AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Har mulighet til å vente til han er nesten to år, eller nesten tre år. Hva ville dere valgt? Noen med erfaringer?? Anonymkode: d46bc...673
Ulrikke Skrevet 19. mars 2017 #2 Skrevet 19. mars 2017 Jeg tror å vente til han er nesten tre er for lenge... Mange barn trenger flere utfordringer før den tid... Nesten to tror jeg er passe... Selvfølgelig er det litt annerledes dersom dere har MANGE venner som er hjemmeværende med jevngamle barn, men det har de fleste i dag... 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 Takk for svar. Har ikke venner med barn hjemme men han har to søsken her etter skolen. Glemte å skrive at han er veldig sjenert og forsiktig av seg. Anonymkode: d46bc...673
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #4 Skrevet 19. mars 2017 Jeg tenker to år 😊 Anonymkode: 13471...e0c 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Min på 19 mnd har elsket barnehagen fra dag 1. Ville startet før 2 år da det er så mye de får ut av hverdagen med andre barn gjennom lek og moro. Du trenger jo ikke å ha 100% plass i starten. Men min hadde klikket av å være hjemme med meg selv med turer og lek.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 Jo senere jo bedre! Se hele dette foredraget og tenk litt over saken! <3 Særlig med en forsiktig unge. Anonymkode: 117b7...d74 3
Gjest Magnifiq Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 Jeg hadde lett drøyd det til nærmere tre. En toåring kan absolutt trives i Bhg, men den har ikke behov for barnehage. Så lenge man er en oppegående forelder, som ikke forventer å kunne sitte på PC hele dagen,og faktisk gir barnet litt utfordringer har barnet det bedre hjemme når de er så små.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #8 Skrevet 19. mars 2017 Hvordan er situasjonen om han starter som nesten to? Vil dere ha mulighet til en liten middelvei, 5-6 timers dager fra nesten to år? Og ikke helt fulle dager? I så fall ville jeg gått for det. Gjorde det med min, i barnehagen fra halv ti til halv tre ca, litt slingringsmonn, sover endel av denne tiden, får være ute hver dager, får lære å vente på tur, blir utfordret ved måltid til nye smaker (barnehagen serverer varm lunsj) og språket gjorde et hopp. Barnet har nå gått i barnehagen siden august og henter skoene sine selv om klokka blir for mye, og ber om barnehagen. Har han dager hvor han er lei seg eller lignende, så har vi mulighet til en hjemmedag da jeg er hjemme i permisjon. Anonymkode: b1b01...e50
GammelKaktus Skrevet 19. mars 2017 #9 Skrevet 19. mars 2017 Min var nærmere 3 enn 2.5 noe han begynte og det funket kjempebra. Skulle jeg hatt flere barn så hadde jeg latt de begynne i samme alder.🤗 4
Arkana Skrevet 19. mars 2017 #10 Skrevet 19. mars 2017 Jeg tenker at begge deler går veldig bra og at hva du velger er opp til deg. Det er ikke som om barnet ditt kommer til å henge etter eller at noe som helst negativt skjer om man venter til tre år. Selv har vi erfaring med begge deler. Den av våre som var yngst ved barnehagestart var nesten to år og den som startet senest var nærmere tre år. Helt problemfritt uansett alder, alle fikk seg venner omtrent med en gang og alle tre har vært/er langt framme i utvikling, både språkmessig, motorisk osv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #11 Skrevet 19. mars 2017 Så mange flotte svar, tusen takk. Han kan ha korte dager ja. Er fortsatt veldig i tvil men kanskje jeg går for 2 år. Anonymkode: d46bc...673
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. mars 2017 #12 Skrevet 19. mars 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så mange flotte svar, tusen takk. Han kan ha korte dager ja. Er fortsatt veldig i tvil men kanskje jeg går for 2 år. Anonymkode: d46bc...673 PS: min var også litt forsiktig. Etter noen måneder i barnehagen så ble han mye mer utadvendt og tøffere Endret 19. mars 2017 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #13 Skrevet 19. mars 2017 Jeg vil si det kommer an på hvilke muligheter dere har til å være sammen med andre barn på samme alder. Vi hadde ingen muligheter for det, alle andre gikk i barnehage og var for slitne/opptatt på ettermiddager og i helger. Min gutt begynte i barnehage da han var akkurat 2, og de siste månedene før det fikk vi lov å komme på besøk i utetiden to ganger i uken. Han gråt hver gang vi gikk derfra fordi han ville "være med barna inn". Da han endelig fikk begynne på ordentlig var han overlykkelig, løp inn hver dag og vi hadde aldri noen problemer med levering. Han var også ganske forsiktig av seg, men å gå i barnehage hjalp veldig på det. Men så fikk vi en fantastisk barnehage også da. Det har mye å si. Anonymkode: 5fd79...a98
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #14 Skrevet 20. mars 2017 Tja...et sv mine barn startet da hun var nesten 2 og det var supert. Hun hadde stor glede av bhg og språket skjøt fart med en gang hun begynte der. Yngste begynte da han var litt over 1, og for ham var det fint. Han er veldig aktiv og fysisk av seg, så det var igrunnen godt for alle at han fikk større områder å leke på etc. Det skal sies at det ikke er noen åpne bhg el.l her vi bor. Jeg synes 2-årsalderen i utgangspunktet virker veldig fin ift barnehagestart. Anonymkode: 5d4c5...a2b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #15 Skrevet 20. mars 2017 Her er barn veldig forskjellige. Noen barn synes også det er vanskeligere å begynne i barnehage jo eldre de blir. Vår begynte da han var ca 21 mnd og han kunne ha begynt før også, han virkelig stortrives i barnehagen og med å være med andre barn. Når barna er 2-3 begynner mange viktige læringsprosesser i forhold til samspill med andre barn, så skal man ha barnet hjemme synes jeg det er viktig å ha muligheten til at barnet treffer andre barn jevnlig. Anonymkode: 2eb68...8a6
Gjest Magnifiq Skrevet 20. mars 2017 #16 Skrevet 20. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barna er 2-3 begynner mange viktige læringsprosesser i forhold til samspill med andre barn, så skal man ha barnet hjemme synes jeg det er viktig å ha muligheten til at barnet treffer andre barn jevnlig. Anonymkode: 2eb68...8a6 TS sier barnet har to søsken, så det treffer jo andre barn hver dag.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #17 Skrevet 20. mars 2017 Min første var over tre, det var litt sent. Min andre rett før toårsdagen, det var ganske perfekt. Men det handler jo om hele familiesituasjon (min eldste hadde ikke søsken hjemme for eksempel, han ble litt ensom/hadde godt av å få venner). Anonymkode: defbb...a96
Sirah Skrevet 20. mars 2017 #18 Skrevet 20. mars 2017 Som flere foreslår, hva med korte dager/færre dager fra to år og drøye fulle dager så lenge du kan? Det kan nok bli veldig kjedelig for en nesten tre år gammel pjokk og bare være med mamma hele dagen. De har godt av å få venner og være med andre på sin alder.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #19 Skrevet 20. mars 2017 Det var lurt det med å besøke barnehagen noen ganger før start:) Ser jo at han virkelig stråler når vi er på feks lekeland og han ser andre små barn. Selv om han holder seg klistra inntil meg.. tror kanskje det kan bli kjedelig å bare være med meg i tre år, hvertfall når han slutter å sove på dagtid vil dagene bli lange. Anonymkode: d46bc...673
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå