Gjest vakta Skrevet 16. desember 2004 #41 Skrevet 16. desember 2004 Jeg innrømmer gjerne at vi ofte bruker makt og vold for å få det våres vei. Har enda ikke hatt noen problemer med politiet. Slike folk som vi tar fortjener det..for å ha laget bråk. Dem fleste legger seg etter et slag.
Dru Skrevet 17. desember 2004 #42 Skrevet 17. desember 2004 Og det er nettopp sånne som slår som gir hele resten av bransjen et veldig ufortjent dårlig rykte. Mulig du synes det er ok å slå, men det er det faktisk svært få andre som gjør. Etter å ha jobbet som dørvakt i tre år selv, så vet jeg at det går fint an å få folk ut/roe de ned/jekke de ned/whatever, uten å slå. Maktbruk er i enkelte tilfeller nødvendig, og det er i de tilfellene en person er til fare for seg selv og/eller omgivelsene. Men det vil aldri kunne legitimere bruk av unødvendig vold. Aldri. Å slå er i alle mulige tilfeller unødvendig bruk av vold, og jeg håper virkelig ikke at noen som synes at et slag er en ok aggresjonsdemper faktisk jobber som vakt. For da har denne personen veldig lite der å gjøre. Jeg kan ikke fatte og begripe at enkelte tror at en på trynet ordner ting. For det er faktisk ikke sånn. Antageligvis, og i de aller fleste tilfeller, vil situasjonen utarte hvis en vakt slår. Poenget med vakter er at de skal hevde eiers rett. Ikke sitt eget lynne/ego. Vakter skal drive adgangskontroll, og ivareta sikkerheten til gjestene og de øvrige ansatte. Man ivaretar ikke sikkerhet ved å oppføre seg aggressivt. Det er vel som de sier, når hodet ikke strekker til, så tyr man til knyttneven.
Superlammet Skrevet 17. desember 2004 #43 Skrevet 17. desember 2004 Jeg innrømmer gjerne at vi ofte bruker makt og vold for å få det våres vei. Har enda ikke hatt noen problemer med politiet. Slike folk som vi tar fortjener det..for å ha laget bråk. Dem fleste legger seg etter et slag. Å geipe til en vakt som dytter til deg er neppe en "bråkmaker". Les forresten Drucilla's innlegg ovenfor. Mange gode punkter du burde sette deg litt inn i der.
Gjest Gitte Skrevet 17. desember 2004 #44 Skrevet 17. desember 2004 vakta... har du i det hele tatt fått med deg hva han faktisk gjorde og hvor mange vakter som fløy på han? mulig du tyr til vold for å roe ned en person, men når fire, 4, (!!!) stykker står å sparker løs på en person som ligger på gulvet, fordi han geipa, syns du dette er riktig? selv om du kanskje ikke tror at han bare geipa, så kan vi nå gå utifra at det er det som faktisk er sannheten (med tanke på at jeg stod der sjøl), syns du da det kvalifiserer til truende oppførsel? eller i det hele tatt til å bruke vold? burde ikke dørvakter, som er ansatt til å passe på folk og sørge for at ting ikke kommer ut av kontroll være omtrent de siste som bryr seg om en som geiper?? hvordan kan du virkelig gå god for at det de vaktene der gjorde? kan godt gå så langt som å kalle det blind vold om du vil...
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #45 Skrevet 17. desember 2004 Selv om vår kjære venn "vakta.." ikke har opplevd problemer med politiet når han har banket folk mener jeg at dere har en god sak - kjæresten din brukte ikke vold selv, og dere har mange vitner. Jeg har ikke noe til overs for voldelige dørvakter, selv om jeg skjønner at det kan oppstå situasjoner hvor vakta trenger å være hardhendt for å stoppe noen. Wodan har et godt poeng når det gjelder å roe ned og stoppe bråk. Man kan som aggressiv vakt selv bidra til å lage farlige situasjoner. (og den eneste vakta jeg har kjent "personlig" var en bola fyr som var voldelig og mobbende gjennom hele ungdomstida før han havnet i fengsel etter å ha slått ned en fyr på krykker). Bransjen er selv tjent med, og har interesse av, å luke ut disse uproffe elementene, så om en anmeldelse evt ikke fører til fengsel e.l. vil vel arbeidsgiver kunne gjøres oppmerksom på den og revurdere ansettelsesforholdet. Noen utesteder ber om attester og slikt før de ansetter folk, faktisk...
