Gå til innhold

Baby må gråte seg i søvn- føler meg som verdens værste mamma :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei jente på litt over 4 mnd... har alltid måtte bysses eller ammes i søvn og det har vært greit.... men siste tiden blir det bare værre og værre og få henne til å sove... sovner nesten aldri med puppen lenger, sovner i bæresjal, men gråter som regel en stund først... veldig forskjellig, noen gang er det sutring, andre ganger hysterisk hyling i over 30 min... hun er da super trøtt / overtrøtt, derav hyling... men det funker IKKe prøve få henne til å Søve før hun blir overtrøtt, bruker bare lenger tid og hun må likevel skrike fra seg..... voldt å se at hun ikke greier finnne roen, og jeg føler meg som verdens værste mamma som ikke greier få henne til å sove :( føler vi har prøvd alt!! Kiropraktor, lege, prøve å legge henne før hun viser tegn til å være trøtt etc, men nei... i det siste må hun bare skrike fra seg noen gang.... blir sliten av å føle å ikke strekke til for jenta mi 😢 Råd? Tanker?

Anonymkode: 07d07...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GulSol

Skriker hun om du ligger med henne? Hvorfor bysser du ikke, om det er det hun er vandt til? Om målet er å lære henne å sovne selv, så er ikke skrikekur løsningen. Har du hørt om opp-ned metoden? Er hun kanskje midt i et utviklingssprang siden dette er blitt et problem plutselig? 4 month sleep regression?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, GulSol skrev:

Skriker hun om du ligger med henne? Hvorfor bysser du ikke, om det er det hun er vandt til? Om målet er å lære henne å sovne selv, så er ikke skrikekur løsningen. Har du hørt om opp-ned metoden? Er hun kanskje midt i et utviklingssprang siden dette er blitt et problem plutselig? 4 month sleep regression?

Var kanskje ikke tydelig nok.... målet mitt er att hun ikke skal skrike sånn.. skriker selv om jeg bysser, bærer etc, driver ikke med noe som helst skrikekur, og det kommer vi aldri til å

gjøre heller... altså skriker seg i søvn i våre armer 😞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at det gjør vondt, men så lenge hun ikke gråter alene så er det ikke skadelig for barnet. Du gjør jo alt du kan.

Anonymkode: 3ff56...bce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Enig, så lenge hun ikke er alene er det ikke skadelig at hun skriker, selv om det selvfølgelig er ubehagelig for dere begge. Du kan ikke gjøre mer enn ditt beste. Det kan godt være utviklingssprang, plutselig gir det seg. Gi nærhet og trøst henne så godt du kan og hold ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forferdelig følelse 😔

Har hun startet med litt mer fast føde? 

Har du prøvd lyd-avledning? Skru på vannkranen og byss, eller legg henne på et godt teppe inne på badet mens vannkranen står på. Eller støvsugeren..hvordan er hun i bil? Blir hun overstimulert gjennom dagen? Feks mye besøk, eldre søsken som skal dulle, mye ute på farten? 

Anonymkode: f38ec...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig

Dette kal fort bli en vond sirkel; hun merker om dere er stresset, hun kan føle det på pulsen og pusten deres, også forsterkes den negative spiralen...

Hun er bare 4mnd så antar hun sover mye enda på dagtid? Skriker hun da også før hun sovner? Eller er det kun når hun skal sove for natten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler virkelig med deg! Vi slet helt fra baby var to døgn gammelt. Hadde noen gode perioder innimellom men stort sett var det som du beskrev. Vi holdt på helt til barnet ble ett år. Da tenkte vi at vi måtte forsøke og la barnet være alene på rommet og gråte. Helt grusomt. Men han gråt like mye om vi var der eller ikke. Da vi bestemte oss for å la han være mer alene. Vi gikk inn ca hvert minutt. Vi holdt faktisk ikke på lenger enn 20 min første kvelden. Etter en uke sovnet han med en gang vi la han!! 

Og vi hadde holdt på i flere timer hver kveld da i ett år. Forsøkt og fått hjelp overalt, oppsøkt det man kan oppsøke uten at noe hjalp. Det var ikke noe galt med han. 

Men det er sikkert alt for tidelig å gjøre dette når han er så liten. Det er heller ikke anbefalt. Men vår hverdag ble tiden ganger bedre. Våknet også færre ganger på natten etter dette. Vi var vant til gråt hver annen time gjennom natten. 

Ville i grunn bare si at jeg har forståelse og at Det er ikke noe du gjør galt. Noen er tydeligvis bare slik og man må bare holde ut. Ikke lett, men det går over! 

Anonymkode: ff8b6...606

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn hadde vi det og veldig lenge.

Det ble bare mye verre av å utsette legging, han var jo ordentlig trøtt - men hatet virkelig alt som hette soving på både dag og natt.

Vi slet oss gjennom en laaaaaaaang periode med helveteslegginger, hvor vi fant en slags middelvei mellom for mye stimuli og for lite nærhet.

Samsoving og oppned virket overhodet ikke, og det var tydelig at han trengte egentlig mye ro og stillhet for å klare å sovne/ikke våkne. 

Men uansett: vi gjorde det som virket å fungere "best" uten at han hverken lå alene eller ble overstimulert, og lang historie kort: han fikk ettervern veldig gode assosiasjoner til legging og sengen sin. Nå som han er eldre kan han selv spørre om å legge seg, lager koselyder i sengen og generelt er veldig glad i det å bli lagt. 

Det er ikke fordi han aldri gråt(det gjorde han virkelig til gullmedaljen og i timesvis noen ganger), men han ble ikke liggende alene og vi hjalp han til å lære selv å finne ro. Men det tok laaaaaaaaaaaang tid. 

Vi prøvde alt mulig, men for oss varierte det hva som hjalp. Noen ganger var det bæresele så han duppet av, andre ganger byssing, noen ganger bare stryking og sitte ved sengen med ryggen til. Om vi var på rommet var vi "kjedelige", og vi tok ham aldri opp for å leke når han faktisk var trøtt. 

Vi legger ham fortsatt noe senere enn andre, fordi han bare blir liggende våken og streve med søvnen om vi legger for tidlig. Søvn avler virkelig ikke søvn her i huset.

Anonymkode: 83df0...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Dette kal fort bli en vond sirkel; hun merker om dere er stresset, hun kan føle det på pulsen og pusten deres, også forsterkes den negative spiralen...

Hun er bare 4mnd så antar hun sover mye enda på dagtid? Skriker hun da også før hun sovner? Eller er det kun når hun skal sove for natten? 

Korte eller lange vers? 

Alltid slitt med søvn... om hun ikke hadde kolikk , så hadde hun mye kolikk symp frem til 3 mnd.. måtte ofte bæres på magen hver kveld fra 18.00- 22.00 tiden, og kunne skrike ganske mye/ lenge, men sov den tiden forholdsvis "godt" på natta... men dagtid har alltid vært dårlig... sover 30 min x 3... før trodde vi det var pga luftsmerter da det ofte kunne komme luft når hun våkna..men etter 3 mnd ca er luftsmertene så og si borte.. lufta kommer hvertfall lettere ut og virker ikke plaget av det.. men sovingen er ikke endret.. forsøkt kiropraktor som fant noen låsninger, hatt 4 behandlinger men 0 effekt på søvn.. sover nå i stedet dårligere på natt... kan våkne hver time på værste.. har ofte en eller 2 perioder på 2 timer søvn ... men sovner som regel fort igjen på natt om jeg løfter henne opp litt eller gir litt pupp... vi samsover, så sjelden jeg føler meg utslitt pga det, men det er slitsomt på dagtid å se hvor trøtt hun er, men får henne ikke til å sove før hun har skreket fra seg 😞 Noen dager kan gå relativt greit, andre er et mareritt... og som noen andre skrev her.. noen ganger funker det å bære/ bysse, andre ganger amme, eller noen ganger også stå opp- finne på noe annet til hun roer seg, for så å prøve på nytt. 

Følger vekstkurve fint.. begynt med smaksprøver på noe, men ikke særlig begeistret.,. Så får nesten bare morsmelk.. hadde par uker opphold med smaksprøver her da det ikkr så ut som hun var klar for det.. 

så vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å bedre situasjonen for henne 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes babyer som ikke må sove 23 av døgnets 24 timet. La baby på 4 mnd skrike alene i søvn er uhørt. Bær barnet i sjal. Få kroppskontakt. Mer mat? Kle av barnet på et mykt teppe. Gråter det da? Nei her må du bare stå på. Du er moren og skal stille babyens behov på alt. Tvangssoving for mor er trøtt hjelper ikke. Du må til bunns i saken. Ikke gi opp.

Anonymkode: 4f2a5...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett tips til. Trill i vogn eller kjør bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes babyer som ikke må sove 23 av døgnets 24 timet. La baby på 4 mnd skrike alene i søvn er uhørt. Bær barnet i sjal. Få kroppskontakt. Mer mat? Kle av barnet på et mykt teppe. Gråter det da? Nei her må du bare stå på. Du er moren og skal stille babyens behov på alt. Tvangssoving for mor er trøtt hjelper ikke. Du må til bunns i saken. Ikke gi opp.

Tvangssoving?? Nei sjelden jeg er trøtt, legger meg tidlig nettopp for å få noe søvn... hun har aldri skreke alene hvis du har lest alt?? Trille og kjører bil gjør vi hvertfall 1 gang om dagen, men vi bor vanskelig til, så kan ikke ut etter 1 1/2 time hver gang... 

problemet er at jeg får henne ikke til å sove før hun blir overtrøtt, noe som kan resultere i utrøstelig skriking... 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bærer i sjal gjør vi masse! Gjort siden fødsel... før sovnet hun lett i det.. men ikke nå lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sån var min eldste også i perioder. La han i sengen, også gråt han. Jeg fikk helt panikk. Ringte min mor og gråt..... hun ba meg ta tiden på hvor lenge han gråt. Jeg mente det var iallefall 30 min..... tok tiden og sa til meg selv at jeg tar han opp etter 10 min. Skjedde aldri. Spurte en venninne av meg som er 4 barns mor og lege hva hun trodde. Uten å være en som kan og vet alt trodde hun at han var muligens overveldet og at gråting var en mulighet til å lade ut. Husk at små barn ikke klarer å regulere følelseslivet. 

Er du i nærheten og passer på er du ingen dårlig mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Vår hadde en sånn periode. Da brukte vi BabyBjørn vippestol. Satt den på sofaen ved siden av oss bort fra tv'en slik at vi kunne slappe litt av også. Noen ganger måtte han bare ligge i den til han sovnet og så klarte vi å overføre han til sengen etter hanhadde sovnet. Andre ganger måtte han ligge der til jeg la meg og så la vi oss sammen. Det gikk heldigvis over, det er veldig vanlig med sleep regression når de er 4 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 month sleep regression!!

Har vært der, vet hva du mener, er så kjipt når man gjør alt man kan og allikevel ender det i hylgråt på kvelden. Forsåvidt hadde vi noen runder med det på dagtid også i perioden 4-6 mnd... måtte bare tenke at så lenge hun gråt i mine armer/inntil meg (bæresele), og ellers var mett, tørr og tilsynelatende ingenting galt, så var det lite mer jeg fikk gjort... de verste kveldene avlastet mannen litt fordi jeg og vesla tilslutt gråt like mye, da måtte jeg ha en pause for å roe meg litt. De merker så godt vårt stress også... i dag er hun 13 mnd, og selv når jeg tenker tilbake tror jeg ikke jeg kunne gjort så mye annerledes. Hun sov det hun skulle, når hun skulle,  på dagtid (vanligvis) og jeg tror rett og slett grunnen til uroen lå i hennes utvikling og ikke noe jeg gjorde galt... glad jeg bare trøstet henne masse og at vi kom oss gjennom det :) Ikke hver kveld var like ille, hadde de vært hadde jeg tatt et legebesøk i tilfelle ørebetennelse eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...