Gå til innhold

er det farlig å spise 6 egg om dagen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg spiser 6 kokte egg hver morning sammen med 1 glass appelsinjuice og 0.5 liter melk. jeg trener veldig tungt og trenger ekstra protein og næring

det jeg lurer på er om det er usunt med tanke på kolesterol ? 6 egg hver dag. jeg har gjort dette i 4 mnd nå. har hørt fra folk det ikke er bra, men leser om at det er veldig oppskrytt 

vet om flere som spiser 10 egg for dagen som driver med idrett. noen som hr peiling ? ingen som jobber med ernæring på KG?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye kolesterol i egg. 20-30% av befolkningen kan ha problemer med å håndtere stort inntak av kolesterolholdig mat og bør begrense inntaket sitt, i følge denne artikkelen. Kanskje det er verdt å sjekke kolesterolet for å være på den sikre siden?

Anonymkode: e0ef3...a79

AnonymBruker
Skrevet

Håper du spiser andre ting også? Å ha et variert kosthold er kjempeviktig!

Anonymkode: 25421...bd9

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Faktisk er det en myte at kolesterolinnholdet i egg resulterer i økte kolesterolverdier i blodet. For at det skal skje, må du spise 20+ egg daglig. Seks egg om dagen er derfor ikke noe problem med det aktivitetsnivået du har, TS. 

https://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130719083908.htm

ja har tenkt på akkurat det samme selv. hører flere snakker om at mer enn 2 egg om dagen er for mye, det kan jo stemme. er flere som spiser 10 egg om dagen som jeg kjenner vertfall.skal ta blodprøve imorgen og sjekke verdiene mine

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper du spiser andre ting også? Å ha et variert kosthold er kjempeviktig!

spiser som regel egg, grov pasta, karbonadedeig, melk, yoghurt, havregryn innimellom osv samt tar udos choice og bruker de sterkeste vitamin tilskuddene norge har akkurat nå. etter jeg begynte med de har jeg merket økt energi og fått helt sinnsyke øyenvipper. ser ut som en dame nå med sminke. øyenvippene har dobblet i lengde. tror det er pga vitamin b12. håret er også blitt tykkere

AnonymBruker
Skrevet

Egg kan hindre jernopptak, men om du får i deg nok av det ellers så..

Anonymkode: 2a2ae...066

Skrevet
6 minutter siden, brownbrown skrev:

spiser som regel egg, grov pasta, karbonadedeig, melk, yoghurt, havregryn innimellom osv samt tar udos choice og bruker de sterkeste vitamin tilskuddene norge har akkurat nå. etter jeg begynte med de har jeg merket økt energi og fått helt sinnsyke øyenvipper. ser ut som en dame nå med sminke. øyenvippene har dobblet i lengde. tror det er pga vitamin b12. håret er også blitt tykkere

Hvor får du kjøpt det som gjør vippene så lange? Merke? :rolleyes:

• Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet

Du kan strø på hempfrø på disse eggene dine. Det er mye proteiner i. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør lage omelett hovedsakelig på eggehviter, du må skille plommen fra hviten. Begrens eggeplommer. Ellers er cottage cheese en god kilde til protein, det samme er kyllingpålegg også. Kam også anbefale deg gresk youghurt.

Anonymkode: a6b35...d9e

• Liker 1
Skrevet (endret)
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lage omelett hovedsakelig på eggehviter, du må skille plommen fra hviten. Begrens eggeplommer. Ellers er cottage cheese en god kilde til protein, det samme er kyllingpålegg også. Kam også anbefale deg gresk youghurt.

Anonymkode: a6b35...d9e

trenger ikke en god kilde protein, får plenty . ville bare høre om det var skadelig med 6 egg om dagen. gresk yoghurt er det lite protein i. spiser skyr innimellom. der er det 16 per beger. cottge cheese spiser jeg noen ganger, men er mye usunne kalorier i

Endret av brownbrown
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym2467 skrev:

Hvor får du kjøpt det som gjør vippene så lange? Merke? :rolleyes:

https://www.kost1.no/vita-min-multiple-sport

kraftigste som er på markede i norge vertfall. dekker absolutt alt. er bra uansett om du trener eller ikke

er bra for hår og hud vertfall. du kan jo se om dine vipper blir lengre. mine ble monstervipper etter 2 mnd. helt sinnsykt

Endret av brownbrown
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egg kan hindre jernopptak, men om du får i deg nok av det ellers så..

det er melk du snakker om nå tror jeg:) det hindrer jerninntak

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I hjemmebakt grovbrød er det mye proteiner og lite karbohydrater (i mine to skiver til frokost er det i brødet alene 14 g protein) så spis egg på skiva og så kutter du litt ned på antallet. Hold deg til sånn maks 4 pr dag helst. 

Anonymkode: b1dcb...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du ikke får i deg for mye av de fettløselige vitaminene. Disse blir lagret i kroppen istedenfor å bli skylt ut med urinen når man inntar for mye av de. Ikke heldig for kroppen :) 

Anonymkode: 833fa...4b1

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Man burde nok ikke spise så mye av en enkelt vare. Kanksje bytte ut noen av eggene med en laksefilet eller tunfiskboks?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, brownbrown skrev:

det er melk du snakker om nå tror jeg:) det hindrer jerninntak

Melk kan også hindre, samt mat med høyt innhold av kalsium. Men nei, snakker om egg ikke melk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er syyyyykt mye vitaminer i egg så ikke rart du får bedre hårvekst på øyenvippene. Det er også noen stoffer i det som er veldig bra for hjernen og musklene. Google "cholin" om du vil lese mer.

Anonymkode: d96a0...8c1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er syyyyykt mye vitaminer i egg så ikke rart du får bedre hårvekst på øyenvippene. Det er også noen stoffer i det som er veldig bra for hjernen og musklene. Google "cholin" om du vil lese mer.

Anonymkode: d96a0...8c1

ja vet, det er mange forskjellige typer, men er litt usikker på hvilke mengder det er i. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, brownbrown skrev:

Ikke noe frukt og grønt? 

Vitamintilskudd er ingen god erstatning:  http://ebm.bmj.com/content/13/6/177.full

"Normal diets may have adequate amounts of these vitamins and compounds, and further supplementation adds very little. These micronutrients may even be better absorbed in the course of eating whole foods, rather than as isolated supplements ... Patients may be falsely reassured by supplements and neglect important nutritional needs in their diets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...