aline Skrevet 17. desember 2004 #46 Skrevet 17. desember 2004 De DYKTIGSTE dørvaktene klarer fint å få vekk bråkmakere uten å ty til vold og misshandling! men det er dessverre mange udyktige dørvakter rundt om, og som du sier selv Gitte, anmeld det uansett! bare for å gjøre det som er rett for dere, og for å vise at dette faktisk ikke aksepteres! gjør mange nok det, så vil en evt negativ trend muligens endres. ved å ikke gjøre noe, så vil ting bare fortsette, og vakter vil bare kunne herje som de vil.
diddi Skrevet 17. desember 2004 #47 Skrevet 17. desember 2004 Sånt må anmeldes, og deres venners vitnemål teller vel like mye som dørvaktenes vitnemål. Så er det andre som kan ha sett/hørt noe. Uansett så må det anmeldes for at slikt skal synes på statistikkene. Dersom man ikke anmelder slikt, så vil det jo si det samme som at man aksepterer at de kan fortsette på denne måten. Geipinga var vel dråpen som fikk begeret til å flyte over. De har vel opplevd noe skit tidligere, om ikke fra kjæresten din så fra andre. Og så vil de vel ikke "la seg pille ved nesen" og går løs på folk i stedet. De aller fleste vil vel ikke anmelde dette fordi de erkjenner at de selv oppførte seg noe dumt, men det retteferdiggjør ikke at man sparker folk som ligger nede. Unødig overgrep bør anmeldes.
Gjest Gitte Skrevet 17. desember 2004 #48 Skrevet 17. desember 2004 det som diddi skriver, at de fleste kanskje ikke vil anmelde fordi de vet de selv gjorde noe dumt... siden min kjære er så oppsatt på å få anmeldt forholdet vil jeg tro han har tenkt såpass over det at han vet at han ikke gjorde no galt... men men... jeg har kanskje glemt å si at han i tillegg fikk 3500 i bot og en natt i fyllearresten? fordi de kasta han ut så han ble liggende på fortauet, og ringte purken... men når han ville anmelde på stedet tok de ikke imot.. noe er galt..
Superlammet Skrevet 17. desember 2004 #49 Skrevet 17. desember 2004 det som diddi skriver, at de fleste kanskje ikke vil anmelde fordi de vet de selv gjorde noe dumt... siden min kjære er så oppsatt på å få anmeldt forholdet vil jeg tro han har tenkt såpass over det at han vet at han ikke gjorde no galt... men men... jeg har kanskje glemt å si at han i tillegg fikk 3500 i bot og en natt i fyllearresten? fordi de kasta han ut så han ble liggende på fortauet, og ringte purken... men når han ville anmelde på stedet tok de ikke imot.. noe er galt.. Ta kontakt med advokat. Prøv å finn ut tjenestenr til tjenestefolkene som nektet å ta imot anmeldelsen også.
Gjest vakta Skrevet 17. desember 2004 #50 Skrevet 17. desember 2004 jeg har kanskje glemt å si at han i tillegg fikk 3500 i bot og en natt i fyllearresten? fordi de kasta han ut så han ble liggende på fortauet, og ringte purken... Ja..ser her ja. Hva mer er det du har "glemt" å si?
Superlammet Skrevet 17. desember 2004 #51 Skrevet 17. desember 2004 Ja..ser her ja. Hva mer er det du har "glemt" å si? Og dette forsvarer at 4 vakter banker en helseløs? Skremmende syn på mennesker du har "vakta".. Håper inderlig at du er ironisk med nicket ditt.. Hvis ikke er jeg skremt over å ha deg som kollega. Det er INGEN unnskyldning for å banke opp noen, og det burde du vite dersom du virkelig jobber som vakt. Det er ingen problem å uskadeliggjøre en person uten å ty til slag og spark!
