AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Artikkel fra Avisa Nordlys: https://www.an.no/debatt/skole/kvinner/pa-tide-at-kvinner-manner-seg-opp-til-litt-selvransakelse/o/5-4-488091 I september i fjor publiserte Forskningsnytt en rapport fra Norges Handelshøyskole, som knapt fikk oppmerksomhet i mediene. Den setter kvinner – og spesielt kvinnelige lærere – i et lite flatterende lys. De siste årene har det blitt gjennomført flere studier som tyder på forskjellsbehandling av gutter og jenter når utfallet av prestasjoner skal bestemmes, ifølge doktorgradsstipendiat Ranveig Falch. Studiene viser at kvinnelige lærere gir bedre karakterer til jenter enn gutter for like gode prestasjoner. – Vi støtter ikke menn når de gjør det dårlig. Men det gjør vi med kvinner, sier Falch, og viser til resultatene av studien. Mønsteret er det samme i internasjonal skoleforskning. De som er for kjønnskvotering, er også mer tilbøyelig til å forskjellsbehandle på grunn av kjønn når de skal fordele penger. Er en positiv til å hjelpe fram dyktige kvinner gjennom kjønnskvotering, vil en kanskje også være mer positiv til å støtte kvinner som gjør det dårlig enn menn som gjør det dårlig. – Det er kvinner, og tilhengere av kjønnskvotering, som står for skjevfordelingen, uttaler Falch til NHHs egen nettside. Om dette skjer bevisst eller ubevisst, har forskeren ingen formening. La oss i alle fall håpe på det siste. Atskillig mer oppmerksomhet fikk Camilla Stoltenbergs tekst i Morgenbladet i februar. Direktøren for Folkehelseinstituttet påpeker at vi er i ferd med å skape et nytt kjønnsgap før vi har kvittet oss med det gamle. Det er guttene Stoltenberg er bekymret for. Siden 1970-tallet har utdanningsgapet mellom kvinner og menn økt hele tiden, og fra 1990-tallet har det tatt av. Gapet får lite oppmerksomhet, trass i at det er en av de store endringene i samfunnet, på linje med eldrebølgen, innvandring, urbanisering og kvinnefrigjøring, skriver hun. Kort fortalt: Guttene er på bunn når det gjelder utdanning, og på topp på mange andre dårlige statistikker. _____________________________ Hva tenker dere foreldre om dette? Burde lærerinner (og lærere) gå litt inn i seg selv (i alle fall de dette gjelder). Anonymkode: 68ec4...df8 1
Gjest O.G. Skrevet 19. mars 2017 #2 Skrevet 19. mars 2017 Men hvor hen er mennene som brenner for å være lærere da?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 12 minutter siden, O.G. skrev: Men hvor hen er mennene som brenner for å være lærere da? Det burde da ikke realistisk sett nødvendig at det skal være flere lærere av ett kjønn. Heller at noen bedrer holdningene sine Anonymkode: 68ec4...df8 1
Gjest O.G. Skrevet 19. mars 2017 #4 Skrevet 19. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det burde da ikke realistisk sett nødvendig at det skal være flere lærere av ett kjønn. Heller at noen bedrer holdningene sine Anonymkode: 68ec4...df8 Tja, jeg tror ikke noe på den her propagandaen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 1 time siden, O.G. skrev: Tja, jeg tror ikke noe på den her propagandaen. Det er jo forskning det er prat om, ganske sikker forskning. Anonymkode: 68ec4...df8
Gjest O.G. Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo forskning det er prat om, ganske sikker forskning. Anonymkode: 68ec4...df8 Er det da ja.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo forskning det er prat om, ganske sikker forskning. Anonymkode: 68ec4...df8 Vi vet hvem du er, ts. Du kan like gjerne poste med nick. Anonymkode: 3112c...6bd 1
Livets skole Skrevet 19. mars 2017 #8 Skrevet 19. mars 2017 Etter at det ble et flertall av kvinner i skolen så ble det mere dulling, mindre kustus og folkeskikk. Da jeg gikk på skolen måtte vi høre etter, være høflig og ta hensyn. Den tiden er tydeligvis forbi... 2
