AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Hei! Vi får vårt første barn om noen uker og jeg (mammaen) vil ha mitt som etternavn og samboer sitt kan være mellomnavn. Dette er rett og slett fordi jeg mener det blir mest rett når jeg bærer fram barnet. I tillegg så er jeg så teit og synes at mitt etternavn er mye finere enn hans, men jeg kan gå med på å ha hans navn som mellomnavn fordi jeg rett og slett ikke kan være for jævelig mot han heller. Samboeren er selvfølgelig ikke enig i dette å mener at mitt skal være mellomnavn og hannes som etternavn. Hva skal vi gjøre om vi ikke blir enige? Flere som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 70052...9cd 3
Gjest Jonasmann Skrevet 19. mars 2017 #2 Skrevet 19. mars 2017 Etternavn er navnet til y kromosomet. Det er derfor det går fra far til sønn.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 2 minutter siden, Jonasmann skrev: Etternavn er navnet til y kromosomet. Det er derfor det går fra far til sønn. Jeg får ikke en sønn. Anonymkode: 70052...9cd 18
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Det er hovedsakelig morens barn. Så hun bestemmer etternavnet. Anonymkode: 3456a...088 3
Rosalie Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 Siden dere ikke blir enige, får dere trekke lodd. Og nei, du har naturligvis ikke hevd på å bestemme navn av noe slag bare fordi du har båret frem barnet. 19
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får vårt første barn om noen uker og jeg (mammaen) vil ha mitt som etternavn og samboer sitt kan være mellomnavn. Dette er rett og slett fordi jeg mener det blir mest rett når jeg bærer fram barnet. I tillegg så er jeg så teit og synes at mitt etternavn er mye finere enn hans, men jeg kan gå med på å ha hans navn som mellomnavn fordi jeg rett og slett ikke kan være for jævelig mot han heller. Samboeren er selvfølgelig ikke enig i dette å mener at mitt skal være mellomnavn og hannes som etternavn. Hva skal vi gjøre om vi ikke blir enige? Flere som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 70052...9cd Her må dere gjøre som dere ville gjort i enhver diskusjon hvor dere står steilt på hver deres side. Feks om hvor man skal bo, hva fornavn barnet skulle ha osv. Først, list opp alternativene deres synes er akseptable. Feks om dere begge synes det er innafor og riktig å bruke begge, og ingen har noe i mot bindestrek så er alternativene deres: Berg Olsen Olsen Berg Berg-Olsen Olsen-Berg Vær obs på at ved å bruke bindestrek så blir det et nytt navn og dere har nå tre ulike etternavn i familien. Når dere har alternativene klare, så diskuter og LYTT til hverandre og argumenter for hvilke alternativ man foretrekker, og hvilket man minst ønsker. Her kan dere kanskje kutte bort noen, feks de med bindestrek. Så spørs det om dere klarer å lytte til hverandre. Personlig synes jeg at "jeg har penis" eller "jeg fødte barnet" begge er dumme argument, men om dette er hvorfor dere føler slik så vær ærlige. Andre argumenter er gjerne om noen navn er plent umulige på engelsk, inneholder åøæ, kanskje låter det ene bedre med barnets fornavn, kanskje det ene er sjeldent og det andre ikke. Men lytt til hans argument også, ellers kan du aldri forvente at han lytter til dine. Det som da bør skje, mellom to voksne som bryr seg om hverandre er at dere klarer å finne en løsning sammen. Enten at den ene gir seg fordi den andre har sterkere følelse og argumenter til uenigheten, eller at man blir enige om å trekke lodd eller tilsvarende og er enige om at dette resultatet skal stå uten at man blir sur eller mutt. Lykke til! Anonymkode: 34927...9e8 16
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. mars 2017 #8 Skrevet 19. mars 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får vårt første barn om noen uker og jeg (mammaen) vil ha mitt som etternavn og samboer sitt kan være mellomnavn. Dette er rett og slett fordi jeg mener det blir mest rett når jeg bærer fram barnet. I tillegg så er jeg så teit og synes at mitt etternavn er mye finere enn hans, men jeg kan gå med på å ha hans navn som mellomnavn fordi jeg rett og slett ikke kan være for jævelig mot han heller. Samboeren er selvfølgelig ikke enig i dette å mener at mitt skal være mellomnavn og hannes som etternavn. Hva skal vi gjøre om vi ikke blir enige? Flere som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 70052...9cd Jeg mener at du ikke har større rett til å bestemme bare fordi at du bærer frem barnet, du mener at du har mer rett fordi ting som dere ikke kan biologisk bestemme over og på det punktet er du forbanna urettferdig. Ja, jeg syns rett og slett du er ganske jævlig mot han om du har våget å komme med sånne tåpelig argumenter. Det er begge sitt barn og dere er nødt til å diskutere dere frem til noen gode argumenter evt. om dere ikke blir enig så får dere ta loddtrekning. Har dere vanlig navn begge to? Endret 19. mars 2017 av Wanda Maximoff
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #9 Skrevet 19. mars 2017 Barnet får automatisk morens etternavn hvis dere ikke bestemmer dere Anonymkode: 6b8cb...be0 15
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #10 Skrevet 19. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet får automatisk morens etternavn hvis dere ikke bestemmer dere Anonymkode: 6b8cb...be0 Det gjorde jeg. Sendte kun inn på fornavn. Far signerte og vips: Mitt etternavn Anonymkode: ba1fc...cdf 4
Krystallglass Skrevet 19. mars 2017 #11 Skrevet 19. mars 2017 Hos oss var det enkelt, vi så på forkortelsen, og hvis hans navn skulle være etternavn og mitt i mellom, hadde forkortelsen blitt K.Å.T derfor ble det mitt navn som etternavn. Så mitt råd er å se hva som blir penest, og ikke tenke så veldig egoistisk, heller hva ungen må leve med å hete 10
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #12 Skrevet 19. mars 2017 Folk burde da virkelig slutte med alt snakket om at man arver etternavnet til faren, det er mors barn så hennes etternavn, eller at begge etternavnene kan brukes. Velg det etternavnet som høres best ut til fornavnet og som gjør det enklest for barnet? Anonymkode: 6fc13...02c 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #13 Skrevet 19. mars 2017 Faren må "erkjenne" at han er faren så lenge dere ikke er gift. Så jeg synes det er opp til deg da, siden du ikke må erkjenne noenting:P Anonymkode: 7726e...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #14 Skrevet 19. mars 2017 Vi endte opp med å bruke bindestrek mellom etternavnene. Lykke til. Er ikke enkelt. 🙈 Anonymkode: 91feb...bd9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #15 Skrevet 19. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk burde da virkelig slutte med alt snakket om at man arver etternavnet til faren, det er mors barn så hennes etternavn, eller at begge etternavnene kan brukes. Velg det etternavnet som høres best ut til fornavnet og som gjør det enklest for barnet? Anonymkode: 6fc13...02c "Det er mors barn"?! Hvor kommer dette fra? Ser ikke på sønnen min som mitt barn, han er VÅRT barn. Min mann og min sin sønn. Egoistiske damer.. Anonymkode: 8e9c8...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #16 Skrevet 19. mars 2017 2 timer siden, Drakan skrev: Man kan ha to etternavn Hjelp. Kan ikke folk slutte å svare på ting som de ikke har peiling på? Anonymkode: 83277...f7f 4
Zienna Skrevet 19. mars 2017 #17 Skrevet 19. mars 2017 "Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet". Det er et gammelt, men klokt ordtak. Som mor har du selvfølgelig ikke mer du skulle ha sagt om barnets navn enn far. At du synes at ditt navn er finere enn hans, bør du heller ta opp i ditt private "mine fordommer". 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #18 Skrevet 19. mars 2017 3 timer siden, Drakan skrev: Man kan ha to etternavn Nei det tror jeg ikke man kan. Da må det være bindestrek Anonymkode: 6e061...877 6
Gjest GulSol Skrevet 19. mars 2017 #19 Skrevet 19. mars 2017 Kompromiss? Ditt navn frem til dere gifter dere og hans navn etter?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #20 Skrevet 19. mars 2017 10 minutter siden, Zienna skrev: "Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet". Det er et gammelt, men klokt ordtak. Som mor har du selvfølgelig ikke mer du skulle ha sagt om barnets navn enn far. At du synes at ditt navn er finere enn hans, bør du heller ta opp i ditt private "mine fordommer". Selvfølgelig har man det. Til og med staten har gjort det slik at hvis man ikke blir enige settes mors etternavn. Anonymkode: c0c83...ae2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå