Gå til innhold

Stygge/Råtne tenner, hva kommer det av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja jeg lurer. Ser stadig folk som har grusomt fæle tenner i både farge og tenner som ser råtne ut.. De pusser vel tenna? Hva kommer det av? 

Jeg har aldri hatt hull i tennene mine, eller noe særlig problemer annet enn tannregulering i min ungdomstid. 

Jeg kan griner på nesen når jeg ser slikt hos mennesker, jeg blir rett å slett litt småkvalm.

Anonymkode: bc65f...dcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du ser stadig folk med råtne tenner. Oi.

Jeg har sett det noen få ganger og det har vært mennesker som bruker mye rus, amfetamin? Jeg har kjent en med en brukket fortann en gang, må være kjipt. Denne fikk spart opp til å få ordnet det skikkelig. 

Anonymkode: b1d14...b9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av dårlige tenner på grunn av sykdom, andre på grunn av manglende renhold i tidlige barneår, ungdommen eller voksen alder. Der er like mange grunner til dårlige tenner som til ulik klesstil - for si det raust. 

Å dømme folk etter tennene er ikke særlig sympatisk. Noen har ikke penger til å bytte ut alle sine tenner med kunstige tenner, og andre kan ikke bleke tennene fordi de har dårlige tenner som ikke tåler bleking, eller allergi. Mye påvirker og enkle svar finnes ikke. 

Anonymkode: 2add9...f4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dømmer ingen, men det er jo ikke akkurat særlig delikat og se på. Men egentlig så lurte jeg bare på hva det kommer av. 

ts

Anonymkode: bc65f...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svogeren min har ekstrem tannlegeskrekk kombinert med stor kjærlighet for cola. Han hadde ikke vært hos tannlegen siden ungdomsskolen, og i en alder av 45, var det tydelig. Han mistet til slutt en tann, og hadde såpass komplekser at han holdt hånda for munnen når han lo. Til slutt tok han seg sammen og gikk til tannlegen. Flere behandlinger senere og 30 000 fattigere, så det endelig bra ut. Og jeg så til min overraskelse at svogeren min er en slående flott mann :)

Anonymkode: 94988...340

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt bulimi i mange år. Legg til at jeg har skikkelig tannlegeskrekk og ikke har vært hos tannlegen på 8år.

Jeg kunne sikkert fått beroligende før en evt. tannlegetime, men jeg har heller ikke råd til å tenke på å fikse tennene mine nå.. Eller jeg tenker egentlig ikke på annet, da jeg skjemmes over hvordan de ser ut, og spiser ganske mye smertestillende..

Er 32år.

Anonymkode: 2112e...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det finnes selvsagt som nevnt over mange grunner til at noen får stygge tenner. Men gener er også viktig når det kommer til tenner. Det har med tennene selv og spyttets sammensetning. De med dårlige tannhelsegener er mer utsatt for de påvirkningene tennene utsettes for. Og da blir tennene fort stygge dersom man ikke er nøye med å gå ofte til tannlegen for å fikse skadene. Spørsmålet ditt handler gjerne mye om hvorfor folk med stygge tenner ikke gjør innsatsen med å gå til tannlegen? Jeg tenker at enkelte ikke bryr seg nok om seg selv. For noen er det ikke overkommelig økonomisk. Andre har tannlegeskrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt bulimi i mange år. Legg til at jeg har skikkelig tannlegeskrekk og ikke har vært hos tannlegen på 8år.

Jeg kunne sikkert fått beroligende før en evt. tannlegetime, men jeg har heller ikke råd til å tenke på å fikse tennene mine nå.. Eller jeg tenker egentlig ikke på annet, da jeg skjemmes over hvordan de ser ut, og spiser ganske mye smertestillende..

Er 32år.

Anonymkode: 2112e...07e

Jeg har også hatt bulimi i lang tid. Over 15 år. For 6 år siden bestemte jeg meg for å gå til tannlegen for første gang på 10 år. Jeg hadde ingen problemer med tennene, men var livredd for hva bulimien hadde påført av skader. Så for meg skrekkscenarier med gebiss og enorme utgifter. Heldigvis var det ikke så ille som jeg fryktet. Jeg hadde 1 lite hull, og en del syreskader. Syreskader betyr at emaljen er slitt bort. Det går an å legge komposittmateriale over for å erstatte den tapte emaljen. Dette er selvsagt ikke like bra og varig som ekte emalje, men det beskytter tannen og bygger den opp igjen. Man får dekket ganske mye av regningen når man reparerer syreskader eller tannskader som er resultat av sykdom eller medisiner. Jeg gjorde dette, og har gått jevnlig til tannlegen etter dette. Er så glad for at jeg våget den gangen for 6 år siden. Gjør det du og! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alvorlig psykisk sykdom gjorde blant annet at jeg ikke passet på tennene mine i flere år. Det får jeg svi for nå. Er i begynnelsen av 20-årene og har fikset over 15 hull, husker ikke hvor mange det er for det har vært noen runder hos tannlegen. Smiler aldri med tennene lenger siden jeg er så redd folk skal legge merke til hvor gulnet og stygge de er. Tenker spesielt godt over det hvis jeg står nærme folk. Synes det er trist siden jeg faktisk er fornøyd med tennenes plassering og i utgangspunktet har(hadde) et fint smil. Påvirker selvtilliten utrolig mye å ikke tørre å smile skikkelig til folk i frykt for at de tenker jeg er ekkel og uhygienisk.

Anonymkode: cd882...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange er det smitte av munnbakterier fra en mor/far med karies, som putter barnets smokk/tåteflaske, matskje etc i egen munn for så å gi til baby, som ikke har like godt forsvar. Og slik får barnet problemer, som tuller på seg.

Anonymkode: 5d2a4...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flekker på tennene etter regulering, steiner etter kaffe og tobakk, syreskader fra brus og sitron. Kronisk ising i tennene av syreskadene. Dårlig munnhygiene pga psykisk sykdom, brukte ikke tanntråd før jeg ble ung voksen.

Anonymkode: 23ab3...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...