Gå til innhold

Må man amme og pumpe så mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sist måtte jeg pumpe meg mye siden jeg brukte brystskjold. Det var i starten og skulle pumpe meg ti min på hvert bryst etter amming. Jeg ble kjempe sår. Ofte ammet jeg først en time og deretter pumping i tjue minutter. Følte ikke jeg gjorde stort annet. Skule også amme hver tredje time fra jeg starten sist amming. Så gikk stort sett bare en times tid før jeg var i gang igjen. Og dette hele døgnet. 

Fikk aldri til ammingen. Gav opp etter en månedstid. Men er det virkelig sånn at man må pumpe og amme så mye i starten? Selv om jeg bruker brystskjold. Jeg hadde masse melk så var ikke derfor heller. Men en ting jeg merket med pumping var at brystvortene mine var nær kanten hver gang det pumpet. Som om de presset ut mot kantene, virket som det var dårlig plass. Skal det være sånn eller skal man ha noe plass rundt? 

Syns ammingen var vondt, pumpingen, tiden jeg ikke ammet, når jeg var borti, når jeg fikk luft på. Alt var vondt. Purelan hjalp ingenting. 

Anonymkode: 939b0...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor pumpet du i det hele tatt?  Legge baby så ofte den vil på brystet så trenger du ikke å tenke så mye mer om det (hvis ikke det er noe problemer med melkeproduksjon da - og dette er sjelden)

Anonymkode: 5affb...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet barna når de virket sultne og fikk aldri dreis på pumpingen. Ammet nok oftere enn hver tredje time i starten, men pumpet da til gjengjeld ikke.

Ble du anbefalt å pumpe, og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor pumpet du i det hele tatt?  Legge baby så ofte den vil på brystet så trenger du ikke å tenke så mye mer om det (hvis ikke det er noe problemer med melkeproduksjon da - og dette er sjelden)

Når man bruker skjold, som ts sier hun gjorde, er det anbefalt å pumpe i tillegg da skjold hindrer brystet i å bli tømt skikkelig. Men det går jo an å la være å prøve. Og man trenger ikke nødvendigvis pumpe mer enn en gang til dagen. 

Hvor ofte man må amme kommer jo helt an på babyen, ts. De fleste må regne med å amme "hele tiden" den første måneden. Men hvis man slipper å pumpe, og er innstilt på det trenger det ikke være så ille å amme hele tiden, hvis man ikke har problemer. Sleng beina på bordet, se på gode serier, og la mannen lage mat og rydde. 

Og man MÅ ingenting. Hvis man er anbefalt å pumpe men føler at det er for slitsomt er det bare å prøve å la være. Det høres forøvrig ut som pumpen din ikke passet deg riktig, det finnes ulike størrelser på trakten. 

Jeg trengte aldri å pumpe meg av nødvendighet, gjorde det bare for å få et lite melkelager (som jeg måtte kaste...). 

Det viktigste for å få til god amming er å få god nok hjelp tidsnok! Bruk ammehjelpen for alt det er verdt! Forsøk å unngå bruk av skjold hvis mulig, få heller hjelp med å fikse årsakene til at du trenger skjold. Samtidig er det bedre å bruke skjold enn å gi opp hvis det er alternativet og man helst ikke vil gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg måtte pumpe de første mnd (og det var for å bli kvitt overproduksjon). Har pumpet litt innimellom for å ha litt melk i frysen, men kun når jeg har tid og gidder. 

Min sønn er 6 mnd og jeg har hele tiden latt ham spise så ofte og mye han vil. I starten gikk det mye tid til amming, men rigget meg til i godstolen med ammepute og vannflaske, noe å spise og fjernkontrollen. Så en serie, lot min sovne på fanget, tok en dupp selv om jeg trengte, ammet litt til. På kveldstid hadde jeg ham i bæresjal og ingenting på overkroppen, da kunne jeg bære og amme samtidig. 

Jeg tror du hadde for små trakter til pumpen. Ville prøvd en størrelse større. Jeg kjøpte noen som var hakket mindre, og det å ha riktig størrelse gjorde pumpingen mye lettere.

2017-03-19 19.06.29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt en ammehjelper på ammehjelpen.no eller meld deg inn i gruppen på Facebook! Mye fin og bra hjelp der <3 

Anonymkode: 8ce95...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: jeg fikk beskjed fra barsel om å pumpe så mye pga skjoldbruket. Nå endte det opp med brystbetennelse likevel selv om jeg fulgte det så vet ikke hvor farlig det er.... 

Skulle gjerne også bare lagt baby på brystet. Da hadde jeg sluppet både amming og brystskjold.. 

17 timer siden, Hactar skrev:

Jeg ammet barna når de virket sultne og fikk aldri dreis på pumpingen. Ammet nok oftere enn hver tredje time i starten, men pumpet da til gjengjeld ikke.

Ble du anbefalt å pumpe, og i så fall hvorfor?

Ja ble anbefalt siden jeg brukte skjold.

17 timer siden, Sisti skrev:

Når man bruker skjold, som ts sier hun gjorde, er det anbefalt å pumpe i tillegg da skjold hindrer brystet i å bli tømt skikkelig. Men det går jo an å la være å prøve. Og man trenger ikke nødvendigvis pumpe mer enn en gang til dagen. 

Hvor ofte man må amme kommer jo helt an på babyen, ts. De fleste må regne med å amme "hele tiden" den første måneden. Men hvis man slipper å pumpe, og er innstilt på det trenger det ikke være så ille å amme hele tiden, hvis man ikke har problemer. Sleng beina på bordet, se på gode serier, og la mannen lage mat og rydde. 

Og man MÅ ingenting. Hvis man er anbefalt å pumpe men føler at det er for slitsomt er det bare å prøve å la være. Det høres forøvrig ut som pumpen din ikke passet deg riktig, det finnes ulike størrelser på trakten. 

Jeg trengte aldri å pumpe meg av nødvendighet, gjorde det bare for å få et lite melkelager (som jeg måtte kaste...). 

Det viktigste for å få til god amming er å få god nok hjelp tidsnok! Bruk ammehjelpen for alt det er verdt! Forsøk å unngå bruk av skjold hvis mulig, få heller hjelp med å fikse årsakene til at du trenger skjold. Samtidig er det bedre å bruke skjold enn å gi opp hvis det er alternativet og man helst ikke vil gi opp. 

Her var det ammeskjold eller ingenting. Dessverre ble det til ingenting uansett da baby også nektet skjoldet ganske fort. 

Fint å høre alt det skal være mulig å pumpe bare en gang i døgnet. Jeg syntes det var rart jeg måtte det i utgangspunktet for følte brystene hadde fått tømt seg godt. Men det er kanskje sånt man ikke helt kan vite? 

17 timer siden, Bokdamen skrev:

Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg måtte pumpe de første mnd (og det var for å bli kvitt overproduksjon). Har pumpet litt innimellom for å ha litt melk i frysen, men kun når jeg har tid og gidder. 

Min sønn er 6 mnd og jeg har hele tiden latt ham spise så ofte og mye han vil. I starten gikk det mye tid til amming, men rigget meg til i godstolen med ammepute og vannflaske, noe å spise og fjernkontrollen. Så en serie, lot min sovne på fanget, tok en dupp selv om jeg trengte, ammet litt til. På kveldstid hadde jeg ham i bæresjal og ingenting på overkroppen, da kunne jeg bære og amme samtidig. 

Jeg tror du hadde for små trakter til pumpen. Ville prøvd en størrelse større. Jeg kjøpte noen som var hakket mindre, og det å ha riktig størrelse gjorde pumpingen mye lettere.

2017-03-19 19.06.29.png

Tusen takk for tegninger! Ser ut som jeg hadde feil størrelse. Burde hatt større størrelse. Får snart en baby til så må kjøpe inn. Kanskje det hjelper. Håper selvsagt alt vil gå etter boka denne gangen, men ha det klart tror jeg er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor måtte du ha skjold? Jeg hadde veldig såre brystknopper i starten men ville ikke bruke skjold nettopp fordi jeg visste at det kunne lede til langvarige problemer med produksjon feks. Brukte multimam pads som lindra brystvortene godt og fikk has på sårene ved hjelp av bedre sugeteknikk og bacymicin salve, fikk vekk det siste såret etter tre uker og det meste gav seg etter ca en uke. 

I starten er amming viktig, pumping ville jeg roa ned og evnt pumpa og tømmt brystet godt en gang i døgnet feks for å hindre betennelse. For mye pumping kan lede til overproduksjon og gi større sannsynlighet for tette melkeganger også. 

Anonymkode: 70a1f...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte du ha skjold? Jeg hadde veldig såre brystknopper i starten men ville ikke bruke skjold nettopp fordi jeg visste at det kunne lede til langvarige problemer med produksjon feks. Brukte multimam pads som lindra brystvortene godt og fikk has på sårene ved hjelp av bedre sugeteknikk og bacymicin salve, fikk vekk det siste såret etter tre uker og det meste gav seg etter ca en uke. 

I starten er amming viktig, pumping ville jeg roa ned og evnt pumpa og tømmt brystet godt en gang i døgnet feks for å hindre betennelse. For mye pumping kan lede til overproduksjon og gi større sannsynlighet for tette melkeganger også. 

Ts: nå var det ikke sånn at jeg ønsket å bruke skjold på noen måte. Baby nektet og ta puppen om det ikke var på. Tok ikke lang tid før det ble nektet også så ble ikke noe amming. 

Multimam skal jeg kjøpe meg til neste baby blir født snart. Bacinycin salve, kan den brukes uten å tørkes av ved amming? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: nå var det ikke sånn at jeg ønsket å bruke skjold på noen måte. Baby nektet og ta puppen om det ikke var på. Tok ikke lang tid før det ble nektet også så ble ikke noe amming. 

Multimam skal jeg kjøpe meg til neste baby blir født snart. Bacinycin salve, kan den brukes uten å tørkes av ved amming? 

Ikke sikkert at neste baby nekter å ta puppen for det! Du kan vel prøve uten først og se hvordan det går?

Anonymkode: 9c235...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert at neste baby nekter å ta puppen for det! Du kan vel prøve uten først og se hvordan det går?

Anonymkode: 9c235...223

Neida. Håper ikke det! Jeg vil helst ha alt klart i tilfelle 😊. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei,den må vaskes av. Den er ikke anbefalt noe sted for såre brystvorter men det er jo en sårsalve, og etter å ha testa alt annet funka denne ganske kjappt. 

Mente ikke å være anklagede ang skjold.!! Det er så mange grunner for å bruke disse så for å kunne gi bedre råd er det relevant. For min del vurdere jeg det pga mye sårhet men klarte å jobbe meg gjennom det. For andre er de helt nødvendige pga feks innovervennte brystknopper som barnet ikke får tak på. Men jeg vil oppfordre til å prøve alt annet før man prøver skjold siden det ofte blir vansker etterhvert med de og det er styrete feks med tanke på renhold osv.

Det er mye mulig amminga går annerlede denne gangen. Jeg har hatt to ganske forskjellige erfaringer med mine to barn, problemer med begge men med forskjellige problemer med forskjellige barn. Med nr 1 hadde jeg feks aldri sårhet, mens dette fikk jeg med nr 2. Så det avhenger mye av barnet du får!! Husk å be om god veiledning på sykehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Noen ganger kan man lære teknikker som hjelper baby med å ta tak uten skjold. Jeg har slitt MYE med amming, og har etterhvert lært mye mer om teknikk enn det jeg hadde sjans til å lære på sykehuset. Så igjen - ikke nøl med å kontakte ammehjelpen hvis du ser det blir problemer med nestemann. Flipple-teknikken kan for eksempel fungere. Eller skikkelig overdrevet hamburgergrep (vi snakker skikkelig puppeskvis). Eller kombiner de to. Tungebåndet bør også sjekkes av en ekspert (ikke en tilfeldig barnelege eller jordmor eller ønh-lege men av en som er ekspert på tungebånd), det er ofte årsaken til at baby ikke får tak. 

Men forhåpentligvis er ikke dette noe du trenger å bekymre deg for med nestemann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...