Gjest vakta Skrevet 17. desember 2004 #52 Skrevet 17. desember 2004 woodie: tror du virkelig 4 stykker gidder å banke en liten fyr, bare fordi han gjeipet tunge. Du ser jo..nå kommer stadig flere ting frem, som hun har "glemt " å fortelle. Hun glemmer sikkert masse annet også. Kanskje det har kommet en liten drapstrussel der også. Kanskje han truet med et skjult våpen. Og jeg garangterer..de som truere vaktene våre på livet. Dem blir ikke stående oppreist lenge. Det er rett ut, og det er vel slik han har fått et lite blåmerke, og noen skrubbsår? Det at polititet tar han med, viser bare hvilken tilstand han var i..Tror nok trådstarter overdriver veldig her, samtidig som hun ikke sier hva fyren egentlig gjorde.
Superlammet Skrevet 17. desember 2004 #53 Skrevet 17. desember 2004 Dem blir ikke stående oppreist lenge. Så du forsvarer vold blandt ordensvakter?
Gjest vakta Skrevet 17. desember 2004 #54 Skrevet 17. desember 2004 for det meste går det greit. Og vi kaster ut pøblene uten problemer. Men det har blitt en del episoder også. Men etterpå setter vi oss ned for å snakke om episoden. hva vi gjør og hva som kan forbedres. Når vi er nødt til å bruke vold, så har vi enda ikke fått noe nevenverdig kritikk eller bemerkninger på dette enda. Folk er glade for at vi tar affære og kicker pøblene ut. Har enda til gode å bruke vold mot en som har gjeipet.
Dru Skrevet 17. desember 2004 #55 Skrevet 17. desember 2004 Slag mot hodet kan sette en person i en slik tilstand at man fort kan ta feil av om denne personen er beruset eller ei. Det spiller ingen rolle hva samboeren til Gitte gjorde eller ikke. Samme hva han gjorde, så gir ikke det vaktene rett til å banke han. Det gir de rett til å uskadeliggjøre han. Ikke noe mer. Derfor bør denne saken anmeldes.
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #56 Skrevet 17. desember 2004 trådstarter skriver jo at han var dritings.
Dru Skrevet 17. desember 2004 #57 Skrevet 17. desember 2004 Når politiet tror at en som har fått en jernstang i bakhodet er på pillerus, så kan det godt hende at de oppfatter samboeren til trådstarter som mye mer påvirket enn han egentlig er dersom han har fått slag mot hodet. Forøvrig er det merkelig at politiet henter inn en svinebanket mann til fyllearresten. Spesielt siden kjæresten er der, og hun mest sannsynlig ville tatt han med hjem uansett. Men det er jo ikke essensen her. Folk kan være så fulle de bare vil, og det gir likevel ikke vaktene rett til å grisebanke de. Vakter er ikke hevet over norsk lov. De har ikke lov til å gjøre mer enn vanlige mannen i gata har.
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #58 Skrevet 17. desember 2004 Forøvrig er det merkelig at politiet henter inn en svinebanket mann til fyllearresten. Spesielt siden kjæresten er der, og hun mest sannsynlig ville tatt han med hjem uansett. Fortsatt noen som lurer på om historien er oppspinn?
Superlammet Skrevet 17. desember 2004 #59 Skrevet 17. desember 2004 Fortsatt noen som lurer på om historien er oppspinn? Heh, har nå sett politiet i aksjon mot kjærester og venner som vil "redde" den stakkars arrestanten.. De blir enten bryskt bedt om å holde seg unna, eller taua inn selv. Det skjer sikkert unntak, men dette virker som en fast regel. Hvertfall i Oslo området..
Dru Skrevet 17. desember 2004 #60 Skrevet 17. desember 2004 Det er ikke uvanlig, wodan. Heldigvis har de enkelte plasser jekket seg ned litt. Politiet er ikke glansbilder de heller, hvis folk tror det. Men akkurat det har fremdeles ikke noe betydning for om denne saken skal anmeldes eller ikke. For det bør den virkelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå