Arkana Skrevet 16. desember 2004 #21 Del Skrevet 16. desember 2004 har hørt at minipiller må tas til ganske så nøyaktige tider hver eneste dag, med kun et par timers sikkerhetsmargin. det er ikkeno for meg... tar det ganske så nøyaktig på ukedager hvor jeg legger meg til de samme tidene hver dag, men i helger og ferier etc, eller når jeg fester blir det gjerne en del senere.. tør ikke ta sjansen på å ta den kanskje 3-4 t for sent og da ikke være sikker... så minipiller er vel heller ingenting for meg.. er det jeg som er veldig vanskelig når det kommer til prevensjon eller? Det finnes en ny type minipille som heter Cerazette (helt østrogenfri), den kan du ta opptil 12 timer forsinket akkurat som vanlige p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #22 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg fikk anbefalt p-ring av helsesøster. Er det noen som vet noe om den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 16. desember 2004 #23 Del Skrevet 16. desember 2004 har du testa den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 16. desember 2004 #24 Del Skrevet 16. desember 2004 Har gått på Trionetta i ca et år nå' date=' de passer meg bra på alle måter, unntatt at jeg har mistet sexlysten helt. Jeg har aldri hatt problemer med dette før jeg begynte på trionetta, og den kom tilbake når jeg hadde et opphold på en mnd ca. Å kutte ut p-pillene er for meg helt uaktuelt siden jeg er i et fast forhold, men merker at det ikke kan fortsette på denne måten. jeg orker ikke "tvinge" meg selv til å ha sex lenger... har derfor tenkt på å bytte merke, noen som vet om jeg må ha en mnds opphold eller om jeg bare kan begynne på et nytt brett av et annet merke når jeg er ferdig med det brettet jeg er på nå?[/quote'] Du skal være litt forsiktig med å bytte fra Trionetta til yasmin. For de er av to forskj. kategorier p-piller. Trionetta består av 3 typer piller, som har forskj. innhold, mens Yasmin har 21 like piller. Hun på apoteket snakket om at det var greit å bare fortsette som vanlig hvis pillene var av samme kategori, men at det ikke alltid går hvis det er en annen kategori. På apoteket har de en sånn bok der det står hva du skal gjøre i ditt tilfelle, så bare spørså hjelper de deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 16. desember 2004 #25 Del Skrevet 16. desember 2004 Min lege lot meg da bytte fra Trinordiol til Yasmin uten noen pause eller noe, sa ikke noe om at det var dumt han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #26 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg skal bytte fra Trinordiol til Cerazette, som er helt forskjellige p-piller. Legen min nevnte heller ingenting om noen pause. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #27 Del Skrevet 16. desember 2004 har vel ikke egentlig bestemt meg for å begynne på yasmin men... men er det noen av dere som har bytta p-piller pga manglende sexlyst og fått MERKBARE forandringer etter det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 16. desember 2004 #28 Del Skrevet 16. desember 2004 har vel ikke egentlig bestemt meg for å begynne på yasmin men... men er det noen av dere som har bytta p-piller pga manglende sexlyst og fått MERKBARE forandringer etter det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 16. desember 2004 #29 Del Skrevet 16. desember 2004 har hørt mye forskjellig om Yasmin... er den grei å bruke? Jeg fikk pigmentforandringer i ansiktet av Yasmin. Sluttet med dem så fort det ble oppdaget, og heldigvis er flekkene borte nå. Så for meg var ikke Y et bra valg. Kanskje det går bedre for deg. Man får jo så forskjellige bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 16. desember 2004 #30 Del Skrevet 16. desember 2004 Gitte, Jeg tok først Trinordiol i et par år og byttet så til Yasmin og tok den i et par år. Merket ikke store overgangen, bortsett fra at jeg fikk finere hud. MEN så tok jeg en pause i 6mnd fra p-pillenen OG DA merket jeg virkelig for første gang hva sex-lyst var. Jeg visste ikke hva jeg gikk glipp av før jeg sluttet. Måtte så begynne på Yasmin igjen for det ble litt for risikablelt for meg å drive med "hoppe-av-i-svingen metoden". Og da må jeg virkelig si at sex-lysten dalte kraftig igjen. Skikkelig kjipt. Så var jeg hos legen pga prevensjonsveiledning (hadde også andre plager med pillene) og han anbefalte meg minipillen. Han sa dessuten at så lenge jeg tok den før jeg la meg (uavhengig av når!), så skulle det gå så bra så. Har ikke praktisert hans råd, men heller tatt den til samme tid hver dag (alarm på mobil og piller i lommeboka er genialt!). (Glemt kun en gang: jeg var på kino da jeg skulle ta pillen og hadde mobilen på lydløs) Sexlysten kom veldig kjapt tilbake og jeg har ingen plager lenger. (Migrenen kommer nå veldig sjeldent). Snakk med legen din om det! Finnes jo så mange muligheter nå. Legen din vil hjelpe deg å velge det som er rett for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #31 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg har prøvd trionetta, synfase, yasmin og microgynon. Nå går jeg på Cerazette. Hver gang jeg byttet fikk jeg beskjed om å bare begynne rett på det nye brettet, så du trenger ingen pause. Det er mange merker der ute, du må nesten bare prøve deg frem til du finner noe som passer deg. i Tillegg til p-piller er det jo minipiller, p-plaster, p-ring, hormonstav, p-sprøyte etc. Jeg er igang med 2.mnd med Cerazette nå og er veldig fornøyd. Jeg har ingen bivirkninger og jeg har gått ned de 6 kg jeg la på meg av andre p-pille merker. Dessuten har mensen forsvunnet. At mensen forsvinner skjer med noen, andre får bare en meget sparsommelig blødning en gang i mnd. Disse p-pillene inneholder like lite hormoner som minipiller, men skulle du glemme dem har du 12 timers "glemme-tid". Med minipillen har du 2 timer. Snakk med legen din så finner du nok noe som passer for deg! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 17. desember 2004 #32 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) ds Endret 11. juli 2007 av Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 17. desember 2004 #33 Del Skrevet 17. desember 2004 jeg tar 95% av tiden pillen til riktig tid, så sånn sett er det ikke noe å diskutere på det, men å gå på minipillen og risikere å måtte bruke kondom en uke fordi jeg tok den to timer for sent.. det er uaktuelt... får vel kanskje stikke til legen snart, veit om en som begynner å bli utålmodig når jeg syns det er heeelt ok å se på "60 minutes" istedet for å kose litt med han Lenger oppe står det om minipillen Cerazette som har 12 timer i stedet for 2. Jeg går på disse selv og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 17. desember 2004 #34 Del Skrevet 17. desember 2004 hva er egentlig forskjellen på minipille og p-pille? bortsett fra hormoninnholdet? de er like trygge som p-piller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #35 Del Skrevet 17. desember 2004 Så lenge du tar minipillen til rett tid(du har 2 timers slingringsmonn) så er de like trygge som p-pillen. Forskjellen mellom p-piller og minipiller er at minipiller inneholder bare 1 hormon, p-piller inneholder 2 hormoner. Dessuten har generelt minipiller mindre mende av det ene hormonet enn p-piller har av hvert hormon. Det er derfor det er kortere "glemmemargin" på minipiller. Cerazette er bygd opp som minipiller, med hensyn til mende hormon og ant. hormoner, men den har en 12 timers "glemmemargin, som vanlige p-piller. Mange reagerer med bivirkninger på p-piller pga hormoninnholdet er for stort. Minipiller eller nå Cerazette kan derfor være en god løsning når du har problemer med bivrkning av vanlige p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå