Gå til innhold

Ett hjertesukk fra en pre teen mom.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 12 år. Elsker fotball og spiller 4 ganger i uken. Hans store drøm er å bli fotballspiller noe som ikke er heeelt utenkelig;-)

Men, i det siste har han heller villet vanke rundt med venner. Noen av dem fra fotballen, og noen i klasse som ikke spiller fotball. De henger også mye i kjellerstuen hos hverandre og gamer(minecraf)t i timesvis. De dagene han har vært på fotballtrening blir ikke spillingen noe problem. Helgene derimot er det mye krangling ang spilletid. Hans far og jeg ser helst at han kommer seg opp om morgenen og kommer seg ut i frisk luft(på fotballbanen som før) men han virker mere interessert i å spille, dra ut og henge rundt med venner. Han beveger seg også lenger og lenger bort fra nærmiljøet, og istad var han på Majorstua. Vi bor på Vinderen. Vi har sagt han får henge på Vinderen og ikke lenger ned. Da han ringte meg og fortalte at han var på Majorstua med noen venner(klassekamerater) sa jeg han ikke fikk lov. Da ble han sur. Han er ekstremt åpen og forteller oss alt. Lyver aldri og jeg vet jeg kan stole på ham. 

Jeg merker jeg er frustert over at han ikke er så sporty som han var før, og at han spiller så mye. Hvor mye burde jeg mase? Er dette kanskje normalt for alderen.  Han er en blid gutt, har mange venner både i fotballmiljøet og ellers, og gjør det bra på skolen. Er dette kanskje bare begynnelsen på ungdomstiden og sånn det skal bli? Orker ikke være masekjerring heller......

Vil nevne at han er på alle fotballtreninger, alle kamper og ikke har gitt inntrykk over at han er lei fotballen overhodet.

Anonymkode: f39b2...83c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du maser vil du uansett ødelegge gleden for sport, da det blir plikt og tvang i stedet for lyst og moro. Han blir eldre og jeg syns han burde få mer frihet til å bestemme hva han vil bruke fritiden på. Om han vil være mindre sporty er det hans avgjørelse, og du burde spørre deg selv hvorfor det er så viktig for deg at han er sporty. Er det for hans del... eller er det for din egen del du ønsker det?

Anonymkode: 00470...27a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du maser vil du uansett ødelegge gleden for sport, da det blir plikt og tvang i stedet for lyst og moro. Han blir eldre og jeg syns han burde få mer frihet til å bestemme hva han vil bruke fritiden på. Om han vil være mindre sporty er det hans avgjørelse, og du burde spørre deg selv hvorfor det er så viktig for deg at han er sporty. Er det for hans del... eller er det for din egen del du ønsker det?

Anonymkode: 00470...27a

Jeg ønsker han skal fortsette med fotballen da jeg tenker det er sunt å trene, miljøet er godt, og han kommer seg ut;-) Alle hans beste venner unntatt en er også på laget hans. Han virker også mere happy etter en treningsøkt, enn etter noen tmer foran pcèn.

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Så lenge han følger opp fotballen og ellers er flink og pliktoppfyllende så må han få lov å gjøre som han vil i helgene. Det er nok med rutiner og plikter i hverdagene og enda mindre frihet mht til skole etterhvert som han blir eldre. La han være et barn og kose seg med venner og gjøre som han vil i helgene.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe å gjøre for ungdom som vil henge på Vindern da?

Om det ikke finnes ungdomstilbud så er det kanskje ikke så rart at de slenger på Majorstuen, der er det jo masse små fjortisjenter som henger på kaffebarer(hilsen tidligere bosatt på Majorstuen som irriterte meg grønn over alle fjortisjentene med Louis Vuittonvesker og parkaser til 7tusen som hang på kaffebarene :P )

Jeg skjønner jo at du bekymrer deg, men samtidig forstår jeg at ikke ungdom gidder henge et sted hvor det stort sett er eplehager og noen lekekasser. På Majorstua er det masse folk, butikker, masse søte jenter på samme alder og de kan henge rundt i gater/parker osv.

Sånn holdt vi og på i den alderen, og det ble folk av oss og. 

Jeg hadde bekymret meg mer for tiden når fester begynner å bli vanlig, narkotika/alkoholbruken er jo dessverre kjent for å være langt høyere på vestkanten blandet ungdom og folk ellers. Da får du heller stramme inn endel og være litt mammapoliti.

Anonymkode: 556cf...57c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg dere foreldre er i overkant optimistiske i forhold til sønnen deres. Dere må la han løsrive seg litt også - det er en god ting! At han gjør flere ting i tillegg til fotballen er også bra, og han henger med venner. Så flott at han også forteller dere alt, spørsmålet er vel hvor lenge han vil gjøre det med tanke på reaksjonen deres.

Hva med å høre med andre foreldre i klassen hva slags regler de har ift spilling og hvor langt guttene får dra? Da jeg var på samme alder fikk jeg ta bussen til Sandvika med et par venninner. Dette var før storsenteret kom. Altfor langt å sykle og før mobiltlf. Jeg tror moren min var livredd, men vi var skikkelige og ordentlige jenter og hun måtte slippe opp litt. Tilsvarende for dere.

Ellers vet jeg fra venner med barn på samme alder at det er mye spilling og at guttene spiller online med hverandre - alle hjemme hos seg selv. Barna presses ut, de har gode og sunne fritidsaktiviteter og så slapper de av litt med en bok etc også. Og spiller. Det er dessverre kommet for å bli.. 

Anonymkode: d3a96...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever nok i en ny alder nå. Det ungene gjør er å spille data. De spiller gjerne med hverandre. Ser ikke noe galt i det. Var selv datanerd da jeg var ung. Det var gøy. Vi hadde LAN, spilte med hverandre, fikk nye venner online.. Ble litt i overkant mange timer med spilling i blant :P Men det ble nå folk av meg og! 

Så lenge han ikke er ensom og deprimert så ville jeg ikke bekymret meg og heller ikke mast. Data er livet for barn og ungdom nå, og det kommer bare til å bli mer av det i fremtiden. På den positive siden vil sønnen din være godt forberedt til den teknologien han vil møte på når han blir eldre. Jeg har ikke studert IKT/teknologi, men jeg ligger langt foran mange innen det området fordi jeg er vant med det og har brukt mye data, mobil osv. 

Anonymkode: 80aaa...490

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 12 år. Elsker fotball og spiller 4 ganger i uken. Hans store drøm er å bli fotballspiller noe som ikke er heeelt utenkelig;-)

Men, i det siste har han heller villet vanke rundt med venner. Noen av dem fra fotballen, og noen i klasse som ikke spiller fotball. De henger også mye i kjellerstuen hos hverandre og gamer(minecraf)t i timesvis. De dagene han har vært på fotballtrening blir ikke spillingen noe problem. Helgene derimot er det mye krangling ang spilletid. Hans far og jeg ser helst at han kommer seg opp om morgenen og kommer seg ut i frisk luft(på fotballbanen som før) men han virker mere interessert i å spille, dra ut og henge rundt med venner. Han beveger seg også lenger og lenger bort fra nærmiljøet, og istad var han på Majorstua. Vi bor på Vinderen. Vi har sagt han får henge på Vinderen og ikke lenger ned. Da han ringte meg og fortalte at han var på Majorstua med noen venner(klassekamerater) sa jeg han ikke fikk lov. Da ble han sur. Han er ekstremt åpen og forteller oss alt. Lyver aldri og jeg vet jeg kan stole på ham. 

Jeg merker jeg er frustert over at han ikke er så sporty som han var før, og at han spiller så mye. Hvor mye burde jeg mase? Er dette kanskje normalt for alderen.  Han er en blid gutt, har mange venner både i fotballmiljøet og ellers, og gjør det bra på skolen. Er dette kanskje bare begynnelsen på ungdomstiden og sånn det skal bli? Orker ikke være masekjerring heller......

Vil nevne at han er på alle fotballtreninger, alle kamper og ikke har gitt inntrykk over at han er lei fotballen overhodet.

Helt normalt! Høres ut som en super unge som bare begynner å bli ungdom. For alles skyld, bør ihvertfall ikke du og din mann drømme om at han skal bli fotballspiller! Her vi bor tror ca 70% av barna på samme alder at de skal bli det og det virker som foreldrene er enige. La han være en lykkelig ungdom som henger med venner. Han kan tøye strikken ekstremt mye mer før du har den minste grunn til bekymring. 

Pust med magen! Alt er bra! :)

• Liker 2
Skrevet

Hva er egentlig problemet med at han er på majorstua? Er jo ikke lange avstanden fra Vinderen.

Er viktig å huske at han begynner å bli voksen, puberteten begynner. Er MYE som vil endre seg. Om dere tvinger han ut for å spille forball dreper dere all gleden han har til idretten.

Og hvorfor dette behovet for å tvinge han utenførs for "frisk luft". Kan garantere at han er mer aktiv og sosial enn dere som foreldre er.

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 time siden, herremann skrev:

Hva er egentlig problemet med at han er på majorstua? Er jo ikke lange avstanden fra Vinderen.

Er viktig å huske at han begynner å bli voksen, puberteten begynner. Er MYE som vil endre seg. Om dere tvinger han ut for å spille forball dreper dere all gleden han har til idretten.

Og hvorfor dette behovet for å tvinge han utenførs for "frisk luft". Kan garantere at han er mer aktiv og sosial enn dere som foreldre er.

Hadde vært mer bekymret om han hang på Oslo City. Majorstuen er kjekt med masse cafeer og søte jenter. 

Han høres ut som en normal, sunn og frisk gutt. Gi han luft!!!

AnonymBruker
Skrevet

Har selv en på straks 12. Ut fra det jeg leser så vil jeg gi deg følgende tips:

Ikke mas. Sett opp klare regler, gjerne i fellesskap med barnet selv. Blir reglene brutt har det en konsekvens (feks en hel dag uten spilling e.l.). Dette må håndheves konsekvent. Han må vite hva som er greit, og hva som skjer hvis han bryter reglene. Både når det gjelder hvor det er ok for han å ferdes, når han må gi beskjed til dere om hvor han er, og hva som er ok ang spilling. (vi har faste tidsrom hvor spilling er ok)

Så lenge han også er ute og i aktivitet, er på treninger så mye og spiller kamper så er det ingen grunn til bekymring for dataspillingen. De lærer faktisk veldig mye av det også. Forutsetter selvfølgelig at alt skolearbeid blir gjort først.

Anonymkode: f57e3...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Majorstuen er da et trygdet og fint urbant lite sted på pyntelig vestkant i bydel Frogner? 

Anonymkode: ce217...f35

AnonymBruker
Skrevet

"Trygt" sted skulle det stå :-)

Anonymkode: ce217...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...