Gå til innhold

Hvordan vet man at man har fått sopp på brystvortene ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når man ammer, kan man få sopp på brysvortene. Hvordan ser man dette? Hva er symptomene? Er det noe spesielt man trenger å gjøre for å forhindre sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for de sarte, excuse my spanish....:

Au, det vet jeg litt om...

Symptomer: Sårhet, hvitt belegg, bringebærfarge. Veldig vondt! Barn har ofte sopp (trøske) i munnen, slik blir det pingpongsmitte mellom mor og barn. Det er derfor viktig at begge behandles samtidig. Du kan få en krem (tror det var Mycostatin) hos legen (spiselig!) som smøres på brystvortene og i barnets munn.

Soppen som forårsaker dette har vi alle på huden, men fuktig og klamt miljø får den til å blomstre opp og ta overhånd. Bruk derfor luftige, ikke tette bher ( gjerne blonde – hvorfor fins det så få sexy ammebher...?)) med ullinnlegg, ikke bomulls- eller engangsinnlegg.

Om du blir sår på brystvortene i en periode pga. sopp, kan du bruke ammeskjold av silikon til brystvortene er herdet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har fått trøske i munnen som er en type sopp kan dette smitte over på brystvorten.

Trøske ses som et hvitt bellegg eller hvite prikker på tungen og i munnen.

Min yngste hadde dette og det smittet over på meg. Det gjør sinnsykt vondt; man blir rød og sår og det svir :cry:

Jeg fikk noe til å smøre på fra apoteket (måtte ha resept) og det hjalp. Husker ikke hva det heter...

Tror ikke det er så mye man kan gjøre for å forhindre det, bortsett fra å holde smokker og flasketuter sterile. Og bytt ofte ammeinnlegg, evnt bruk ammeinnlegg av ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typisk tegn på sopp er et at det gjør vondt gjennom hele ammingen. Mener selv å huske at det kjenteet ut som en kniv!! Ikke godt!

Barnet har også ofte trøske i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klødde noen aldeles forferdelig...og gjorde vondt når babyen sugde.

Jeg sluttet med mine ullinnlegg og gikk over til papir som ble skiftet hver dag. Da gikk det bort etter noen dager. Så jeg ville ikke godt over til ullinnlegg (som en nevner tidligere her i tråden), med mindre du koker dem. Soppen overlever vanlig ullvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser trøske ut som hvit tunge hos barnet? :o

Plonkeliten har ganske mye hvitt på tungen, men jeg har ikke merket noe galt når jeg ammer, og har holdt på i månedsvis. Trodde det var vanlig at tungen var litt hvit, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...