Gå til innhold

Blir norske studenter med råd til å betale 50 000 dollar i året prioritert til toppuniversitetene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å studere ved et universitet som koster rundt 50 000 dollar i året. Det står at 90 % av studentene får økonomisk hjelp av skolen. Har man da en fordel som norsk og i stand til å dekke alt selv? De vil jo ha både internasjonale studenter fra forskjellige land og som kan finansiere seg selv. Karakterene mine er det som får meg til å tvile. Har C i snitt og ønsker å ta master i USA. Men har hørt at norsk C er langt over en amerikansk C. 

Anonymkode: c552c...669

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva slags grad det er og hvor. Det beste svaret finner du ved å sende en mail til instituttet/opptaksseksjonen ved det aktuelle universitetet. :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å studere ved et universitet som koster rundt 50 000 dollar i året. Det står at 90 % av studentene får økonomisk hjelp av skolen. Har man da en fordel som norsk og i stand til å dekke alt selv? De vil jo ha både internasjonale studenter fra forskjellige land og som kan finansiere seg selv. Karakterene mine er det som får meg til å tvile. Har C i snitt og ønsker å ta master i USA. Men har hørt at norsk C er langt over en amerikansk C. 

Hva mener du med fordel - fordel innen hva?

C er da innenfor du kommer langt med hva du har!

Hva er det som hindrer deg? Kom deg til USA og ta Master!

Anonymkode: 97863...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du råd til å betale rundt 500 000 norske kroner i året for å studere? :hakeslepp:

Anonymkode: dd89c...e0f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet leste ikke innlegget til TS godt nok.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Slettet leste ikke innlegget til TS godt nok.

Hva skrev du egentlig :P

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du råd til å betale rundt 500 000 norske kroner i året for å studere? :hakeslepp:

For en master blir det 1000 000 fordelt på 2 år. Avhengig av hva han studerer så kan det lønne seg.

Anonymkode: 9bdb5...e7c

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med fordel - fordel innen hva?

C er da innenfor du kommer langt med hva du har!

Hva er det som hindrer deg? Kom deg til USA og ta Master!

Anonymkode: 97863...9bb

Fordel i prosessen til å bli valgt ut. Det er bare rundt 5 % som kommer inn. Men siden så mange trenger økonomisk hjelp så kan det jo være en god hjelp å finansiere alt selv, for å øke sjansene. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en master blir det 1000 000 fordelt på 2 år. Avhengig av hva han studerer så kan det lønne seg.

Ja, så du synes det er en god ide? En million er jo ikke SÅ mye. Å ha gått på et av de beste universitetene gjør vel at man starter med høyere lønn.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men så kommer vanlig studielån for bachelor som TS kanskje tok i Norge, pengene for masteren, og levekostnader i tillegg. Med mindre det er noe veldig spesifikt inne medisin, ingeniør, eller økonomi så er det sjansespill. Selv med lønninger på 700 000 tar det lang tid å betale ned et lån på såpass mye. Og man får vel ikke 1 000 000 i studielån for å gå på universitet i USA?

Mener ikke å være kvass TS, er bare veldig nysgjerrig :nori:

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så du synes det er en god ide? En million er jo ikke SÅ mye. Å ha gått på et av de beste universitetene gjør vel at man starter med høyere lønn.

Det avhenger jo helt av hva du studerer. Jeg ville aldri ha investert så mye i en utdannelse på to år dersom det ikke er en direkte sammenheng mellom dette og hva slags jobb du ender opp med å få. 

Anonymkode: a0de1...d45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nei. Du får ikke lønn ut fra hvor du har tatt utdanningen din. Det er jo nesten søtt at du tror 1 mill i studielån ikke er mye penger (du har hørt om renter går jeg ut fra), skal love deg pipen får en annen lyd når du sliter med å få boliglån pga studiegjeld, eller sitter der med norsk snittlønn på 400 000 og sutrer om at "jammen jeg tok jo master i usa!"

Anonymkode: c6781...1ae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nei. Du får ikke lønn ut fra hvor du har tatt utdanningen din. Det er jo nesten søtt at du tror 1 mill i studielån ikke er mye penger (du har hørt om renter går jeg ut fra), skal love deg pipen får en annen lyd når du sliter med å få boliglån pga studiegjeld, eller sitter der med norsk snittlønn på 400 000 og sutrer om at "jammen jeg tok jo master i usa!"

Ikke alle er interessert i å sitte grodd fast i Norge med en ræva lønn og høye skatter ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle er interessert i å sitte grodd fast i Norge med en ræva lønn og høye skatter ;)

:hjerte:

Anonymkode: 74381...b33

Skrevet

Jeg har studert i et land hvor skolepengene var HØYE. Absolutt Ikke så høye som TS skriver, men fortsatt helt astronomiske i forhold til Norge. For å være helt ærlig med deg så skal du ikke se bort i fra at du kommer inn hvis du vifter med sjekken, men vil du virkelig betale så mye? Har du et realistisk syn på hvor bra livet ditt blir etterpå? Det er mange utdannelser i utlandet som får norske arbeidsgivere til å skakke på hodet, så jeg tror du skal ta med en klype salt hvor viktig et toppuniversitet i utlandet er.

For eksempel så stusset jeg på at vi hadde undervisning kun 3 dager i uken. Og all praksis måtte jeg ordne helt selv uten noen hjelp fra lærere. Og kvaliteten på undervisningen - jamført med de to årene jeg studerte på universitet i Norge først - var dårlig. Det ble en spøk mellom meg og noen i klassen at den øverste ledelsen på skolen var en gruppe sjimpanser :ler:

Når det er sagt, jeg ville ikke byttet min opplevelse mot noe annet. Jeg lærte mye av å bo flere år i utlandet, jobbe der og bygge et nettverk. Men du kan da vel få en slik opplevelse litt rimeligere enn 500 000 i året?!?!?!?

Og tro heller ikke at du er sikret en toppjobb i landet du studerer i kun fordi du har vært "der og der". Det er maaaaange om beinet, og du får kanskje oppleve litt på dette med å være en utlending - på godt og vondt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å studere i usa betyr ikke at du kan jobbe der etterpå. Ellers i verden er det kunnskap, personlighet, nettverk, erfaring og evne til å gjennomføre jobben som teller, mer enn hvor du har studert. 

• Liker 3
Gjest Linaria
Skrevet

For å kun svare på det du lurer på. Jeg har studert på et umiversitet der EU-studenter studerte gratos, mens nordmenn måtte betale masse. Der ble nordmenn definitivt priorotert.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Linaria skrev:

For å kun svare på det du lurer på. Jeg har studert på et umiversitet der EU-studenter studerte gratos, mens nordmenn måtte betale masse. Der ble nordmenn definitivt priorotert.

Er det høyt rangert? Jeg ønsker å studere på et world top 10 universitet. Tror du det prioriteres likt som i EU siden de får mye mer penger av oss enn de som søker økonomisk hjelp? Eller er C for dårlig og vil trekke ned "prestisjen" deres?

Hvor mye betalte du i skolepenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Om dem prioriterer c-studenter med mye penger, så faller prestisjen raskt.

Anonymkode: be6c5...fe3

• Liker 7
Gjest Linaria
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det høyt rangert? Jeg ønsker å studere på et world top 10 universitet. Tror du det prioriteres likt som i EU siden de får mye mer penger av oss enn de som søker økonomisk hjelp? Eller er C for dårlig og vil trekke ned "prestisjen" deres?

Hvor mye betalte du i skolepenger? 

The University of Edinburgh. Regnes som et av de beste i Storbritannia, og man får tilleggsstipend fra Lånekassen. 

EU-studenter studerer gratis i Skottland, derfor ønsker universitetet flere studenter som må betale. Jeg aner ikke om C er for dårlig. Da jeg gikk der var det gjennom Erasmus så det var gratis, men har søkt master der og skolepengene vil være på 19 200 pund for ett års master. Får sannsynligvis 10% rabatt for å ha gått der før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...