Gå til innhold

Pus på antibiotika og dårlig matlyst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Den ene pusen vår ble bitt på ryggen for noen dager siden. Vi merket ikke at hun hadde fått et bitt før hun ble påfallende slapp og heller ikke ville koses med. Vi tok da pusen til veterinær og hun må nå gå med krage og får antibiotika i tablettform og flytende smertestillende.

Men pus har så dårlig matlyst. Hun spiser kanskje to-tre biter av tørrforet når hun er ved skåla og det virker som hun drikker lite. Vi har to puser, så det er ikke så lett å se hennes andel av spising og drikking. Vi tar av kragen jevnlig så hun får stelt seg litt og mulighet til å spise uten kragen på. Hun klarer for øvrig å spise og drikke med kragen også.

Vi tilbyr henne også "kjøttkaker" (VOM for katt) som hun vanligvis er glad i. Kjøttkakene har vi nå most og blandet med vann i håp om at hun skal få i seg litt ekstra væske. Men hun spiser nesten ingenting! Hun er litt slapp, sover for det meste. Det var litt mer liv i henne tidligere i dag, men det var kortvarig. Hun har ikke frekventert kattedoen noe særlig i dag heller, hun har vært der to ganger, synes kanskje det er litt lite? 

Kuren hun går på, samt krage-greiene, skal vare til tirsdag. Men vi blir jo bekymret i forhold til formen til pus. 

Er det vanlig at antibiotika kan gi dårlig appetitt for katter? Noe annet som kan forårsake dette? Bittsåret er overfladisk og ukomplisert og virker ikke betent på noe vis per nå iallfall. 

Vil bare at pusen vår skal ha det bra! 😔 Håper noen kan komme med noen innspill! 

Anonymkode: 082ce...5ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvordan antibiotika virker på dyr da jeg aldri har brukt det. Valgte det bort to ganger ved bittsår, selv om dyrlegen var uenig i ett av tilfellene. Ga heller ikke smertestillende, og dyra så virkelig ikke ut til å ha noe vondt i det hele tatt etter utrensingen. Vet at de fleste vil være uenig, men dette er min erfaring. Begge ganger var det infeksjon også, men så lenge det som forårsaker infeksjon er ute, blir det ikke ny infeksjon - i MIN erfaring.

Anonymkode: 99836...670

Skrevet (endret)

Antibiotika er kjent for å ha dårlig matlyst som bivirkning. På toppen av det hele vil eventuelle smerter gjøre at pus ikke føler for å spise i starten.

Gamlepus har hatt noen lange runder med antibiotika i forbindelse med uvi fremprovosert av nyresvikten, så jeg har mye erfaring i "Vær så snill å spise, pus"-jobben.

Tilby snadder. Boksemat Applaws eller lignende produsenter er ofte helt genialt, særlig kattunge-versjonene. Applaws får du kjøpt på de aller fleste dyrebutikker. Sjekk innholdsfortegnelsen og kjøp inn de med mest protein og/eller fett.
Kattungevåtfór i alle former og fasonger. Gi våtfór to ganger daglig, særlig rett etter pillen har blitt gitt som en slags godbit.
Test hvilke typer våtfór som faller best i smak ved å kjøpe en eller to av hver, kjøp så inn flere av de typene som går ned på høykant.

Kjøp inn kattesnop fra Natures:Menu, de er fulle av bra ting og inneholder ikke en masse annet ræl. Har pus vært dårlig på å spise, pleier disse å gå ned på høykant uansett. Selv om matlysten ikke er på topp, så er de ofte sultne likevel.

Edit; For å bare kickstarte appetitten kan du servere kokt sei eller noe annet du vet at pus digger. Tunfisk på boks feks, bare ikke for mye av det. Aller best å bruke katteversjonene av tunfisk da.

Endret av Minya
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da katten min ble påkjørt fikk jeg besked om at smertestillende hadde dårlig matlyst som bivirkning, og ble derfor bedt om å være så gjerrig som mulig med det, siden pus trenger næring for å bli frisk. Å gå uten mat/vann blir veldig fort kritisk for katter, de tåler det veldig dårlig. Så kontakt dyrlege, de kan svare på spørsmål om de medisinene dere har fått, og om dere evt bør justere ned. 

Anonymkode: 27729...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...