Gå til innhold

Overvektig katt som flasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg håper noen kan gi meg noen råd her! :) Jeg har ikke så mye peiling på katter (da jeg er et kanin- og froske"menneske"), så jeg spør her.

Katta til bestemor er veldig overvektig! Vi har sagt flere ganger at hu ikke må mate a for mye, men hun skjønner det ikke.. Magen buler ut og hun klarer ikke å vaske seg skikkelig selv overalt (så jeg måttet ha tatt a med i dusjen flere ganger). I tillegg, flasser a. Jeg sjekka pelsen litt og så ingen midd eller andre småkryp. Trokke hu har no sår heller. Hun har ofte hatt tugger i pelsen som jeg måtte ha klippa ut. Hu får tørrfôret fra Friskies (kylling- og laksesmak) og slike first price fisker (seifilet) og noe anna bløttfôr som jeg ikke husker. Hu har vann, men får også melk og fløte..

Utenom dette ser hun frisk ut (sosial og oppegående). Jeg ønsker å vite åssen vi skal fôre a slik at hu blir slankere og også finere i pelsen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta den en tur til dyrlegen. I verste fall kan det være svulster, i beste fall er det "bare" overvekt som er problemet. Mulig den må på "slankefor". Den burde uansett ha en helsesjekk. Er det lenge siden den var til dyrlege sist? Katter skal egentlig vaksineres hvert år, og da tar gjerne dyrlegen en rask helsesjakk også.

Katter kan overspise av menneskemat og bløtfor. Om de får hovedsaklig tørrfor av bra kvalitet vil de veldig sjeldent overspise. Jeg har for eks alltid tørrfor stående fremme så kattene bestemmer selv hvor mye de vil spise, og ingen av kattene jeg har hatt i 10+ år har blitt overvektige. Jeg gir aldri menneskemat, og bløtfor får de sjeldnere. De går fritt ute til å jakte om de vil det.

Anonymkode: c0a73...c1e

Skrevet (endret)

Melk og fløte er potensielt farlig, da de fleste katter er laktoseintolerante og ikke tåler kumelk. Bestemoren din holder på gamle myter om at katter skal ha melk fordi de tilsynelatende elsker det.

Vel, katta mi elsker salsadip, men det betyr ikke at hun skal ha det i store mengder.

I beste fall har katta til bestemoren din fått diabetes, i verste fall er det andre livsstilsykdommer ute og går. Overvektig, flass og det faktum at hun ikke klarer å stelle pelsen din skikkelig fordi hun ikke kommer til.

Gi bestemoren din en skikkelig skjennepreken og finn fram informasjon om hvordan man skal ta vare på katter. Det ligger mye god info på nettet, hvis du bare gidder å google litt.

Hvis bestemoren din fortsetter å mishandle katten på denne måten, bør du omplassere den.

Edit; Og ja, det ER mishandling når man ikke evner å ta skikkelig vare på dyret sitt.

Endret av Minya
Gjest dronningbia
Skrevet

Bytt fôr! Billigmat er faktisk ikke noe bra. Det inneholder mye kalorier og lite næring. Katter skal heller ikke ha melk og fløte!!

Gjest dronningbia
Skrevet (endret)

Tørrfôr med laks skal være bra for pelsen. Om katten er kastret kan det være lurt å velge et fôr spesielt for dette. Da kastrerte katter har lettere for å legge på seg. Så dette fôret beregnet for disse kattene inneholder ikke så mye fett som i andre typer for sånn som for eksempel kattungemat som inneholder fett fordi kattunger skal ha det når de er små

Endret av dronningbia
AnonymBruker
Skrevet

Melk og fløte er i grunnprinsippet ikke så dårlig. De fleste katter blir laktoseintolerante når de slutter med melk i kosten, men ettersom denne har fått det kontinuerlig så tåler den da altså å drikke det. 

Men det er virkelig ikke bra å få i seg så mye fett og salt som det den gjør gjennom "matbutikk"-kattemat. Få den til dyrlegen med det samme. 

Anonymkode: 612c3...060

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...