Gå til innhold

Promillekalkulator feil??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ifølge promillekalkulatoren på promille.no så skal jeg ha en promille som tilsvarer opplevelse av BLACKOUTS og svekkelse av BEVISSTHET av bare 3 glass vin og 1 øl i løpet av klokkeslett 20:00-01:00... (2,1-2,9)  Det kan jeg for bare livet ikke forestille meg at skal stemme! Denne alkoholmengden er jo ikke mye i løpet av en hel kveld. Hvis jeg først skal ut så drikker jeg som regel omtrent denne mengden men opplever ikke mer enn enn viss brisen tilstand. 

Noen andre som opplever denne kalkulatoren som veldig feil?

Anonymkode: 28bf5...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke erfaring med selve kalkulatoren, men det der er selvsagt feil.

Anonymkode: cfd63...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her: står at jeg da skal ha en promille på 2,25 (ikke 2,9 som jeg skrev feil i hl) i løpet av kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2,1-2,9‰ 

Adferd

• Bedøvelsestilstand
  • Tap av dømmekraft
  • Svekket føleevne
  • Blackouts

Svekkelse av

• Motorikk
  • Bevissthet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge promillekalkulatoren på promille.no så skal jeg ha en promille som tilsvarer opplevelse av BLACKOUTS og svekkelse av BEVISSTHET av bare 3 glass vin og 1 øl i løpet av klokkeslett 20:00-01:00... (2,1-2,9)  Det kan jeg for bare livet ikke forestille meg at skal stemme! Denne alkoholmengden er jo ikke mye i løpet av en hel kveld. Hvis jeg først skal ut så drikker jeg som regel omtrent denne mengden men opplever ikke mer enn enn viss brisen tilstand. 

Noen andre som opplever denne kalkulatoren som veldig feil?

Høres veldig rart ut, men det er mange faktorer å fylle inn som du ikke har sagt noe om. Hvor liten og tynn er du? Jeg veier ca 75 kg, plottet inn 3 glass 12 % vin á 1,2 dl og en halvliter pils i samme tidsrom og fikk beregnet en promille på 0,25-0,55. Når jeg reduserte vekta mi til 50 kg kom jeg opp i en promille på 0,82-1,12. Fremdeles langt unna ditt resultat.

Kan du kanskje fortelle litt mer nøyaktig hva du la inn av info? 

Anonymkode: 9d761...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut, men det er mange faktorer å fylle inn som du ikke har sagt noe om. Hvor liten og tynn er du? Jeg veier ca 75 kg, plottet inn 3 glass 12 % vin á 1,2 dl og en halvliter pils i samme tidsrom og fikk beregnet en promille på 0,25-0,55. Når jeg reduserte vekta mi til 50 kg kom jeg opp i en promille på 0,82-1,12. Fremdeles langt unna ditt resultat.

Kan du kanskje fortelle litt mer nøyaktig hva du la inn av info? 

Vanlig vinglass størrelse er meg bekjent 2,5 dl så skrev inn 3 stk her + en halvliter. Jeg er ikke tynn, men lav så veier 52 kg- så skjønner at det tydeligvis spiller en stor faktor for denne kalkulatoren. Men LIKEVEL så blir jeg jo ikke noe mer enn brisen av denne alkoholmengden slik som også veninnene mine selv om de veier 5-7 kg mer... Får da virkelig ikke BLACKOUT og SVEKKELSE AV BEVISSTHET av noen glass vin og øl :fnise: Jeg drikker heller ikke veldig ofte så er ikke herda heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her: oi så nå at jeg har regna med noen ganske godt fylte vinglass her...men likevel:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Ja med 2,5dl pr vinglass, så blir 3 vinglass = 1 flaske vin. + en halvliter.

Så hvis det var 3 vanlige glass (ca.1,2dl) og en halvliter blir vel promillen kanskje rundt 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, pellepirat skrev:

Så hvis det var 3 vanlige glass (ca.1,2dl) og en halvliter blir vel promillen kanskje rundt 1?

Jepp ble vel litt store vinglass- drikker kanskje 2/3 av en vinflaske på vors ikke en hel. Men skal nok likevel ganske mye mer til før jeg får blackout. Så syns likevel den kalkulatoren er litt i overkant dramatisk. Men det kan sikkert også være store indviduelle forskjeller på forbrenning av alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: oi så nå at jeg har regna med noen ganske godt fylte vinglass her...men likevel:fnise:

3 minutter siden, pellepirat skrev:

Ja, med den glasstørrelsen blir jo 3 glass ei hel flaske. Med den størrelsen på glassene og din vekt får jeg opp en promille på 1,94-2,24. Det høres ikke så galt ut, egentlig. Og om du leser hva det står, så gjelder det med blackouts i intervallet 2,1-2,9, og det er jo ikke sånn at man har alle symptomene i hele intervallet uansett om man er på 2,1 eller 2,9. Så det er vel ikke nødvendigvis slik at det er sannysnlig med blackouts allerede ved 2,24, som er din maksimalt beregnede promille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om promillen høres riktig ut, er nok denne ikke fordelt over tid, og vil jo tilsvare å få hele alkoholmengden tilført intravenøst på nulltid. Så i løpet av en kveld skal jo denne promilleverdien reduseres med 0,15 pr. time og da ender du såklart ikke opp med symptomene på lista :) Forøvrig kan du estimere promille med å regne antall gram alkohol (en halvliter 3.6% øl har ca. 25g) og dele på vekten av vannet i kroppen (kvinner: 60%, menn: 70% av kroppsvekt). Eks. kvinne på 60kg drikker 3 halvlitere: (3*25g) / (60kg*0,6) = 2.08 promille. Med inntaket fordelt over f.eks. 4 timer blir dette 2.08 - (4t * 0.15) = 1.48 promille

Anonymkode: e02b7...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...