2 er veiledningsbar eller kan endre seg, så må du vurdere skadeligheten av konflikt opp i mot evnt skadelighet av det han ønsker seg. Med skade mener jeg både for barnet, og for deg som omsorgsgiver. 

Du kan jo feks inngå tidsbegrensede avtaler, være villig til å møtes på midten eller prøve ut eksens forslag en periode. 

Inoen utroskap her i bildet, men jeg ble dumpet på et svært dårlig tidspunkt her i livet. Pga dette har jeg nå i tre mnd vært økonomisk avhengig av han, og ikke kunne finne en ordentlig leilighet. Alt det vil ordne seg nå snart. Vi krangler en del om samværsfordeling. Jeg vil ha utbytte av høyest prosent en periode, av økonomiske årsaker. Han er ikke enig.  

Har vurdert psykolog, ikke kjekt å føle bitterhet rettet mot et menneske jeg må forholde meg til i lang tid fremover. Han er en god far da. Sank dessverre lavt og hisset meg opp foran han idag. Føler meg dum like etterpå, for jeg burde være mer voksen. 

Anonymkode: 8c30d...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent lurt å argumentere med økonomi ift samvær. Kan du gå med på hans ønsker og be om en privat bidragsavtale som tar høyde for "brudd på dårlig tidspunkt"/ "økonomisk avhengig av han"? 

Vil du kunne få overgangsstønad og stønad til barnetilsyn? 

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde blitt krangel i etterkant av forholdet vårt hadde det ikke vært fordi jeg var den som tok på meg mye av smellen for at barnet ikke skulle merke noe uro. Tror du må være litt sånn Jesus en stund mens barnet er lite. Bare synd hvis det går utover barnet på andre måter.

Anonymkode: 8123e...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...