Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Kona mi er utdannet adjunkt og har jobbet over 1 år i skolen etter ferdig utdannelse. Vi har flyttet og hun har søkt på jobb og ble innkalt på intervju som hun har vært på. Det er snakk om et vikariat.

Der sa rektor at hun gjerne skulle ansatt noen yngre men det var en annen søker med samme utdannelse men med endel mer ansinitet som hadde rett på jobben før kona mi. Hvis de ansatte kona mi kunne de få fagforbundet på nakken. 

Hvordan er reglene ved ansettelse av lærere?

Skal ikke en nyutdannet kunne få en jobb forran en eldre dame pga hun er eldre og dermed har fått jobbet lengre? 
Må si at det høres utrolig dumt ut at en skole ikke skal kunne velge å ansette en de ser hadde vært bedre for skolen, arbeidsmiljøet og deres behov og samtidig fått inn litt nytt blod og nye ideer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ansenitet spiller en rolle, men betyr ikke alt. Jeg er lærer selv,forresten. Det viktigste er at kona di er best kvalifisert til de fagene de trenger lærer i, og at personlig egnethet er bra. Hvis kona di og hun andre stiller likt etter dette,vil selvfølgelig ansenitet ha noe å si. Medlemskap i Utdanningsforbundet har også noe å si,fordi en representant fra dette forbudet skal tale saken til medlemmer. 

Anonymkode: 6889b...720

AnonymBruker
Skrevet

Dersom to stykker har lik utdannelse og er like godt kvalifisert, og det er tilnærmet umulig å velge den ene framfor den andre, avgjør ansiennitet. 

Hvis kona di føler seg forbikjørt, kan hun jo ta kontakt med fagforbundet hun er organisert i. Hva AB over her mener med siste setning skjønner jeg ikke, da om du er organisert eller ikke, ikke skal ha noe å si for om du kan bli ansatt. 

Anonymkode: c9247...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva AB over her mener med siste setning skjønner jeg ikke, da om du er organisert eller ikke, ikke skal ha noe å si for om du kan bli ansatt. 

En representant fra Utdanningsforbundet er skal tale medlemmer sin sak,og de skal være med på ansettelsesprosessen. Det kan derfor være avgjørende å være organisert, spesielt hvis det er jevnt mellom deg og en annen kandidat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En representant fra Utdanningsforbundet er skal tale medlemmer sin sak,og de skal være med på ansettelsesprosessen. Det kan derfor være avgjørende å være organisert, spesielt hvis det er jevnt mellom deg og en annen kandidat. 

Når du sitter som representant for den største organisasjonen på arbeidsplassen din (på de fleste skoler er dette UDF, men det KAN også være et annet forbund, som for eksempel NLL), skal du tale alle søkeres sak, uavhengig av om/hvor vedkommende er organisert. Dette er første gang jeg hører at hvor du er organisert kan ha noe å si for ansettelse, selv ikke gjennom kursing i UDF har jeg hørt dette.  

Så det er sagt, jeg er selv medlem i UDF, og er veldig for at folk organiserer seg. Men at et medlemskap i UDF skal gjøre meg mer "attraktiv" nekter jeg å tro. 

Skrevet

Takk. Gjelder disse reglene ved ansettelse til vikariater også?

Fagforbundet var ikke med på intervjuet, kun rektor. 

Skrevet

Vi ansetter den som er best kvalifisert. For å få til det har vi svært spesifiserte annonser. Jo mer spesifikke vi er jo enklere er det å få den best kvalifiserte. Vi er også nøye på hvilke personlige egenskaper vi ønsker oss. Vi har hittil alltid vært enige med fagforeningsrepresentanten når vi innstiller søkerne. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ansenitet spiller en rolle, men betyr ikke alt. Jeg er lærer selv,forresten. Det viktigste er at kona di er best kvalifisert til de fagene de trenger lærer i, og at personlig egnethet er bra. Hvis kona di og hun andre stiller likt etter dette,vil selvfølgelig ansenitet ha noe å si. Medlemskap i Utdanningsforbundet har også noe å si,fordi en representant fra dette forbudet skal tale saken til medlemmer. 

Det er helt irrelevant. Fagforeningens representant er med for å sikre at prosessen går riktig for seg. Hvilken forbund eller om den som søker jobb er medlem av en fagforening er ikke et tema.

AnonymBruker
Skrevet

Er også lektor. De gangene jeg ikke ble ansatt (var nyutdannet lektor med tillegg) fikk jeg et brev om at personer med bedre kvalifikasjoner fikk plassen. Siden min utdanning er det høyeste man kan få uttelling for, så var det ansieniteten/erfaringen jeg tydeligvis manglet.

