AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Hvorfor søker nesten alle pleiehjem, hjemmetjeneste og lignende, sommeransatte? Skjønner at det er fordi de trenger folk til å jobbe i sommerferien, men stusser litt over at det plutselig er behov for såpass mange flere utover de faste ansatte. Jeg mener, det er vel ikke slik at alle de faste ansatte er på jobb samtidig til vanlig (noen har fri mens andre er på jobb), så hvorfor organiserer de ikke bare sommerferien slik at de ukene noen har ferie, så er det andre som jobber og omvendt? Hva er egentlig ordningen med sånne sommeransatte? Anonymkode: fb240...d54
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #2 Skrevet 19. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søker nesten alle pleiehjem, hjemmetjeneste og lignende, sommeransatte? Skjønner at det er fordi de trenger folk til å jobbe i sommerferien, men stusser litt over at det plutselig er behov for såpass mange flere utover de faste ansatte. Jeg mener, det er vel ikke slik at alle de faste ansatte er på jobb samtidig til vanlig (noen har fri mens andre er på jobb), så hvorfor organiserer de ikke bare sommerferien slik at de ukene noen har ferie, så er det andre som jobber og omvendt? Hva er egentlig ordningen med sånne sommeransatte? Anonymkode: fb240...d54 Seriøst? Du ser ikke forskjellen på å få vanlige arbeidsuker til å gå opp, og at alle ansatte plutselig skal avvikle tre uker ferie hver i løpet av noen ytterst få måneder? Anonymkode: db2e8...991 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 Det går ikke rundt, samt at folk som ikke får jobbe fullt resten av året som regel ikke er så interessert i å jobbe fullt når været er fint og det er deilig å ha fri. På min jobb er vi 50 ansatte, og det trengs 19 pers pr døgn for at driften skal gå rundt, i helgene er vi 14-15. Når halvparten skal ha fri må de andre dermed jobbe stort sett hver dag for at det skal gå opp med folk og kompetanse, noe som ikke bare er helt uaktuelt av personalpolitiske hensyn, men også ifht lovverket. Derfor trengs det sommervikarer. Og en sommervikar gjør ikke hele jobben til en vanlig ansatt, så dermed ansettes det litt flere sommervikarer enn det er ansatte som er på ferie, slik at det er flere på jobb om gangen. Anonymkode: 10073...277 4
Knirke Skrevet 19. mars 2017 #4 Skrevet 19. mars 2017 Det kalles fellesferie. Idiotisk oppfinnelse, spør du meg...
applestories Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 6 minutter siden, Knirke skrev: Det kalles fellesferie. Idiotisk oppfinnelse, spør du meg... I min kommune har de som går turnus enten sen eller tidlig ferie - enten fire uker i juni-juli, eller fire uker i juli-august, og dette byttes på hver år. Det er altså ikke snakk om "fellesferie" på den måten der. Trodde det var vanlig, her er det helst fabrikker der man må stenge ned hele produksjonen som praktiserer fellesferie. ____ I forhold til "sommeransatte" - det er klart at når halvparten av de ansatte er borte, så trengs det en del vikarer. De fleste sommervikarer vil også gjerne ha en uke eller to ferie, og da trenger man noen ekstra der også. I tillegg er dette gjerne uerfarne, unge mennesker uten formell kompetanse (men gjerne i relevant utdanning) som ikke har rutinene inne, ting tar da lenger tid og man trenger flere folk. Men TS, hva mener du egentlig med dette; 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener, det er vel ikke slik at alle de faste ansatte er på jobb samtidig til vanlig (noen har fri mens andre er på jobb), så hvorfor organiserer de ikke bare sommerferien slik at de ukene noen har ferie, så er det andre som jobber og omvendt? Det er klart at alle ansatte ikke er på jobb samtidig - vanligvis går man i tre skift; dagskift, ettermiddag og natt. Det du foreslår ville jo være at de som er igjen på jobb nærmest må jobbe døgnet rundt - ihvertfall halve døgnet om alle ansatte skal ha fire uker fri i skoleferien, noe som er ganske normalt. Det er også slik at man som kommunal ansatt blir trukket i lønn for fem uker, enten man tar ut ferie eller ikke. På pleiehjem og sykehjem der man jobber turnus kan man ikke bare ta fri når man vil, det skal godkjennes i turnusen mange måneder i forveien. Du er pålagt å ta ferie, og arbeidsgiver er pålagt å sørge for at du tar ferie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå