Gå til innhold

Banka opp av dørvakter

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gitte, jeg hadde krevd å få prate med vaktsjefen på politistasjonen dere prøvde å anmelde forholdet ved. Politiet har ikke lov til å si nei til en anmeldelse!

Dersom dere fikk navn og telefonnr til vitner, og disse ikke er inhabile (dvs venner av deg eller kjæresten din) er disse like gyldige i denne saken som i en hvilken som helst annen sak. At dørvaktene stiller sterkere enn en som har synlige bevis på overdreven maktbruk og vitner er bullshit. Vaktene har uansett ikke lov til å banke en person så grundig som de tydligvis har gjort. De skal ha kompetanse til å uskadeliggjøre en person UTEN å banke h*n opp først, hvis ikke har de ikke et gyldig ordensvaktkurs. Reglene for ordensvakter er de samme som gjelder for vektere ganske enkelt fordi ordensvaktkurset består av det samme vergekurset som vektere kan få.

Jeg ville anmeldt forholdet, dersom politiet nekter å ta imot anmeldelsen går dere via advokat. Som nevnt så har ikke politiet LOV til å nekte å ta imot anmeldelser. Men engasjer advokat, sørg for å holde kontakt med vitnene så de ikke glemmer hendelsen og dokumenter skadeomfang nøye.

Og for guds skyld, ikke tro at det var hans egen feil at han ble banka opp. Hvis han bare geipet til en allerede så kjepphøy ordensvakt ligger feilen hos vakten. Hadde han vært skikket til arbeidet hadde han ikke brydd seg om en hadde geipet til han.

Skrevet

Er helt enig med wodan. Politiet har ikke lov til å nekte en anmeldelse. Og sørg for å notere ned alle vitner og jeg håper dere har fått tlf nr fra de fleste vitnene. Sørg for å få med bilder og erklæring fra lege også.

Selvfølgelig skal ikke dørvakter slå ned en fyr fordi han har geipet. De får ikke lov til å slå til noen for enhver provokasjon. De har ikke lov til å slå noen under hvilken som helst omstendigheter. De kan legge noen i bakken til politiet kommer om noen er svært truende for seg selv eller andre. De har ikke lov til å agere noe som helst mer enn meg eller deg eller alle andre vanlige i gata. Ville absolutt gått videre med denne saken. Dette er svært alvorlig!

Skrevet

Mange dørvakter "leitar" etter ting (som ofte er utan nokon som helst betydning) for å kunna utøva litt makt...mange utnyttar denne "maktposisjonen" to the max! Det er IKKJE lov, og kan sjølvsagt anmeldast!

Skrevet
De har ikke lov til å slå noen under hvilken som helst omstendigheter.

Nødverge. Man kan svare med såpass mye makt som personen først utøvet mot deg. Men det betyr ikke at du skal klinke folk ned fordi de klinka til deg først.

De har ikke lov til å agere noe som helst mer enn meg eller deg eller alle andre vanlige i gata.

De har, som vektere, eiers rett. Dvs de har mer rett over eiendommen man befinner seg på enn hva "vanlig" Ola Dunk har. Men når det gjelder maktbruk gjelder nødverge på samme måte for ordensvakter og vektere som for vanlig mann.

De har ikke lov til å agere noe som helst mer enn meg eller deg eller alle andre vanlige i gata.

Helt enig, dette er en meget alvorlig sak, uansett.

Skrevet

Skal presisere meg litt jeg da wodan :-)

Selvfølgelig så har man lov til å bruke makt i nødverge (som alle mennesker får), men det beyr ikke at man alltid skal slå noen halvdød for det. Man skal bruke den makt som er nødvendig. Hvis jeg ikke husker helt feil (om det var i Norge altså) så finnes det jo folk som i utgangspunktet har handlet i nødverge, men som har blitt dømt/bøtelagt for unødvenig vold.

Er ikke helt sikker på hvordan loven sier om eiers rett, men man har selvfølgelig flere rettigheter som f.eks vise folk bort o.l. Men vold har de ikke lov til å utføre. (utenom i nødverge)

Må igjen si at selv hvor mye kvalm eller ikke kjæresten laget, så skulle ikke dørvaktene reagert slik. Anmeld. Anmeld. Anmeld. Håper dere gjør det, for politiet finner ikke ut hvem de dårlige dørvaktene er, om folk ikke anmelder de.

Skrevet
Skal presisere meg litt jeg da wodan  :-)  

Selvfølgelig så har man lov til å bruke makt i nødverge (som alle mennesker får), men det beyr ikke at man alltid skal slå noen halvdød for det. Man skal bruke den makt som er nødvendig. Hvis jeg ikke husker helt feil (om det var i Norge altså) så finnes det jo folk som i utgangspunktet har handlet i nødverge, men som har blitt dømt/bøtelagt for unødvenig vold.

Er ikke helt sikker på hvordan loven sier om eiers rett, men man har selvfølgelig flere rettigheter som f.eks vise folk bort o.l. Men vold har de ikke lov til å utføre. (utenom i nødverge)

Må igjen si at selv hvor mye kvalm eller ikke kjæresten laget, så skulle ikke dørvaktene reagert slik. Anmeld. Anmeld. Anmeld. Håper dere gjør det, for politiet finner ikke ut hvem de dårlige dørvaktene er, om folk ikke anmelder de.

Da ble vi enige =)

Og anmeldes ordensvaktene får også firmaet de jobber for beskjed om det. Både ordensvaktfirma og evnt. vekterfirma e.l.. Det kan svi skikkelig for ordensvaktene som var innblandet dersom de blir permitert til saken er ute av verden.

Skrevet
Dersom dere fikk navn og telefonnr til vitner, og disse ikke er inhabile (dvs venner av deg eller kjæresten din) er disse like gyldige i denne saken som i en hvilken som helst annen sak.

Venner er også gyldige som vitner.

Skrevet

Jess misforstå meg rett, men nære venner har en tendens til å ikke ha samme troverdighet i retten som det uavhengige vitner har.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Du kan anmelde så mye du vil, skal vedde penger på at saken blir henlagt på grunn av bevisets stilling.

Norges rettsvesen er et hån mot ærlige og rettferdige mennesker. :evil:

Skrevet

Tja, det kommer jo ann på hva de sier. Har vært i flere rettssaker der venner har vært vitner om vold på byen, og de har blitt hørt og hatt stor troverdighet. Man måler jo hva de sier mot hverandre og sjekker slik troverdigheten.

Skrevet
er til og med skrevet om på flere forumer her på nettet, ikke at det har noe å si, men folk, som ikke kjenner verken meg eller typen, som så dette med egne øyne har skrevet om hvor fælt det så ut.  

Prøv å ta kontakt med de som skriver om det, fortell hvem du er og spør om de er villige til å vitne.

Konserten ble faktisk stoppet mens han fikk juling, og vokalisten sa at "jeg spiller ikke mens fansen min blir banka opp", og dro han opp på scenen

Send mail til bandet og henvis til situasjonen. Spør om vokalisten og resten av bandet evnt. vil vitne. Du kan også ta kontakt med arrangøren.

Hva enn dere gjør nå så ikke gi opp! Det er helt tydelig at vaktene gikk LANGT over streken, og slike ordensvakter gir jobben et dårlig rykte noe som gjør det vanskeligere for andre ordensvakter som har litt mer mellom øra enn bol!

Skrevet

bare gi opp med en gang...det er nytteløst..hvis politiet ikke så det, så bli saken henlagt..hvorfor bruke mye energi på noen som ikke fører noen vei. Tørk tårer, plei sårene og prøv å glem det hele. Verre er det ikke.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Absolutt grunn til anmeldelse. vakter har ikke lov til å ty til vold. De kan dra noen ut av lokalet, legge folk i håndjern eller holde dem fast, men ikke slå noen.

Skrevet

Ja...politiet disponerer tiden helt feil. Det er fakrisk farligere å ta dem som kjører 10km for fort enn folk som blir banket opp. Så lenge han ikke ble "avlorlig" skadet så bryr ikke politiet seg om slike småsaker. Dem har andre ting å ta seg av. Dette er faktisk en fillesak. Dem slipper jo faktisk løs værre kriminelle bare pga. lite folk og plasser. Dere skal være extremt heldige om dere vinne frem med denne saken. Mitt råd..bare ble ferdig med det.

Skrevet

Det der er ikke sant. Politiet legger faktisk en del ressurser i det når det gjelder dørvakter, fordi de også er tjent med å luke ut verste sort. Får man bort de verste dørvaktene, så vil man etterhvert se resultater på statistikken over anmeldelser mot dørvakter, og anmeldelser som kommer fra dørvakter.

Skrevet
Det der er ikke sant. Politiet legger faktisk en del ressurser i det når det gjelder dørvakter' date=' fordi de også er tjent med å luke ut verste sort. Får man bort de verste dørvaktene, så vil man etterhvert se resultater på statistikken over anmeldelser mot dørvakter, og anmeldelser som kommer fra dørvakter.[/quote']

Helt riktig. Er flere dørvakter som har blitt anmeldt det siste året og mistet jobben fordi de er funnet skyldige. Dørvaktfirmaene er heller ikke tjent med å ha voldelig personell da dette lett forsurer samarbeidet med politiet blandt annet.

Vakta, jeg vet ikke hvor i landet du kommer fra, men du føler deg tydeligvis truffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...