Biloba Skrevet 19. mars 2017 #9 Skrevet 19. mars 2017 19 minutter siden, Livets skole skrev: Etter at det ble et flertall av kvinner i skolen så ble det mere dulling, mindre kustus og folkeskikk. Da jeg gikk på skolen måtte vi høre etter, være høflig og ta hensyn. Den tiden er tydeligvis forbi... Da det var et flertall av mannlige lærere i skolen, fikk man bruke spanskrør, linjal over fingrene og skammekrok på barna. De metodene har jeg ikke lyst til å sende barnet mitt til når seksårsdagen kommer, har du? 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #10 Skrevet 19. mars 2017 5 timer siden, O.G. skrev: Men hvor hen er mennene som brenner for å være lærere da? Det har vært tidspunkt i historien der folk ville sagt det samme om kvinnelige vitenskaps"menn". "Hvor er lissom alle disse kvinnene som vil lære vitenskap?" Sosial press og holdninger har mye å si, det påvirker også våre karrierevalg og tro på egne evner Anonymkode: 78fbb...f40
Livets skole Skrevet 19. mars 2017 #11 Skrevet 19. mars 2017 28 minutter siden, Biloba skrev: Da det var et flertall av mannlige lærere i skolen, fikk man bruke spanskrør, linjal over fingrene og skammekrok på barna. De metodene har jeg ikke lyst til å sende barnet mitt til når seksårsdagen kommer, har du? Vi sto ved pulten å sang en salme eller en vakker sang før første timen hver dag. Hvis vi ikke satt rolig / stille i timene fikk vi beskjed om å gå på gangen. Skjedde dette flere ganger så ble det brev hjem/alvorsprat med rektor. Vi måtte rekke opp hånden for å prate.Vi tok absolutt ikke skade av det. Idag så får lærerne kjeft av foreldrene som oftest når de ringer om dårlig oppførsel.
Bianconera Skrevet 19. mars 2017 #12 Skrevet 19. mars 2017 Mye kan ha med latskap å gjøre, jentene leser over og svarer mer utfyllende. Gutta slurver og blir fort ferdig. Og skolen belønner ferdigheter som jenter tar fortere. Samtidig greier jeg ikke å bli alt for bekymret fordi grunnet til at det blir lagt merke til er at jentene tar igjen gutta.. Jentene tilpasser seg systemet, nå må gutta det også. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #13 Skrevet 19. mars 2017 5 minutter siden, Bianconera skrev: Mye kan ha med latskap å gjøre, jentene leser over og svarer mer utfyllende. Gutta slurver og blir fort ferdig. Og skolen belønner ferdigheter som jenter tar fortere. Samtidig greier jeg ikke å bli alt for bekymret fordi grunnet til at det blir lagt merke til er at jentene tar igjen gutta.. Jentene tilpasser seg systemet, nå må gutta det også. Tar igjen er ikke akkurat riktig ordene. Tok igjen gjorde de på 80-tallet. Nå er de ganske mange prosentpoeng forbi. Ca. 12% prosentpoeng flere jenter enn gutter mottar en grad fra høyere utdanning. De får mye bedre karakterer og fullfører oftere videregående. Dette skjer i så stor grad at det påvirker både fertilitetsrate, arbeidsledighet og kjønnsfordelingen av hvor folk bor. Anonymkode: 68ec4...df8 1
Sinsiew Skrevet 19. mars 2017 #14 Skrevet 19. mars 2017 18 minutter siden, Livets skole skrev: Vi sto ved pulten å sang en salme eller en vakker sang før første timen hver dag. Hvis vi ikke satt rolig / stille i timene fikk vi beskjed om å gå på gangen. Skjedde dette flere ganger så ble det brev hjem/alvorsprat med rektor. Vi måtte rekke opp hånden for å prate.Vi tok absolutt ikke skade av det. Idag så får lærerne kjeft av foreldrene som oftest når de ringer om dårlig oppførsel. Det skjedde hos oss også, bare at vi sang den perler på en snor sangen før vi gikk inn og satt oss pent ved pulten, i stedet for salme.. Og dette er i nyere tid. samme gjør/gjorde læreren til broren min. han er 16 nå.. Er vel heller det at det ikke er lov for læreren, heller enn at læreren må manne seg opp, Å sende elever til rektor har også svært liten hensikt, da rektor ikke kan gjøre stort mer enn lærer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå