Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en økonomisk idiot. Selv små regninger på under 200 kr blir bare liggende uten at han betaler dem. Jeg har bedt han betale de siste regningene som kom. Hans regninger altså. Men ingenting skjer. Jeg har ikke oversikt over hans skyld og gjeld. Jeg vet han har lønnstrekk.

Han er fortsatt under utdanning, og jobber halv stilling ved siden av. Det er jeg som betaler det meste av utgifter. Det er også mitt hus.

Hvis vi skal kjøpe noe sammen, må lånet stå på meg siden han ikke er kredittverdig. Det har ikke vært et tema ennå siden vi har hver vår bil. Hva gjør jeg? Ønsker tips fra noen i samme situasjon. Kjenner jeg mister litt av respekten for han 🙁

Anonymkode: eb354...8c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde miste mye respekt. Det går vel på et vis når dere har helt separat økonomi, men hva gjør du hvis dere får barn sammen og han ikke betaler noe som helst?

Anonymkode: 60ec7...2e3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke bare mistet "litt av respekten" for en sånn person. Jeg hadde mistet all respekten!

Du går vel ikke rundt og planlegger å stifte gjeld med en som ikke betaler for seg??? Hva om han ikke betaler sin del av boliglånet heller, eller andre utgifter? Ikke finn på å få barn med en sånn fyr!

Endret av Million
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her trenger forholdet deres helt klart en ordning.

Han trenger å få en oversikt over sin egen økonomi. Tror du han er villig til å sette opp budsjett? Eller at du 'overtar' hans økonomi?

Dersom han ikke ønsker å få ordning på økonomien sin, hadde jeg faktisk kasta han ut. Det er ikke levedyktig i lengden.

Anonymkode: 366c1...954

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fast trekk fra lønnskonto til felleskonto (som kun jeg har tilgang til) den dagen lønna kommer. Fra denne kontoen betaler jeg alle fellesutgifter (huslån, strøm, kommunale avgifter, tv, internett, forsikring osv), og setter av penger til ferie, oppussing og buffer. Hva han gjør med det han har igjen på lønnskontoen er ikke min sak, men så vidt jeg vet er det rikelig der til å betale de regningene som er hans private. Om han ikke betaler sine regninger er det ikke mitt problem, og vi risikerer ikke å miste huset pga hans rot. Vi har hver vår bil, selv om vi sikkert kunne klart oss med en felles. Dette er egentlig bare fordi jeg ikke kan risikere å plutselig en dag stå uten bil fordi han har rotet det til (igjen...). Jeg maser aldri om at han må betale regninger, han er tross alt voksen.

Anonymkode: 3e495...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begge to barn fra før. Det er ikke aktuellt å få barn sammen. Vi er i 40 årene. Huset og boliglånet er mitt. Han betaler en liten sum til meg hver mnd. Vi har pratet om å kjøpe større hus. Men det er ikke særlig realistisk når han ikke er kredittverdig. Så det kommer neppe til å skje. Han er ferdig utdannet til sommeren. Betalingsevnen øker da, men det er jo viljen det står på. Ingen lett situasjon. 

TS

Skrevet

Han er over 40 år og klarer ikke å betale regninger uten at noen holder ham i hånda? Hva slags mann er dette egentlig? Du tar virkelig en sjanse på vegne av deg selv og ungene dine om du investerer i noe som helst med en luksusfellenkandidat. Så lenge det handler om viljen og ikke evnen, som du selv sier, så vet du jo hva du får her. Han har hatt et helt liv på å lære seg økonomi. Men så lenge det finnes kvinner som likevel vil hjelpe ham ut av knipa, sy puter under armene hans og betale mat og hus og la ham slippe enkelt unna, hvorfor skulle han forandre seg? Hvis ikke det at han selv har 2 barn som trenger en pappa med vett i skallen er nok til å klare å logge seg inn på nettbanken forstår jeg ikke at du tør. Hva skal du med ham egentlig? Hva gir han i forholdet, det høres jo ut som han lever på deg og din godvilje?

• Liker 3
Skrevet

Er det nå det er passende med "dump"?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fast trekk fra lønnskonto til felleskonto (som kun jeg har tilgang til) den dagen lønna kommer. Fra denne kontoen betaler jeg alle fellesutgifter (huslån, strøm, kommunale avgifter, tv, internett, forsikring osv), og setter av penger til ferie, oppussing og buffer. Hva han gjør med det han har igjen på lønnskontoen er ikke min sak, men så vidt jeg vet er det rikelig der til å betale de regningene som er hans private. Om han ikke betaler sine regninger er det ikke mitt problem, og vi risikerer ikke å miste huset pga hans rot. Vi har hver vår bil, selv om vi sikkert kunne klart oss med en felles. Dette er egentlig bare fordi jeg ikke kan risikere å plutselig en dag stå uten bil fordi han har rotet det til (igjen...). Jeg maser aldri om at han må betale regninger, han er tross alt voksen.

Anonymkode: 3e495...ce5

Takk for svar. Nei man burde ikke trenge be en voksen mann om å betale regningene sine. Han har mange uåpna konvolutter som bare ligger på hylla. Han dårlige økonomiske sans rammer ikke meg siden vi ikke eier noe sammen. Men siden jeg må dra mesteparten av lasset alene, så rammer det meg på den måten. Håper på bedring til sommeren når han er ferdig med skolen. Men ser ærlig talt litt mørkt på det. Eier dere huset sammen? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

En mann i 40-årene som er et økonomisk rotehode og ikke en gang er ferdig utdannet....? Styr unna!

Anonymkode: 7f78f...aae

Gjest Josefine5
Skrevet (endret)

.

Endret av Josefine5
AnonymBruker
Skrevet

Mtp alderen hans, er det ganske sannsynlig at gjelda hans er ganske stor. 

Han kommer aldri til å skikke seg, og planlegge en økonomisk fremtid med en sånn fyr er skummelt. Du graver dn grav for deg selv, og barna dine. 

Anonymkode: 8ba01...f13

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Nei man burde ikke trenge be en voksen mann om å betale regningene sine. Han har mange uåpna konvolutter som bare ligger på hylla. Han dårlige økonomiske sans rammer ikke meg siden vi ikke eier noe sammen. Men siden jeg må dra mesteparten av lasset alene, så rammer det meg på den måten. Håper på bedring til sommeren når han er ferdig med skolen. Men ser ærlig talt litt mørkt på det. Eier dere huset sammen? 

TS

Men hvorfor drar du lasset alene? En ting er at han bare betaler en symbolsk leie, men han må da bidra på lik linje til mat og andre felleskostnader! Her høres det fornuftig ut at dere setter inn penger på felles utgiftskonto til mat, strøm, internett og alt annet som dere bruker likt av begge to. Avtalt beløp må overføres automatisk rett etter lønningsdag, så du ikke er avhengig av at han skal få rotet seg til å gjøre det. Det dere da har igjen på konto er deres egne penger til privat forbruk. Det kan være naturlig med en skjevdeling med tanke på både inntekt og antall barn og hvor mye de forskjellige barna bor hos dere, men dette må dere evt. finne ut av selv. Dersom han bidrar mindre fordi han bare jobber deltid er det også naturlig at hans andel går opp når han er ferdig utdannet og i fullt arbeid igjen, så da må fordelingen settes på nytt.

Det virker som det uansett er du som bør ha kontroll på felleskontoen og felles regninger, men da bidrar han i alle fall noe økonomisk og så går rotet hans bare ut over ham selv. 

Kjøpe noe nytt og stifte fellesgjeld med denne mannen hadde jeg aldri gjort, men med enkelte grep er det nok mulig å få et godt forhold likevel. 

Anonymkode: 65dfb...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å si: Det ideelle hadde selvsagt vært at han ble voksen og tok ansvar selv, men når han ikke har klart det hittil ville jeg nok ikke holdt pusten mens jeg ventet. :P Du må vurdere hva du er villig til å finne deg i, og om han veier opp for de manglende økonomiske evnene med å ha andre gode egenskaper. 

Anonymkode: 65dfb...9eb

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har begge to barn fra før. Det er ikke aktuellt å få barn sammen. Vi er i 40 årene. Huset og boliglånet er mitt. Han betaler en liten sum til meg hver mnd. Vi har pratet om å kjøpe større hus. Men det er ikke særlig realistisk når han ikke er kredittverdig. Så det kommer neppe til å skje. Han er ferdig utdannet til sommeren. Betalingsevnen øker da, men det er jo viljen det står på. Ingen lett situasjon. 

TS

Alt snakket om "kjøpe noe større sammen" bør du bare glemme med en gang. et vil nok ikke komme til å skje, med mindre du kjøper noe større og han henger på som nissen på lasset.

Beklager, TS, jeg har sett en sånn figur en gang. Masse snakk om at vi skulle kjøpe noe stort sammen. Han fant prospekter og vi reiste til og med på visninger. Men, det var aldri noe som "passet ham". Jeg snakket intenst om regningskonto, å sette av hver måned, - det ble møtt med noen ord som "ja-ja. Lurt det", men ingenting skjedde. Absolutt ingenting. Jeg sluttet å snakke om det, og holdt pengene mine for meg selv. Etter en stund luktet jeg lunta og kjøpte en leilighet som back-up, - og 2 år etter kom telefonen fra namsmannen.

Fant skuffer og skap fulle av uåpnede konvolutter, og åpnede konvolutter med inkassovarsler og krav. Jeg har ikke som vane å grave i bunnen av undertøysskuffer som ikke er mine egne.

Jeg flyttet til min egen leilighet uten å se meg tilbake. Hold på alt hva du har kjært, han er over 40, han vil dessverre aldri klare å få hodet over vannet. Og ønsker du å dele ut lommepenger og betale regninger for et voksent menneske? 

Respekten min forsvant fullstendig med telefonen fra namsmannen. Den kom aldri tilbake.

Anonymkode: 86280...8ab

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi skal kjøpe noe sammen, må lånet stå på meg siden han ikke er kredittverdig.

Da må også huset stå på deg, og bare deg.

Anonymkode: c2cfa...10e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil si: Jeg anbefaler da at huset bare står med deg som eier.

Anonymkode: c2cfa...10e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok slitt litt for mye i et slikt forhold, men hvis du klarer å holde økonomien helt separat framover også og forholdet ellers er veldig bra skjønner jeg hvis du blir.

Anonymkode: 60ec7...2e3

Skrevet

Jeg har en sånn samboer, og jeg måtte til slutt gi han valget: Enten gir du meg full kontroll over økonomien, eller så går jeg.
Han har hatt gjeldsproblemer og dårlig økonomisk sans i årevis, og det er nok noe han sannsynligvis aldri kommer til å få til skikkelig. Han er ganske enkelt dårlig med penger.
Så vår avtale nå er at når han får penger, så skal en fast sum overføres direkte til regningskonto, som kun jeg har tilgang på. Derfra betaler jeg alle regninger, både mine, hans og felles.
Det er vanskelig, og det føles unødvendig at en voksen mann ikke greier å ha styr på pengene sine, men jeg elsker han jo, og da prøver man ganske mye for å få det til å funke. :)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er samboer med en økonomisk idiot. Selv små regninger på under 200 kr blir bare liggende uten at han betaler dem. Jeg har bedt han betale de siste regningene som kom. Hans regninger altså. Men ingenting skjer. Jeg har ikke oversikt over hans skyld og gjeld. Jeg vet han har lønnstrekk.

Han er fortsatt under utdanning, og jobber halv stilling ved siden av. Det er jeg som betaler det meste av utgifter. Det er også mitt hus.

Hvis vi skal kjøpe noe sammen, må lånet stå på meg siden han ikke er kredittverdig. Det har ikke vært et tema ennå siden vi har hver vår bil. Hva gjør jeg? Ønsker tips fra noen i samme situasjon. Kjenner jeg mister litt av respekten for han 🙁

Jeg hadde gått fra vedkommende. Makan til surrehue.

Anonymkode: b3758...ab0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...