Det hjalp å søke jobb på bygda i pendleravstand. Tre år senere ble det aldri et problem å bytte arbeidsplassen.

Anonymkode: 8f8ee...aa3

Skrevet
3 timer siden, Leanfear skrev:

Hei. 

Kona mi er utdannet adjunkt og har jobbet over 1 år i skolen etter ferdig utdannelse. Vi har flyttet og hun har søkt på jobb og ble innkalt på intervju som hun har vært på. Det er snakk om et vikariat.

Der sa rektor at hun gjerne skulle ansatt noen yngre men det var en annen søker med samme utdannelse men med endel mer ansinitet som hadde rett på jobben før kona mi. Hvis de ansatte kona mi kunne de få fagforbundet på nakken. 

Hvordan er reglene ved ansettelse av lærere?

Skal ikke en nyutdannet kunne få en jobb forran en eldre dame pga hun er eldre og dermed har fått jobbet lengre? 
Må si at det høres utrolig dumt ut at en skole ikke skal kunne velge å ansette en de ser hadde vært bedre for skolen, arbeidsmiljøet og deres behov og samtidig fått inn litt nytt blod og nye ideer.

Virker som om du ikke helt skjønner verdien av å ansette rutinerte folk som kan jobben sin. Hvilket yrke er du i? 

Jeg har selv hatt ansvaret med å veilede og følge opp nyansatte lærere, og de har en lang vei å gå, også etter 1 år. Iallefall har min rolle som veileder vært tidkrevende. 

Det sagt, hvis kollegiet er "forgubbet", kan det være hensiktsmessig å få inn noe friskt blod, nye impulser osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Leanfear skrev:

Takk. Gjelder disse reglene ved ansettelse til vikariater også?

Fagforbundet var ikke med på intervjuet, kun rektor. 

Skal ikke tillitsvalgt være med? Har aldri opplevd å bli intervjuet uten tillitsvalgt. Jeg er også lærer. 

Anonymkode: cb5e2...8d9

Skrevet

Aner ikke hva lovverket sier om saken, men kan bruke et eksempel av egen erfaring: 

På skolen jeg jobber har vi en lærer de fleste vil si ikke passer spesielt godt som lærer. Dette inkluderer rektor. Vedkommende er ansatt i vikariat, altså ikke fast stilling. I fjor ville rektor bytte ut vedkommende fordi vedkommende ikke fungerer spesielt godt, hverken i personalet eller sammen med elever. Skolen hadde dog behov for fagkombinasjonen vedkommende besitter. Det som da skjedde, var at vedkommende tok kontakt med fagforbundet, og fikk støtte på at rektor ikke kunne ansette en ny lærer med samme fagkombinasjon når vedkommende hadde lenger ansiennitet. Lang historie kort: denne læreren jobber fortsatt hos oss.. 

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Lurium skrev:

Virker som om du ikke helt skjønner verdien av å ansette rutinerte folk som kan jobben sin. Hvilket yrke er du i? 

Jeg har selv hatt ansvaret med å veilede og følge opp nyansatte lærere, og de har en lang vei å gå, også etter 1 år. Iallefall har min rolle som veileder vært tidkrevende. 

Det sagt, hvis kollegiet er "forgubbet", kan det være hensiktsmessig å få inn noe friskt blod, nye impulser osv.

Så krass!

Som jeg skrev og jeg siterer:

Sitat

Sitat
Sitat

Ja, det er en forgubbet skole hvor de ikke har en eneste under 40 år ansatt! Så ja jeg mener det bør kunne være mulighet å kunne få inn yngre folk uten å måtte bli påtvunget enda en over 50...

Endret av Leanfear
Skrevet

Det som er greia i kommuner og fylkeskommuner er at alle søkere kan be om - og har krav på å få - utvidet søkerliste. Dette for at de skal kunne kontrollere nettopp dette at det er den mest kvalifiserte søkeren som faktisk fikk jobben - og de kan da klage hvis de mener seg forbigått av en mindre kvalifisert kandidat. For eksempel hvis det er to søkere med lik bakgrunn men den ene har noen års ansiennitet eller annen relevant erfaring som den andre ikke har, så skal ansienniteten i prinsippet gjøre at den med mest erfaring får jobben. Dette er også en av grunnene til at det kan være vanskelig for nyutdannede å få jobb, kanskje særlig i sentrale strøk. Det er ikke skolen som sådan som styrer dette, men lovverket skolen styres av, og avtalene skolen har forpliktet seg til med de ymse forbundene (Utdanningsforbundet, LO, Akademikerne, NLL osv.), som også denne rektoren har hintet ganske direkte om til din kone.

