Gå til innhold

Bjeffer når han blir ivrig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en irsk setter som nå er 10 måneder. Han er en aktiv hund som settere flest, og trenger en del trim. Denne trimmen får han også, vi er ut flere timer hver dag. Nå for tiden driver vi å sosialiserer en del med andre hunder, og bruker en hundepark ganske mye. Han bjeffer nesten aldri til vanlig, men når han blir ivrig og skal gire opp andre hunder begynner han å bjeffe. Noen hunder og eiere kan derfor bli skeptisk på ham. Han bjeffer aldri når han er i bånd, han får ikke leke med andre hunder i bånd. Vi er nøye med at han får tømt seg en del for energi før han får hilst på andre hunder.

Siden dette skjer når han løper løs vil jeg gjerne ha litt tips om hva jeg kan gjøre for å få av ham dette. Pleier å trene en del kontakt med ham, dette funker til en viss grad, men med en gang jeg gir "fri"-kommandoen så begynner han å bjeffe og styre for å gire opp de andre hundene igjen. Noen tips?

Anonymkode: 78c13...3f5

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Mulig hundepark-situasjonen gjør han stresset. Spørs akkurat på hvordan den hundeparken er, men ofte er det hunder og eiere som står i en klump, og hundene kan ikke gjøre annet enn å "plage" hverandre, lekesloss og gire hverandre opp.

Har såvidt prøvd en hundepark her jeg bor, men det er for mange bøller der som ender opp med å jage tispa mi rundt, så har gitt opp.

Jeg hadde vurdert å finne en roligere setting å treffe hunder i hvis jeg var deg, det er fort å få uvaner i hundeparker, særlig for unge hunder.

Skrevet

Dumme meg trudde det var snakk om gubben...   :flau:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden styrter ikke for å gire opp de andre hundene. Han er stresset og ikke godt nok sosialt trent til å være sosial med andre hunder. Høres ut som at han trenger mer nærkontakt med hunder og rolige folk som ikke girer hunden opp.

Anonymkode: 15ccc...c2e

Skrevet

Enig at hundeparker ikke nødvendigvis er riktig sted for sosialisering. Bjeffing er også et helt naturlig del av hundenes språk og betyr så mangt. I den situasjonen vil jeg også tro (uten å ha hørt det), at det dreier som om at hundne blir veldig oppgiret og litt overstresset  i situasjoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min funker greit med de fleste hunder, han løper rundt og leker med de aller fleste. Det er når andre hunder feks ikke vil leke med ham at han prøver å gire de opp med bjeffingen. Men denne bjeffingen kan bli irriterende i lengden, da det skal mye til før han gir seg. Jeg kommer ikke til å slutte og dra i hundeparken, jeg synes det er kjempeflott at han kan springe løs med andre hunder på en plass man ikke trenger å tenke på om de stikker av. Derfor spør jeg om tips til hva jeg kan gjøre når dette oppstår. Jeg liker ikke å unngå situasjoner som fører til "dårlig" oppførsel, jeg vil heller gjøre noe med denne oppførselen før det blir et større problem.

TS

Anonymkode: 78c13...3f5

Skrevet

Du kan rope ham til deg og holde ham litt hos deg når han begynner å bjeffe, til han roer seg. Så kan han få leke videre. Så kan han lære at lekingen slutter når han bjeffer, samt at du får roet ham litt ned også. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Da må du bare avbryte hver gang han bjeffer, slik som Tabris sier, og ikke la han "øve" på det og belønne seg selv ved å fortsette.

Hunden min har en tendens til å plage en annen hund vi går tur med, av en eller annen grunn. Så jeg lar båndet henge etter henne så jeg får tak i henne, og jeg tar henne i bånd hver gang hun begynner å egle på den andre hunden. Trener gjerne litt kontakt og sånn, og jeg slipper henne ikke før jeg ser at hun har fokuset et annet sted og har roet seg ned.

Mulig han er fortsatt oppgiret når du slipper han, kanskje du må gå lengre bort fra de andre hundene til han har roet seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...