Se det fra en annen side. Er det rimelig at en skole skal kunne ansette den som ikke er best kvalifisert? I så fall, tror du ikke det kanskje ville vært noen kommuner og fylkeskommuner som hadde sett tidenes mulighet til å gjøre store innsparelser ved kun å ansette ufaglærte, og kanskje ikke én eneste lektor? Eller at man får beskjed om at de kun kan tilby deg lærerlønn (under adjunkt), selv om du kvalifikasjonsmessig er lektor med tilleggsutdanning? Det å åpne opp på denne måten i offentlige stillinger åpner døra for kameraderi på et nivå vi ikke er tjent med, hvor venner og familie og "kjentfolk" får jobber de ikke er kvalifisert for - slik vi ser en del av i flere private bransjer, og som de fleste ikke egentlig synes er noe ålreit (unntatt de som tjener på det, selvfølgelig). Det åpner også muligheter for innsparinger på kvalitet - som kjent er det offentlige alltid presset for penger (aller helst skulle lærere og sykepleiere jobbet gratis og gjort jobben til minst 4 personer per vakt), og skolen er et yndet innsparingsobjekt. Tenker meg det blir flott med en skole hvor alle lærerne er ufaglærte, eller kanskje har skrapa seg til en bachelorgrad i et eller annet, men mangler pedagogisk utdannelse - eller arbeidserfaring fra noe som helst. Da tror jeg også gjennomtrekken vil bli stor, og praksissjokket man kanskje får som lærer/PPU-student får man da først i jobb. Og TPO kan vi se milevis etter.

Som nyutdannet kan jeg forstå frustrasjonen selv om jeg ikke har store problemer med å få jobbtilbud selv, men det avhenger jo av hvor i landet man søker og hva slags fagkombinasjoner man far + dybde i fagene. Likevel jeg tror ingen er tjente med at erfaring og ansiennitet IKKE skal ha noen betydning, og det er en grunn til at systemet er som det er, selv om det ikke er perfekt. I noen jobbannonser kan du også se at det står noe ala "overtallige ansatte oppfordres til å søke", noe som direkte oversatt betyr interne søkere har førsterett. Helt vanlig praksis i det offentlige, og dette sikrer jo også arbeidstakere fra å plutselig miste inntektsgrunnlaget sitt fordi kommunen har funnet ut at skolen plutselig må spare en stilling, f.eks. Så dette kan like godt komme din kone til gode om noen år :) 

Skrevet
8 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det som er greia i kommuner og fylkeskommuner er at alle søkere kan be om - og har krav på å få - utvidet søkerliste. Dette for at de skal kunne kontrollere nettopp dette at det er den mest kvalifiserte søkeren som faktisk fikk jobben - og de kan da klage hvis de mener seg forbigått av en mindre kvalifisert kandidat. For eksempel hvis det er to søkere med lik bakgrunn men den ene har noen års ansiennitet eller annen relevant erfaring som den andre ikke har, så skal ansienniteten i prinsippet gjøre at den med mest erfaring får jobben. Dette er også en av grunnene til at det kan være vanskelig for nyutdannede å få jobb, kanskje særlig i sentrale strøk. Det er ikke skolen som sådan som styrer dette, men lovverket skolen styres av, og avtalene skolen har forpliktet seg til med de ymse forbundene (Utdanningsforbundet, LO, Akademikerne, NLL osv.), som også denne rektoren har hintet ganske direkte om til din kone.

Se det fra en annen side. Er det rimelig at en skole skal kunne ansette den som ikke er best kvalifisert? I så fall, tror du ikke det kanskje ville vært noen kommuner og fylkeskommuner som hadde sett tidenes mulighet til å gjøre store innsparelser ved kun å ansette ufaglærte, og kanskje ikke én eneste lektor? Eller at man får beskjed om at de kun kan tilby deg lærerlønn (under adjunkt), selv om du kvalifikasjonsmessig er lektor med tilleggsutdanning? Det å åpne opp på denne måten i offentlige stillinger åpner døra for kameraderi på et nivå vi ikke er tjent med, hvor venner og familie og "kjentfolk" får jobber de ikke er kvalifisert for - slik vi ser en del av i flere private bransjer, og som de fleste ikke egentlig synes er noe ålreit (unntatt de som tjener på det, selvfølgelig). Det åpner også muligheter for innsparinger på kvalitet - som kjent er det offentlige alltid presset for penger (aller helst skulle lærere og sykepleiere jobbet gratis og gjort jobben til minst 4 personer per vakt), og skolen er et yndet innsparingsobjekt. Tenker meg det blir flott med en skole hvor alle lærerne er ufaglærte, eller kanskje har skrapa seg til en bachelorgrad i et eller annet, men mangler pedagogisk utdannelse - eller arbeidserfaring fra noe som helst. Da tror jeg også gjennomtrekken vil bli stor, og praksissjokket man kanskje får som lærer/PPU-student får man da først i jobb. Og TPO kan vi se milevis etter.

Som nyutdannet kan jeg forstå frustrasjonen selv om jeg ikke har store problemer med å få jobbtilbud selv, men det avhenger jo av hvor i landet man søker og hva slags fagkombinasjoner man far + dybde i fagene. Likevel jeg tror ingen er tjente med at erfaring og ansiennitet IKKE skal ha noen betydning, og det er en grunn til at systemet er som det er, selv om det ikke er perfekt. I noen jobbannonser kan du også se at det står noe ala "overtallige ansatte oppfordres til å søke", noe som direkte oversatt betyr interne søkere har førsterett. Helt vanlig praksis i det offentlige, og dette sikrer jo også arbeidstakere fra å plutselig miste inntektsgrunnlaget sitt fordi kommunen har funnet ut at skolen plutselig må spare en stilling, f.eks. Så dette kan like godt komme din kone til gode om noen år :) 

Du kommer med gode poenger og jeg forstår at det må være slikt. Men det er vell slik at det er vanskelig å lage regler som ikke en eller annen gang kan gå på bekostning av hva som hadde vært best i hvert enkelt tilfelle. 

Men arbeidtakers rettigheter er store og det er bra vi har slike sterke vern mot kameraderi og diskriminering av den eldre garde 😁 

De andre skolene i kommunen skriker etter faglært kompetanse og det ansettes ofte ufaglært så jobb for hun garantert, så det blir ikke et problem.

Jeg ville bare forhøre meg om det faktisk var slik reglene var. 

Men er det samme regler for vikariater? Og skal det ikke være andre representanter under et intervju enn kun rektor, nettopp av flere av de samme grunnene som du nevnte i innlegget? Kameraderi og diskriminering for å nevne noe.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Leanfear skrev:

Du kommer med gode poenger og jeg forstår at det må være slikt. Men det er vell slik at det er vanskelig å lage regler som ikke en eller annen gang kan gå på bekostning av hva som hadde vært best i hvert enkelt tilfelle. 

Men arbeidtakers rettigheter er store og det er bra vi har slike sterke vern mot kameraderi og diskriminering av den eldre garde 😁 

De andre skolene i kommunen skriker etter faglært kompetanse og det ansettes ofte ufaglært så jobb for hun garantert, så det blir ikke et problem.

Men er det samme regler for vikariater? Og skal det ikke være andre representanter under et intervju enn kun rektor, nettopp av flere av de samme grunnene som du nevnte i innlegget? Kameraderi og diskriminering for å nevne noe.

Jeg synes også det er surt at det skal være så vanskelig for nyutdannede. Skulle ønske meg en slags kvoteordning, egentlig, for å hjelpe nyutdannede inn i offentlige stillinger (skole og helsevesen spesielt). Men det ville neppe blitt perfekt det heller. Og fagforeningene ville ikke blitt glade :fnise:

Kjenner også problemstillingen rundt ansettelse av ufaglærte. Noen gjør det pga. ingen kvalifiserte søkere, og de må jo ha NOEN, mens andre kan hende prøver å spare inn penger på å ansette ufaglærte i vikariater - og etter at man har gått en viss tid i vikariater trår jo lovverket inn og gjør at du kan få fast stilling på noen premisser. Og sånn blir de værende, og det er vanvittig vanskelig å bli kvitt dem. Dessverre. Samtidig som kommunen kan hake av at de har nok personale, uten at de har måttet betale for en faglært.. Så noen smutthull er det jo i lovverket for den som et litt utspekulert.

Reglene gjelder for alle ansettelser. Det skal helst være til stede et verneombudet og/eller hovedtillitsvalgt. Det er hvertfall vanlig på de intervjuene jeg har vært på. En representant for kollegiet skal hvertfall være til stede, så at det kun var rektor synes jeg høres rart ut. Man kan jo lure på hvordan ledelsen er, særlig når du nevner at rektor nærmest har uffet seg over at hun måtte ansette noen med erfaring og ansiennitet. Jeg tenker jo at det kan ha vært hyggelig ment der og da, men det kan også si noe om ledelsens holdninger til sine ansatte - og da ikke nødvendigvis i positiv retning. 

Endret av Strixvaria
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Leanfear skrev:

Det er samme regler for vikariater, men her har man anledning til å gå utenfor kvalifikasjonskravene dersom det ikke er søkere som fyller dem. 

Jeg har stått i en liknende situasjon tidligere. Jeg var en av to best kvalifiserte, men en med lenger ansiennitet enn meg fikk jobben. Kjedelig, men sånn er det innimellom. Valgte heller å ta det som er kjempekompliment at jeg fikk "pallplass". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...